Wat is voor jou het ultieme toppaard? Totilas?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 13:00

Lusitana schreef:
De gangen van Totilas zijn natuurlijk mede gefabriekt... Ik heb zijn natuurlijke gangen nooit gezien. .

Beoordelen is ook een kunst..
Onder aan deze site.

http://www.verden-turnier.de/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 13:06

Best grappig om Toot in zo'n proefje te zien als je hem gewend bent in de GP :P

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 13:12

Ik heb dat paard nooit in de wei zien lopen, ik , persoonlijk, weet niet wat zijn natuurlijke gangen zijn.
Via dressuur worden gangen verbetert en kunnen veranderd en kunnen zelfs totaal gefabriekt. Een (ook nog slechte) spaanse draf voor uitgestrekte draf is zo'n gefabriekte gang die we bij veel moderne dressuurpaarden zien.
Het filmpje bevestigd toch alleen maar dat hij later niet in zijn "natuurlijke" uitgestrekte draf ging? Wat is precies je punt?
Ik zeg nergens dat zijn gangen slecht zijn. Ik zeg alleen dat zijn gangen MEDE gefabriekt zijn.
Wat je in de ring ziet (of zag, ik weet niet hoe hij nu loopt, eerlijk gezegd nog niks van gezien) is niet wat je in de wei ziet.
Bij heel veel paarden niet. De rol van de ruiter moet niet worden onderschat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 13:57

Dressuur heeft dan ook als doel om het paard soepeler te maken, krachtiger en net die natuurlijke gangen optimaal op een positieve manier te gaan ontwikkelen.
Dressuur is niet voor niets "gymnastiseren van het paard". Logisch dus dat de gangen gaan veranderen, dat komt uiteraard door de ruiter want hij zorgt voor de oefeningen en de begeleiding. mar het punt is dat de basis wel altid te zien blijft. Een paard dat loopt als een stikmachine zal je wel kunnen laten verruimmen en soepeler worden, maar nooit als een elastiekje door de baan laten swingen als wel met een paard dat van nature al zeer veel lossigheid in het lijf heeft.

Elisa2

Re: Wat is voor jou het ultieme toppaard? Totilas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 14:12

Ik vind Toot in Verden heerlijk lopen,veel gummi,lossigheid en tact.Niet spectaculair maar dat is inderdaad later gekomen naarmate zijn africhting vorderde,en voor een groot gedeelte is dat volgens mij te danken aan het feit dat hij zijn bekken goed kan kantelen en daarbij zijn achterbeen enorm goed kan en blijft gebruiken.Dan wordt zo'n voorbeentje wat als 5-jarige wat te kort lijkt te komen,steeds mooier naarmate zo'n paard meer gaat zitten.

Ik denk verder niet dat er een ultiem toppaard bestaat,hoewel Toot wel heel ver in de buurt komt.Maar ze hebben allemaal hun voor en nadelen en manegement en opleiding spelen ook een hele grote rol.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 14:16

Voor mij is het ultieme paard een paard dat van alle markten thuis is. Een goede bouw en mooie beweging om een goed voorbeeld te zijn van de rasstandaard, een goede springtechniek, drie goede gangen, een werkwillig karakter, fijn in de hand. Het meeste is te bereiken door eeen combinatie van een goed fokbeleid en een goede opvoeding en training. En in dit oogpunt hoeft het dier geen KWPN te zijn om een "goed paard" te zijn, het kan net zo goed een AV of een haf zijn.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 14:16

Mijn eigen paarden zijn voor mij dé ultieme toppaarden ;)

Totilas kan geen paard genoemd worden in mijn ogen, het arme dier heeft niet eens een paardwaardig bestaan.

Geef mij maar 100x liever een oude knol op pensioen dan 20 Totilassen :n

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 23:10

Ik denk ook, dat je nooit de ideale hengst kunt vinden, want er is ook nog altijd een moeder, die een groot deel bepaald en dingen wel of niet vererft.

Een goed voorbeeld van, dat een hengst niet altijd hetzelfde fokt, hebben wij op onze vorige stal gehad.
Merrie werd 3 keer gedekt door Haarlem:
Veulen 1 (als volwassen paard): Kort, gedrongen, popperig, opgericht, klein 1.62m, geen fijn karakter, alleen een kol, bang in de mond, veel vermogen.
Veulen 2 (als volwassen paard): Hoog op de benen, mooi in het rechthoeksmodel, goed karakter, mooi hoofd, groot 1.73, alleen een kol, heel fijn in de mond, veel vermogen.
Veulen 3 (als volwassen paard): Mooi van lengte in de rug, iets ouderwets kruis, groot hoofd, bles en 4 witte benen, veel vermogen, maar niet fijn in de mond (hard).

Alledrie de paarden hadden een goed vermogen met springen, maar allemaal een andere manier van springen.
De eerste sprong heel en soms te voorzichtig. De tweede sprong mooi over de rug en maakte de sprong mooi af. De derde had net voldoende hoogte en ze liet het allemaal ogen alsof het heel simpel was, dus deed niet meer dan nodig.

Oftewel komt er ooit de perfecte hengst? Ik denk het niet.
Ben niet gek van Haarlem hoor, maar vond dit wel een goed voorbeeld.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 23:14

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 23:16

Leuk veulen, maar ben er niet heel erg van gecharmeerd.
Alle veulens zijn leuk, die charme heeft ie dan wel.
Verder niet echt mijn type. Had in zijn geheel vooral wat meer body mogen hebben, maar verder zijn er ook wel punten die ik anders had willen zien.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 23:19

Blijkbaar krijg je zoiets, zoals dat veulen, bij bloedmerries.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 23:26

Dat ligt denk ik geheel aan hoe de merrie gebouwd is. Vind dit, voor zover je kunt zien, nog niet echt het typische voorbeeld van een bloedmerrie.
Maar daarbinnen zitten natuurlijk ook heel veel verschillen. Plus dat iedere merrie iets anders aan haar veulen mee geeft.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 23:31

Het paard wat voor mij het meest Ultieme bereikt is Briar. Uitstraling, bouw, gangen... Geweldig!

Maar het paard wat voor mijzelf het meest ideaal zou zijn is een alrounder: 3 goede gangen, aanleg voor springen, werkwillig karakter etc.

Wat hier wordt gezegd over wat merries doorgeven: Ik las een bericht in het DvhN dat merries onderschat worden in wat zij doorgeven. Het veulen hierboven... Tjah... Het loopt leuk, maar ik denk toch dat veulens van Toot nu al overschat worden. Het aandeel wat een hengst inbrengt is niet zo groot als altijd wordt gezegd denk ik.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 23:34

Ik denk, dat qua exterieur, je gemiddeld mag spreken over een kans op 50/50, maar dat is natuurlijk bij mensen ook niet altijd zo. Het ene kind lijkt meer op de moeder, de ander meer op de vader. Maar gemiddeld genomen zal het 50/50 zijn.
Karakter is naar mijn idee een kwestie van 25/75. 25 aangeboren van de hengst, 25 aangeboren van de merrie en 50 gevormd door opvoeding van de merrie.

Naar mijn idee heeft de merrie dus een erg grote en belangrijke toevoeging in zowel exterieur als karakter en in karakter het meest.

mimp3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 23:45

Ik vind Nadine juist een geweldig paard. Niet eens de aller mooiste..maar wat een vechtlust. Vind ook dat ze meerdere keren ondergewaardeerd is geweest. Ik val op dit paard puur om het karakter wat ze uitstraalt.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 00:12

mimp3 schreef:
Ik vind Nadine juist een geweldig paard. Niet eens de aller mooiste..maar wat een vechtlust. Vind ook dat ze meerdere keren ondergewaardeerd is geweest. Ik val op dit paard puur om het karakter wat ze uitstraalt.

Tegen wie is dit?

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 09:52

ceasario schreef:
Blijkbaar krijg je zoiets, zoals dat veulen, bij bloedmerries.

ho ho ho... niet mee eens :P
uit mij merrie met 75% volbloed... (lauries crusadorxx X calypso I x Sable skinflint xx) :
Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
Afbeelding

volgende week nieuwe foto s op de site van borculo, hier was hij nog vrij jong ( 6 weken)
ik denk juist dat je een merrie met bloed en lengte nodig hebt, heb al verschillende "korte propjes" gezien van totilas

ik vind die hierboven uit die rosenkavalier over de benen wel mooi lijken maar op t lijf... heel iel hoofdje, nekje en raar lijfje

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 11:28

Wat meer vlees en het is een ander veulen.

Afbeelding

essiesilly schreef:
[Afbeelding

volgende week nieuwe foto s op de site van borculo, hier was hij nog vrij jong ( 6 weken)
ik denk juist dat je een merrie met bloed en lengte nodig hebt, heb al verschillende "korte propjes" gezien van totilas

ik vind die hierboven uit die rosenkavalier over de benen wel mooi lijken maar op t lijf... heel iel hoofdje, nekje en raar lijfje

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 12:11

Er is al een Totilas veulen topic, [F-AM] De Totilas veulens, zijn we tevreden of valt het tegen? , het lijkt me onzinnig als we het hebben over "wie is jouw ultieme toppaard" weer een Totilas veulen vergelijking, inclusief foto's, op te zetten.

Uiteraard kun je dingen bespreken die betrekking hebben op Totilas (en andere hengsten) en veulens, maar dat hoeft iet in de vorm van vergelijkingen met foto's.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 12:14

Damon Hill :~

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 12:16

Kun je toelichten waarom?

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 12:22

Lusitana schreef:
Kun je toelichten waarom?

Ja hoor.
Kan super bewegen.
Ziet er zeer atletisch en meewerkend uit.
Daarbij ook nog een prachtige kleur.
Nu nog jong maar ben heel benieuwd wat hij nog gaat brengen.

http://www.youtube.com/watch?v=9E1X7eHW_5Q

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 12:51

colette_007 schreef:
We hoeven niet allemaal totilasjes te fokken.... We zijn immers niet allemaal Galletjes/Rathjes....
Ik denk dat er veel meer 'gebruikspaarden' gefokt moeten worden.
Ik zie in de omgeving enorm veel mensen die overstappen op friezen/fjorden/haflingers etc, omdat de gemiddelde kwpn-er to much is voor hun. Dat vind ik dan weer jammer. Wat hebben we aan al die hete bokken die niemand buiten de bak gereden krijgt met 'potentie voor het GP'. De gemiddelde ruiter zoekt gewoon een fijn paard, dat leuk M of Z kan lopen.

En hier ben ik het helemaal mee eens. _/-\o_
Ik ben langzaam ook weer op zoek naar mijn ultieme topknol. Geen idee of ik zelf wel het talent heb om hoger dan de Z te komen dus ik zoek ook niet meteen naar Totilas. :')
Maar vind maar eens een lekker allround gebruikpaard wat zelf wel Z zou kunnen halen (dat het aan mij ligt als we daar niet komen bedoel ik dan) en een leuk sprongentje kan maken en buiten ook braaf blijft.
Vaak zijn ze daar veel te heet en opgefokt en sensibel voor.
Ik rij nog geen Z dus ik heb niks aan een paard met GP potentie want wie zegt dat ik daar zelf ooit kom?
Ik wil gewoon lol kunnen hebben en het leuk kunnen doen op wedstrijden. :D

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 13:26

Ben het met winged en Kelly eens, briar top knol en damon Hill zeker een talent!! Wilde daar eerst mee dekken dit jaar maar t was zo n gedoe met sperma regelen ben voor don schufro gegaan :) vind ik eigenlijk misschien nog wel een betere combi met mijn merrie

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 13:40

Ceas:dat veulen heeft een mooie zelfhouding,maar zou idd wel wat meer vlees op de botten kunnen gebruiken.

Tendance:dat ligt er gewoon geheel aan of een hengst uniform fokt.Kijk bijv. naar Jazz die fokt duidelijk een heel aantal genen van hemzelf door.Bij hem heb je meer dan 50% kans dat het veulen op hem gaat lijken.