De Andelusiër: Moeilijk te houden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 14:19

Moeilijk te houden?
ja 8-)
vooral voor de verse eigenaar die een ander type paard gewend is
is dit paard gevoeliger voor stemmingen, ziet hoe de mens zich voelt, herkend angst, herkend ongeduld, en speelt daar prachtig op in :+
Ze geven duidelijk aan wat ze wensen (mits je er voor open staat) willen graag gezien worden en bijzonder gevonden worden.
Ik vind het echt "mensen"paarden als ik ze vergelijk met andere paarden.
Ik heb er 4 nu, en heel wat andalusiers gereden , beleerd en meegemaakt
Van mishandelde tot stempel 'staatsgevaarlijk'
Maar voor mij geen probleem, mits je duidelijk bent in alles

nee is nee, ja is ja en daartussen ligt niks *D
Ik heb er 1 die heel eenkennig is, maar die prima door een ander ook te rijden is. Supersensibel
de andere vinden andere mensen ook prima, en kunnen ze ook goed spiegelen.
de ene (ooit met stempel staatsgevaarlijk) is nog steeds een grote puber van 15 jaar. Die verzot is op spelen en stoere macho spelletjes. Zo zal hij zijn leven lang blijven :+ 8-)

nee, ik ben verslaafd aan het ras, voor mij echt geen ander paard meer. :+:

Nee, ik zie ze niet als moeilijk
meer als intelligenter/slimmer.

laulau85

Re: De Andelusiër: Moeilijk te houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 15:04

Enof ze slim zijn...

Als de mijne de kans krijgt is hij me altijd een stap voor. Oefen ik een week geleden een proefje wat ik binnenkort moet rijden. Doe ik het vandaag weer en al voordat ik de hulpen kan geven springt hij exact op dezelfde plaats aan waar het moet. Echt zo van kijk eens vrouwtje ik weet het wel hoe het moet hahaha...

En inderdaad zo gauw een ander ook maar opstapt weet hij al hoe ver hij kan gaan. Maar ik heb dan ook zo een heerlijke eeuwige kleuter haha...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 15:05

Er staat een Anda (ja een hele echte!!) in mijn paddock paradise, 24/7 buiten, kan grazen en krijgt ook hooi erbij. Nooit een dekentje op en nog steeds niet gesmolten :D

Ze is niet anders dan mijn arab en half arab. Eerder cooler dan die arabs van mij. Die gaan snorkelen als je wappert met plastic, zij komt juist op je af.

woezeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 13:15

Ken ook een anda maar verder geen problemen als je het vergelijk met een ander dood normaal paard :P

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 03:19

Mijn merrie pre (andalusier) staat ook gewoon overdag op de wei, krijg gewoon 4 kilo sportbrok per dag ( word flink getraint) en 4x per dag een giga hoop met kuil. Doet het er perfect op, ga ik minder voeren valt ze meteen af. Maar moeilijk? Nee hoor. Deze paarden zijn net zoals andere paarden kwa moeilijk

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 08:25

just_kiki schreef:
Mijn merrie pre (andalusier) staat ook gewoon overdag op de wei, krijg gewoon 4 kilo sportbrok per dag ( word flink getraint) en 4x per dag een giga hoop met kuil. Doet het er perfect op, ga ik minder voeren valt ze meteen af. Maar moeilijk? Nee hoor. Deze paarden zijn net zoals andere paarden kwa moeilijk

4 kilo sportbrok? :wow:
is dat niet en beetje erg veel?
dat krijgt hier een kwpn er van 1.80 niet eens (grand prix)

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 09:05

als een paard het nodig heeft :+
ze krijgt giga veel kuil ( niet zeiknat) en staat gewoon op de wei. en is aan de schrale kant :j

ken pre's genoeg hier die 6/7 kilo krijgen :=

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 11:04

just_kiki schreef:
als een paard het nodig heeft :+
ze krijgt giga veel kuil ( niet zeiknat) en staat gewoon op de wei. en is aan de schrale kant :j

ken pre's genoeg hier die 6/7 kilo krijgen :=

6 of 7 kilo???????????????/
nou, ik ken ze niet...en ga dat absoluut niet doen.
je gaat geheid problemen krijgen als je dit op die manier blijft geven.
dat is echt veeel te veel.
je zou eerder aan een maagprobleem denken, als je paard met dat voer aan de schrale kant blijft.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 19:01

just_kiki schreef:

Gewóón 4 kilo sportbrok?
Vind je dat zelf ook niet een beetje overdreven?

:wow:

http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/voeding.htm

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 22:21

Wat de paarden in Spanje veel eten (tenminste in mijn zone) is gedroogde lucerne (afalfa) want we hebben hier geen goede kwaliteit hooi , als krachtvoer een mix van haver , zemelen , brok , bonen , algaroba aangepast op elk paard. Veel stallen geven zelfs alleen haver als krachtvoer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 17:26

PinkPrincess schreef:
Trueno schreef:
Dat klopt, een andalusiër is niet zomaar een paard!
Je moet het eiwit arm eten geven
Het liefst oud hooi (of allesinds kurkdroog)
zo weinig mogelijk gras
En ja ze hebben een speciaal karakter, en dat moet je ook liggen
Weet zeker, een andalusiër heeft maar 1 baas!
Hij zal maar naar 1 iemand luisteren en maar voor 1 iemand door het vuur gaan

geheel goed omschreven ;)

Begin er ook aan te geloven. Ben al 8 maanden bezig mijn anda op normale mest te krijgen, nog steeds onrustige darmen, veel gassen en veel waterige mest, altijd benen nat en staart nat. Een ramp, ben bijna uitgedokterd.

Heb nu gewikkeld hooi, het is droog, van 2011, maar natuurlijk door de wikkels wel een gistingsproces gehad, hij natuurlijk nog erger van slag....maar het hooi dat ik van afgelopen hemelvaartsdag had, was kennelijk ook te rijk voor hem..
Met dit slechte hooi jaar ook niet makkelijk om oud hooi te kopen en hooi voor volgend jaar alvast in te slaan.

Iemand suggesties voor mij? DA is geweest, goed ontwormd, mest onderzoek gehad, tegen mogelijk salmonella in de darmen behandeld, bloedonderzoek gehad, 2 x sandclear kuur gehad, nu aan probiotica.....Equisui Colon gevoerd...hooi met gewikkeld hooi en oud voederstro gecombineerd gevoerd, hij krijgt alleen krachtvoer als er medicijnen gevoerd moeten worden.

Wie gaat mij helpen hem helemaal gezond te krijgen??

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 18:54

russel schreef:
Begin er ook aan te geloven. Ben al 8 maanden bezig mijn anda op normale mest te krijgen, nog steeds onrustige darmen, veel gassen en veel waterige mest, altijd benen nat en staart nat. Een ramp, ben bijna uitgedokterd.

Heb nu gewikkeld hooi, het is droog, van 2011, maar natuurlijk door de wikkels wel een gistingsproces gehad, hij natuurlijk nog erger van slag....maar het hooi dat ik van afgelopen hemelvaartsdag had, was kennelijk ook te rijk voor hem..
Met dit slechte hooi jaar ook niet makkelijk om oud hooi te kopen en hooi voor volgend jaar alvast in te slaan.

Iemand suggesties voor mij? DA is geweest, goed ontwormd, mest onderzoek gehad, tegen mogelijk salmonella in de darmen behandeld, bloedonderzoek gehad, 2 x sandclear kuur gehad, nu aan probiotica.....Equisui Colon gevoerd...hooi met gewikkeld hooi en oud voederstro gecombineerd gevoerd, hij krijgt alleen krachtvoer als er medicijnen gevoerd moeten worden.

Wie gaat mij helpen hem helemaal gezond te krijgen??

das echt het hooi
hemelvaart dag is mei toch? nou mei hooi (of het nu droog kuil is of hooi) gebruik ik echt niet....
vooral volgens mij van dit seizoen , zie je bij de de hooi analyses van dit jaar, dat de verhouding vaak scheef is en er een hoog suiker gehalte in zit.
Als je aan hooi kan komen/of droogkuil, van juli is het veelal beter.
verder zou je kunnen overwegen om meer stro, gerstestro of een beetje tarwestro erbij te geven.
Ik weet niet hoe oud hij/zij is? Wat je weet van de achtergrond verder, voor jou?
Het zou ook nog pyro kunnen zijn. Dan is het hele lijf uit balans....
Ik weet dat erik (laarakker) ook nu op pyro kan doormeten.

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 21:18

Idd, 2 of nog liever 3e snee gebruiken. 1e snee kan wel, maar dan moeten ze het heel lang hebben laten groeien, liefst tot in de bloei, maar dat doet bijna niemand. Het scheelt een hoop en dat is voor alle paarden zo niet alleen PRE's.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 07:52

Ik zou ook voor een 2e of 3e snee gaan, en anders stro. Een goede kwaliteit stro zal je paard waarschijnlijk mee uit halen. Door de dunne mest zijn veel voedingsstoffen uit het hooi niet opgenomen, dus wat dat betreft kun je waarschijnlijk net zo goed stro gaan voeren. Is veel minder rijk, dus beste kans dat je met een week van de dunne mest af bent. Daarna weer langzaam het hooi gaan opvoeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 12:46

Het valt in mijn regio soweso niet mee om goed hooi te krijgen, 2 of 3 snee is hier vaak van dat korte spul waar nog eens exta de gierkar over heen is gegaan gevolgd met kunstmest.

Ik ga eens kijken of ik hooi kan vinden van onlangs, maar of dat helemaal droog kan worden??

Dat van mei was ook niet goed door en door droog waardoor ik broei er in kreeg.

Hebben jullie adressen voor mij in Gelderland of NB??

Het stro is hier barslecht, dat ga ik niet voeren..maar blank gerstestro kan ik hier niet vinden, de echte voederstro in kleine pakjes....

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 14:10

@Russel: Wanneer is hij voor het laatst ontwormd? Het zal niet anda-gerelateerd zijn ;), maar die van mij is altijd dik een maand aan de diarree na stevig ontwormen.

En probeer in plaats van sand clear gewoon lijnzaad of psyllium zaad te gebruiken. In sand clear zit melasse. Ik zou ook stoppen met alle toevoegingen, ook de colon. Als pro-biotica zou je hem mest van een ander (gezond!) paard kunnen geven. Een theelepel per dag en dat een paar dagen volhouden.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 15:11

Dani_ schreef:
@Russel: Wanneer is hij voor het laatst ontwormd? Het zal niet anda-gerelateerd zijn ;), maar die van mij is altijd dik een maand aan de diarree na stevig ontwormen.

En probeer in plaats van sand clear gewoon lijnzaad of psyllium zaad te gebruiken. In sand clear zit melasse. Ik zou ook stoppen met alle toevoegingen, ook de colon. Als pro-biotica zou je hem mest van een ander (gezond!) paard kunnen geven. Een theelepel per dag en dat een paar dagen volhouden.

das ook raar, na het ontwormen zon heftige reactie?
waarom stevig ontwormen? wat bedoel je daarmee?

Ik heb wel eens een "goedkopere"soort wormenkuur geprobeerd, waarbij ik meteen een koliek geval had.
maar met de bekende merken heb ik er nog nooit last van gehad.
dan heb ik het over eqvalan en equest (is trouwens spaans)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 20:33

Hij is ongeveer 6 weken geleden ontwormd, tegen lintworm en daarna met equest, 3 weken daarna heb ik nog ivermectine gedaan, meteen heel de club. Overigens ook meteen heel de club met equest...

In zijn mest waren geen wormeneitjes, maar bloed gaf wel verhoogd witte bloedcellen, wat dus infectie kan zijn. Dus AB voor salmonella.

Ik heb die omegasandclear gehad en daarna kuur met psylium van zandweg. De Colon krijgt hij nu even niet.

Hoe kan ik hem mest van een ander paard laten eten?

Nombrado, mijn andere paard is ook altijd na ontwormen even niet helemaal ok, ook slappe mest een paar dagen..

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 20:44

russel schreef:
Hij is ongeveer 6 weken geleden ontwormd, tegen lintworm en daarna met equest, 3 weken daarna heb ik nog ivermectine gedaan, meteen heel de club. Overigens ook meteen heel de club met equest...

In zijn mest waren geen wormeneitjes, maar bloed gaf wel verhoogd witte bloedcellen, wat dus infectie kan zijn. Dus AB voor salmonella.

Ik heb die omegasandclear gehad en daarna kuur met psylium van zandweg. De Colon krijgt hij nu even niet.

Hoe kan ik hem mest van een ander paard laten eten?

Nombrado, mijn andere paard is ook altijd na ontwormen even niet helemaal ok, ook slappe mest een paar dagen..

is ie niet getest dan op samonella?
wat alleen verhoogde witte bloedcellen, hoeft per defenitie niet meteen samonella te zijn.
Vooral als het de maag en darmen betreft, heb ik al gauw mijn twijfels over de werking van AB.
AB haalt namelijk de complete darmbalans door de war...dood ook goede bacterien die juist nodig zijn voor een gezonde darmflora.
Heb je niet een beetje boel gedaan zo allemaal achter elkaar? meerdere wormenkuren in kortere tijd, ab kuur,
laat hem eens testen op Pyro
http://www.paardentransporten.nl/assets ... 0tests.pdf

het kan dus ook tegenwoordig al in nederland opgelopen zijn.
http://www.sectorraadpaarden.nl/piroplasmose.html

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 20:56

Het is een jong dier en volgens de DA was het niet overbodig hem eens helemaal goed te ontwormen, ik weet ook niet hoe vaak en welke middelen hij heeft gehad in de opfok, dat is altijd maar een gok. Bij een wormen infectie gaat vaak ook een salmonella infectie samen, vandaar die AB, maar zand had hij ook in zijn mest, maar ik denk dat elk paard dat wel onderhand heeft met deze rare zomer.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 21:36

russel schreef:
Het is een jong dier en volgens de DA was het niet overbodig hem eens helemaal goed te ontwormen, ik weet ook niet hoe vaak en welke middelen hij heeft gehad in de opfok, dat is altijd maar een gok. Bij een wormen infectie gaat vaak ook een salmonella infectie samen, vandaar die AB, maar zand had hij ook in zijn mest, maar ik denk dat elk paard dat wel onderhand heeft met deze rare zomer.

heb je hem uit nederland of buitenland?

zo heb ik een keer een jaarling , waarvan gezegd was dat hij netjes ontwormt was, bij het ontwormen de rode bloedmaden in zijn mest gevonden...nou , die was blijkbaar niet of nauwelijks ontwormt geweest.
Overigens heeft hij wel altijd een zwakke darmfunctie gehouden , dus er zal toch wat schade achtergebleven zijn.
Ik merk aan hem ook altijd als eerste wanneer hij aan een wormenkuur toe is.
Zijn mest word dan iets plakkeriger en heeft geen mooie ronde drollen meer, het is niet echt diaree,
Ook als hij te rijk kuil krijgt, krijgt hij last van "natte winden" , en dan moet ik hem echt ander hooi geven.
Hij blijft dus gevoelig vanuit zijn darmen...., vermoedelijk opgelopen door de ernstige wormbesmetting in zijn veulentijd.
en bedankt opfok :( (waar overigens voor de wormenkuur betaald werd, maar niet gegeven)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 22:06

Hij had wel iets verdikkingen in zijn endeldarm, hij heeft rectaal onderzoek gehad. Ik ga er maar van uit dat die larven weg zijn. Enigsinds schade zal hij daar wel van hebben. maar die winden met water moeten nu toch eens over gaan zijn. Ook van het hooi van vorig jaar dat ik over had in de winter had hij er last van.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 22:31

russel schreef:
Hij had wel iets verdikkingen in zijn endeldarm, hij heeft rectaal onderzoek gehad. Ik ga er maar van uit dat die larven weg zijn. Enigsinds schade zal hij daar wel van hebben. maar die winden met water moeten nu toch eens over gaan zijn. Ook van het hooi van vorig jaar dat ik over had in de winter had hij er last van.

die waterige winden is echt van het kwaliteit van het hooi.
het zou mooi zijn, als je een partij hooi(droog kuil) kan laten testen.
Ik heb met hem ook heel vaak gesodemieter gehad, maar het is aan de andere kant makkelijk, want als het hooi te rijk is voor ze , reageren ze zo. Ook grofstengelig vinden zijn darmen niet prettig.
(terwijl men toch zegt dat dit juist het beste is voor paarden, maar ik betwijfel het)
wat ook nog goed is, is duits kruiden hooi..., als je aan een partij daarvan kan komen, heb je ook kwaliteit en diversiteit.
Het merendeel van het hooi of droog kuil is veel te eenzijdig, en veel engels raai, en das nou net waar zijn darmen niet blij van worden.
Zelf heb ik nu binnendijks ijsselmeer hooi, natuurgebied wat pas in half juli gemaaid mag worden.
Zijn mest is nu perfect...., als je het land daar ook ziet, zit er ook veel diversiteit aan grassen en kruiden op.

Heb je daar in de buurt geen natuurgebied, of waterschap/natuurmonumenten ofzo? waar je hooi van kan afnemen?
wat je ook nog kan proberen, is een jongvee boer, die jonge opgroeiende kalveren mogen namelijk ook niet te eiwitrijk hooi, en veelal laten zij ook de partijen testen op voedingswaarde, suikers e.d

XshaartjeX

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 10:20

Als noodoplossing zou je ruwvoer van Hartog kunnen proberen. Is van goede continue kwaliteit alleen naar mijn mening vrij prijzig maar wellicht dat het helpt om iig van de dunne mest af te komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 12:11

Bedoel jij dan luzerne? Daar vind ik weer veel melasse in zitten en dat gaat ook weer gisten in de darm en laxeert.