arabische hengst voor quarab merrie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Poeky

Re: arabische hengst voor quarab merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-11 18:14

De foto's zijn niet erg super, maar zelfs als ik er zelf niet zoveel van weet, ik heb eigenlijk tot nu toe van iedereen die haar ziet te horen gekregen dat ze prachtige gangen heeft.
Een paard kopen wil ik helemaal niet, ik heb er wel degelijk heel goed over nagedacht en ik wil een zelf gefokt veulen. Reden hiervoor: Stella heeft zelf een erg goed karakter, al kan ze soms eens kuren hebben, maar welke 3 jarige niet? Bovendien weet ik graag de volledige historie van mijn paard, wat het al heeft meegemaakt in z'n leven, waar het vandaan komt en dergelijke. Met een eigen veulen weet ik dit alles en kan ik van in het prille begin werken volgens mijn manier.
Of ik er een AV ga opzetten ben ik ook nog niet zeker. Ik begin terug te twijfelen of ik er toch geen quarter of paint zou opzetten.

Poeky

Re: arabische hengst voor quarab merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-11 18:47

Ik heb nog even zitten kijken naar de foto's en daar loopt ze idd wat raar op. Nu schoot het me dus opeens te binnen hoe dit kan komen :o Rond de tijd dat de foto's zijn genomen had ze haar been bezeerd en liep ze dus wat onwennig. Nee ze heeft nooit echt mank gestaan ofzo dus dat is geen reden om niet met haar te fokken. Het kwam gewoon van tijdens het vervoer op d'r eigen been te stappen (elegantie!). Ze is intussen door de dierenarts bekeken en er is niets meer aan ;)

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 20:09

Dat het je veel leuker lijkt om zelf een veulen te fokken begrijp ik heel goed hoor. Om ervoor te zorgen dat je er zo veel mogelijk plezier van zult hebben is het naar mijn mening alleen extra belangrijk om een bewuste keuze voor een hengst te maken. Als je een paard koopt kun je kiezen, als je er zelf eentje fokt zul je het daar mee moeten doen. ;) Daar komt bij dat ik vind dat je er ook rekening mee moet houden dat je het dier misschien ooit zult verkopen. Met wat geluk wordt hij of zij gemakkelijk 25 jaar, zo ver kan niemand in de toekomst kijken. Het is dus erg belangrijk om de kans zoveel mogelijk te vergroten dat het veulen eigenschappen krijgt die jij graag wilt en die het leven van het dier zelf gemakkelijker maken als je het zou verkopen.

Foto's kunnen vertekenen natuurlijk en misschien loopt ze normaal gesproken inderdaad anders, maar het zou me verbazen als dit dier echt heel goede gangen heeft. Over wat goede gangen zijn kun je uiteraard wel van mening verschillen. Ik weet niet veel van quarters/paints, maar wel dat ze op totaal ander gangwerk worden gefokt dan bijvoorbeeld een AV of een 'standaard' sportpaard. Op de foto's loopt je paard in elk geval heel erg kort en ik zou graag andere foto's zien als je die hebt. De meeste AV's hebben vrij vlakke maar wel erg ruime bewegingen. Ik denk dat een AV het gangwerk van je paard flink zou kunnen verbeteren. Wel zijn AV's meestal behoorlijk temperamentvol en ik weet niet of dat is wat jij graag wilt.

Waarom zit je er aan te denken om een Quarter of een Paint te kiezen? Tenzij je graag western met je paard wilt rijden kan ik eigenlijk geen goede reden bedenken. :o Misschien dat het karakter een reden zou kunnen zijn of wellicht het kleurtje, maar als je (ook) dressuur wilt rijden vraag ik me echt af of je bij die keuze gebaat bent. Een dressuurwonder zul je met deze merrie sowieso niet fokken, maar als je wel graag leuk in de dressuur mee wilt kunnen doen denk ik dat je beter voor een rijpaard/ponyhengst kunt kiezen. Een AV zou ook nog wel kunnen, maar kies dan echt voor een hengst die goed beweegt en die zeker niet overbouwd is, zoals jouw merrie.

Als je vooral recreatief wilt rijden hoef je iets minder streng naar de gangen van een hengst te kijken. Als ik jou was zou ik dan wel proberen een leuk kleurtje te fokken. Mocht je het dier ooit moeten verkopen dan maakt dat de verkoop ontzettend veel gemakkelijker. Wat volgens mij de belangrijkste punten zijn waar je op moet letten bij een hengst zijn:
- Karakter en gezondheid
- Goede bewegingen
- Leuk kleurtje (liefst een kleur die de hengst altijd doorgeeft)

Als ik jou was zou ik verder kijken dan alleen Quarters/Paints en AV's. Het (Quarab) papiertje is in dit geval niet zo belangrijk als je het mij vraagt. Voor een recreatiepaard zijn karakter en gezondheid (en kleur als je het moet verkopen) veel belangrijker dan het papiertje dat erbij zit.

Poeky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-11 11:15

Dat ik er ook wat dressuur mee kan rijden is lang niet zo belangrijk, als het veulen wat basics kan ben ik al blij. Ik denk ook niet dat door een quarter/paint je dat sowieso niet kan en bij bepaalde andere rassen sowieso wel. Ik heb een vriendin die een andalusier heeft, daar ken ik dus eigenlijk niets van,gefokt voor dressuur, maar zo stijf dat ze dus niet eens in de buurt komt. ;)

Het karakter vind ik idd heel belangrijk, maar als je zorgt dat de hengst dat ook meeheeft denk ik dat je wel goed zit? Het kan natuurlijk altijd anders uitdraaien, maar dat kan evengoed met een paard dat je koopt en dan toch helemaal anders lijkt dan je dacht.
Daar zit ik dan denk ik veiliger met een quarter of paint, omdat ze over het algemeen toch rustiger zijn. En voor de kleur heb ik ook veel meer opties dan bij AV.

Dat ik enkel aan die rassen denk lijkt misschien oppervlakkig, maar je moet weten dat ik al sinds mijn 8 jaar droom van een quarter en een arabier, en nu heb ik de 2 in een ;) En van die 2 rassen weet ik dat ze samenpassen, als ik er nu een lukraak hengstje ga opzetten dat op zich wel alles goed heeft, heb ik werkelijk geen flauw idee wat er uit komt. Ik heb al vaak genoeg paarden gezien waar zo'n beetje vanalles wordt bijgesmeten om het zo te zeggen. Die paarden hebben op de duur verhoudingen die simpelweg niet meer kloppen. Dan worden gangen pas echt een ramp.

Dus alles even op een rijtje ;) AV zou de gangen goed verbeteren, als ik er een neem met een correcte bouw kan die het veulen ook 'verfijnen'.
Quarter/paint geeft (over het algemeen) rustiger karakter en een specialer kleurtje.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 11:19

Misschien is Djamal Bahir RZ.A iets voor je? het is een grote arabier (1.60) en heeft een heel fijn karakter. Is ook goedgekeurd.

Afbeelding

Afbeelding

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 14:11

Ook denk ik dat je bij het rijtje kan toevoegen om een hengst met een langere hals te gaan zoeken.
Naar kleur zou ik niet meteen perse kijken.

De hengsten tegenwoordig moeten een premie hebben voor dat ze goedgekeurd worden.
Je zou wat stoeterijen kunnen bezoeken.

Aparan bijv heeft hele nette bewegingen

Aparan

Geboren: 1993
Stokmaat: 1.56M
Deklicentie: AVS - definitieve 1e premie
Predikaten: Ster, Keur, Preferent en Elite

AF Umoyo geeft ook hele mooie fijne kinderen:

A.F. Umoyo

Geboren: 2005
Stokmaat: 1.56M
Deklicentie: VZAP
Predikaten: AVS - Keur, Preferent

A.F. Umoyo is SCID & CA vrij getest

Zo staan er bij AF nog wat goed bewegende hengsten

Ook bij de kossack staan hengsten die het ook bijv netjes onder het zadel doen.

gaat ook eens op: www.arabischevolbloeden.com/forum kijken daar zitten ook een hoop fokkers

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 14:36

Poeky schreef:
Dus alles even op een rijtje ;) AV zou de gangen goed verbeteren, als ik er een neem met een correcte bouw kan die het veulen ook 'verfijnen'.
Quarter/paint geeft (over het algemeen) rustiger karakter en een specialer kleurtje.

Mooie samenvatting. :j Daar had ik heel wat meer woorden voor nodig. :')

Waar je misschien nog naar zou kunnen kijken is een hengst met een aparte kleur en veel Arabisch bloed. Volgens mij zit er in België ook een fokker die aparte kleurtjes heeft met heel veel Arabisch bloed. Ik zal eens kijken of ik een linkje kan vinden.

Edit: Zie [AV] Fokkerij voor pintabians in België gezocht.