[TI] Sokken afgeschoren en komt dit onderuit..denk mijt maar....

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Caira

Re: Sokken afgeschoren en komt dit onderuit..denk mijt maar....

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 09:18

En jouw smid maar lachen, er zijn echt betere methodes, je hebt verschillende soorten mok met allemaal een andere behandelmethode. Je hebt mok door mijt, bacterien of voeding.

wiske23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 09:25

Beetje belachelijk antwoord, de wonden zijn nu dicht gegaan en de korsten zitten erop dus waarom zou hij lachen ik denk eerder mijn paard .

Suusje1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 09:30

KootMiraDrum schreef:
Rasp is die niet, dit zijn wonden en verdikkingen die heel typerend zijn bij mijten. Op dit moment heeft 1 van mijn paarden veel baat bij Stronghold pipetten voor honden van 20-40 kilo. 1 pipet per onderbeen, op de huid, uiteraaard niet in een wond. Is erg prijzig, zo'n 45 euro per verpakking, waar er helaas maar 3 inzitten (terwijl je er 4 nodig hebt). Paard is in december en maart behandeld, en de jeuk is (nog) niet terug.

Dit bleek bij mijn tinker ook het wonder middel na alles geprobeert te hebben! Hij was er ook meteen heel lang van af.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 10:12

Caira schreef:
hoe zielig ook, gewoon met sebacil wassen. Het valt wel mee hoe het prikt, mijn merrie gaf in elk geval nooit een reactie. En de aanhoudende jeuk is altijd erger dan even pijn.

Nou, bij mijn paard heeft het bereikt dat de benen niet meer te wassen zijn hoor.

Ik denk dat we bij veel van ons ras idd vrijwel zeker ook met CPL te maken hebben.

JANNEKEx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 19:04

Duncan! :(:)

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 10:47

TS, sommige paarden kunnen inderdaad redelijk heftig reager op Sebacil, als ze wat wondjes hebben. Andere paarden zijn hier niet gevoelig voor. Ik kan me voorstellen dat je vanwege de open wondjes niet meteen met Sebacil aan de gang wil, maar alleen tea-tree is niet genoeg.
Ik wil je als tip geven om in ieder geval de mijt te bestrijden. Wil je dit niet met Sebacil doen, zoek dan een ander goed middel. (zijn aantal tips gegeven in dit topic) Bestrijd je de mijt nl niet, dan zul je niet van de wondjes af komen. Mijten graven in de huid, en blijven wondjes veroorzaken.
Daardoor kan jij blijven wassen totdat je een ons weegt, maar kom je nooit aan de mijtbestrijding toe.

succes ermee

paddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 11:32

ik heb met mijn shire ook heel wat gedokterd.
ze heeft ook cpl en chronische mok.
en ook haar benen helemaal open.
ze heeft bijna 6 weken lymphe drainage gehad.
en nu heb ik er cydectin pouron op gedaan en nu zijn haar benen helemaal dicht.
dit middel wordt veel bij schapen en koeien gebruikt, mag ook bij paarden.
het is bijna hetzelfde als frontline of advantage.
het werkt perfekt en het is wel duur, maar je kan er wel 2 jaar mee behandelen,
want je hebt er maar weinig voor nodig.
en sebacil of neocidol mag je niet op open wonden smeren, want dat doet heel zeer, zegt mijn da tenminste.

barrelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 11:37

die mijten eten aan de wond. wat ik bij barre had is dat je eerst pluisjes zag, toen gingen de haren los zitten..nog geen wondjes gelukkig.
Wassen met sebacil was bij mij de enige oplossing.
Geloof mij..ik heb veel geprobeerd..ook frontline.
Ik had van mijn Da een sebacil shampoo gekregen...ideaal!

paddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 11:59

ik zeg ook niet dat sebacil niet helpt, maar de wondjes moeten eerst dicht en
dan kun je het met sebacil of neocidol wassen.
dat is een super combi, dat doe ik elf nu ook.
maar sebacil doet op open wonden zeer.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 13:36

De benen van mijn paard zagen er nog erger uit, heeft ook hele dikke ribbels, en ertussen gaat het smetten.
Er is in december en in maart behandeld met de pipetten waar ik eerder over schreef. De benen zijn afgelopen week goed bekeken en momenteel is de huid erg rustig, en zijn er geen wondjes te zien.
Hoe gaat het nu met Duncan's benen, Kathleen?

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 23:06

paddy schreef:
ik heb met mijn shire ook heel wat gedokterd.
ze heeft ook cpl en chronische mok.
en ook haar benen helemaal open.
ze heeft bijna 6 weken lymphe drainage gehad.
en nu heb ik er cydectin pouron op gedaan en nu zijn haar benen helemaal dicht.
dit middel wordt veel bij schapen en koeien gebruikt, mag ook bij paarden.
het is bijna hetzelfde als frontline of advantage.
het werkt perfekt en het is wel duur, maar je kan er wel 2 jaar mee behandelen,
want je hebt er maar weinig voor nodig.
en sebacil of neocidol mag je niet op open wonden smeren, want dat doet heel zeer, zegt mijn da tenminste.

Cydectin pouron is een heel goed middel tegen de mijt.
Verdunnen met water en spuiten op en in de sokken.
Zelfs de echte schurftmijt heb ik daarmee behandeld.

Maar volgens mij is cydectin pour on niet toegelaten voor paarden, maar een paar jaar geleden kon je alles nog zonder recept verkrijgen.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 23:07

Als je het je veearts vraagt krijg je het vast wel.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 23:14

Heb nog een restje staan van de pour on.
Anders neem ik een gewone yvermectine of moxidectine wormspuit en maak daar een smeerbaar papje van.
En dat wordt dan in de sokken gesmeerd.

Maar mijn veearts vond mijn schurftmijt behandeling heel interessant.
Kon alleen niet officieel meegaan in de behandeling.
En was heel benieuwd naar het resultaat, dus dit was zeer positief !!

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 12:08

Ik zou hier niet mee gaan aanrommelen maar een dierenarts laten komen. Voor je het weet krijg je bloedvergiftiging, zeker nu het weer zo nat en dan opeens weer warm is, een broedplaats voor bacteriën.

liefling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 10:02

KootMiraDrum schreef:
De benen van mijn paard zagen er nog erger uit, heeft ook hele dikke ribbels, en ertussen gaat het smetten.
Er is in december en in maart behandeld met de pipetten waar ik eerder over schreef. De benen zijn afgelopen week goed bekeken en momenteel is de huid erg rustig, en zijn er geen wondjes te zien.
Hoe gaat het nu met Duncan's benen, Kathleen?

inmiddels gaat het erg goed! zijn benen zijn een stuk dunner en haast geen wondjes meer . achter helemaal niks en voor benen ene been 1 wondje en andere voorbeen 2 wondjes.. dus gaat stukken beter nu.

was inmiddels niet meer met de tea tree shampoo maar die 2 keer per dag Hydrocortiderm op de wondjes. dat is tegen de jeuk en moet zeggen hij is nu mooi rustig. maarja zie hem niet 24 uur per dag... dus of hij niet meer bijt kan ik niet zeggen...

dus twijfel of ik nog moet gaan wassen met sebacil...

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 10:36

Wassen met Sebacil moet je zowiezo na 10-14 dagen herhalen ivm uitkomen van de eitjes, Kathleen.
Hydrocortiderm werkt wel, maar is een hormoonzalf, en mag je niet te lang gebruiken, de huid wordt er dunner van. Voor de wondjes kun je ook Sudocrem gebruiken is een zinkzalf die ook voor babybilletjes gebruikt wordt.

liefling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 10:41

ik ga zo even naar de dierenarts sebacil halen en zal hem dan vandaag wassen.

dankjewel voor de tip moet je die sudocrem ook bij de dierenarts halen of?

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 10:46

Volgens mij is Sudocreme bij de drogist te koop.
Ik denk ook dat Sebacil je nu het beste zal helpen. En dan is herhaling (tegen het uitkomen van eitjes) heel belangrijk na verloop van tijd.
Succes! Ik ben wel nieuwsgierig naar foto's van hoe het er nu uit ziet :)

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 16:17

Pauline schreef:
Ik zou hier niet mee gaan aanrommelen maar een dierenarts laten komen. Voor je het weet krijg je bloedvergiftiging, zeker nu het weer zo nat en dan opeens weer warm is, een broedplaats voor bacteriën.

Helaas weten de dierenartsen doorgaans hier ook geen raad mee en gooien ze het op mijt met sebacil behandelen, evt een afstrijkje op kweek zetten... maar als men geen mijt vind op dat afstrijkje zegt dat nog niets.

Ik vind die pour on wel interessant, ga daar ook eens achteraan :) Overigens overleg ik dat nog wel met mijn dierenarts, tegen argumenten zijn er evt. om weer in overweging te nemen dan.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 16:51

liefling schreef:
moet je die sudocrem ook bij de dierenarts halen of?

Iedere drogist heeft het, grijs potje met rood/wit etiket.

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 12:18

Vanochtend is de dierenarts bij mij geweest, mijn tinker heeft dezelfde wonden en (nog ergere) verdikkingen als op de foto's.

Hij heeft mijn merrie vanochtend een spuit gegeven, weet niet precies wat erin zat, was zelf nogal gestresst: ik kan niet goed tegen naalden :o Gelukkig was mijn paard de rust zelve, maar het was om de schurftmijt van binnenuit aan te pakken, want hij zei dat dit toch wel duidelijk schurftmijt is. Nu moet ik het twee weken laten rusten, om te kijken of het werkt. Mijn paard zal die verdikkingen aan haar benen houden, omdat het gewoon achterstallig onderhoud was van de vorige eigenaren (ik heb haar nu zelf nl pas 2weken). Maar als de schurftmijt en mok grotendeels over is, heeft ze van die plooien bijna geen last.
Over 2weken moet ik nou de dierenarts bellen hoe het er voor staat, en dan kijken we verder of ik met Sebacil moet wassen o.i.d.
Laten we hopen van niet in de winter :brr: , en mijn paard houdt sowieso al niet van water ...

Ik zou als ik jou was niet zelf gaan prutsen, maar eerst de DA er bij roepen.

Heel veel succes !

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 13:44

Dectomax?

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 13:50

Sudocreme hebben ze ook gewoon bij de supermarkt, kruidvat of etos.
Helpt bij die van mij ook best aardig.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 14:36

Pippaa schreef:
Vanochtend is de dierenarts bij mij geweest, mijn tinker heeft dezelfde wonden en (nog ergere) verdikkingen als op de foto's.

Hij heeft mijn merrie vanochtend een spuit gegeven, weet niet precies wat erin zat, was zelf nogal gestresst: ik kan niet goed tegen naalden :o Gelukkig was mijn paard de rust zelve, maar het was om de schurftmijt van binnenuit aan te pakken, want hij zei dat dit toch wel duidelijk schurftmijt is. Nu moet ik het twee weken laten rusten, om te kijken of het werkt. Mijn paard zal die verdikkingen aan haar benen houden, omdat het gewoon achterstallig onderhoud was van de vorige eigenaren (ik heb haar nu zelf nl pas 2weken). Maar als de schurftmijt en mok grotendeels over is, heeft ze van die plooien bijna geen last.
Over 2weken moet ik nou de dierenarts bellen hoe het er voor staat, en dan kijken we verder of ik met Sebacil moet wassen o.i.d.
Laten we hopen van niet in de winter :brr: , en mijn paard houdt sowieso al niet van water ...

Ik zou als ik jou was niet zelf gaan prutsen, maar eerst de DA er bij roepen.

Heel veel succes !

die verdikkingen en plooien zijn gewoon chronisch progressief lymfeoedeem, staat min of meer los van de mijten,maar dergelijke paarden zijn wel gevoeliger aan mijten, en paarden die gevoelig zijn voor mijten zijn gevoeliger voor CPL

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 14:39

Suusje1972 schreef:
KootMiraDrum schreef:
Rasp is die niet, dit zijn wonden en verdikkingen die heel typerend zijn bij mijten. Op dit moment heeft 1 van mijn paarden veel baat bij Stronghold pipetten voor honden van 20-40 kilo. 1 pipet per onderbeen, op de huid, uiteraaard niet in een wond. Is erg prijzig, zo'n 45 euro per verpakking, waar er helaas maar 3 inzitten (terwijl je er 4 nodig hebt). Paard is in december en maart behandeld, en de jeuk is (nog) niet terug.

Dit bleek bij mijn tinker ook het wonder middel na alles geprobeert te hebben! Hij was er ook meteen heel lang van af.

bij ons bij de welkoop lagen nu verpakkingen met 4 pipetten erin :) 3+1 actie geloof ik.