Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
retivi schreef:Als hij 4 was toen hij hier kwam kun je ervanuit gaan dat hij niet met S&T is gereden.
Hier zou ik dan niet direct naar grijpen.
Ik zou echt een enkelgebroken trens met tongvrijheid gebruiken.
Anda's zijn erg gevoelig, ook op de mond en houden vaak niet van te veel ijzer en te veel druk in de mond.
retivi schreef:De tongvrijheid is goed, maar een enkelgebroken trens drukt wel in het gehemelte.
Mijn idee is dat je paard dit niet fijn vindt.
Je zal het toch moeten proberen.
Overigens liep die van mij al een stuk beter van een dubbelgebroken bit naar een ongebroken bit, toen deze ook nog tongvrijheid had was het helemaal prima.
Overigens zeg je dat hij 'niet op het bit reageert' wat doet hij dan precies wel of niet?
Angela schreef:Mijn andalusier is ingereden in NL, eerst met kaptoom, en later met bit. Een enkel gebroken kneveltrens. Daar liep hij op zich prima op. We zijn nu aan het overgeschakelt op een myler level 1, en ook dat gaat erg goed.
Vechten tegen het bit? Hoe dan? Wat vraag je, hoe vraag je het, en wat is de reactie?
PinkPrincess schreef:heel eerlijk,, ik heb mijn paard altijd op een zielig klein dun en zo lief mogelijk dubbel gebroken trensje gereden.
maar mijn paard loopt met stang en trens vele malen fijner.
als jij bevoegt bent om te rijden met een stangetje, waarom niet
XshaartjeX schreef:Ik rijd die van mij met een koperen dubbelgebroken watertrens van 1.5 cm geloof ik. Nooit problemen met het bit gehad. Ze schuimt er goed op en accepteerd het prima.
Wel kwam ze achter de loodlijn maar dit bleek inderdaad gewoon door te weinig beweging in mijn eigen rug te komen. Ik ben dr nu met een goede instructeur klassiek aan het rijden en dat is echt een geweldige ervaring voor ons!
Ik zou gewoon met je instructeur overleggen wat het beste is. Ik heb inderdaad wel gehoord dat sommige anda's het prettiger vinden om een stang of ongebroken trens in hun mond te hebben omdat ze niet van gewiebel houden.
BrankaZ schreef:Schuimen hoeft niet hoor. Mijn paard schuimt hooguit als hij net iets heeft gegeten voor hij het bit in kreeg en dan nog maar een 'lippenstiftje'.
Wat bedoel je precies met het bit niet accepteren? Want we zoeken het nu wel in harnachement, maar het kan net zo goed iets rijtechnisch zijn. Als het een in Spanje ingereden paard is, is hij niet gewend aan de aanleuning die wij hier in Nederland vragen.
Jesser schreef:Als je paard ingereden werd op een stal waar doma vaquera werd gereden kun je er bijna wel vanuit gaan dat hij op pelhelm en serreta is beleerd.
Mijn paard accepteerd ook geen trens, heb hier een arsenaal aan bitten. Pelhelm loopt hij het fijnste op. Licht en heel zacht in zijn mond. Heb nu ook sinds kort een KK correctiebit, en dat accepteerd hij ook prima.
Hij wil nog liever de druk achter de oren door inwerking van stang dan het 'geknooi' in zijn mond vanwege een trens.
Hier in Nederland is altijd de opvatting dat een trens zachter is dan een stang. Maar met trens moet je gewoon wat weer inwerken. Heb ik het niet over hard zijn. Dat staat er los van. Hard inwerken zowel met trens of stang is in beide gevallen niet goed. Over een stang zijn veel vooroordelen. Echter je hoeft minder in te werken, en sommige paarden vinden dat veel prettiger. Ik werk graag met een pelhelm. En rij dan met dubbele teugel, de 'trens' teugel voor het loswerken, warmrijden en over langlaag, en de stangteugel voor de meer verzamelde oefeningen.
Daarnaast met een trens heb je snel dat een paard op de voorhand gaat lopen. In plaats van of vierbenen of meer verzameld.
Ik heb de correctiebit gekocht omdat ik straks wat wedstrijdjes wil gaan rijden (niet voor de puntjes maar om mijn paard wat meer ervaring op vreemd terrein te geven) en dit bit komt redelijk dicht in de buurt van wat mijn paard prettig vind.
Met een trens moet je gewoon wat meer inwerken, iets meer vragen en hoop paarden vinden dat niet altijd even prettig, althans in ieder geval die van mij niet. Hij is normaal zacht en heel fijn in zijn mond maar met een trens wil hij gaan hangen, wordt onrustig met zijn hoofd.
Verwissel ik het, hup meteen een paard wat rustig is, de aanleuning/bit aanneemt en lekker aan het werk gezet kan worden. En niet omdat er aan die stang getrokken wordt, integendeel.
In het begin dat paarden in Spanje beleerd worden, gaat dat vaak gepaard met stang en serreta, en dat hoeft zeker niet altijd hardhandig te zijn. Integendeel.. (je hebt ook mensen die dat wel doen, maar je hebt hier in Nederland ook zat mensen die dat ook doen, prutsers heb je overal..)
Je paard kan dan gewend zijn om met wat druk op de neus te lopen, daar men zeker in het begin de stangteugel niet veel gebuikt.
Je zou kunnen proberen van een combi, kaptoom met ongebroken trens, kijk eens hoe hij daar op loopt..

Jesser schreef:Nou nee, ben ik het zeker niet mee eens.. deze paarden worden wel beleerd met contact vanuit mond en neus van serreta. Ga je bitloos heb je vaak dat zo'n paard in paniek raakt.. en de hulpen helemaal niet meer begrijpt.
Jesser schreef:In mijn ogen zijn het niet de type paarden met hun temperament en sensibiliteit dat je ze over het algemeen gemakkelijk bitloos kunt gaan rijden.
.Jesser schreef:In mijn ogen zijn het niet de type paarden met hun temperament en sensibiliteit dat je ze over het algemeen gemakkelijk bitloos kunt gaan rijden.
Jesser schreef:Als je paard ingereden werd op een stal waar doma vaquera werd gereden kun je er bijna wel vanuit gaan dat hij op pelhelm en serreta is beleerd.
Mijn paard accepteerd ook geen trens, heb hier een arsenaal aan bitten. Pelhelm loopt hij het fijnste op. Licht en heel zacht in zijn mond. Heb nu ook sinds kort een KK correctiebit, en dat accepteerd hij ook prima.
Hij wil nog liever de druk achter de oren door inwerking van stang dan het 'geknooi' in zijn mond vanwege een trens.
Hier in Nederland is altijd de opvatting dat een trens zachter is dan een stang. Maar met trens moet je gewoon wat weer inwerken. Heb ik het niet over hard zijn. Dat staat er los van. Hard inwerken zowel met trens of stang is in beide gevallen niet goed. Over een stang zijn veel vooroordelen. Echter je hoeft minder in te werken, en sommige paarden vinden dat veel prettiger. Ik werk graag met een pelhelm. En rij dan met dubbele teugel, de 'trens' teugel voor het loswerken, warmrijden en over langlaag, en de stangteugel voor de meer verzamelde oefeningen.
Daarnaast met een trens heb je snel dat een paard op de voorhand gaat lopen. In plaats van of vierbenen of meer verzameld.
Ik heb de correctiebit gekocht omdat ik straks wat wedstrijdjes wil gaan rijden (niet voor de puntjes maar om mijn paard wat meer ervaring op vreemd terrein te geven) en dit bit komt redelijk dicht in de buurt van wat mijn paard prettig vind.
Met een trens moet je gewoon wat meer inwerken, iets meer vragen en hoop paarden vinden dat niet altijd even prettig, althans in ieder geval die van mij niet. Hij is normaal zacht en heel fijn in zijn mond maar met een trens wil hij gaan hangen, wordt onrustig met zijn hoofd.
Verwissel ik het, hup meteen een paard wat rustig is, de aanleuning/bit aanneemt en lekker aan het werk gezet kan worden. En niet omdat er aan die stang getrokken wordt, integendeel.
In het begin dat paarden in Spanje beleerd worden, gaat dat vaak gepaard met stang en serreta, en dat hoeft zeker niet altijd hardhandig te zijn. Integendeel.. (je hebt ook mensen die dat wel doen, maar je hebt hier in Nederland ook zat mensen die dat ook doen, prutsers heb je overal..)
Je paard kan dan gewend zijn om met wat druk op de neus te lopen, daar men zeker in het begin de stangteugel niet veel gebuikt.
Je zou kunnen proberen van een combi, kaptoom met ongebroken trens, kijk eens hoe hij daar op loopt..