vruchtafdrijving door ruin?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

connie64

Re: vruchtafdrijving door ruin?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-11 19:03

ldrd is dit verhaal niet van toepassing op leeuwen?dat verhaal ken ik wel maar dat hengsten hun veulens doden????
verder gaat t hier niet om een (dekhengst)maar om een totaal ongeinteresseerde ruin van ong 14 jaar oud.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 19:38

Suzanne F. schreef:
Toch zal er best een kern van waarheid inzitten. Zoals ik al zei is het een gerenomeerde hengstenhouder en een zeer ervaren dierenarts. Betreft wel KWPN-ers, rijpaarden trouwens. Dus geen natuurlijke dekkingen.

Ik heb het ook over kwpn merries gehad. Een aantal gedekt door mijn eigen goedgekeurde NAS hengst (aan de hand) een aantal gedekt door kwpn hengsten (KI dus) en eenmaal drachtig bij mijn hengst in de wei. Nooit problemen mee gehad. Ik blijf erbij dat het stress van de merrie is (aangezien er wordt aangegeven dat de merrie onrustig is)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 20:12

verworpen vrucht wordt vroeg in de dracht vaak geresorbeerd vind je dus niets van.
Iets later in de dracht afgedreven, echter mijn merrie een keer op 3 1/2 maand verworpen,
maar niets kunnen vinden in de wei, maar ja.. wei is groot en voor je door hebt dat er verworpen is,
kan het al week of langer geleden zijn en vruchtje is dan maar klein.
Dus je hoeft niet perse iets te vinden.

Heb je niet de mogelijkheid jouw paard maand elders in de wei te zetten?

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-11 08:57

zo a la minute weet ik niet iets anders nee....
was t maar zo dan was ik wel weg hoor!
Mijn paardje heeft nu ong 3 maanden 24/7 buiten gestaan en moet nu dus 24/7 binnen staan, kan toch niet?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 12:55

connie64 schreef:
ldrd is dit verhaal niet van toepassing op leeuwen?dat verhaal ken ik wel maar dat hengsten hun veulens doden????
verder gaat t hier niet om een (dekhengst)maar om een totaal ongeinteresseerde ruin van ong 14 jaar oud.

Nee, heb dit met betrekking tot paarden gehoord.
Moet zeggen dat ik in de praktijk dit nog nooit meegemaakt heb hoor, dus het waarheidsgehalte kan ik niets zinnigs over zeggen.

kitbits

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 08:52

Onlangs is hier ook een nieuwsbericht over geweest:http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=11&t=1456021&&start=75.

Zelf het ik er ook nooit problemen mee ervaren. Ik heb merries drachtig gehad op een stal waar ook ruinen stonden, alle drachten zijn normaal uitgedragen. Nu heb ik alleen nog merries. Maar er staan wel ponyhengsten op een aangrenzend perceel die ze kunnen zien, horen en ruiken, geen direct contact. Nooit problemen gehad. Maar het is misschien wel iets wat je in het achterhoofd moet houden bij een merrie die vaker opbreekt.

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-11 17:26

heb inmiddels gebeld met de desbetreffende arts, hij heeft min of meer gezegd dat als de merrie erg onrustig is dan de stress factoren verminderen.......(stress factoor kan zijn ruin,nieuwe veulen van 1 jaar erbij.moeder overleden,dekking van de hengst noem maar op!

het hele vruchtverdrijvingsgebeuren is wel heel extreem zegt hij.

dierenarts klonk overigens zwaar geirriteerd toen ik hem belde, geen idee waarom?

conclusie; eigenaar is enorm paniek aan t zaaien voor niks.Ik weet genoeg en voor mij is t duidelijk dat mocht de dracht niet lukken ik me daar totaal niet schuldig over hoef te voelen.

Dank voor alle antwoorden!