[KG]Veulen: Hoe krijg ik een schimmel?+ tips

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Caily

Re: [KG]Veulen: Hoe krijg ik een schimmel?+ tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 01:03

Foutje van mij, ik bedoelde heterozygoot :o , maar bij deze is mijn vraag beantwoord, als een paard schimmelgen bezit toont hij het altijd. Interessant om te weten (al is de kans dat ik ooit een schimmel krijg heeeeel klein O:) )

lilly_s18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-11 01:07

Spijtig, had toch heel graag een schimmel gehad. Maarja, dat vind je natuurlijk niet zo snel he, heel goeie springpaarden die homozygoot zijn. :S

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 01:09

lilly_s18 schreef:
Tis niet MIJN dialect :p iedereen van in de kempen zegt toch poten?

Sh*t Cicero is geen homozygoot, heb zijn nakomelingen gecheckt. Er is zelfs een helemaal bruine bij :(

Raar, voor zover ik weet zijn het toch nog altijd benen, en ik ken dus echt wel veel mensen in de kempen die benen zeggen :')
Kijk eens naar de hengsten van Zangersheide? Zit daar niets tussen?

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 01:13

_Lot schreef:
Nicole288 schreef:
De moeder van Callucio is bruin, dan kan hij niet homozygoot zijn: http://www.horsetelex.nl/pedigree.php?horseid=148669

Als mams homozygoot was, zou ze dan bruin kunnen tonen? In dat geval kan het best dat zoonlief homozygoot is toch?

Als de moeder hetero is heeft ze misschien schimmelgen. Maar aangezien dat blijkbaar dominant is kan dat niet, als het recessief was had de zoon nog homozygoot geweest kunnen zijn
(als paps ook de gen in ieder geval had)

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 01:17

lilly_s18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-11 11:39

DeMolenhoek schreef:
lilly_s18 schreef:
Tis niet MIJN dialect :p iedereen van in de kempen zegt toch poten?

Sh*t Cicero is geen homozygoot, heb zijn nakomelingen gecheckt. Er is zelfs een helemaal bruine bij :(

Raar, voor zover ik weet zijn het toch nog altijd benen, en ik ken dus echt wel veel mensen in de kempen die benen zeggen :')
Kijk eens naar de hengsten van Zangersheide? Zit daar niets tussen?

Tja, Calluccio en Cicero zijn zangersheide maar ja geen homozygoot. Maar dan nog twijfel ik, ik denk toch dat ik misschien hem ofwel Cicero zou nemen.

En ja dan zal je mensen kennen van een ander deel in de kempen he :p. Bij ons in Antwerpen zeggen de meeste, poten, toen ik jonger was zei ik ook benen maar het went als je het vaak hoord he.
Laatst bijgewerkt door lilly_s18 op 28-07-11 11:45, in het totaal 1 keer bewerkt

lilly_s18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-11 11:40

Dankje _lot voor je advies :)

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 11:47

Staar je je niet blind op het schimmel zijn? Een goed paard heeft geen kleur zeggen ze altijd, toch? Als je een heterozygote hengst vindt die beter past bij je merrie dan een homozygote andere schimmelhengst, zou ik toch voor de heterozygote gaan.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 11:49

Wat kleur betreft is er maar EEN dominante gen en dat is zwart ... zwart is dominant over vos.

Maar bruin wordt verkregen door een 'Veranderaar' gen, mn Agouti ... dit is een dominant gen dat van een genetisch zwart paard, een bruin-gekleurd paard maakt.

Nog zo'n 'Veranderaar' is het Grey gen (schimmel) ... dit is zowat de dominantste gen dat er is en deze 'overheest' alle kleuren, patronen, verdunners en veranderaars.

Je merrie is bruin ... dit betekend dat ze minstens 1x zwart en 1x agouti allel draagt ... en geen schimmel.

Jij moet dan zoeken naar een hengst die homozygoot schimmel is ... ongeacht de basis kleur, zij het vos, zwart of bruin.

De C-lijn is heel sterk schimmel gevend en is ook nog sterk in het springen.

En in de Kempen wordt niet poten gezegt (misschien in de beurt van Antwerpen maar toch niet aan de kanten van Limburg ;) ) ... een paard heeft benen, en een hond poten. :D

lilly_s18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-11 12:05

Ja, nee in limburg word het niet zo veel gebruikt. In Antwerpen wel maar eigenlijk zeg ik ook liever benen maar het stond het voor ik het wist. :)

Maar is er een kans dat er een schimmel van komt met deze hetrozygote hengsten? Is het dan niet 50-50?
En Mylittlejoy, Ik weet dat ik me er niet op moet blind staren maar het is dat ik er altijd van gedroomd heb een schimmel te hebben. Ik vind schimmel het mooiste wat der is :) Maar weet je, als het veulen dan niet schimmel zou zijn, zou het mijn merrie haar kleur krijgen niet?

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 12:17

Ja. bij een heterozygote schimmelhengst is de kans op schimmel 50%, bij homozygoot 100%. Als het geen schimmel zou worden bij de heterozygoot, dan ligt het eraan wat voor kleur de hengst "onder" de schimmel heeft en of jouw merrie heterozygoot of homozygoot zwart en/of agouti is. Kortom, dan kan je alle kanten op!

Valencia2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 12:22

ik vond schimmel ook altijd het mooiste wat er was en droomde altijd van mijn schimmel. Nou, mijn zelf gefokte ruin is dus schimmel, heeft volgens velen springmanieren waar je u tegen zegt, is nog jong dus ontwikkelt die ook nog, maar hij gaat toch de verkoop in, omdat ik geen klik met hem krijg, dus staar je aub niet blind op de kleur.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 12:24

Wat de ggk schimmel hengsten betreft in Belgie, weet niet of ze homozygoot zijn omdat ze nog jong zijn:

- Conto van de Helle ... SBS ggk, niet homozygoot
- Cantaloupe ... SBS ggk, ??, met Mr.Blue bloed!!
- Ugano Sitte ... BWP ggk, niet homozygoot, naam zegt al genoeg!
- Cider les Hauts ... SBS ggk, niet homozygoot, zoon van Ugano Sitte
- Callao du Cuirassier ... SBS ggk, niet homozygoot, id zoon van Ugano Sitte, goede pedigree
- Cabrio van de Heffinck ... BWP ggk, niet homozygoot.

... als je de afstammings/nakomelingen lijsten na kijkt van de hengsten (bijvoorbeeld Clinton, Cassini, enz enz) dan kom je een hele rij ggk zonen tegen die wel of niet schimmel zijn ... keuze genoeg!

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 12:31

Wat is de afstamming van je merrie?
Je zegt wel dat ze bruin is maar welke kleur heeft haar moeder en wat is de afstamming/pedigree van haar moeder?
Haar vader Triomphe De Muze was/is vos drager dus er bestaat een kans dat je merrie heterozygoot is voor zwart en vos (Ee) ... heb er tot nu toe geen zwarte van hem gevonden dus er bestaat een goede kans dat hij homozygoot is voor agouti (AA) (maar hierook zonder DNA test geen garantie!).

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 12:39

@Peterina: als de vader van haar merrie vos is, is haar merrie in ieder geval heterozygoot zwart (aangezien de merrie bruin is). Agouti kan dan idd nog wel homo- of heterozygoot zijn.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 12:51

Vader is niet vos maar vos-drager, dus haar merrie kan zowiezo, desondanks feit dat ze bruin is, ook vos-drager zijn en dan heterozygoot zwart EN vos zijn.

Als merrie's moeder vos was/is dan is zij zowiezo heterozygoot vos (EN zwart), is moeder zwart dan is ze zowiezo heterozygoot Agouti (Aa) ... de rest is wel te berekenen maar echt 100% (zonder DNA test) is het.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 13:06

Excuus, verkeerd gelezen.

lilly_s18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-11 20:44

Ik ken haar moeder niet, ze heet Kelly dus weet het niet. De Vader van Kelly is Faram (van Aram, van Nimmerdor) Maar vind hier op het eerste zicht geen foto's van.

AllstarLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 20:46

Is bruin niet dominant over wit?

lilly_s18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-11 21:47

Ik denk van niet, is het niet ongeveer gelijk ofzo? er is toch 50% kans niet?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 11:33

Rianne12 schreef:
Is bruin niet dominant over wit?

Wit = schimmel, en schimmel is dominant over ALLES! ;)

Ik leg het altijd heel makkelijk uit:
- je moet schimmel zien als een GROTE overjas ... het maakt helemaal niets uit wat je er onder draagt want zo gauw als je die overjas aantrekt zie je niets meer van wat er onder zit! En zo werkt het schimmel gen ... alleen soms duurt het een paar jaar voordat de overjas helemaal dicht is (helemaal naar wit is verkleurd iaw).

C2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 15:07

Enkele schimmelhengsten, die ik weet dat ze niet homozygoot zijn: Diabeau vd Heffinck (ken iemand die uit een bruine merrie, een vosse nakomeling kreeg), Cabrio vd Heffinck (ken iemand die uit een bruine merrie, een bruine nakomeling kreeg), Cicero Z, ...

Gigolo Van Paemel (Cicero x Sandro) kan eventueel homozygoot zijn. Zowel vader als moeder zijn schimmel. http://www.roshoeve.be/hengsten/Gigolo.htm

Cayenne (Cassiano x Ladas) is juist BWP gekeurd kan eventueel homozygoot zijn. Zowel vader als moeder zijn schimmel.
http://vdheffinck.be/_html/main.php?id= ... =nl&page=2

Zorro (Clinton x Cavalier) kan ook eventueel homozygoot zijn. Zowel vader als moeder zijn schimmel.
http://vdheffinck.be/_html/main.php?id= ... =nl&page=2

Wat wil je eigenlijk verbeteren aan jouw merrie (buiten dat je graag een schimmel hebt) of heb ik erover gelezen?

lilly_s18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-11 19:17

Bedankt voor de tips! Vooral Gigolo zou mij dan misschien wel intreseren. Maar ja, ik had graag dat het veulen iets groter zou worden als mijn merrie nu. Ze is maar 1.63 en voor nu is dat perfect voor mij maar ik zie toch liever al uit naar een iets groter paardje, liefst iets in de meter 70. Verder ben ik niet echt zo kieskeurig. Ik wil natuurlijk wel één van de goeie zoals, liefst had ik Cicero gehad. Enkel spijtig dat het geen homozygote schimmel is he.

C2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 13:15

Even nog opzoekwerk gedaan en denk dat Gigolo niet homozygoot is. http://www.stoeterijvanpaemel.be/Gigolo/veulens.htm Het vosse veulen ziet er niet uit dat het gaat schimmelen.

De andere hengsten zouden homozygoot kunnen zijn, maar dat weet ik dus niet zeker.

Als je echt een schimmelveulen wil, zal je op het internet hengstenhouders moeten afgaan en de afstammeling van de hengsten bestuderen qua kleur (kan via paardenfokken). Als je wil gaan voor een goed veulen dat een verbetering is op de merrie dan kan je een goede schimmelhengst kiezen en het erop wagen of het al dan niet een schimmel wordt.

lilly_s18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-11 22:53

Ok in ieder geval bedankt voor de moeite :D