Afstammelingenkeuring 2011

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Whisperke

Re: Afstammelingenkeuring 2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 17:00

daar was ik ook benieuwd naar!!

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 08:43

cjb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-11 20:03

Ik ben er in ieder geval bij als de veulens van bojengel getoond worden.
De overige verslagen zal ik hier moeten lezen. Moet ook nog gewoon 36uur voor de baas werken. ;-)

Whisperke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 20:14

Cjb... leuk... dan zien we elkaar mss... guusje de bojengel x osmium als je die ziet.. die is van mij..

MargreetB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 20:55

Dit vind ik dus héél vreemd....

Citaat:
Wijziging tijdschema afstammelingenkeuringen

Wegens de verkoop van de hengst Bretton Woods aan Paul Schockemöhle en Ann-Kathrin Linsenhoff is besloten zijn afstammelingenkeuring, die gepland stond op woensdag 31 augustus bij Paardencentrum De Dalhoeve in Wamel, geen doorgang te laten vinden. Op dit adres zou eveneens 1 veulen van de hengst Bristol getoond worden; dit veulen is inmiddels aan huis bekeken.
Het tijdschema van 31 augustus is aangepast. De keuring bij Joop van Uytert blijft op dezelfde tijd staan; de keuring bij Lauw van Vliet start later. De dagindeling wordt nu als volgt:
Tijdschema

(www.kwpn.nl)

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 08:41

@ margreetB; dat vond ik ook al.!

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 09:45

Nou, als iemand weet waarom dit zo is? Hij blijft toch nog beschikbaar voor de dekdienst?

Rachral

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 09:48

Tja vreemd, maar Totilas hoeft toch ook geen afstammelingen te laten zien....?!

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 10:02

Wat is het doel van een afstammelingenkeuring? De KWPN-fokkers willen toch graag weten hoe een hengst die gekeurd is fokt op de eigen KWPN-merries.

wonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 12:44

Omdat Bretton Woods geëxporteerd is hoeft hij geen nakomelingen meer te tonen. Dat hij gewoon in Nederland beschikbaar is voor de fokkerij maakt niet uit.

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 13:10

Nee, inderdaad, maar ik vind het een tekortkoming en een gemiste kans.

Rachral

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 13:13

De verkoper houdt op deze manier wel een hoop geld in zijn tas want de kosten voor zo'n afstammelingenkeuring zullen niet gering zijn. Hij hoeft ten slotte niet voor P.S. reclame te maken.

Ms_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 18:48

Afstammelingenkeuring = zeer interessant als bezoeker
Thuiskeuring = ideaal moment om "mee te kunnen kijken" in de beoordeling als fokker

Beiden hebben zo hun pré-s!

MargreetB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 20:50

Ik vind het van beide vreemd. Van zowel Totilas als Bretton Woods had er gewoon een afstammelingenkeuring moeten komen. Ze hebben immers massaal in Nederland gedekt en bovendien zijn ze nog steeds in Nederland beschikbaar. Ze zullen dus ook vast nog wel gebruikt gaan worden en ik vind dat het KWPN z'n fokkers nu onterecht informatie onthoudt, door deze keuring niet door te laten gaan.

Ik kan in de reglementen zo snel niet vinden wat er dient te gebeuren bij export, maar in ieder geval staat dit er wel:
Citaat:
KWPN goedgekeurde hengsten worden beoordeeld op hun fokresultaten en kunnen op grond daarvan hun status als KWPN goedgekeurde hengst behouden of verliezen of worden aangewezen als wachthengst.
Dat geldt dus in ieder geval voor BW. Totilas is natuurlijk niet goedgekeurd maar erkend...

Dus in dit geval betekent export kennelijk gewoon 'goedkeuring voor het leven'? Ook al staat zo'n hengst slechts een paar uurtjes over de grens.. (Wat is dat tegenwoordig nog?)

Verder staat er nog:
Citaat:
De beoordeling op fokresultaten betreft een beoordeling van:
a. Veulens op ontwikkeling en afwijkingen.
b. Vierjarige nakomelingen op exterieur.
c. Zevenjarige nakomelingen op exterieur en sport resultaten.
d. Elfjarige nakomelingen op sportresultaten.
e. De gewrichtsaandoening osteochondrose bij nakomelingen. Wijze van beoordeling is
omschreven in artikel 3 van het Veterinair reglement.

Dit lijkt me toch van belang voor álle hengsten, dus ook nog steeds voor deze?! Ongeacht export, ongeacht de 'kwalificatie' (goedgekeurde dan wel erkende hengst).

En betekent het schrappen van deze veulenkeuring nu ook dat de overige fokresultaten (b t/m e) ook niet zullen worden beoordeeld???

Waanzin!

Whisperke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 21:03

Margreet kan me enkel bij je aansluiten..

Ik vind het heel belangrijk voor de fokwereld. Je wil het beste van het beste proberen te fokken..
Het moet telkens maar beter, je probeert iets nieuws of je wil nieuw bloed toevoegen, dan zijn juist deze keuringen ontzettend belangrijk!!

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 21:05

Totilas is enkel erkend. Daar zit geen afstammelingenkeuring aan vast.

MargreetB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 21:09

Lilliputter schreef:

Dat vind ik óók een gebrek in de reglementen!! :\

Ik heb het vermoeden dat dat nog voortkomt uit 'de tijd' dat hengsten pas werden erkend nádat ze nakomelingen hadden. Die nakomelingen werden dan al meegenomen in de beslissing om te erkennen en in dat geval is er achteraf uiteraard geen nakomelingenkeuring nodig. Maar tegenwoordig worden hengsten steeds vaker enkel op sportprestaties erkend. Ik vind dat in die gevallen wel degelijk een afstammelingenkeuring gehouden moet worden én dat daar een deugdelijke rapportage van gepubliceerd moet worden.

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 21:11

margreetB; dat ben ik helemaal met je eens.!

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 21:12

zou dit ook voor het OCD onderzoek van deze hengsten gelden? := Zo ja dan is de verkoop mooi op tijd bezegeld.

Maar men gaat er inderdaad van uit dat export leidt tot minder of geen dekkingen. Dat is ook Sandreo's redding geweest.

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 21:13

Ben eigenlijk wel benieuwd naar het dekgeld van BW voor 2012...

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 21:14

haha Rhea indedaad.!

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 21:15

ik vind BW nu al te duur helemaal gezien het feit dat hij niet rong. goed is. we willen zo graag prok bij onze paarden... ik wil die gok niet nemen.

MargreetB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 21:24

Rhea schreef:
zou dit ook voor het OCD onderzoek van deze hengsten gelden? := Zo ja dan is de verkoop mooi op tijd bezegeld.

:= Inderdaad. Dat kan natuurlijk ook gelden voor een afstammelingenkeuring. Ik wil geen uitspraken doen over de nakomelingen (daarvoor heb ik er te weinig gezien én te weinig verstand van) maar niet van elke hengst komt een even positief rapport, zelfs niet van de meest veelbelovende.

Rhea schreef:
Maar men gaat er inderdaad van uit dat export leidt tot minder of geen dekkingen. Dat is ook Sandreo's redding geweest.

Dat is toch niet meer van deze tijd, of ben ik nou raar?

En dan nog even wat anders: als BW nou niet 2 Hengstencompetities loopt, wat gebeurt er dan? Of zou PS hem hier in de HC laten meelopen?

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 22:31

MargreetB schreef:
Lilliputter schreef:

Dat vind ik óók een gebrek in de reglementen!! :\

Ik heb het vermoeden dat dat nog voortkomt uit 'de tijd' dat hengsten pas werden erkend nádat ze nakomelingen hadden. Die nakomelingen werden dan al meegenomen in de beslissing om te erkennen en in dat geval is er achteraf uiteraard geen nakomelingenkeuring nodig. Maar tegenwoordig worden hengsten steeds vaker enkel op sportprestaties erkend. Ik vind dat in die gevallen wel degelijk een afstammelingenkeuring gehouden moet worden én dat daar een deugdelijke rapportage van gepubliceerd moet worden.

Dat houdt dan in dat er waarschijnlijk niet één hengst meer wordt erkend.

Daar zit een eigenaar echt niet meer op te wachten. Met hengsten die op het hoogste niveau presteren. Neem bijv. Totilas en Uthopia.
Of Quidam. Want zij moeten wel instemmen met een evt. erkenning.
De veulens worden wel thuis beoordeeld.
Wat BW betreft, een vreemde zaak, maar wat kan het KWPN daaraan doen?
Als hij op wacht wordt gezet dan heb je daar alleen maar de fokkers mee, en zeker niet de (voorm) eigenaren.

MargreetB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 22:50

Nou, in de reglementen vond ik toch echt dit:
Citaat:
5. KWPN erkende hengsten worden beoordeeld op hun fokresultaten wanneer er een betrouwbare fokwaarde is en kunnen op grond daarvan hun status als KWPN erkende hengst behouden of verliezen.

Ik concludeer hieruit dat erkende hengsten dus ook gewoon op het hierboven genoemde rijtje (a t/m e) behoren te worden beoordeeld, dus wél o.a. een afstammelingenkeuring én OCD-onderzoek.
Ik neem toch aan dat dit al de gebruikelijke werkwijze ís en dat de eigenaren daar ook van op de hoogte zijn... (Of heb ik dat mis?)
Instemmen met een erkenning levert natuurlijk ook (mogelijk) wat op: meer dekkingen. Waarom zou een eigenaar het risico niet willen lopen; in de meeste gevallen is de uitkomst van de fokresultaten toch niet helemaal te voorspellen dus het kan evengoed gunstig uitpakken.

En daarbij: dat geldt dan toch bij élke verkoop?? (van een goedgekeurde of erkende hengst) Want misschien zit een nieuwe eigenaar helemaal niet te wachten op een afstammelingenkeuring.... (of OCD-onderzoek). Terwijl híj niet degene is die daarmee heeft 'ingestemd', dat heeft de vorige eigenaar gedaan.

Over 'export' kan ik niet veel vinden, behalve:
Citaat:
Artikel N 47 - Op wacht zetten en intrekken goedkeuring
(...)
3. De status van een hengst blijft gehandhaafd bij:
a. export
b. overlijden
c. terugtrekking uit de fokkerij

Maar dat "de status gehandhaafd blijft" hoeft natuurlijk niet in te houden dat alle onderzoeken niet plaatsvinden...... ze zouden alleen, als je de reglementen letterlijk neemt, geen consequenties hoeven hebben ;) (hoe krom dat ook is).

Ik vind dat het woordje "export" helemaal geschrapt moet worden, aangezien het toch een compleet achterhaalde gedachte is dat export ook meteen "uit beeld" zou betekenen.