[TI] Keuringen: Voorbrengen met bit verplicht?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Caily

Re: Keuringen: Voorbrengen met bit verplicht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-11 12:59

Luna is nog nooit voorgebracht. Komend jaar wordt ze 3 en moet ze meedingen bij de volwassenen, dan gaan we voor de ervaring, ik denk bij het NSvT, daar heb ik meerdere redenen voor. Het jaar daarop wederom naar het NSvT, en dan ook naar het ICS. Aan de hand van hoe die twee keuringen verlopen en hoe haar beoordeling is maak ik een keuze. Dat is nu mijn planning, maar weten doe je het nooit, ik kan nogal wispelturig zijn, en er kan wel ik weet niet wat gebeuren met Luna of met mij.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 13:07

Je moet niet kijken naar de beoordeling van Luna, maar naar de algehele sfeer en beoordelingen van de paarden. Luna zien ze slechts met een momentopname en het is en blijft een jurysport waar je altijd wel meningsverschillen zult houden.

Maargoed, da's offtopic :+

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-11 13:30

Zeker ga ik ook naar de beoordelingen van andere paarden kijken, maar dat doe ik nu ook al. Beoordeling van Luna telt voor mij zeker wel mee, een gedeelte vd beoordeling is idd momentopname, maar een gedeelte ook niet. En een van de paardjes waarmee ik vorig jaar naar een keuring ben geweest vond ik dat niet beoordeeld hoe ik dat zou doen, en dan mag ik er wel niet veel verstand van hebben. Maar ik kan een keuze hebben welke beoordeling het meest overeen vind komen met de mijne, en dat wil ik dan ook doen.

Kan het niet beter uitleggen, maar denk dat je wel snapt wat ik bedoel.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 13:45

Nee, eigenlijk niet..... :o

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-11 13:53

Eeehh... Ff heel kort door de bocht (in wezen dus iets minder duidelijk getrokken streep). Mocht ik twijfelen over welk stamboek beter bij mij past na het zien van de algemene sfeer en manier van beoordelen, dan zou de beoordeling van Luna doorslaggevend kunnen zijn. Want idd, het is een momentopname, maar niet alles aan het dier valt te veranderen, een paard met een 1e premie zal de keer erna heus geen 3e krijgen, maar andersom denk ik ook niet (afgezien van paarden in de groei of zwaar verwaarloosd etc.)

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 14:10

Dat komt op mij over als dat je kiest voor het stamboek waar zij het beste scoort ;)

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 14:17

premie's kunnen heel erg verschillen per jury ook in hetzelfde stamboek.

Maar voor je bit vraag als dat echt je hoofdmoot is zou ik gewoon naar het ICS gaan daar hoeft het niet en ben je voor jezelf van de vraag af. Zelf heb ik gekozen voor het NSvT jaren terug en nog ben ik het er soms niet mee eens maar het is een jury sport. Wel gaat Saphira mocht het een hengstenveulen zijn volgend jaar toch ook even naar het ICS omdat hun het stamboek voor de hengsten hebben dichtgedaan.

Maar maak je keuze gewoon waar je jezelf lekker thuis voelt dan maakt de premie niet zoveel uit. Voor een echte premie moet dan pas echt gaan keuren rond de 7 jaar dan zijn ze pas echt volwassen.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-11 14:28

Het voorbrengen met bit is niet zo'n ramp dat ik ervoor van stamboek zou switchen.

Leon, dat dacht ik ook van mn eigen post toen ik het terug las, maar bedoelde het anders :o
Ik vind bijv. Luna's achterhand mooi gevormd, die van Kyra vind ik een stukje minder. Mocht Kyra hierop hoger beoordeeld worden, dan ben ik het daar dus niet mee eens. Maar Kyra haar schouder vind ik weer mooier dan die van Luna, dus als daar juist Luna hoger op beoordeeld zou worden zou ik het er wederom niet mee eens zijn. Als dat bij het andere stamboek wel wordt beoordeeld zoals ik dat zou doen dan kan dat dus mee wegen in mijn beslissing welk stamboek. En dan kijk ik niet naar de hoogste punten, puur naar of ik me kan vinden in de gegeven punten.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 14:56

Momo, hb2 hengsten geboren na 2009 kunnen bij het ics ook niet meer meedoen op de hengstenkeuring. Hb2 veulens zijn kinderen waarvan de vader wel bekend is, maar (nog) niet is goedgekeurd voor de dekdienst, of waarvan de merrie niet is opgenomen bij het ics, maar de hengst wel is goedgekeurd.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-11 14:58

Is dat om het aantal ggk hengsten beperkt te houden?
Of om het aantal hengsten met (gedeeltelijk) onbekende afstamming terug te dringen?

En hoe zit dat bij het NSvT, kunnen daar alle hengsten ggk worden?

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 15:01

Om het fokken met afgekeurde en ongekeurde hengsten tegen te gaan

Ik dacht wel dat je alle paarden bij nsvt aan kan bieden, maar deze hebben geen afstamming in hun paspoort

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 15:07

Teuntje je hebt even een PB met de uitleg maar ook even hier voor lot.

Shamrock vader ongeboren veulen is een ICS goedgekeurde hengst. Wordt er nu een hengsten veulen gebeuren kunnen wij met saphira een thuiskeuring doen of naar de keuring waardoor het veulen 2 stamboek ouders krijgt en zo dus vol papier.

Het NSvT is nog helemaal open dus ook voor hengsten.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 15:11

snowdon schreef:
Dat komt op mij over als dat je kiest voor het stamboek waar zij het beste scoort ;)

zeg ik nu iets heel verkeerd als ik zou kiezen voor het stamboek waar mn paard het beste zou scoren?

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 15:14

Dat mag, dan ben je echter imo niet serieus bezig en is het puur voor de leuk.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 15:18

snowdon, maar het ics ziet liever cob types en het NSvT is iets vrijer in wat ze zien.
( Ik ben een ICS meisje hoor, zal nooit overstappen naar het NSvT, omdat ik voor de cobs ga. Maar moest dat niet het geval zijn, dan zou ik naar het stamboek gaan waar ze mijn type paard weten te waarderen.)

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-11 15:19

OK, bedankt, dat zijn dingen die ik dus nog niet weet, vandaar dat ik nu niet ga switchen, ik wil me eerst nog meer erin verdiepen.

Barbara, nee, tuurlijk niet fout, jouw keuze. Maar een stamboek heeft als doel een ras in stand te houden, te ontwikkelen en/of te verbeteren. Tenminste, dat is mijn kijk erop. Dan mag jij als eigenaar jouw paardje de beste vinden (uiteraard), maar rastechnisch hoeft het dan niet de beste te zijn, en dat verschil moet gemaakt kunnen worden vind ik. Er zijn meerdere stamboek voor wat wij een "Tinker" noemen, door lid van een stamboek te zijn en je paarden daar te laten keuren etc. hou je dat stamboek in stand, ik vind dat je dan wel enigzins achter de manier van beoordelen en werken moet staan, en daarin zit tussen de stamboeken wel wat verschil. Ik zou zeggen ga eens kijken, ik ben nu naar zowel het ICS als NSvT naar een aantal keuringen geweest en kan wel duidelijk verschil zien. GCDHA ben ik nog niet geweest, en ik moet maar eerst gaan kijken voordat ik ga oordelen.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-11 15:26

LecyTinker schreef:
snowdon, maar het ics ziet liever cob types en het NSvT is iets vrijer in wat ze zien.
( Ik ben een ICS meisje hoor, zal nooit overstappen naar het NSvT, omdat ik voor de cobs ga. Maar moest dat niet het geval zijn, dan zou ik naar het stamboek gaan waar ze mijn type paard weten te waarderen.)

Als jij echt bezig bent met het ras heb je een paard wat door het stamboek van dat ras gewaardeerd wordt, dat is mijn menig :o
En dan hoeft de jouwe heus niet de mooiste te zijn, tussen perfect en 3e premie zit een boel in.
Ik heb daarin (door gedeeltelijke onwetenheid) een gokje genomen, maar ben erg happy met hoe Luna zich ontpopt momenteel.
Al moet ik nog een heleboel (heeeeeeeleboel) leren en ervaren, ik heb een paard wat voor mij een Tinker is zoals ik deze graag zie, daar ben ik inmiddels wel achter.

Overigens is het voor mij nu ook puur voor de leuk. Maar ik wil graag leren, verdiepen, ervaring opdoen. En als het een beetje gaat zoals ik hoop zal er ooit wel een veulentje naast Luna lopen. En dan ga ik ook zeker opletten dat de vader een passende combi is met Luna en het resultaat gewaardeert zal worden binnen het ras. Maar ook mijn persoonlijke voorkeur zal inspraak hebben. Maar voorlopig is het nog lang niet zover.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 17:40

snowdon schreef:
Je moet niet kijken naar de beoordeling van Luna, maar naar de algehele sfeer en beoordelingen van de paarden. Luna zien ze slechts met een momentopname en het is en blijft een jurysport waar je altijd wel meningsverschillen zult houden.

Maargoed, da's offtopic :+

hier gingen we fout, nee, hier ging ik fout.

Ik had dit bericht niet gelezen.

Ik bedoelde te zeggen. Als ik een cob type heb en ik weet dat dit meer gewaardeerd wordt bij het ics, dan zou ik mn tinker bij het ics inschrijven. Maar heb ik bijvoorbeeld een ranke slanke tinker, dan zou ik er niet snel mee naar het ics gaan, maar naar een stamboek waar dat type meer gewaardeerd wordt.
Dat was mijn stelling, maar snap goed dat in de context van het gesprek, door het missen van dit bericht, het anders gelezen werd.

Ik vind ook dat een paard beoordeeld moet worden op de ras standaard die het stamboek hanteerd en niet op hoe aardig de eigenaar is, of wat dan ook.
Qualiteit wordt pas bereikt als je alleen de beste onderscheidt ( nee, geen poep!)
Maar ik zou absoluut kiezen voor een stamboek waar mijn type tinker in het rasstandaard zou vallen. Dat is wat ik bedoel. Ik heb liever een 2e premie ( sorry, ik haat 3e premies krijgen, is me ook nog nooit overkomen) bij een goed stamboek, dan een hoge 1e premie bij een medium stamboek.
Maar geloof dat we allemaal op 1 lijn zitten qua gedachten, ik had alleen de helft van de informatie niet gelezen ( sorry...)

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 17:45

@Lot... ff off-topic... Ik heb al een kleine 8 jaar ( geloof dat het al 8 jaar is) een flinke crush op een hengst en hij is altijd THE ONE geweest voor mij. Voor mijn eerste merrie wilde ik hem al, maar zij was op vroege leeftijd gedekt tijdens haar overtocht naar nl en wilde haar zeker de tijd geven om wat uit te groeien. Helaas heb ik haar verkocht toen ik naar australie emigreerde, dus het is er nooit van gekomen. Maar hij is nog steeds mijn grote liefde en de eigenaar zit hier op Bokt en die val ik af en toe nog lastig dat ik zo graag zijn kind wil. Helaas staat hij niet meer in de dekking, maar ik hoop toch nog steeds op een wonder. Want ik kan niet geloven dat ik ooit nog een hengst ga vinden waar ik zo verliefd op ben als hem.

irisvtzant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 16:43

Ik wil volgend jaar mee doen !

Ik zet in op het voorbrenghalster,

Geeft een goede indruk ! *D

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-11 11:33

Voorbrenghalster mag dus niet, bit is verplicht.
Luna heeft inmiddels een bitje in gehad, dat gaat prima, maar fan zal ik er niet van worden....
Vind het erg jammer van het stamboek, zelfs bij de Shire's wordt gewoon zonder bit voor gebracht, en daar staan er ook nog eens meerdere tegelijk in de ring...

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 12:00

irisvtzant schreef:
Ik wil volgend jaar mee doen !

Ik zet in op het voorbrenghalster,

Geeft een goede indruk ! *D

Met een hengst zul je sowieso met bit moeten voorbrengen, ongeacht welk stamboek je ook kiest.

_Lot schreef:
Voorbrenghalster mag dus niet, bit is verplicht.
Luna heeft inmiddels een bitje in gehad, dat gaat prima, maar fan zal ik er niet van worden....
Vind het erg jammer van het stamboek, zelfs bij de Shire's wordt gewoon zonder bit voor gebracht, en daar staan er ook nog eens meerdere tegelijk in de ring...

Ondertussen heb je mijn inziens duidelijk laten merken dat je niet blij bent met de verplichting van het voorbrengen met het bit. Dit is echter een regel van het stamboek en dan kun je 2 dingen doen. Of je accepteert het wel en gaat naar de keuring of je accepteert het niet en gaat naar een ander stamboek. En eventueel kan je het zelfs nog overwegen om het aan te kaarten tijdens een ALV of het als een ingekomen stuk laten behandelen op een ALV. Enkel op bokt aangeven dat je er niet blij van wordt is geen reden voor een stamboek om eventuele regels aan te passen.

ragna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 13:12

Een dochterstamboek moeten die dezelfde regels hanteren als het moederstamboek i.v.m. het voorbrengen aan/ met een bit?

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 14:52

ik denk dat iris zo'n voorbrenghalster bedoelt waar je ook een bit in kan hangen ;)

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 14:58

frenia schreef:
ik denk dat iris zo'n voorbrenghalster bedoelt waar je ook een bit in kan hangen ;)

Een voorbrenghoofdstel dus :D Die zijn mooi :j