het PRE ras heeft alleen een brandmerk op de kont. Lusitano geloof ik alleen in de nek of ook op de kont. daarbij je paardje is 17, in die tijd was brandmerken zelfs in nederland nog gewoon. en in duitsland doen ze ook nog brandmerken (nu zelfs nog)
Lusitana
Geplaatst: 03-08-11 18:42
De Lusitano wordt op de rechterbil gebrandmerkt. Hals- en schoudernummers worden links aangebracht door grote fokkers ter identificatie, maar zijn zeker niet standaard.
Hollandse brandmerken waren rasgebonden en allemaal te vinden op internet. Iberische brandmerken zijn verbonden aan de fokkers (vaak hun initialen) en stoeterijen.
ik heb maandag zijn papieren gezien maar de eigenaar zegt dat de vorige eigenaar zijn papieren niet meer hadden. nu heeft hij dus papieren voor een paard met niet vastgestelde oorsprong.
Lusitana, jij bent echt onze barokke boktwiki als het op iberische brandmerken/weetjes/gebruiken aankomt . Is er eigenlijk al een wikipagina hierover? als die er niet is wil je daarover misschien wel iets schrijven met handige links, je weet er zoveel van Ik vind dit echt interessant om te lezen
Ik heb even gezocht en er is een artikel waar fouten instaan wat betreft Portugal en ook nog wel wat aanvulling kan gebruiken op dat gebied, dus ik dat zal ik voorstellen. Goed idee. http://www.bokt.nl/wiki/Brandmerk
Evi_Ibisco
Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-11 10:30
hey, ik heb wat op internet gezocht naar foto's van vroeger en ik vind enkel een foto van navegador, het kan zijn dat dat ibisco is maar zeker zal ik dat nooit weten. ik geef even de link van de site met de foto : http://www.tauromania.pt/noticias_detai ... ns&aID=458 het is de voorlaatste foto, de naam staat onder de foto. misschien kan iemand van jullie zijn of hij dat is maar een paard verandert natuurlijk wel met de jaren. ik kan de foto niet vergroten want nu heeft ibisco een zwart plekje in zijn hals aan de rechter kant waar zijn manen beginnen, ik weet niet of dat een litteken is.. op zijn papieren staat ook welke littekens hij heeft en ik moet zeggen dat het er best veel zijn (maar ik weet niet meer of dat dat zwart plekje er tussen staat), al die littekens zeggen natuurlijk niet dat hij mee deed aan stierengevechten. maar dan vind ik het wel raar dat hij bang heeft van koeien, hij wil daar liever niet in de buurt van een koe staan. of word het daar zo aangeleerd, dat ze bang moeten zijn van koeien zodat ze niet gewond raken.
PinkPrincess
Geplaatst: 07-09-11 10:27
I dont think so,
Rejoneo verkoopt zijn paarden niet. Die zijn gewoon weg nooit te koop.
Rejoneo is een sport waar het paard niet bang mag zijn ! hij moet dapper zijn en het is een soort spel de paarden daagen de stieren uit, zien het als een adrenaline kick een spanning. deze paarden zijn daar voor gefokt en geboren. iets dat door hun bloed gaat de paarden die daad werkelijk in de ring verschijnen worden nooit verkocht. er zijn maar enkel geschikt om ook echt in zulke grote arena´s te verschijnen. Google maar Pablo hermoso. hij heeft er maar 6 die hij voor de sport gebruikt en 3 die ook echt in de arena verschijnen verder heeft hij gewoon een enorm grote fokkerij. paarden verkopen NEVER het is een dankbaarheid voor de spanjaarden dat hun paard voor hun door vuur gaat letterlijk voor hun wilt vechten.
Jessix
Geplaatst: 07-09-11 13:26
Een ex-stierenvechterspaard is zeker niet bang voor koeien, die gaan de confrontatie juist aan. Over Spaanse paarden weet ik niets, maar volgens mij hebben we het inmiddels over de Portugese.. En die worden gewoon verkocht, juist aan de Spanjaarden voor het stierenvechten. Geen idee of de Spanjaarden ze daarna niet meer verkopen. (?) Maar het paard wat los face-to-face staat met een stier op die website is nu al heel wat jaartje van een vriendinnetje van mij en die heeft het daarvoor heel verdienstelijk gedaan in de arena.
jus
Geplaatst: 11-09-11 22:07
Sommige paarden worden goed getraind voor het stierenvechten dit heeft namelijk een goede basis nodig en veel training met het carreton (kunststier) ,daarna word er getraind met jonge stieren of koeien maar als het paard niet expresief genoeg naar de stier toe gaat word het moeilijk om hem ooit in de arena te zien en word meestal verkocht meestal zijn dit goede lusitanos dus goedkoop worden ze nooit , een echt goed stierenvechtpaard word weleens onderling tussen rejoneadores verkocht. Deze paarden worden getraind om met hun lichaam van de stier te wijken dus dat trainen ze veel in voltes dat voel je ook als je zo'n paard rijdt dat ze dus veel met de achterhand uit de voltes draaien. Het is raar om een volle PRE in de arena te zien meeste paarden zijn lusitanos die wat meer power hebben dan de doorsnee PRE.