Wat IJslanders voeren?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 19:42

Er zijn ook voordelen te noemen voor paarden uit IJsland :j Alleen als je persé eczeemvrije paarden wil heb je met importpaarden een groter risico. Het percentage importpaarden dat eczeem krijgt is hoger dan het percentage Europese paarden met eczeem. Gewoon doordat op IJsland niet duidelijk zal worden of het paard wel of niet overgevoelig is voor de mugjes, en of het dus eczeem zal kunnen ontwikkelen of niet. De mugjes komen op IJsland niet voor. Daardoor hebben de paarden daar, als ze eenmaal op het vasteland staan, ook minder "weerstand" tegen die mugjes.

Gevoeligheid voor de mugjes, wat resulteert in zomereczeem, is naar ze vermoeden een erfelijk iets. En natuurlijk zijn er uitzonderingen, ik ken een importmerrie die leuke, eczeemvrije veulens heeft gekregen. Staan samen op de wei met een Duitse ruin die eczeem heeft.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Re: Wat IJslanders voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-11 17:16

Dus eigenlijk maakt het niet uit waar ze vandaan komen, als ze maar alvast hier staan. :)

Is dit volgende een goede optie?

Elke dag een halve pavo summerfit koek of een 100 gram Pavo Vital Complete? (welke meest aan te raden?)
Alleen na arbeid een schep muesli of is een schep gerst (geplet) beter? Of bijvoorbeeld Pavo Liga?
Verder natuurlijk zomers "onbeperkt" hooi (dmv netten) en winter echt onbeperkt voordroog.

Kan je alleen "krachtvoer" geven na het werk, dus niet standaard elke dag, maar alleen als ze gewerkt hebben?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 18:18

Ik zou het krachtvoer geven voordat je op pad gaat. Een uurtje van tevoren? Achteraf heeft een paard er niet zo veel aan.

Lijkt me inderdaad een goede optie om ze standaard een vitaminemix te geven, van die vitalkorrels heb je een half bekertje per dag nodig. Mijn ijs krijgt een halve pavokoek per dag, maar niet elk paard kan goed tegen die koeken. Wordt denk ik een trial and errorverhaal om te kijken per paard wat makkelijk voert en wat geschikt is per paard.

Pavo liga is goed voer. Muesli heb je in zo veel soorten, ik voerde havervrije muesli met weinig suiker, maar er zijn juist ook paarden die met haver lekker gaan lopen. Dat moet je toch per paard uitvogelen. Met gerst heb ik geen ervaring, weet niet wat dat doet met een paard.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-11 18:47

Haver en gerst zijn "hetzelfde" behalve dat haver paarden heet maakt en felle energie (korte tijd) geeft en gerst een langdurige energie gever, maakt een paard niet heet. Wordt hier heel erg veel gevoerd en bij de travhästar wordt er haver door heen gemengd, zodat ze wat heter worden. Dat hoeft van mij niet, als ze maar voldoende energie hebben.

Dus kan je het beste dan 's morgens voeren voor een rit, maar het is dus wel mogelijk om alleen te voeren als ze moeten werken? Doen we in feite met de sport paarden ook, wanneer ze moeten werken krijgen ze meer dan wanneer niet. Alleen krijgen die wel dagelijks wat.

Ik denk dat ik dan ga voor de vital complete, het is makkelijker om allemaal hetzelfde te voeren stel dat er 1 niet tegen de koeken kan bijvoorbeeld. Natuurlijk wel per paard bekijken wat ze nodig hebben en zo nodig meer of minder geven.

Ik ga even uitvogelen hoe het hier zit met de muesli. :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 01:17

Denk dat 't inderdaad verstandig is om met die vitalkorrels aan de slag te gaan. Als je krachtvoer wil geven zou ik dat voeren ongeveer een uur voordat je op pad gaat, zodat ze het wel vast wat kunnen verteren maar ook de energie die je ze toedient kunnen gebruiken voor het werk.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-11 13:51

Kunnen ze ook puur en alleen op ruwvoer (en mineralen blok en die vit/min korrels)? Of moeten ze met arbeid echt kracht voer hebben?

Wat kost een IJslander gemiddeld in nederland die aan deze volgende eisen voldoet?
Ruin of merrie
tussen de 4 en 10 jaar
Braaf
Goed en braaf gereden en geschikt voor minder ervaren ruiters
Eczeem vrij
minimaal 1,35m, liever 1,40m tot 1,50m
vrij van stal gebreken
niet hoefbevangen geweest
stap, draf, galop en tölt gereden. Telgang niet van belang, 4 of 5 gangen ook niet.
Verder kerngezond, kleuren etc maken allemaal niet uit.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 15:37

Ik heb mijn goed doorgereden, brave, goed verkeersmakke, eczeemloze 9-jarige afgelopen november verkocht voor 4000 euro. Hij had weinig tölt. Met een makkelijker te rijden tölt was hij meer waard geweest. De 12-jarige ruin van een vriendinnetje van mij met meer tölt en meer temperament staat voor 5500 te koop.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-11 15:55

Oke, dan zijn ze in Nederland dus nog wel wat duurder. :)
Ben een klein beetje aan oriënteren wat goede prijzen zijn voor zo'n IJslanders.
Tussen de 2500 en 3500 euro staan ze te koop en tussen de 3000 en 4000 inclusief zadel, hoofdstel, etc. Die voldoen aan mijn lijstje, op natuurlijk uitzonderingen na. Wedstrijd paarden en bijzondere kleuren zijn vaak wat (soms behoorlijk wat) duurder.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 16:00

Ook de IJslandermarkt is wat ingezakt en de prijzen zijn iets lager geworden dan ze waren, maar het zijn nog steeds grote bedragen. Er is veel vraag naar het type paard dat jij beschrijft: makkelijk te rijden door iedereen én in alle gangen, geen eczeem, veel tölt. Daar betaal je voor. Een IJslander zonder papieren kan je niets mee, je mag er geen wedstrijden mee starten, fokken is leuk, maar het veulen krijgt geen papieren, dus een grijslander (papierloze IJslander) kost minder. Heeft het beessie ook nog eens eczeem, dan gaat er nog een keer een bedrag vanaf. Mijn merrie heeft een heel mooi papier, maar eczeem (import), daardoor was ze voor mij te betalen.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-11 17:04

Imre schreef:
Ook de IJslandermarkt is wat ingezakt en de prijzen zijn iets lager geworden dan ze waren, maar het zijn nog steeds grote bedragen. Er is veel vraag naar het type paard dat jij beschrijft: makkelijk te rijden door iedereen én in alle gangen, geen eczeem, veel tölt. Daar betaal je voor. Een IJslander zonder papieren kan je niets mee, je mag er geen wedstrijden mee starten, fokken is leuk, maar het veulen krijgt geen papieren, dus een grijslander (papierloze IJslander) kost minder. Heeft het beessie ook nog eens eczeem, dan gaat er nog een keer een bedrag vanaf. Mijn merrie heeft een heel mooi papier, maar eczeem (import), daardoor was ze voor mij te betalen.

Oke, zit er dan een degelijk verschil tussen hier en in nederland kopen?
De IJslanders die ik gevonden heb voldoen aan mijn eisen en hebben allemaal gewoon papier (mycket bra stam, maar ik heb daar geen verstand van :) ).

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 21:01

Waar je vooral op moet letten is inteelt. Dat werd (wordt?) regelmatig toegepast en hoeft niet per se te betekenen dat het een slecht paard is, maar als je ooit nog van plan bent met zo'n dier te fokken zou ik er wel rekening mee houden als je een merrie aanschaft. Er is een aantal tophengsten waar vroeger veeeeel mee gefokt is op IJsland en die in veel lijnen terugkomen. Hrafn frá Holtsmula bijvoorbeeld heeft er meer dan 1000. Veel paarden hebben die naam meerdere keren in hun afstamming, aan zowel vaders- als moederskant. Daar zou ik niet wakker van liggen, maar een paard als mijn Kveld (die ik inmiddels heb verkocht) had dezelfde hengst 3x heel dichtbij. Was zijn opa aan twee kanten en ook nog zijn overgrootopa. Gevalletje merrie (bewust) gedekt door haar eigen vader.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-11 21:04

Ah, dat is dan inderdaad wel iets om op te letten. Niet dat de bedoeling is om te fokken, maar stel dat er ooit een veulentje zou komen.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 21:23

Ik weet niet hoe de fokkerij in Zweden is natuurlijk. Kveld is Nederlands gefokt.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 00:06

Quir schreef:
Kunnen ze ook puur en alleen op ruwvoer (en mineralen blok en die vit/min korrels)? Of moeten ze met arbeid echt kracht voer hebben?

Wat kost een IJslander gemiddeld in nederland die aan deze volgende eisen voldoet?
Ruin of merrie
tussen de 4 en 10 jaar
Braaf
Eczeem vrij
vrij van stal gebreken
stap, draf, galop en tölt gereden. Telgang niet van belang, 4 of 5 gangen ook niet.

Zeg waar ken jij mijn paard van als ik vragen mag want je hebt hem hier precies omschreven ;) Mijn paard toen ik hem kocht: 9 jaar, ruin, heel vriendelijk karakter, 1,35 meter maar breed gebouwd zodat ook mensen met lange benen er op kunnen, nooit ziek geweest op 1 keer koliek na, stalgebreken weet hij niet wat dat zijn en het is een vierganger, voorkeur voor draf maar met meer dan ruim voldoende laterale aanleg. Bovendien heeft hij een leuk smoeltje, prachtig behang en een apart kleurtje 't is een sooty :o Het is zeker geen atletisch type, heeft daarentegen een uiterst comfortabele wegligging, is voorzichtig en denkt met je mee. Wel zat hij flink vast aan de rechterkant (rug/achterbeen) Paar maanden geleden heb ik er een vriendinnetje op gezet die voor de tweede keer in haar leven op een paard zat, de eerste keer was 16 jaar geleden. En hij wist precies wat hij op z'n rug had. Wanneer je meer kunt dan manegeniveau checkt hij even wat je in je mars hebt :P Heb 3600 voor hem betaald bij een artistieke particulier (maart 2009), inclusief een wat ouder zadel. Mijn paard is Nederlands gefokt, heeft veulenpapier, is vrij van eczeem en hij is echt het i-de-a-le rittenpaard :j Iedereen kan er op, ook achterstevoren met een blinddoek, mits hij de ruiter aardig vindt en hij gewoon met een groepje mee kan stommelen. O en nee, hij is niet te koop :Y) :P

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-11 09:38

hestejente schreef:
Quir schreef:

Ruin of merrie
tussen de 4 en 10 jaar
Braaf
Eczeem vrij
vrij van stal gebreken

Zeg waar ken jij mijn paard van als ik vragen mag want je hebt hem hier precies omschreven ;) Mijn paard toen ik hem kocht: 9 jaar, ruin, heel vriendelijk karakter, 1,35 meter maar breed gebouwd zodat ook mensen met lange benen er op kunnen, nooit ziek geweest op 1 keer koliek na, stalgebreken weet hij niet wat dat zijn en het is een vierganger, voorkeur voor draf maar met meer dan ruim voldoende laterale aanleg. Bovendien heeft hij een leuk smoeltje, prachtig behang en een apart kleurtje 't is een sooty :o Het is zeker geen atletisch type, heeft daarentegen een uiterst comfortabele wegligging, is voorzichtig en denkt met je mee. Wel zat hij flink vast aan de rechterkant (rug/achterbeen) Paar maanden geleden heb ik er een vriendinnetje op gezet die voor de tweede keer in haar leven op een paard zat, de eerste keer was 16 jaar geleden. En hij wist precies wat hij op z'n rug had. Wanneer je meer kunt dan manegeniveau checkt hij even wat je in je mars hebt :P Heb 3600 voor hem betaald bij een artistieke particulier (maart 2009), inclusief een wat ouder zadel. Mijn paard is Nederlands gefokt, heeft veulenpapier, is vrij van eczeem en hij is echt het i-de-a-le rittenpaard :j Iedereen kan er op, ook achterstevoren met een blinddoek, mits hij de ruiter aardig vindt en hij gewoon met een groepje mee kan stommelen. O en nee, hij is niet te koop :Y) :P

Wat grappig, je hebt dan precies het dier wat wij zoeken! :D
Ook ongeveer in de prijsklasse waar we ze hier tegen komen. Denk dat je vaak ook wel geluk moet hebben, hoor. In Nederland is het alleen zo dat IJsjes bij particulieren vaak goedkoper zijn dan bij de (grote) bedrijven, toch? Hier is dat eigenlijk precies andersom!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 09:41

Geen idee, ik heb in heel mijn leven 1 keer een paard gekocht, en da's die waar ik over schreef.

Inmiddels is hij 12, voor jou te oud dus ik hou 'm lekker zelf maar <3

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-11 09:44

Hihi, 12 jaar is zeker niet te oud, maar onze voorkeur gaat in eerste instantie tot ongeveer 10 jaar. Alleen als er een geschikt rond loopt die 12 is of misschien wel 14/15, gaat die ook gewoon mee hoor. :D

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 09:48

Als je nu allemaal paarden van dezelfde leeftijdscategorie koopt zijn ze straks ook allemaal tegelijkertijd oud.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-11 09:51

hestejente schreef:
Als je nu allemaal paarden van dezelfde leeftijdscategorie koopt zijn ze straks ook allemaal tegelijkertijd oud.

Dat is ook zeker zo, daarom ook dat een geschikte 15 jarige bijvoorbeeld ook gewoon mee mag. Alleen liever niet ouder dan 15, er is ergens waar je een categorie van "moet" maken, dat maakt het zoeken wat gemakkelijker! :)
Ook zijn er in deze leeftijdsgroep veel geschikte paarden te vinden.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 13:38

Het is wel fijn om er een ervaren rot in het vak bij te hebben. :j Jónas is helaas al flink versleten, maar de meeste IJslanders worden tot ver in de twintig nog veel gereden.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-11 13:51

Ja, dat geloof ik graag en dat wordt ook zeker niet tegengehouden. :D
En lange ritten zijn denk ik niet erg zwaar (is alles behalve topsport), dus neem aan dat ze dat ook langer vol kunnen houden op latere leeftijd. Kom hier wel eens IJslanders tegen die er uit zien als of ze 10 jaar zijn, zo goed, gezond en fit en de leeftijd is dan (ver) boven de twintig. Dat zie je bij de WPN'ers niet hoor. :n

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 14:16

Het allerhandigste zou zijn om paarden te zoeken die het werk al kennen. Rittenpaarden. Zijn er daar in Zweden geen rittenbedrijven die paarden verkopen?

Je zou natuurlijk de gok kunnen nemen en er een paar uit IJsland halen. Maar dan zit je weer met het eczeemverhaal + dat de dieren eerst moeten acclimatiseren. Wellicht is er een paard te vinden dat al in Zweden staat en dat op IJsland dit werk gedaan heeft?

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 14:28

Mijn IJslander krijgt, samen met zijn kuddegenoten, zomers gras, 24/7 buiten.
's winters krijgt hij meerdere keren per dag hooi -ik had liever onbeperkt- en elke dag een pavo vitaminekoek om alles wat aan te vullen.
Hij krijgt van mij na het rijden, en alleen na het rijden, wat basisbrok+muesli. In totaal nooit meer dan een halve schep.
Soms kan ik er 2 weken of soms zelfs langer niet komen, dan krijgt hij geen brok.
Rijd tussen de 1 en 3 à 4 uur, paar keer per week. Soms ook langere ritten.
Hij doet het er super op! -iets té super, want hij is tonnetjerond hoeveel ik ook met 'm sport-

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 14:30

Quir schreef:
Ja, dat geloof ik graag en dat wordt ook zeker niet tegengehouden. :D
En lange ritten zijn denk ik niet erg zwaar (is alles behalve topsport), dus neem aan dat ze dat ook langer vol kunnen houden op latere leeftijd. Kom hier wel eens IJslanders tegen die er uit zien als of ze 10 jaar zijn, zo goed, gezond en fit en de leeftijd is dan (ver) boven de twintig. Dat zie je bij de WPN'ers niet hoor. :n

Waar mijn ijsco vroeger stond staat nu nog steeds een merrie van ondertussen 24, dat is tante speed van de hele groep :P
Gaat nog makkelijk zonder echt moe te zijn 4 uur voluit over de Friese dijkjes heen.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-11 15:35

hestejente schreef:
Het allerhandigste zou zijn om paarden te zoeken die het werk al kennen. Rittenpaarden. Zijn er daar in Zweden geen rittenbedrijven die paarden verkopen?

Je zou natuurlijk de gok kunnen nemen en er een paar uit IJsland halen. Maar dan zit je weer met het eczeemverhaal + dat de dieren eerst moeten acclimatiseren. Wellicht is er een paard te vinden dat al in Zweden staat en dat op IJsland dit werk gedaan heeft?

Die staan er inderdaad wel te koop en ook bij enkele advertenties dat de paarden hier voor geschikt zijn. :)
Er zijn aardig wat bedrijven met IJslanders, via de SIF te vinden. Niet echt bij ons in de buurt (zelfs niet voor Zweedse begrippen :+ ).