[TI] Zoë doods bang voor koeien.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Dribbelkont

Re: Zoë doods bang voor koeien.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-11 12:03

de koeienaaidag gaan we dus doen
heb al contact gehad maar moet even trailer regelen nog
en bestuurder van auto even vragen wanneer hij kan
dan neem ik weer contact op met aok ranch.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 12:04

Super, succes!

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-11 12:07

denk dat dit een verstandige keus is want wat jij zegt is helemaal waar
ze verstift en dan ojee ze komen ze komen!!! en wil dan doeiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii zeggen.
hun zullen me ook wel vertellen hoe ik het buiten zou moeten oplossen?

weet niet of ik het nu goed doe

blijf zelf rustig en praat tegen haar in lage lange toon.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 12:08

Op het moment dat paarden ergens van schrikken, moet je hun energie een andere kant uit sturen. Stilzetten is het meest verkeerde wat je kunt doen, en als je alleen maar blijft praten, luisteren ze daar niet naar.

Kijk maar even naar dit filmpje:

http://www.youtube.com/watch?v=RfAvpa1g68s

Bij het probleem met de koeien zou ik het in eerste instantie aanpakken via een koeienaaidag. Krijg je daarna problemen buiten, kun het beste kleine cirkeltjes lopen in draf, energie af laten vloeien door het paard zijn voeten te laten bewegen. Stilzetten is ten allen tijde de verkeerde oplossing.

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-11 12:15

oke maar gebeurt meestal op smal weggetje met sloten aan beide kanten hmmmm maar zal proberen rondjes te draaien en desnoods kleine 8 jes zeg maar praten is wel goed toch? zal even filmpje bekijken
als ze er eenmaal langs is moet ik dan weer terug er langs rijden om dan gewoon doorrijden
en maakt het niet uit hoe ze er langs komt? WANT NU IS DUS IN VOLLE RENGALOP echt op hol

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 12:21

interessant Cassidy, bedankt voor het delen van de link !
moeilijker is het om je paard in beweging te zetten als ze uit zich zelf aan de grond genageld zijn bij iets spannends.

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-11 12:22

dankje wel voor duidelijk filmpje

doe het iderdaad verkeerd en geen geen leiding aan haar

zal proberen haar aan het werk te zetten en race ze weg probeer ik via cirkels weer vooruit te komen.

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-11 12:22

intel_1x schreef:
moeilijker is het om je paard in beweging te zetten als ze uit zich zelf aan de grond genageld zijn bij iets spannends.

zoe staat dus niet aan de grond genageld wil het liefst dat ze kon vliegen!!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 12:23

Juist omdat het een smal weggetje is moet je dit niet alleen op die buitenrit willen oplossen. Ga naar die koeienaaidag voor een eerste start. En misschien is het probleem daarna opgelost.

Is het probleem daarna niet opgelost, moet je je paard omdraaien en als hij er langs is geweest er weer langs laten gaan. Ik hoop dat je de One rein stop op je paard hebt gemonteerd want als hij echt de benen neemt, mag hij niet zo ver weg komen. Draai je dan om, draai dan op met het hoofd van het paard in de richting van de koeien. Als iets engs achter het paard gebeurt, en je hebt het hoofd erbij vandaan, is de vluchtreactie alleen maar voorgeprogrammeerd.

Op het moment dat je paard snel langs een eng ding mag van jou, en verder niet terughoeft om het ook nog een keer van een andere kant te zien, ben je al bezig met het creeeren van een probleem. De rechter hersenhelft en de linker hersenhelft bij een paard zijn niet met elkaar verbonden. Wat een paard met zijn linkeroog ziet, is compleet nieuw voor hem als je omdraait en het hem met het andere oog laat zien. Dus de linkerkant van een paard, en de rechterkant van een paard, moet je apart trainen, dan kun je ze later samenvoegen tot een paard.

Op het moment dat je het paard na een schrikreactie of snel-er-even-aan-voorbijgaan-actie niet omdraait en hem er nog een keer mee confronteerd, leer je je paard het verkeerde aan. Omdraaien dus en er weer langs. Desnoods 100 keer er langs, tot hij geen krimp meer geeft. En dan heb je er op de terugweg ook geen last meer van.

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 12:26

Dribbelkont, je kunt ook (proberen te) slalommen over de weg he, links, rechts, links, rechts.
Van te voren al oefeningen vragen (stelling binnenwaarts, tempowisselingen) en met je stem corrigeren als hij niet op jou let.
Meer voorwerk doen.

*edit*

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 12:30

Mijn paardje is ook niet echt gecharmeerd van koeien en die is wel op een boerderij geboren en staat nu op een pensionstal waar ze ook genoeg koeien hebben. Heb wel foto's van hem waar hij er als veulen zelfs tussen loopt, dus misschien hebben ze hem wel achterna gezeten ofzo, geen idee. Wel een lastig probleem in ieder geval (in de zomer!)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 12:31

intel_1x schreef:

Op het moment dat je paard zelf in de ankers gaat als hij ergens van schrikt, zijn er twee manieren waarop je dat op kunt lossen.

1) Heb je de ruimte, dan kun je een grote boog of een cirkel gaan rijden om dat ding waar hij van is geschrokken. Probeer een beginpunt te vinden, als het op 100 meter afstand is van dat ding waar hij van is geschrokken, dan ga je op 100 meter afstand beginnen. Ga draven, beweeg zijn voeten, ga regelmatig van hand veranderen, draai daarbij naar binnen toe. Tast je langzaam naar het ding toe. Neem de tijd die nodig is. Als hij er niet meer van schrikt, vlak naast dat ding zetten waar hij van geschrokken is, en uit laten rusten.

2) als je geen ruimte hebt, en je paard ergens niet langswil, kun je ook de advance en retreat methode gebruiken. Daarvoor moet het achterwaarts op je paardje goed bevestigd zijn. Zoek weer een beginpunt op, en rij op hetgeen af waar je paard van geschrokken is. Even voordat je denkt dat hij in de ankers gaat, zet je hem stil en laat je hem achteruit lopen. Daarna weer vooruit. Probeer iedere keer te stoppen voordat je paard stopt. Tast je weer naar het object toe waar hij van is geschrokken. Gaandeweg ga je steeds dichterbij komen.
Als je paard er op een gegeven moment langs gaat, niet denken: phieuw, ben er langs, nu snel doorrijden. Nee, omdraaien (hoofd naar dat toe waar hij van geschrokken is) en terug. Ook weer 100 keer meenemen, tot hij geen krimp meer geeft.

Er zit geen klok op een paard. Niet denken: oeh, ik heb maar een uurtje de tijd voor die buitenrit, ik moet terug want: vul-maar-in. Als je een probleem tegenkomt, moet je dat oplossen. Als je met iemand een buitenrit maakt en jij komt een probleem tegen, of je buitenrijpartner komt een probleem tegen, moet je de kans krijgen om dat op te lossen, en dat ook echt doen.

Een bomproof paard wordt niet geboren, een bomproof paard wordt gemaakt....

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 12:31

Klopt wat Cassidy zegt, maar ik de praktijk valt zoiets niet mee. Ik ben in zo'n geval blij dat ik er langs ben en het overleefd heb :-)
Het zijn wel weer goede tips waar ik met mijn jonge paard ook weer wat aan heb.

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-11 12:33

dankjewel
ik ga eerst wachten tot de aaidag en zoek nu even het probleem niet op
zal in de bak het cirkelen en slalommen oefenen.
ga elke dag even langs het land van de 3 vleeskoeien.
en zal daar misschien ook wel onder zadel komen op de aaidag.
ze stopt wel na 15 sec ongeveer reageert gelukkig erg goed op stem.

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 12:35

Ik ben blij dat ik even mij toegevoegd heb aan dit topic! super tips!
Heel veel succes Dribbelkont, goed van je dat je hiervoor hulp inschakelt want als het eenmaal goed is heb je er een paardenleven plezier van !

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 12:36

Voor jou een aantal filmpjes over het zadelmak maken van een schrikkerig paard. Zie de verandering in het paard, en het vertrouwen wat hij opbouwt. Zie ook het verschil tussen de ene hersenhelft en de andere hersenhelft als hij van kant verandert. Methode is die van Clinton Anderson, ontloopt Parelli niet zoveel.

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... m_o_po0_Ks

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... Qcg5zR-uZk

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... ES2Lxj6Dtc

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... jRYxyMy-d0

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... jqsLwryte4

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... VNbjYCWF2M

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... AanGzFhxts

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... eguCqS4YiY

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... Jvz-340rOA

Op dag drie na het zadelmak maken, kan de ruiter een trailparcours rijden.

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... Hi7YGCKlgE
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 31-07-11 12:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-11 12:36

klopt helemaal toen ik haar aan het beleren was wou ze niet op de hoefslag
toen ben ik haar elke keer gaan halthouden en 2 a 3 meter weet halthouden en toen liep ze binnen 2 a 3 rondjes bak vlekkeloos over de hoefslag
heb dat buiten ook gehad
eng bruggetje die was hol klikt
oho eng zegt zoe maar ik dus elke keer hathouden en laten kijken toen weer meter vooruit en halthouden en ze reageert gelukkig erg goed op me
zo kwamen we eroverheen.
dus je hebt gelijk!!!!

ik wil even vertellen dan ik haar zelf beleerd heb en ook alleen.
want ben van mening dat als ze angstig wordt er er voor weg loopt er nog niet aan toe was en heb alles in alle rust gedaan
eerst veel aan de hand gelopen buiten gewandeld
in de bak het halthouden stap draf met stemhulp gedaan aan de hand.
toen met leadrope over het lichaam laten wennen en gaf ze echt geen kik voor.
toen langzamer hand wat gaan klappen met handen op haar lichaam en ben ik toen later wat gaan hangen.
toen ze dat allemaal prima vondt ben ik langzamerhand het zadeltje wat op gaan leggen
en toen ze dat acsepteerde eerstdruk uitoefenen op 1 beugel .
(alles heb ik wel beloond met tractatie toen)
ze was erg slim en wist toen oho als ik het goed doe krijg ik wat lekkers.
toen eenmaal toen we zo ver waren en zij ook aangaf is wel goed ben ik in een padock er op gaat zitten(overigs in paddock aan halster en tegeuls om haar niet te forseren in de mond)
allemaal alleen nog steeds (wij samen )
toen ik er op zat liet ik haar inbuigen in stilstand links en rechts en daarna een tractatie en stapte ik weer af en herhaalte ik per keer 2 a 3 keer.
toen we eenmaal rustig konde zitten ging ik haar cirkels vragen en na een cirkel links een traktatie en cirkel rechts ook tractatie
toen langzamer hand kon ik stap zeggen en omdat ze dat woord goed kon stapte ze slingerig weg en vroeg ik halt en dan weer stap
deed 2 rondjes door de bak en gaf haar tractatie.

bouwde overigs de tractaties met begin dingen van beleren wel af hoor.

toen ze eenmaal kon stappen e stukje kon drafen en halt kon houden ben ik rustig steeks stukje voor stukje buiten de bak gaan rijden.
begon in de bak en eidigde steeds verder uit de bak.
toen ben ik opgehouden met tractatie wel met afbouwen hoor en haar beloond na het rijden wat ik nu nog steeds doe met haar muesi wat ze krijgt en 2 marstall lijnsnackjes.

ze heeft de galop buiten geleerd en ben van mening dat rechtuit recht aan goed voor een jong paard is en daar sterk van wordt.

ik kan nu misschien ook traktatie meenemen en haar belonen als ze het goed doet.
omdat het inde bak erg goed werkte
en dan langzamer hand weer afbouwen.

dit in tijd bestek heb ik allemaal gedaan in 6 weken ongeveer en pakte haar 1 soms 2 keer per week 10 a 15 min.

zal even filmpjes bekijken BEDANKT!!!

rij overigs met losse teugel in boomloos zadel
maar je kan het beetje vergelijken westernstyle want ben niet voorstander van veel druk voor en liefst veel op stem en zit.
Laatst bijgewerkt door Dribbelkont op 31-07-11 12:51, in het totaal 3 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 12:38

Je moet weten waar je je paard rust geven kunt (want beloning) en wanneer je hem aan het werk moet houden.

Werkt net zo bij een paard dat naar het hek toetrekt, of niet bij stal of andere vriendjes vandaan wil (klever)

http://youtu.be/watch?v=ORd_DX_fDnw

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 12:52

huiswerk :+

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 13:00

Dribbelkont schreef:
want ben van mening dat als ze angstig wordt er er voor weg loopt er nog niet aan toe was en heb alles in alle rust gedaan.

Je kunt een bepaald niveau van adrenaline, en dan met name voor dingen die nieuw zijn, niet voorkomen. Dus dingen waar een paard bang van is, daar moet je hem mee confronteren. En of dat nu een brievenbus is, een wapperend plastic zakje of een zweep, niet ontlopen, ga er mee aan de slag.
Een paard bij de bereden politie moet ook met enge en onbekende dingen worden geconfronteerd om daar te komen waar hij is als hij ingezet kan worden op straat.

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-11 13:02

ja overigs in de bak is ze veel gewend

leadrope,zweep met zak eraan
klapperen bal.geeft ze niks om.
maar zal gaan lees straks wel weer verder

bedankt voor alles op dit moment cassidy!!

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 13:05

Een 2 of 3 snoepjes mee voor onderweg werkt bij mijn tinker ook super! ik doe dit al jaren en kan altijd de aandacht terug vragen of versterkt belonen. Als het werkt moet je dat zeker proberen, wel op juiste tijdstip niet om de angst te belonen; maar dat zul je wel weten ;-)

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 09:56

Wel vervelend bang zijn voor koeien! Hopelijk leert ze gauw dat het niet eng is!

Anouk is niet bang gelukkig voor koeien. Ze is geboren op een boerderij met melkkoeien. Daar kwamen ze ook praktisch elke avond in een stoet langs de paarden om naar stal te gaan. Tot een enkele keer heeft ze zelfs bij koeien in de wei gestaan die ontnapt waren.

Ik ken dan wel een tinker die doodsbang was voor ezels. Die sloeg echt letterlijk op hol als ze er eentje hoorde balken :Y)

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-11 13:24

aankomende zaterdag gaan we met zoë naar makkinga
zal als ik terug ben verslag uit brengen .

fiewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 15:05

ik ken het probleem,
mijn paard is zelf ook geen fan van koeien.
in het begin toen ik um net had vond ie het tien keer niks.
nu gaat het iets beter, maar ik denk dat die angst voor koeien wel bij hem zal blijven maja