Een Shire ..is dat wel handig....zo`n gentle giant????

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 12:22

Het gaat niet om het laadvermogen, maar om de sterkte van de bodem van de trailer. Deze zijn niet gemaakt voor zoveel gewicht verdeeld over 4 drukpunten.

Tuurlijk, als jij de trailer vol stopt met dozen tot 1200 kg is het een heel ander iets dan een paard op 4 benen die aan 1 kant staat.

Daarbij zijn trekpaarden gemiddeld tussen 1.60 m en 1.65 m groot en wegen zo'n 1000 tot 1200 kg. Die van mij is 1.87 m groot en zal hoe zwaar wegen...???
En Shires zijn nog groter.

Hoe je het ook wend of keert, de bodem zal verstevigd moeten worden.

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 18:52

Hier in het bezit van 3 shires. (Nou ja, soort van. De paarden staan bij mijn moeder)

Mijn ervaring met hoefsmeden is dat ze vaak geen belgen of shires willen bekappen, maar wij hebben geen problemen gehad met een hoefsmid vinden (2 eigenlijk, want de eerste moest stoppen met zijn werk).

Wij hebben een 1 3/4 paard trailer. Dat is voornamelijk omdat 1 van onze shires erg lang is. Ze passen vaak ook makkelijk in een 1,5 paardstrailer. En wat betreft het gewicht... Die van ons zijn tussen de 1.75 en 1.90 en wegen waarschijnlijk tussen de 850 en 1000 kilo. Dat is niet overdreven veel. Als ze vol in het vet zitten kan je er nog wel 200 kilo bij rekenen, maar dan moet je ook wel een echt zwaar gebouwd paard hebben. Die punts-verdeling van het gewicht zou ik me ook niet te veel zorgen over maken. De hoeven van shires zijn (net als van belgen) heel groot, waardoor het oppervlak waar het gewicht op steunt in verhouding met het totale gewicht groter is dan bij warmbloeden.

Afhankelijk van hoe zwaar de Shire gebouwd is moet je wel of niet speciaal tuig/dekens hebben. Die van ons hebben een x-full hoofdstel, maar die hoef je ook maar 1 keer te kopen, net als zadel, op maat laten maken (dat moet voor elk paard!) en dat is ook een eenmalige aanschaf. Makkelijk is wel een dressuur zadel, want dan zijn er altijd singels op de juiste maat, namelijk de singels van vzh/springzadels! Dekens daar doe wij bijna niet aan. En als ze wel een deken op hebben (zweetdeken of vliegendeken bijvoorbeeld) dan is 215 vaak passend.

Onze paarden staan altijd op wei met een inloopstal, daardoor hebben wij ook geen problemen met stallen die te klein zijn. Daar zou iemand anders misschien meer over kunnen vertellen. Ik zou vooral bij het op zoek gaan naar een Shire rondvragen wat zij hebben voor hun Shires en wat zij aanraden.

Voor mij (ook al heb ik er de tijd niet meer voor) niets anders dan een Shire!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 00:27

Ik heb een grote zwaar gebouwde shire van 1.90m. Hij past in mijn Humbaur pegasus trailer (wil net :D ) en hij staat gewoon lekker buiten in een kruidenweide met een inloopstal. Ik bekap hem zelf en hij eet in de winter een baal hooi per dag want dan staat hij op zand. Hij had heel erg last van mok toen ik hem pas had maar daar heeft hij al een tijdje geen last meer van ondanks het aanhoudende natte weer (geen krachtvoer, geen snoepjes/suikers/zetmeel/andere rotzooi en van buitenaf behandeld met zink-zwavelpasta van groene os was de remedie). Hij heeft een wintec isabell werth zadel met witte boom en een 100cm veelzijdigheidssingel als dressuursingel, xxl hoofdstellen zijn er genoeg te krijgen en het gemiddelde trekpaardhoofdstel past ook goed. Hij heeft een 14,5cm bit (gewoon van sprenger).
Eigenlijk is er niets wat vervelend is aan hem, behalve dan dat ik er altijd met behulp van een trapje op moet klimmen :')

Esmeralda

Re: Een Shire ..is dat wel handig....zo`n gentle giant????

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 07:13

ja dat trapje moet ik ook wel hebben, anders kom ik er ook niet op
Maar jij boft wel Lamar met je bitje 14,5 die van mij heeft 16.5
Maar ook wel weer een normaal zadel. En dat van dat mok scheelt idd als je hem van de suikers afhaalt. Hebben wij op stal ook ondervonden.

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 20:25

Hallo,

Shire's zijn erg leuk. Ik ben 13 jaar en ik rij op een witte Shire van 1.80+/- en ik kan haar redelijk aan.
Dat paard woont in een omgebouwde koeienstal met nog 7 Shiremerrie's en 1 grote Shire hengst + nog wat veulens (hij heeft 9 shire's gekocht in Engeland waaronder nog 1 hengst van 2.00 m maar die is verkocht in Duitsland) . Dat is dus een oplossing voor grote paarden.
Ook eten ze elke dag bijna 1 buil kuil. Net koeien, xd.
Lopen in een bak is ook niet bepaald geweldig. 3 stappen en ze zijn alweer aan de andere kant. Daarom rijden wij altijd buiten in in het dorp.
Hoefsmid heb ik geen idee over. Hij was er laatst nog, maar volgens mij fokt hij zelf belgen ofzo. Hij had zo'n speciaal hok waar ze inkunnen zodat hij hun voeten dan optrekken met touwen omdat je anders je rug breekt. Die hoeven zijn echt heel groot!

Ik hoop dat je/jullie hier wat verder mee zijn gekomen.
Vragen mogen altijd!

warm snuifje van Kate en al haar vriendinnetjes

Ankje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 13:28

Misschien kun je hier ook nog wat info vinden of vragen stellen, is misschien dan wel een foto topic maar vragen staat altijd vrij. En het voordeel is dat je daar alleen maar shire gekken tegen komt: [HK] [HK] Shire-eigenaars/verzorgers/liefhebbers

linnke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 13:44

Dit volg ik even :j Nu is het helaas nog niet mogelijk maar ik hoop ook ooit in het bezit te komen van een gentle giant!