Welk bit voor mijn andalusiër

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

retivi

Re: Welk bit voor mijn andalusiër

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 16:26

Als hij 4 was toen hij hier kwam kun je ervanuit gaan dat hij niet met S&T is gereden.
Hier zou ik dan niet direct naar grijpen.
Ik zou echt een enkelgebroken trens met tongvrijheid gebruiken.
Anda's zijn erg gevoelig, ook op de mond en houden vaak niet van te veel ijzer en te veel druk in de mond.

Trueno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-11 16:29

retivi schreef:
Als hij 4 was toen hij hier kwam kun je ervanuit gaan dat hij niet met S&T is gereden.
Hier zou ik dan niet direct naar grijpen.
Ik zou echt een enkelgebroken trens met tongvrijheid gebruiken.
Anda's zijn erg gevoelig, ook op de mond en houden vaak niet van te veel ijzer en te veel druk in de mond.

Nu ja ik rijd met een enkelgebroken trens met tongvrijheid, maar dit is het niet voor hem
Dat zei mijn vorige instructeur ook

retivi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 16:37

De tongvrijheid is goed, maar een enkelgebroken trens drukt wel in het gehemelte.
Mijn idee is dat je paard dit niet fijn vindt.
Je zal het toch moeten proberen.
Overigens liep die van mij al een stuk beter van een dubbelgebroken bit naar een ongebroken bit, toen deze ook nog tongvrijheid had was het helemaal prima.
Overigens zeg je dat hij 'niet op het bit reageert' wat doet hij dan precies wel of niet?

Trueno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-11 16:44

retivi schreef:
De tongvrijheid is goed, maar een enkelgebroken trens drukt wel in het gehemelte.
Mijn idee is dat je paard dit niet fijn vindt.
Je zal het toch moeten proberen.
Overigens liep die van mij al een stuk beter van een dubbelgebroken bit naar een ongebroken bit, toen deze ook nog tongvrijheid had was het helemaal prima.
Overigens zeg je dat hij 'niet op het bit reageert' wat doet hij dan precies wel of niet?

Niet reageren is fout verwoord
Hij reageerd niet zoals het hoort, hij vecht ook wel een beetje tegen het bit

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 23:11

Mijn andalusier is ingereden in NL, eerst met kaptoom, en later met bit. Een enkel gebroken kneveltrens. Daar liep hij op zich prima op. We zijn nu aan het overgeschakelt op een myler level 1, en ook dat gaat erg goed.

Vechten tegen het bit? Hoe dan? Wat vraag je, hoe vraag je het, en wat is de reactie?

Trueno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-11 00:50

Angela schreef:
Mijn andalusier is ingereden in NL, eerst met kaptoom, en later met bit. Een enkel gebroken kneveltrens. Daar liep hij op zich prima op. We zijn nu aan het overgeschakelt op een myler level 1, en ook dat gaat erg goed.

Vechten tegen het bit? Hoe dan? Wat vraag je, hoe vraag je het, en wat is de reactie?

Of ik nu veel of weinig vraag aan het bit, dat maakt niet uit
hij komt altijd zo tegen het bit in, probeert het soms ook gewoon te negeren
nuja het is niet zo gemakkelijk uit te leggen

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 06:52

Laat iemand eens een filmpje maken. Het kan zijn dat je OF te weinig vraagt, en op het andere moment te veel. Als je contact niet heel precies is, worden. Als je contact niet precies genoeg is, krijg je daar commentaar op. Ik ken meerdere anda's die gevoelig in de mond zijn, en waarbij alleen het precieze altijd op weinig contact goed genoeg is. Ook kan het zijn dat je elders in je lichaam niet beweegt zoals je paard zou willen, en dat je paard dat op het bit laat zien.

PinkPrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 23:41

heel eerlijk,, ik heb mijn paard altijd op een zielig klein dun en zo lief mogelijk dubbel gebroken trensje gereden.

maar mijn paard loopt met stang en trens vele malen fijner.

als jij bevoegt bent om te rijden met een stangetje, waarom niet :)

Trueno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-11 07:42

PinkPrincess schreef:
heel eerlijk,, ik heb mijn paard altijd op een zielig klein dun en zo lief mogelijk dubbel gebroken trensje gereden.

maar mijn paard loopt met stang en trens vele malen fijner.

als jij bevoegt bent om te rijden met een stangetje, waarom niet :)

Ik heb al gereden gehad met een stang, ik zal nou niet zegge dat ik er zo ervaren mee ben. Maar zeker voorzichtig en aftastend genoeg

XshaartjeX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 13:55

Ik rijd die van mij met een koperen dubbelgebroken watertrens van 1.5 cm geloof ik. Nooit problemen met het bit gehad. Ze schuimt er goed op en accepteerd het prima.
Wel kwam ze achter de loodlijn maar dit bleek inderdaad gewoon door te weinig beweging in mijn eigen rug te komen. Ik ben dr nu met een goede instructeur klassiek aan het rijden en dat is echt een geweldige ervaring voor ons!
Ik zou gewoon met je instructeur overleggen wat het beste is. Ik heb inderdaad wel gehoord dat sommige anda's het prettiger vinden om een stang of ongebroken trens in hun mond te hebben omdat ze niet van gewiebel houden.

Trueno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-11 14:00

XshaartjeX schreef:
Ik rijd die van mij met een koperen dubbelgebroken watertrens van 1.5 cm geloof ik. Nooit problemen met het bit gehad. Ze schuimt er goed op en accepteerd het prima.
Wel kwam ze achter de loodlijn maar dit bleek inderdaad gewoon door te weinig beweging in mijn eigen rug te komen. Ik ben dr nu met een goede instructeur klassiek aan het rijden en dat is echt een geweldige ervaring voor ons!
Ik zou gewoon met je instructeur overleggen wat het beste is. Ik heb inderdaad wel gehoord dat sommige anda's het prettiger vinden om een stang of ongebroken trens in hun mond te hebben omdat ze niet van gewiebel houden.

Nu ja die van mij schuimt niet, en rijdt nu met enkel gebroken ook koperen bit
en accepteerd het niet

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 14:21

Schuimen hoeft niet hoor. Mijn paard schuimt hooguit als hij net iets heeft gegeten voor hij het bit in kreeg en dan nog maar een 'lippenstiftje'.
Wat bedoel je precies met het bit niet accepteren? Want we zoeken het nu wel in harnachement, maar het kan net zo goed iets rijtechnisch zijn. Als het een in Spanje ingereden paard is, is hij niet gewend aan de aanleuning die wij hier in Nederland vragen.

Trueno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-11 14:33

BrankaZ schreef:
Schuimen hoeft niet hoor. Mijn paard schuimt hooguit als hij net iets heeft gegeten voor hij het bit in kreeg en dan nog maar een 'lippenstiftje'.
Wat bedoel je precies met het bit niet accepteren? Want we zoeken het nu wel in harnachement, maar het kan net zo goed iets rijtechnisch zijn. Als het een in Spanje ingereden paard is, is hij niet gewend aan de aanleuning die wij hier in Nederland vragen.

Uim,,
Ja hoe moet je het nu uitleggen. Hij komt in tegen het bit

Nu hij heeft in opleiding gestaan bij mensen die zelf enkel andalusiërs rijden en op de spaanse manier berijden. Doma classica en Doma vaquera
Deze waren ook steeds bitten aan het proberen, omdat het bit hem niet zo ligt, maar door omstandigheden is hij daar weg moeten gaan. En nu is het eigenlijk nog steeds niet opgelost

Equi_libre

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 12:41

Ik heb ook een PRE met een gevoelige mond. Hij heeft heel weinig ruimte in zn mond. Een enkelgebroken bit hoef ik niet te proberen, dan mag ik niks met de teugel doen. De Sprenger Dynamic is een ergonomisch dubbelgebroken bit, dat ging al beter en nu rijdt ik met een Myler level 2. Is 'ongebroken' in de zin dat het geen notenkraker effect oid kan geven, maar is wel bewegelijk aan beide kanten omdat het kan draaien/scharnieren van het midden uit. Beetje lastig uit te leggen als je het nooit gezien hebt.

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 08:44

Als je paard ingereden werd op een stal waar doma vaquera werd gereden kun je er bijna wel vanuit gaan dat hij op pelhelm en serreta is beleerd.
Mijn paard accepteerd ook geen trens, heb hier een arsenaal aan bitten. Pelhelm loopt hij het fijnste op. Licht en heel zacht in zijn mond. Heb nu ook sinds kort een KK correctiebit, en dat accepteerd hij ook prima.
Hij wil nog liever de druk achter de oren door inwerking van stang dan het 'geknooi' in zijn mond vanwege een trens.

Hier in Nederland is altijd de opvatting dat een trens zachter is dan een stang. Maar met trens moet je gewoon wat weer inwerken. Heb ik het niet over hard zijn. Dat staat er los van. Hard inwerken zowel met trens of stang is in beide gevallen niet goed. Over een stang zijn veel vooroordelen. Echter je hoeft minder in te werken, en sommige paarden vinden dat veel prettiger. Ik werk graag met een pelhelm. En rij dan met dubbele teugel, de 'trens' teugel voor het loswerken, warmrijden en over langlaag, en de stangteugel voor de meer verzamelde oefeningen.
Daarnaast met een trens heb je snel dat een paard op de voorhand gaat lopen. In plaats van of vierbenen of meer verzameld.
Ik heb de correctiebit gekocht omdat ik straks wat wedstrijdjes wil gaan rijden (niet voor de puntjes maar om mijn paard wat meer ervaring op vreemd terrein te geven) en dit bit komt redelijk dicht in de buurt van wat mijn paard prettig vind.
Met een trens moet je gewoon wat meer inwerken, iets meer vragen en hoop paarden vinden dat niet altijd even prettig, althans in ieder geval die van mij niet. Hij is normaal zacht en heel fijn in zijn mond maar met een trens wil hij gaan hangen, wordt onrustig met zijn hoofd.

Verwissel ik het, hup meteen een paard wat rustig is, de aanleuning/bit aanneemt en lekker aan het werk gezet kan worden. En niet omdat er aan die stang getrokken wordt, integendeel.

In het begin dat paarden in Spanje beleerd worden, gaat dat vaak gepaard met stang en serreta, en dat hoeft zeker niet altijd hardhandig te zijn. Integendeel.. (je hebt ook mensen die dat wel doen, maar je hebt hier in Nederland ook zat mensen die dat ook doen, prutsers heb je overal..)
Je paard kan dan gewend zijn om met wat druk op de neus te lopen, daar men zeker in het begin de stangteugel niet veel gebuikt.

Je zou kunnen proberen van een combi, kaptoom met ongebroken trens, kijk eens hoe hij daar op loopt..

Trueno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-11 09:03

Jesser schreef:
Als je paard ingereden werd op een stal waar doma vaquera werd gereden kun je er bijna wel vanuit gaan dat hij op pelhelm en serreta is beleerd.
Mijn paard accepteerd ook geen trens, heb hier een arsenaal aan bitten. Pelhelm loopt hij het fijnste op. Licht en heel zacht in zijn mond. Heb nu ook sinds kort een KK correctiebit, en dat accepteerd hij ook prima.
Hij wil nog liever de druk achter de oren door inwerking van stang dan het 'geknooi' in zijn mond vanwege een trens.

Hier in Nederland is altijd de opvatting dat een trens zachter is dan een stang. Maar met trens moet je gewoon wat weer inwerken. Heb ik het niet over hard zijn. Dat staat er los van. Hard inwerken zowel met trens of stang is in beide gevallen niet goed. Over een stang zijn veel vooroordelen. Echter je hoeft minder in te werken, en sommige paarden vinden dat veel prettiger. Ik werk graag met een pelhelm. En rij dan met dubbele teugel, de 'trens' teugel voor het loswerken, warmrijden en over langlaag, en de stangteugel voor de meer verzamelde oefeningen.
Daarnaast met een trens heb je snel dat een paard op de voorhand gaat lopen. In plaats van of vierbenen of meer verzameld.
Ik heb de correctiebit gekocht omdat ik straks wat wedstrijdjes wil gaan rijden (niet voor de puntjes maar om mijn paard wat meer ervaring op vreemd terrein te geven) en dit bit komt redelijk dicht in de buurt van wat mijn paard prettig vind.
Met een trens moet je gewoon wat meer inwerken, iets meer vragen en hoop paarden vinden dat niet altijd even prettig, althans in ieder geval die van mij niet. Hij is normaal zacht en heel fijn in zijn mond maar met een trens wil hij gaan hangen, wordt onrustig met zijn hoofd.

Verwissel ik het, hup meteen een paard wat rustig is, de aanleuning/bit aanneemt en lekker aan het werk gezet kan worden. En niet omdat er aan die stang getrokken wordt, integendeel.

In het begin dat paarden in Spanje beleerd worden, gaat dat vaak gepaard met stang en serreta, en dat hoeft zeker niet altijd hardhandig te zijn. Integendeel.. (je hebt ook mensen die dat wel doen, maar je hebt hier in Nederland ook zat mensen die dat ook doen, prutsers heb je overal..)
Je paard kan dan gewend zijn om met wat druk op de neus te lopen, daar men zeker in het begin de stangteugel niet veel gebuikt.

Je zou kunnen proberen van een combi, kaptoom met ongebroken trens, kijk eens hoe hij daar op loopt..

Bedankt voor de vele infotmatie!
Ik ga zeker wat uitproberen, ik heb hem wel al eens met een 'zwaarder' (zoals de mensen dat bekijken, maar wat niet per se zwaarder is) en hij reageerde hier al iets fijnder op, ik weet alleen niet meer welk bit dit was.
maar ik zal je informatie eens uitproberen!

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 09:12

Bitloos is ook een goede optie :j

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 09:48

Dani_ schreef:
Bitloos is ook een goede optie :j

Nou nee, ben ik het zeker niet mee eens.. deze paarden worden wel beleerd met contact vanuit mond en neus van serreta. Ga je bitloos heb je vaak dat zo'n paard in paniek raakt.. en de hulpen helemaal niet meer begrijpt.

hafjesliefde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 09:53

ik zie spaanse paarden vaak bereden worden met dit:
Afbeelding
geen idee van de naam, dus ik heb het even uit een eigen foto geknipt. Ikzelf rijd er ook mee, met mijn vzp (kruising andalusier)
als ik me niet vergis is dat dubbelgebroken

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 11:01

Jesser schreef:
Nou nee, ben ik het zeker niet mee eens.. deze paarden worden wel beleerd met contact vanuit mond en neus van serreta. Ga je bitloos heb je vaak dat zo'n paard in paniek raakt.. en de hulpen helemaal niet meer begrijpt.

Dat snap ik. Ik zou dan eerst zorgen, door vertrouwen en grondwerk, dat zo'n paard niet meer in paniek raakt door druk rond het hoofd/op de neus.

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 23:16

Heb je ervaring met andalusiers/pre? Ben namelijk niet tegen bitloos, maar ik vraag me af of je die ervaring hebt.. Tenzij ze zo hier in Nederland zijn 'opgegroeid' en beleerd, maar anders gaat het lastig worden. Zeker als je bedenkt dat de meeste gereden paarden in Spanje hengsten zijn of hengst gelaten worden.
En dan heb je veel paard in je handen bitloos..

Is een hele andere cultuur van beleren. Ik zal niet zeggen beter of juist niet beter, alleen anders. De meeste mensen die daar met paarden werken zijn ook mannen en die doen ook niet gauw oeziewoeze.. En als zo'n paard daar beleerd is, zal het heel veel tijd kosten om ze rustig om te scholen naar wat je zelf wilt.

In mijn ogen zijn het niet de type paarden met hun temperament en sensibiliteit dat je ze over het algemeen gemakkelijk bitloos kunt gaan rijden.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 09:33

Jesser schreef:
In mijn ogen zijn het niet de type paarden met hun temperament en sensibiliteit dat je ze over het algemeen gemakkelijk bitloos kunt gaan rijden.

Dit is écht de grootst mogelijke onzin. Vanwege hun gevoeligheid zijn ze bij uitstek geschikt om bitloos gereden te worden.
Kun jij mij uitleggen waar je het bit specifiek voor nodig hebt dan? Overigens is een hengst ook gewoon een paard hoor ;).

Het kost veel tijd om een in Spanje beleerd paard om te scholen, maar dat staat in mijn ogen los van bit/geen bit. Het paard zal hoe dan ook vertrouwen moeten krijgen in de ruiter, de ruiterhand en de optoming.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 12:08

Jesser schreef:

Dit is imo juist een argument vóór bitloos, maar ok.

Ik heb geen anda, maar wel een arabier en een arabier x kwpn, ik rijd beide bitloos.

Huertecilla van bokt heeft dan wel geen andalusiërs maar wel iets spaans of arabisch, én hengsten en hij rijdt ze ook bitloos.

Hengsten worden levensgevaarlijk als ze in afzondering leven. Maar als ze gewoon in een kudde staan zijn het hele normale paarden en 100x veiliger dan merries.

Equi_libre

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 11:44

Jesser schreef:

Dat laatste heb ik ook gedaan en dat is ons heel goed bevallen. Als ie wat nieuws leert en dus wat meer aanwijzingen nodig heeft, gebruik ik de kaptoom wat meer. Snapt ie het, dan kunnen we weer verder op het bit. Dat geeft ie ook heel mooi zelf aan.

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 13:54

ikzelf rij met een dunne pelham. En dat gaat prima.