Symposium sport en fokkerij

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

geral

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 19:27

Zep schreef:
Die Anna clinic is in Assen, dus als je naar Assen kunt rijden kun je ook nog wel even doortuffen naar Leeuwarden imo...

Ik vind het een erg leuk programma, en ik vind het al een enorm pluspunt dat het programma en de sprekers gewoon genoemd worden vantevoren. Helaas zit ik dan 700 km noordelijker en dat is me iets te ver.

Maar ik wens de mensen die gaan veel plezier en ik wil hier natuurlijk een uitgebreid verslag kunnen lezen!!

wil me nergens mee bemoeien, maar de anna clinic is in Utrecht, nogal een verschil met ff doortuffen naar Leeuwarden, of vergis ik me Haha!

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 20:35

sarabande schreef:
Goh das 3 x goedkoper dan de Anna clinic en met echt klinkende namen uit de praktijk. Jammer dat ik aan het andere einde van Nederland woon.

Het niveau ligt ook iets hoger. De klinkende namen hebben nu niet bepaald klinkende resultaten gebracht

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 20:49

Anna42"]
[quote="sarabande schreef:
Goh das 3 x goedkoper dan de Anna clinic en met echt klinkende namen uit de praktijk. Jammer dat ik aan het andere einde van Nederland woon.

Het niveau ligt ook iets hoger. De klinkende namen hebben nu niet bepaald klinkende resultaten gebracht
[/quote]
\

O vertel, het lijkt steeds meer op een item voor Ook Dat Nog

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 22:08

Ik ga hier nietmeer op in. Dit begint gewoon onder elk niveau te raken. Spijtig genoeg want het gebeurd wel in een topic waar iemand iets voor de bokkers ter kennis wil geven.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 22:18

chantal1 schreef:
Ik ga hier nietmeer op in. .

Verward

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 22:37

Ook dat nog???
Leuk als bokkers daar in mee mochten spelen.

joshua

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 23:50

laat ik er maar even op in gaan.Sarabande heb jij ooit een lezing van Anna 42 meegmaakt?
Ik baal er nu zo langzamerhand van als dat gezeik van iedereen.hier word een topic gestart over het symposium en niet over de anna clinic.Men is vrij te gaan waar men wil maar helaas drukken sommige mensen anderen weer een andere kant op.Kom nu niet met quotes van Anna want die post pas later .Het gaat hier om het symposium niet om je gelijk te halen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 00:04

Volgens de aankondiging zou de clinic gegeven worden door Karel de Lange, over hem is voldoende bekend.
Als de Lange Anna is dan is deze uitspraak

Citaat:
Ik heb er namelijk geen zin om een leerzame clinic van een uiterst deskundige paardenman als Karel de Lange te laten vergallen door een handjevol mensen met een alleswetende instelling

wel erg zelfingenomen, zo ook deze

Citaat:

Ik verwijs voor deze uitspraak even naar de opsomming van mensen zoals boven in dit topic.
Daarbij heeft niemand van de "buitenstaanders" enige openheid gekregen over inhoud etc.

Het zijn slechts constateringen

joshua

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 00:09

Dacht toch echt dat ik echt dat ik in het topic van symposium heb gepost.Maar denk dat ik fout zit.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 07:20

Sommigen hebben oogkleppen op en denderen vrolijk verder Joshua.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 07:51

Hallo fokkende bokkers, kan dat even wat rustiger. Kennis is het minst begrepen onderwerp ter aarde. Hoe meer je weet, hoe beter je inziet dat je nog heel veel te leren hebt.

Daarnaast is overdracht van kennis ook een moeilijke zaak. Resultaten beoordelen van fokkerij is moeilijk, want er zijn zoveel subjektieve aspekten aan het geheel. ook zijn veel fokkers gewoon met heel andere zaken bezig. De ene kijkt naar dit, de ander naar dat.

Ik zie dit als een goede zaak, diversiteit is een grote kracht van welke populatie van levende wezens ook. Diversiteit is de enige kans en hoop op evolutie.

Kan iemand eens proberen objektief te praten over subjektieve zaken? Ik hoop dat velen de kans hebben om dit soort happenings te vergelijken na de gebeurtenis.

Overigens, ook niet zeuren over afstand: als ik naar de Hengstenkeuring moet hier, dan zit ik 5 uur in de auto. En dan heb ik geluk, want de fokkers uit Lapland mogen er een uurtje of 10 over doen. Je wilt wat weten, of je wilt het niet. het is niet de schuld van een organisatie als de lokatie niet voor iedereen uitkomt. Je maakt nooit iedereen blij.

vergeet even niet: fokker gaat over paarden, kunnen we de mensen er even buiten laten?

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 17:45

Idd Joost, ik ben vandaag naar Deurne toegeweest, dat was een wereldreis vanuit het verre Friesland Lachen.

Maar wie gaan nu naar Leeuwarden toe, want ik ga daar ook naar toe, thuis wedstrijden zijn altijd leuk *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 18:41

sarabande schreef:
Ik vind een verschil in prijs van 3 x zo veel geen steekje, zeker gezien het feit dat hier topmensen uit de praktijk staan die zichzelf niet hoeven de bewijzen, maar gewoon een goed verhaal hebben.

De persoon die de annaclinic geeft heeft zich inmiddels ook bewezen. Als je niet weet waar het over gaat moet je je mening ook niet geven. Misschien handig om gewoon eens te gaan kijken en open te staan voor een andere mening. Al moet ik zeggen dat de clinic met feiten komt en niet met meningen.

Maar waarschijnlijk moet je dan ook toegeven dat je het al die jaren verkeerd hebt gedaan...............en dat is pijnlijk.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 19:06

Pipo schreef:
Maar waarschijnlijk moet je dan ook toegeven dat je het al die jaren verkeerd hebt gedaan...............en dat is pijnlijk.

Kan je dat even toelichten???

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 19:10

De meeste mensen die warmbloed rijpaarden fokken zijn jarenlang opgegroeid met dezelfde materie, namelijk mooi lang voorbeen, flitsend achterbeen plus het fenomeen rechthoeksmodel.

Maar dat bestaat helemaal niet, als je dat door krijgt is dat pijnlijk omdat je de hele gedachtengang om moet zetten.
Dus heel veel gaan daar tegen in dat dat niet klopt.

Er zijn hoge kwpn mensen bij deze Karel de Lange geweest, die hebben toegeven dat ze fout zaten, maar dat ze het niet wouden veranderen omdat niemand er wat van zei.

Als je deze clinic hebt meegemaakt, begin je anders te denken, dat geld voor iedereen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 19:12

Ja dat wil ik best toelichten. Maar handiger is als je zelf met een openminded naar zo'n lezing toegaat.

Ze komen met feiten, die worden hardgemaakt door beeldmateriaal. En als je dat beeldmateriaal langzaam ( slowmotion) afspeeld, dan zie je dat het met de beenzettingen van de paarden toch bar slecht is gesteld. Oefeningen als piaffe en passage worden eigenlijk helemaal niet getoond zoals het hoort.

Dat bedoel ik met , we hebben het al die jaren bekeken en niet gezien. Wel denk ik dat er een grijze zone is, die verder toegelicht moet worden.

En ik was ook sceptisch, dat weet je best.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 19:27

In hetgeen jij aanhaalt staat niet dat ik twijfel aan iemands verhaal, maar wel aan het feit dat het tegen anderen, bekende mensen uit de paardenwereld, die zich meer dan bewezen hebben afgezet wordt.
De heer De Lange is ook bekend in de paardenwereld maar dan op een heel andere wijze.
Ik vind het prima als iemand fjorden, shets, arabieren of wat dan ook wil fokken. Maar zich afzetten tegen hetgeen anderen hebben of doen is niet de juiste manier om iemand te overtuigen.
Hierboven staat niets meer dan wat we hier al uitgebreid hebben kunnen lezen. Ik vind het prima dat jullie nu een handvat hebben om een eigen soort paard te fokken.
Ik hou mij voorlopig bij het soort paard dat ik na jarenlange ervaring en selektie zelf probeer te fokken.
En dat dring ik niemand anders op, in tegenstelling tot wat er vaak gezegd wordt zeg ik altijd kijk wat jezelf mooi vind en volg je hart.
Dat wil ik ook blijven doen.

Overigens hoort dit niet in dit topic thuis

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 19:40

sarabande schreef:
Ik vind het prima als iemand fjorden, shets, arabieren of wat dan ook wil fokken.

Bij mijn weten fokken deze mensen net als jij sportpaarden.

En die arabieren waar ze het over hebben, zijn hele andere arabieren dan die wij in gedachten hadden.

geral

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 19:44

Sarabande nu maak je dezelfde denkfout die wij denk ik allemaal hebben gemaakt.

Een wat jij mooi paard vindt, dit mag je nader verklaren.

Ik wil niet alleen mooi fokken, doch functioneel Haha! en daarnaast natuurlijk een lust voor het oog.
Maar let wel op een mooi paard wat niet functioneel is zal niemand lang rijden

De paarden die voor meer dan 50% (gokje)hier rondlopen zijn absoluut niet functioneel en eigenlijk is het gewoon dierenmishandeling om op die dieren te gaan rijden.

Ik kan alleen nog maar een keer aanhalen, dat ik met rotgeschrokken ben en met mij meerderen.

Ga zoals Pipo al zei, gewoon naar een clinic van Karel en oordeel daarna nog een keer

Thora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-03 10:45

Uit deze discussie blijkt dat er wel degelijk behoefte is om een discussie te voeren met (meerdere) mensen uit de praktijk. Kom dus gewoon naar het symposium "Van Selectie tot Succes" in Leeuwarden en stel vragen in de forumdiscussie!!

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 13:00

Dat zal er zeker gaan gebeuren.

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 18:49

Nope, zit in Duitsland hoogst waarschijnlijk of ik heb een diner van mijn werk. Hoe dan ook ik kan niet. Maby volgend jaar, want interessant lijkt het me nog steeds.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 19:38

Pipo schreef:
Ze komen met feiten, die worden hardgemaakt door beeldmateriaal. En als je dat beeldmateriaal langzaam ( slowmotion) afspeeld, dan zie je dat het met de beenzettingen van de paarden toch bar slecht is gesteld. Oefeningen als piaffe en passage worden eigenlijk helemaal niet getoond zoals het hoort.

Dat is helemaal niets nieuws en om dat te zien hoef je beeldmateriaal volgens mij ook helemaal niet in slowmotion af te draaien.
Alleen denk ik zelf dat dit meer met het gereden zijn van de paarden te maken heeft dan met de fokkerij.
Zelf zou ik voor een objectieve waarneming toch liever een vrij bewegend paard zien dan een paard met een ruiter/amazone op zijn/haar rug.

Maar ik ben niet bij de clinic geweest (heb er ook geen zin in op de manier waarop het nu georganiseerd wordt) dus ik zal wel geen recht van spreken hebben Verward

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 19:41

geral schreef:
De paarden die voor meer dan 50% (gokje)hier rondlopen zijn absoluut niet functioneel en eigenlijk is het gewoon dierenmishandeling om op die dieren te gaan rijden.

En dat kun je alleen maar leren zien door naar de clinic te gaan.
Er is niemand die dat in normale woorden kan uitleggen en het met beeldmateriaal (zonder van invloed zijnde ruiters/amazones op paardenruggen) kan ondersteunen?

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 19:49

ThePast03 schreef:
Maar ik ben niet bij de clinic geweest (heb er ook geen zin in op de manier waarop het nu georganiseerd wordt) dus ik zal wel geen recht van spreken hebben Verward

Verklaar je nader. Omdat je moet "reserveren" via Pb?