Merrie over laten schrijven van het KWPN naar het NRPS ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 08:32

Sandrohit schreef:
@Dees kan je de opmerking "Overigens, er is maar één écht predikaat voor de fokkerij: PROK.
Bij NRPS heet dat overigens Röntgen en bij NRPS keuren ze strenger" ook onderbouwen met feiten?
Want dit soort informatie vind ik nou interessant.

Hier ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar, want in mijn kring hoor ik hier toch wisselende verhalen over....

Sandrohit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-11 08:59

chrisje_83 schreef:
@TS, mijn voor en nadelen heb je denk ik wel gelezen? Mag ik vragen met welke punten en welk commentaar exterieurmatig je merrie is opgenomen bij het KWPN?
Daarnaast heb je de vraag gesteld of je merrie al overgeschreven dient te zijn voor de stamboekopname. Je moet in elk geval wel lid zijn van het NRPS voor je je op kan geven voor de keuring, de overschrijving van het KWPN papier naar dat van het NRPS kan gewoon na de stamboekopname, je levert dan je KWPN papier in en krijgt een NRPS papier daarvoor thuisgestuurd.

Helaas weet ik niet met welke punten ze toen der tijd is opgenomen in het KPWN stamboek.
Wel heb ik er 6/7 jaar geleden nog iemand naar haar laten kijken en zijn oordeel laten geven over mijn merrie voor een eventueel sterpredikaat,volgens hem voldeed haar exterieur aan de eisen maar zou het vooral afhangen aan hoe ze zich zou laten zien.
Ik heb haar daarna ingeschreven voor een keuring bij het KWPN maar door droes op stal zijn we niet naar deze keuring geweest en daarna is het er nooit meer van gekomen.

Lid van het NRPS ben ik i.v.m. met haar nakomeling van vorig jaar.

Ondertussen heb ik ook een mailtje gestuurd naar het NRPS met een heleboel vragen dus daar wacht ik ook nog op maar bedankt voor je reactie!

chrisje_83

Re: Merrie over laten schrijven van het KWPN naar het NRPS ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 09:00

Graag gedaan, mocht je nog vragen hebben, stel ze gerust hoor!

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 18:31

Bij NRPS worden simpelweg al meer röntgenfoto's vereist in de beoordeling. Toen ik mijn NRPS merrie liet keuren, was mijn DA daarover zelfs verbaasd. Dat was in 2009, wellicht dat KWPN inmiddels haar regels heeft bijgesteld, daar heb ik mij anno 2011 niet in verdiept.

Bij NRPS wordt overigens géén hengst goedgekeurd met een OC(D), iets wat KWPN niet meer kan stellen.

Martinedd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 18:35

ik heb mijn merrie 2 jaar geleden laten overschrijven vanuit het Europees Stamboek.
ik moest manen opsturen voor DNA-onderzoek, en dat klopte.
ze had voldoende arabisch bloed, dus staat ze nu bij het NRPS ingeschreven.
ik heb een Palfrenier x Wellington.

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 07:58

@ Dees, je antwoord geeft nog steeds geen duidelijk antwoord op waarom jij vindt dat het enige predikaat dat telt rontgen of prok is.... Je geeft alleen aan dat er bij het NRPS meer foto's gevraagd worden, en dat het NRPS geen hengsten goedkeurt met OC(D).

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 18:45

Als je een veulen koopt is het leuk dat de moeder een ster heeft, of misschien zelf een goede IBOP zou kunnen. Maar wat je écht wilt weten, is of de moeder gezond is en nog liever weet je ook dat zij in staat is gebleken om gezonde nafok te produceren.

Want laten we wel wezen, ster is leuk. Maar een stermerrie die op de rontgenfoto's niet goed is, is echt geen klap waard. Ook niet als fokmerrie. Juist niet als fokmerrie.

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 22:02

En dan nog kan je merrie op de foto's helemaal oke zijn, maar als fokmerrie geen r**t waard... En alleen prok of rontgen is leuk, maar ze willen vaak toch ook die exterieurpredikaten als Ster en/of Keur!

Sandrohit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-11 18:26

Wat er is nodig voor het sport predikaat?
Zover ik weet Z springen of dressuur maar met hoeveel winstpunten?
Kan het niet vinden op de NRPS site.

Vandaag wel iemand gesproken van het NRPS.
Ik kan mijn merrie nu overschrijven en dan komt ze nu in het A-register en haar dan inschrijven voor een keuring zodat ze daarna opgenomen kan worden in het NRPS stamboek.
Of zoals Chrisje_83 al zei omdat ik lid ben haar straks inschrijven voor de keuring en haar daarna laten overschrijven.
Dit laatste spreekt me natuurlijk meer aan want dan kan ik eerst afwachten hoe ze het op de keuring doet.
Opnemen in het stamboek zou geen probleem moeten zijn of ze zou lichamelijk iets moeten mankeren op dat moment.

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 23:12

Voor het sportpredikaat heb je nodig Z1 dressuur met 1 winstpunt of Z springen met winst.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 18:12

chrisje_83 schreef:
En dan nog kan je merrie op de foto's helemaal oke zijn, maar als fokmerrie geen r**t waard... En alleen prok of rontgen is leuk, maar ze willen vaak toch ook die exterieurpredikaten als Ster en/of Keur!

Jij misschien.
Maar zelfs de fokkers die hun merries al jaaaaaaren lang bij KWPN aanbieden, geven toe dat voor de handel en fokkerij PROK/Röntgen eigenlijk het enige predikaat is wat er werkelijk toe doet.

Persoonlijk heb ik regelrecht mismaakte paarden een ster zien krijgen bij het KWPN dus wat dat predikaat waard is? Je krijgt iig geen stuiver meer voor een paard als het toevallig ster is geworden op een keuring.
Prestaties in het werk/ bewerkbaarheid is het enige wat bij verkoop meerwaarde heeft. Paarden met een rontgenprobleem zijn simpelweg niet te verkopen, dus waarom zou je daar überhaupt nog mee willen fokken?

Persoonlijk: een goede keurmerrie bestaat niet. Zo'n merrie is óf Elite, óf ze is niet goed op de foto's en dus waardeloos.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 19:47

Wil toch even inhaken op Dees der opmerking dat een goede keurmerrie niet bestaat.
Momenteel mogen paarden vanaf 2,5 geprokt / geröntgend worden, voor hun gelden dezelfde eisen als paarden die wel wel behoorlijk in de sport gelopen hebben en misschien door een ongeval of zware arbeid een onvolkomenheid vertonen. Ik zou eerlijk gezegd al die merries die op 2,5jaar prok / röntgen behaald hebben wel eens 10 jaar later willen zien als ze aardig wat kilometers in de benen hebben.

Er worden regelmatig oudere merries aangeboden voor keur, maar die door een blessure van buitenaf misschien niet meer prok kunnen worden.
Prok op 2,5 jarige leeftijd zegt mij dan weer minder, prok behaald vanaf een jaar of 8 en aantoonbaar aan het werk (dus niet rondje buitenstappen aan lange teugel) heeft voor mij meer waarde.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 08:56

Gr Roos, mee eens.
Maar ik heb wel mijn vraagtekens bij een paard dat op 12 jarige leeftijd kwa rontgen niet meer goed is.
Je kan je afvragen of je met zo'n merrie duurzaamheid fokt.

Sandrohit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-11 10:04

Dees schreef:
Gr Roos, mee eens.
Maar ik heb wel mijn vraagtekens bij een paard dat op 12 jarige leeftijd kwa rontgen niet meer goed is.
Je kan je afvragen of je met zo'n merrie duurzaamheid fokt.

Over welk 12 jarig paard heb je het nu?
Ik neem aan een 12 jarig paard in het algemeen maar je laat nu overkomen alsof mijn paard rontgen niet goed zou zijn!

Sandrohit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-11 10:26

Dees nou moet je me toch eens wat dingen uitleggen jij hebt een mooie Houston merrie te koop staan hier op bokt:
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=69&t=1435270
Maar wat mij verbaasd is de opmerking die erbij staat Sterwaardig exterieur,Sterwaardige beweging die predikaten zeggen jou toch niets?

Dees schreef:
Persoonlijk heb ik regelrecht mismaakte paarden een ster zien krijgen bij het KWPN dus wat dat predikaat waard is? Je krijgt iig geen stuiver meer voor een paard als het toevallig ster is geworden op een keuring.

En ik lees niets over prok of rontgen?
Iets wat volgens jou zo belangrijk is voor de handel?
Of is dit paard niet prok waardig?

Dees schreef:
Jij misschien.
Maar zelfs de fokkers die hun merries al jaaaaaaren lang bij KWPN aanbieden, geven toe dat voor de handel en fokkerij PROK/Röntgen eigenlijk het enige predikaat is wat er werkelijk toe doet.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 10:47

Sandrohit, ik heb even op je getemd. Zo op de man spelen terwijl niemand je aanvalt is wel een beetje kinderachtig. Dat jouw paard toevallig 12 is heeft niets met de post van Dees te maken. Begrijpend lezen zou hier niet misstaan. Ik zie alleen eerlijke posts van Dees en jij vat werkelijk alles op alsof er wordt gesuggereerd dat je paard eigenlijk rijp is voor de slacht.

Gewoon even ademhalen. :j

Sandrohit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-11 10:57

Pantykous schreef:
Sandrohit, ik heb even op je getemd. Zo op de man spelen terwijl niemand je aanvalt is wel een beetje kinderachtig. Dat jouw paard toevallig 12 is heeft niets met de post van Dees te maken. Begrijpend lezen zou hier niet misstaan. Ik zie alleen eerlijke posts van Dees en jij vat werkelijk alles op alsof er wordt gesuggereerd dat je paard eigenlijk rijp is voor de slacht.

Ik weet niet wat temmen inhoud dus leg eens uit?

Sandrohit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-11 12:35

Pantykous schreef:

@Pantykous- Ik heb het topic nog even doorgelezen en je hebt misschien gelijk dat ik me aangevallen voel door Dees maar je moet ook toegeven dat de 12 jarige waarover ze praat wel met mijn paard te maken heeft waarom anders dat 12 jarige benoemen?
Je overdrijft ook een beetje dat ik door de reacties van Dees suggereer dat mijn paard rijp is voor de slacht.

Misschien speel ik wel recht op de man af maar het zijn toch haar eigen woorden?
En misschien kan zij mijn laatste vragen wel heel goed weerleggen?

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 12:39

Temmen is een mod inlichten over een bepaalde reactie van iemand en jou een na laatse post was puur op de man spelen.
Ik denk dat je aardig wat tijd bent kwijt geweest om de berichten van Dees uit te pluizen, ik zag zo bij EA geen paard door haar aangeboden worden. Dat is dus op de man spelen en een beetje kinderachtig. Ieder vindt zijn /haar paard het mooist en sommige kunnen er niet tegen als niet iedereen het met ze eens is.

Ik zal eerlijk zeggen, mijn merrie, toevallig vorige maand op 13 jarige leeftijd ster geworden bij het KWPN laat ik niet prokken, omdat ik denk dat haar achterbeen niet goed genoeg is na een ongeval in de sport. Ondanks dat ze drachtig is, of beter juist omdat ze nu drachtig is ga ik niet röntgenfoto's maken voor prok. Bij zwangere mensen wordt het afgeraden, dus dan stel ik mijn merrie en der vrucht er niet aan bloot.

Sandrohit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-11 12:57

@gr_roos-Veel tijd heeft het me niet gekost hoor om die advertentie te vinden ben er ook niet naar op zoek geweest,na Dees haar eerste reactie heb ik uit intresse gekeken en toen zag ik hem al staan.
Ik vind mijn paard ook niet de mooiste er zijn zat paarden die ik mooier vind dan mijn merrie!

Over het prok/rontgen laten keuren heb ik nog niet over nagedacht,dit topic had ik alleen geplaatst om voor en nadelen te horen over het overschrijven maar het is nog wel een optie.
Ik had dit beter kunnen laten doen toen ik haar bij de koop liet keuren er zijn toen een heleboel foto's gemaakt en waarschijnlijk hadden er dan een paar meer gemaakt moeten worden maar helaas was ik hier toen nog niet van op de hoogte.

@Dees-Blijkbaar ga ik te ver met mijn reactie over je topic waar je jouw paard te koop aanbied en daarom wil ik je mijn excuses aanbieden.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 15:20

Akkoord.

Over de inhoud van mijn advertentie - ik probeer een paard aan de man te brengen. Daarin mag ik appeleren naar hetgeen ik verwacht dat een koper belangrijk zou kunnen vinden. Dat is mogelijk niet hetgeen ikzelf heel belangrijk vind. Dank dat je het een mooie merrie vind trouwens!

Ik wist overigens niet dat die van jou 12 jaar oud is. Ik reageerde overigens op Roos, die het had over merries die op 2,5 jarige leeftijd PROK hadden gehaald en dan 10 jaar later... Het had helemaal niets met die van jou te maken.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 17:45

Dees schreef:
Akkoord.

Over de inhoud van mijn advertentie - ik probeer een paard aan de man te brengen. Daarin mag ik appeleren naar hetgeen ik verwacht dat een koper belangrijk zou kunnen vinden. Dat is mogelijk niet hetgeen ikzelf heel belangrijk vind. Dank dat je het een mooie merrie vind trouwens!

Ik wist overigens niet dat die van jou 12 jaar oud is. Ik reageerde overigens op Roos, die het had over merries die op 2,5 jarige leeftijd PROK hadden gehaald en dan 10 jaar later... Het had helemaal niets met die van jou te maken.

Je zegt zelf dat voor de handel een stermerrie niks waard is...maar een eigen paard noem je tenminste sterwaardig....waarom zou je dat doen als het niks waard is??? Dat is toch wat ze extra heeft.

In de praktijk is uiteraard het PROKcertificaat erg belangrijk, het geeft in belangrijke mate aan wat de gebruikswaarde is van het dier..
Maar om te stellen dat de predikaten Ster en Keur niks waard zijn is uiteraard complete onzin.
Kom maar eens aan met een hengst waarvan de moeder en grootmoeder stamboek zijn...diegene die daarvan dekken kunnen je tellen op de vingers van een vermnkte hand. Waarom zou dat toch zijn???

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 18:59

NatasjavE, met vermeldingen als 'sterwaardig' probeerde ik kopers aan te spreken die dat wel belangrijk vinden. Mensen misschien wel zoals jij, die eerst predikaten willen zien voordat ze het paard in kwestie gaan bekijken :P Maar laten we wel wezen: het paard is er geen euro duurder om.
Het predikaat Ster levert in euro's echt niets op. Keur eventueel wel maar dan wel in combinatie met PROK. Anders heb je het gewoon over een afgekeurde merrie en moet de meerwaarde blijken uit de meer dan beste nafok.

Er worden overigens hengsten goedgekeurd uit stamboekmoeders hoor. En er zijn legio hengsten uit predikaatrijke merrielijnen die minder dekken. Vergelijk maar eens een hengst als Armani (stamboekmoeder, 2010 70 dekkingen) en Wynton (stamboekmoeder, 2010 84 dekkingen) met een hengst als Arlando (ster pref moeder, 2010 14 dekkingen) of een hengst als Wonderboy (elite pref moeder, 2010 7 dekkingen).
Overigens, je kunt een club als het KWPN natuurlijk niet kwalijk nemen dat ze vooral hun eigen predikatensysteem in het leven houden door bij voorkeur hengsten te nemen uit merries die het keuringencircus hebben doorlopen. Voor wat het waard is.

Maar goed, een ieder die helemaal heppie-de-peppie is met het KWPN moet dat vooral lekker blijven hoor. Laat mij je daar vooral niet vanaf praten :D