[TI] Tinker aanschaffen- help!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

TurboTinker

Re: Tinker aanschaffen- help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-11 15:28

Ahh vandaar dat ik ze niet kon vinden, ik ga meteen kijken :D

Thanks!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 15:29

Precies, maar dat is ook geheel het probleem. Advies wat ook hier veel voorbij komt als je een braaf (kinder/beginners) ras zoekt is Tinker/haf/fjord. En laat nu geen van die 3 nu echt braaf zijn voor kinderen, beginners en andere mensen die niet sterk in hun schoenen staan/consequent zijn. De gemiddelde forester, connemara is makkelijker braaf te houden.

Criollo's zijn ook geval apart, je krijgt ze niet zomaar en als je ze tijdje laat staan zijn ze weliswaar keurig braaf onder het zadel, maar ze vangen is wat lastiger (jij mij niet nodig baas? Nou ik jouw ook niet). En hoewel ook keurig opgevoed liep hij bij mijn vader die rustig, zelfverzekerd en ervaren is met paarden behoorlijk de kantjes er af aan de hand (rijden mag hij niet meer). Niks geen trekken of op je kruipen, maar netjes op de mens letten? Nee. Gevangen kreeg hij hem trouwens ook niet (in paddockje van 6x12 ong.) Heel fijne paarden voor de eigenaar, maar 1 persoonspaarden en je moet er aan werken om die persoon te worden. Voor anderen zijn ze heel gereserveerd en maken geen contact. Dat zag ik op vakantie zo goed, heel rijtje pony's en paarden, allerlei rassen en 1 die rustig midden in de box stond te eten met hoofd op standje "loop maar door mensen ik kom niet". Rest kwam zo ongeveer allemaal wel even kijken of zag je staan. Voor sommige mensen een afknapper, ik zie zo wel de voordelen van het geen allemans vriend zijn maar wel beleefd blijven.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 15:34

Wat een onzin, er zijn zat Tinkers geschikt als beginnerspaardje, oordeel niet zonder ervaring. Want ik denk dat jouw ervaringen op twee handen te tellen zijn. Daarbij zijn Tinker/Haf/Fjord wel vaak bomproof, maar dat maakt het nog geen beginnerspony (voorbeeld staat in mijn onderschrift).

En Criollo's. Ik ken er 3, drie met een gebruiksaanwijzing in het Chinees, zeer gevoelig en snel beschadigd, als daar beginners een foutje mee maken kan je denk ik fluiten naar het vriendelijke paardje. Maar dit baseer ik op 3 paardjes, dat is niet eerlijk, dus om nou te zeggen dat Criollo's zo zijn doe ik niet.

Maar vooralsnog, TS vraagt hier raad omtrent een Tinker, die kan jij haar niet geven, dus waarom reageer je hier?

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 15:35

En toch zijn er ook tinkers bij voor beginners/kinderen, maar idd zoeken, zoeken zoeken
ze worden niet voor niets veel gebruikt bij zorgboederijen, of voor de huifbedden, gehandicaptenzorg en ga zo maar door.

renate85

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 15:35

Er zijn idd zat tinkers als beginners paard.
Ikzelf ben niet zo'n held op paarden, eerst een kwpn gereden daarna een draver.... dramaaaaaaa voor mij.
Daarna overgegaan op tinkers en voor mij nooit meer wat anders :D

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 15:41

tamary schreef:
Nee, maar ik kom voornamelijk tinkers tegen in combi met beginners/onervaren ruiters. Daarvan heeft er 1 binnen jaar paard verkocht en is geheel gestopt. Was alle lol kwijt en dochter heeft er ook nooit op kunnen rijden (te sterk), wat wel de bedoeling was. Een ander gaat de uitdaging aan, maar loopt aan alle kanten tegen problemen aan (getrapt worden, schuren, rugklachten en nachtmerrie om passend zadel te vinden). Niet bepaald goede reclame, en naar mijn mening geen relax, makkelijk (beginners)paard. En dat is wel het verkooppraatje.

Dingen als lomp en tank komen ook bij stevig in de schoenen staande, happy eigenaren hier op bokt voorbij trouwens. Ik ben zelf nogal verwend met een heel goed opgevoede pony en dat maakt samen met een krakkemikkig lijf dat lomp en tank een absolute nono is voor mij. Het komt dan ook in mijn definitie van een fijn paard geheel niet voor. Ook omdat ik alles zelf doe en dus heel veel naast pony bezig ben, dan is een beleefd dier wat gewoon keurig voor je opzij gaat en ook bij schrik niet over je heen knalt vrij essentieël. En sorry, maar dat zie ik de gemiddelde tinker (haf/fjord om rijtje compleet te houden) nog niet doen. Zijn er uitzonderingen? Tuurlijk en waarschijnlijk zelfs aardig wat, maar daar kom ik niet zo snel mee in aanraking en ik denk ook niet dat de TS ze zo makkelijk te koop zal vinden. De fijnste dieren zijn nu eenmaal alleen door pech bij de verkoper te koop en dan moet je vaak al in dat wereldje zitten.

Ik kan er niks aan doen, ik MOET reageren. Ik rolde bijna van mijn stoel van het lachen toen ik dit (door mij dikgedrukte) stukje las. Ik heb 1 jaar de Tinker van bokker Biancaa verzorgd en dat was een schat van een paard. Die heeft nooit over mij heengelopen hoor en ging ook keurig opzij. Dat ligt trouwens ook niet aan het ras maar aan de mate van opvoeding. Maar als jij wil denken dat robuuste paarden over je heen rennen, prima. Mijn ervaring is dat robuuste rassen minder snel schrikken dan van die rank gebouwde heethoofdjes (verschilt ook per paard natuurlijk, maar koudbloeden zijn vaak toch wat kalmer) en geloof me, als een goed opgevoed paard zoals die van jou blijkbaar goed schrikt, rent hij ook over je heen hoor. Als hij echt bang is.

De Tinkers die ik tot nu toe heb meegemaakt waren allemaal heel vriendelijk en makkelijk in de omgang. En natuurlijk heb je moeilijke en makkelijke, zoals bij ieder ras het geval is. Ik heb er het volste vertrouwen in dat de TS een leuke en lieve Tinker zal vinden.
Laatst bijgewerkt door Kirsha op 24-08-11 15:44, in het totaal 1 keer bewerkt

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-11 15:43

Thanks Kirsha.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 15:56

Kirsha schreef:
[ geloof me, als een goed opgevoed paard zoals die van jou blijkbaar goed schrikt, rent hij ook over je heen hoor. Als hij echt bang is.

Nee, maar goed deze is vrij uniek en ik wil eigenlijk ook niet weten hoe die opvoeding gegaan is. Ben een paar schrikreacties tegengekomen in het begin waardoor ik echt een negatieve indruk heb over hoe "men" in argentinië paarden opvoed. Met het resultaat ben ik blij, maar dat moet ook eerlijk kunnen.

_Lot schreef:
Maar vooralsnog, TS vraagt hier raad omtrent een Tinker, die kan jij haar niet geven, dus waarom reageer je hier?

Omdat ik tinkers van een andere kant bekijk en Ja, dat is negatief/negatiever dan een liefhebber. En leg ik de nadruk op de andere kant, juist ook de dingen waar je goed op moet letten als korte ruggen, mok, rasp, mijten en opvoeding. Want hoewel huidproblemen en opvoeding allemaal op te lossen zijn kost het een hoop tijd en inspanning en bij de gezondheidsklachten heeft paard intussen wel de last ervan.
Sorry voor het vermoorden van de roze wolk :(:)

@TS: wees aub heel kritisch met welk paard echt voor jouw het gouden randje heeft. En geniet er dan met volle teugen van, want die ene of die nu aan je huidige wensenlijstje voldoet of niet kom je maar 1 keer tegen.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 16:01

Ach, ga toch lekker bij je Criollo op de roze wolk zitten. Geen enkel paard is alleen rozegeur en manenschijn, ongeacht ras. Een Tinker is ook gewoon een paard hoor. Korte ruggen en beenconditie kunnen minpuntjes zijn, maar ook dat is lang niet altijd zo. En bovendien, dat was hier al genoemd.

TS is op zoek naar een leuk paardje en denkt dat binnen de Tinkers te vinden. Ik kan niet anders dan beamen, voor bijna ieder wat wils. Alleen zijn er een boel mensen die vanwege beperkte ervaringen of mond op mond reclame van lomp, traag en dom, niet verder kijken, dat is jammer. Gelukkig zijn er veel mensen die dat wel doen.

En dat er maar een "ware" is is al helemaal kort door de bocht. Mijn overleden paardje blijft mijn droompaardje, maar dat wil niet zeggen dat mijn huidige paardje minder is. Van haar kan ik ook wel uren dromen.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 16:06

Eventueel weet ik nog wel een 3 jarige merrie te koop, maar dat moet ik dan wel even polsen. Ze staat niet officieel te koop namelijk ;)
Betreft een zwart-bonte, rond de 158-160 hoog nu. Zal volgende week bij mij arriveren om zadelmak gemaakt te worden en licht ingereden te worden. Het is geen superzwaar type.
Haar volle zus heb ik ook onder het zadel (nu 5 jaar, M1 + winst) en die is bloedbraaf. 2e keer erop was meteen naar buiten, toen ze zadelmak gemaakt werd 2 jaar geleden. Karakter zit dus wel goed.

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 16:06

Dan heb ik ook het ultieme voorbeeld van groen en groen. Ik heb de tinker in mijn profiel zelf mee beleerd, nog nooit ervaring gehad met het beleren van een jong paard.
Tis een flinke lompe tinker maar hij is me nog werkelijkwaar nooit op mijn voeten gaan staan.
is keurig opgevoed, kreeg laatst de vraag van een vijfjarig meisje, heej, waarom blijft jou paard zo staan als die losstaat? mijn antwoord: omdat ik hem dat geleerd heb.
Ze zeggen wel een groen en groen is bont en blauw. met vallen en opstaan zijn we er wel gekomen.
ik kan me geen beter paardje wensen.
Ik ben geen topruiter en zal ik nooit worden, maar ik heb hem wel lekker aan het lopen.
Bij de club ben ik een van de meest gerespecteerde leden. ( ik ben de enige tinkerrijder van de club)
Ik krijg het wel allemaal klaar met zo'n tank is de reactie van de meeste mensen.
ik kan vanalles met hem doen, dressuren, springen, cross, mennen, buitenrijden (alleen en met andere paarden) dat is ook een groot voordeel met z'n veelzijdig ras, menig clublid is daar jaloers op.
Laat mij maar vanalles een beetje doen.
Een lid heeft een keer tegen me gezegd ( paar jaar geleden) ga toch een "echt" paard rijden, heb je veel meer aan.
Als ze me nu ziet rijden krijg ik een schouderklopje dat ik het toch mooi voor elkaar heb met die "knol" :D

Als je het mij vraagt kan elk paard lomp zijn en over je heen denderen als die geen opvoeding heeft gehad.
Korte rug...........ook niet bij alle tinks van toepassing> zie mijn profiel, Mok> geen last van, Rasp> geen last van, Mijten> geen last van
Devon staat 24/7 in de wei.
Traag?? ook geen probleem, Devon kan in draf blijven als menig KWPN'er allang in galop zit en met gemak bijhouden. als Devon dan in galop gaat kunnen de doorsnee "echte" paarden er in een rengalop achteraan. en dan zit Devon nog bij lange na niet in een rengalop.
Dus vooroordelen over Tinkers is wel erg makkelijk maar je moet gewoon per paard bekijken wat van toepassing is.

Elk paard heeft opvoeding nodig, bij de een moet je wat duidelijker zijn dan bij de ander maar elk paard heeft dat nodig.

renate85

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 16:11

Ow ik zie nu pas dat jij diegene bent die bij onze kleine flynn is wezen kijken :D
Het is jammer dat indy niet goed is, anders was dat wat voor je geweest :D

Ik zal eens even voor je neuzen op mp.
en vraag anders snowdon op bokt eens die heeft mij conner ook aanbevolen.
(dat paard waar je vriend zo verliefd op was ;) )

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 16:15

_Lot schreef:
Ach, ga toch lekker bij je Criollo op de roze wolk zitten. Geen enkel paard is alleen rozegeur en manenschijn, ongeacht ras. Een Tinker is ook gewoon een paard hoor. Korte ruggen en beenconditie kunnen minpuntjes zijn, maar ook dat is lang niet altijd zo. En bovendien, dat was hier al genoemd.

TS is op zoek naar een leuk paardje en denkt dat binnen de Tinkers te vinden. Ik kan niet anders dan beamen, voor bijna ieder wat wils. Alleen zijn er een boel mensen die vanwege beperkte ervaringen of mond op mond reclame van lomp, traag en dom, niet verder kijken, dat is jammer. Gelukkig zijn er veel mensen die dat wel doen.

En dat er maar een "ware" is is al helemaal kort door de bocht. Mijn overleden paardje blijft mijn droompaardje, maar dat wil niet zeggen dat mijn huidige paardje minder is. Van haar kan ik ook wel uren dromen.

Respect, kan ik niet beter zeggen!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 16:20

_Lot schreef:
Geen enkel paard is alleen rozegeur en manenschijn, ongeacht ras.

Correct, alleen is hij voor mij een 100% passende pony. En ik denk dat voor jouw tinker voor jouw hetzelfde geldt. Rest neem je dan voor lief.

@Evelyne79 : _/-\o_
Ja ik weet dat het kan. Combi moet alleen kloppen.

Net zo goed als ik sterke voorkeur heb voor Criollo's door goede ervaringen hebben de meesten hier dat met Tinkers. Dat je dan in een advies naar iemand die ook zo'n super paardje wil de positieve kanten met stip op 1 zet is begrijpelijk. Ik heb door die positieve kanten ook minder/geen problemen met de negatieve kanten. Maar ze af doen als is eigenlijk geen probleem kan ik het niet mee eens zijn.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-11 16:22

renate85 schreef:
Ow ik zie nu pas dat jij diegene bent die bij onze kleine flynn is wezen kijken :D
Het is jammer dat indy niet goed is, anders was dat wat voor je geweest :D

Ik zal eens even voor je neuzen op mp.
en vraag anders snowdon op bokt eens die heeft mij conner ook aanbevolen.
(dat paard waar je vriend zo verliefd op was ;) )

Thats me, en idd, indy :+:
Lekker he, hij had meer oog voor Connor dan voor Flynn.
Snowdon heb ik idd contact mee!

Fijn die tinkerwereld, zo klein doch zo groot :D

Rox87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 16:23

Ik geloof niet dat de TS op de verhalen van tamary zit te wachten! Ze heeft al besloten dat ze een Tinker wil! Punt 1 zit ze vast niet op de negatieve verhalen van tamary te wachten, punt 2 hoeft ze ook geen ellelang verhaal over een Criollo die ze toch niet hoeft. Verder heb je het over beginners die TS (zo maak ik op uit de beginpost) niet meer is!
Waarom kom je het topic zo vernielen dan? Laat de rest lekker praten over hoe ze een Tinker moet kopen! En laat het om onze rassen zwart te maken! (Voel me ook enigzins aangevallen als bezitter van 2 heel netjes opgevoede Haflingers en fan van Tinkers!).

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-11 16:25

+1
Danku.

Je hebt gelijk op de genoemde punten.

Ik snap dat het goed bedoeld is van Tamary, maar ik heb geen adviezen nodig over de karakters van de tinkers, dat was de vraag ook totaaaaaal niet.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 16:28

tamary schreef:
Net zo goed als ik sterke voorkeur heb voor Criollo's door goede ervaringen hebben de meesten hier dat met Tinkers. Dat je dan in een advies naar iemand die ook zo'n super paardje wil de positieve kanten met stip op 1 zet is begrijpelijk. Ik heb door die positieve kanten ook minder/geen problemen met de negatieve kanten. Maar ze af doen als is eigenlijk geen probleem kan ik het niet mee eens zijn.

Jij begon ermee om het ras af te kraken. Ja aan elk ras zitten voor en nadelen en TS komt op mij over als iemand die precies weet wat ze wilt en ze zal ongewtijfeld ook de voors en tegens afgewogen hebben ;)

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 16:29

Weetje, ieder heeft zijn mening, voorkeur voor ras komt bij iedereen door goede/mindere ervaringen. En hoe dieper je daar in komt hoe meer negatieve dingen je voor lief gaat nemen. Dat is met alle liefhebbers van een bepaald ras zo, niet alleen met Tinkers of Criollo's. Alleen, TS geeft hier duidelijk aan gekozen te hebben voor een Tinker. Dus kan je haar tips geven binnen dat kader, dat kader proberen af te breken vind ik een beetje flauw. Als een Tinker niet bij haar mocht passen komt ze daar zelf wel achter.

Andersom, mocht jij een Criollo erbij zoeken dan zou je ook niet blij zijn als iemand de Criollo negatief gaat afschermen denk ik zo.

Dus laat het hier gewoon bij, je standpunt is duidelijk: Jij bent geen fan van Tinkers en zou het de TS niet aanraden. Het standpunt van TS is echter ook duidelijk: zij is op zoek naar een Tinker en niet van plan dat te veranderen nav jouw reactie's.

Hulstje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 16:32

Ow vreselijk elke keer die verhalen van Tamary....ik ben geen fan van KWPN'ers of welk ander ras met veel bloed, maar die ga ik hier ook niet af zeiken. Iedereen heeft zo zijn voorkeur voor ras voor welke reden dan ook en ik zit niet te wachten op iemand die alleen maar positieve dingen over een criollo kan vertellen in een TINKER topic. Je zou ook gewoon iemands keuze kunnen respecteren. Hem of haar op mijt en dergelijke attenderen en het daarbij laten.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 16:35

Jooltje schreef:
Ow vreselijk elke keer die verhalen van Tamary....ik ben geen fan van KWPN'ers of welk ander ras met veel bloed, maar die ga ik hier ook niet af zeiken. Iedereen heeft zo zijn voorkeur voor ras voor welke reden dan ook en ik zit niet te wachten op iemand die alleen maar positieve dingen over een criollo kan vertellen in een TINKER topic. Je zou ook gewoon iemands keuze kunnen respecteren. Hem of haar op mijt en dergelijke attenderen en het daarbij laten.

Helemaal gelijk, ik heb de TS inderdaad nergens zien vragen om 'kijk mijn Criollo eens goed opgevoed zijn en Tinkers zijn stom' verhalen :D
Deze was niet banketstaaf bedoeld, hij moest er even uit.

En verder komt de TS niet over of ze geen goede research heeft gedaan, zoals ze op mij overkomt weet ze echt wel meer van Tinkers dan dat ze vlekken hebben.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 16:46

Cecile heeft hele leuke paarden te koop staan, maar wel allemaal kleiner dan dat wat jij zoekt ;)

renate85

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 16:51

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 16:57

Molly is volgens mij wel 1,50 toch Leon en goed ingereden? Zelfs ik durf erop :D Dat is zeker een merrie die het bezoeken waard is want ze is doodbraaf :j

Als je een wat groter type zoekt en niet zo zwaar (want dat schreef je ook) dan kom je meer in de richting van de grai of vanner types. Volgens mij zijn er in dit topic 2 mensen geweest die daar leuke paarden voor konden aandragen.

Wat verder de nadelen zijn van het tinkerras lijkt me voor dit topic ook niet echt relevant. Ieder paardenras heeft nadelen en een beginner die een onervaren paard aanschaft zal altijd teleurgesteld worden, welk ras het ook is.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 17:00

Molly is verkocht voor zover ik weet....