hoe het beste shetlander laten afvallen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lisetteexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-11 13:44

Missbambie schreef:
Deze shet is echter niet te dik!, pony heeft een hangbuik doordat ze een veulen heeft mee gedragen heeft tijd nodig om bij te trekken!. ik zou deze pony juist iets meer voeding geven. meer hooi. de mijne was in januari 450 kilo gewogen bij de DA dat is pas veel te dik! je moet uit kijken als je een shetlander af wil laten vallen. vorig jaar is er bij bij het bloed terecht gekomen bij mijn shet omdat hij te snel af viel. kijk uit want dit kan je pony kosten!

ja ze heeft ook een hangbuik dit trekt dus vanzelf bij?

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 13:44

lisetteexx schreef:
ze is een smalle shetlander

Ze is zeker niet dik, maar ze zit wel enorm slecht in haar vacht voor deze tijd van het jaar als dit een recente foto is........ :o

Ik zou haar persoonlijk voor een aantal uurtjes per dag op de weide zetten en de overige tijd op het schrale landje, je kunt er voor kiezen om summerfit koeken bij te geven of er een vitamine spuit in te duwen.

Is de merrie wel goed ontwormd?

lisetteexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-11 13:45

dit was haar vorig jaar

Afbeelding

lisetteexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-11 13:46

linda_arnold schreef:
lisetteexx schreef:
ze is een smalle shetlander

Ze is zeker niet dik, maar ze zit wel enorm slecht in haar vacht voor deze tijd van het jaar als dit een recente foto is........ :o

Ik zou haar persoonlijk voor een aantal uurtjes per dag op de weide zetten en de overige tijd op het schrale landje, je kunt er voor kiezen om summerfit koeken bij te geven of er een vitamine spuit in te duwen.

Is de merrie wel goed ontwormd?

ja ik ontworm heel strikt 4x per jaar
je die vacht is echt erg had ze vorig jaar ook zie foto
weet niet wat ik daar aan kan doen

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 13:48

Missbambie schreef:
Deze shet is echter niet te dik!, pony heeft een hangbuik doordat ze een veulen heeft mee gedragen heeft tijd nodig om bij te trekken!. ik zou deze pony juist iets meer voeding geven. meer hooi. de mijne was in januari 450 kilo gewogen bij de DA dat is pas veel te dik! je moet uit kijken als je een shetlander af wil laten vallen. vorig jaar is er bij bij het bloed terecht gekomen bij mijn shet omdat hij te snel af viel. kijk uit want dit kan je pony kosten!

Gemiddelde slanke (mini)shetter weegt om en nabij de 130-150 (de mijne dan)...........voor de beeldvorming. Mijn haflinger weegt 450!!, ik weet niet wat jij je shetter voert :+

Wat jij bedoeld met bij het bloed is waarschijnlijk leververvetting, lever kan de afvalstoffen niet kwijt......waardoor het lichaam zichzelf vergiftigd.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 13:49

mickey2 schreef:
hey
mijn haflinger was ook te dik en ik heb haar ene graasmaskerop gedaan.
kunj e en de ruitershop gwn kopen super handig werkt goed!
en toch welgeweging blijven geven ook al wil ze niet!
:D
aar ziet er welleen beetje uit als wormenbuik!

ja dat is handig als het gras tot je enkels staat, hier staat het niet zo hoog, dus zal ik geen graaskorf omdoen!

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 13:56

[quote="lisetteexxja ik ontworm heel strikt 4x per jaar
je die vacht is echt erg had ze vorig jaar ook zie foto
weet niet wat ik daar aan kan doen[/quote]

Lijnzaad of lijnzaadolie bijgeven over een handje voer.

De shetters bij mijn pensionhouder lopen 24/7 buiten en hebben een kortervachtje dan mijn shetter die 's nachts op stal staat. Van de mijne weet ik dat hij een traag werkende lever heeft of eigenlijk een lever probleem. Hij krijgt kwalitatief goed hooi en zo nu en dan een handje slobber met een vitamine preparaat of lijnzaad olie.

Ik heb hem van het najaar geschoren, maar ondanks dat heeft hij al weer een behoorlijk vachtje. Maar de jouwe lijkt wel te verharen, maar er niet doorheen te komen.

Is ze wel helemaal uitgewisseld, geen over of onderbeet, dubbele tanden etc? (Dat is/was bij mij de oorzaak wat vooraf ging aan het probleem)

Ik ben geen voorstander van een graaskorf, hoe zou jij het vinden als je een heerlijke maaltijd op je bord hebt liggen maar je handen op je rug zijn gebonden? Daarnaast kunnen ze zich moeilijker verdedigen tegenover ander paarden. Dan maar op schraal land hoor (maar dat is mijn mening!!)

lisetteexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-11 14:01

ze heeft een beetje een onderbeet dat wel maar niet super erg!
ze staat kort bijna kaal ze krijgt alleen hooi meer niet.
ze heeft ook wel wat nodig omdat er een veulen van 2 maanden naast loopt.

ik kreeg net telefoon dat me andere pony op ijzers staat maar dat ze veel pijn had met eronder slaan.
ze zegt dat ze tegen hoefbevangen aan zit nu even een vraagje is ze te dik??

Afbeelding

Afbeelding

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 14:04

Tafje schreef:
Schraal oud hooi voeren , opletten met in de wei zetten (niet te lang en niet te voedingrijk). Ook bewegen is goed.

We hebben het hier wel over een merrie met veulen aan de voet, bovenstaande is dus wel het stomste wat je kunt doen....
TS, vanaf de foto te zien is jouw merrie absoluut niet te vet, de verhuidingen zijn alleen zoek.
Doordat ze schraal op de rug,schouder en kont is valt haar zwangerschapsbuikje veel meer op.
Goed in het voer laten staan, lekker in de wei, vol in het gras; zo niet dan bijvoeren met brok.

Succes

edit: [KS-ITP] Kikker en Elvis in zwart-wit! op de 2e en laatste foto zie je merrie's met veulens in prima conditie, de 2e foto is iets vetzucht maar die merrie is al op leeftijd dus dat is geen probleem, ik heb haar liever wat ronder de winter in.
Je ziet duidelijk rondere vormen bij billen en rug, probeer daar naartoe te werken.

Gevoelig bij beslaan kan aan hoefbevangenheid liggen maar ook aan te kort bekappen, gevoelige zool etc, de schimmel is imo niet extreem dik
Laatst bijgewerkt door Wildgirl op 13-07-11 14:08, in het totaal 1 keer bewerkt

lisetteexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-11 14:06

Wildgirl schreef:
Tafje schreef:
Schraal oud hooi voeren , opletten met in de wei zetten (niet te lang en niet te voedingrijk). Ook bewegen is goed.

We hebben het hier wel over een merrie met veulen aan de voet, bovenstaande is dus wel het stomste wat je kunt doen....
TS, vanaf de foto te zien is jouw merrie absoluut niet te vet, de verhuidingen zijn alleen zoek.
Doordat ze schraal op de rug,schouder en kont is valt haar zwangerschapsbuikje veel meer op.
Goed in het voer laten staan, lekker in de wei, vol in het gras; zo niet dan bijvoeren met brok.

Succes

okee bedankt wij hebben momenteel geen gras staan echt balen wat voor brok kan ik het beste geven?

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 14:07

Wat is te dik, ze oogt niet moddervet.............., maar wel rond.

Als ze dagelijks op de weide van de foto staat kan ik het me ook niet voorstellen waar ze dik van had moeten worden.

Lekker oppakken gaan longeren, rijden en bewegen!!

Missbambie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 14:16

linda_arnold schreef:
Missbambie schreef:

Gemiddelde slanke (mini)shetter weegt om en nabij de 130-150 (de mijne dan)...........voor de beeldvorming. Mijn haflinger weegt 450!!, ik weet niet wat jij je shetter voert :+

Ja ik miste het woordje vet :+ Wat jij bedoeld met bij het bloed is waarschijnlijk leververvetting, lever kan de afvalstoffen niet kwijt......waardoor het lichaam zichzelf vergiftigd.
klopt precies! ik stond bij een koeie boer die het nodig vond om het paardenweide ook flink te bemeste! sinds ze achter huis staan is hij de helf al afgevallen. ik heb bloedverdunners erbij gekregen in januari... bij het afvallen kan de afval stoffen beter het lichaam uit. van de da moest hij even goed genoeg eten krijgen afval procedure moest langzaam gaan. hij is nu de helf lichter we zijn er nog niet er mag nog zo'n 30 tot 50 kilo vanaf. momenteel krijg hij speciaal voer weinig eiwitte en suikers en hooi,

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 14:16

@TS, lekker bijvoeren met ponybrok, daar mag ze best een kilo of anderhalf van hebben op een dag(wel verdelen in meerdere voerbeurten).
Merriebrok is voor die kleintjes vaak net weer té.
Verder onbeperkt hooi, geen muesli's en dat soort troep voeren, evt kun je de brok nog aanvullen met een handje granen van bijv. Havens.
Eerst lekker laten bijkomen, niet aan het werk zetten; een veulen grootbrengen is al zwaar genoeg ;-)

lisetteexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-11 14:18

Wildgirl schreef:
@TS, lekker bijvoeren met ponybrok, daar mag ze best een kilo of anderhalf van hebben op een dag(wel verdelen in meerdere voerbeurten).
Verder onbeperkt hooi, geen muesli's en dat soort troep voeren, evt kun je de brok nog aanvullen met een handje granen van bijv. Havens.
Eerst lekker laten bijkomen, niet aan het werk zetten; een veulen grootbrengen is al zwaar genoeg ;-)

oke bedankt laat ik haar lekker staan voorlopig

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 14:24

lisetteexx schreef:
Wildgirl schreef:

oke bedankt laat ik haar lekker staan voorlopig

Ik zou haar juist wel lekker aan het werk zetten. Dat kan ze makkelijk aan. In het wild moeten paarden ook kilometers afleggen om aan eten te komen.

Goed voeren is goed, als ze ook maar beweging krijgt, anders slibt ze dicht. En door beweging moet ze de buikspieren aanspannen, waardoor die buik slanker wordt.

Wildgirl

Re: hoe het beste shetlander laten afvallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 16:53

@GJ9, waar baseer je het op dat ze dat makkelijk aan kan?
Ik zie een merrie die na de geboorte op rug,flak en bilpartij behoorlijk ingevallen is...daarnaast heeft ze een veulen aan de voet.
éérst bijkomen, dan training oppakken, doe je dit niet dat vreet de training het kleine beetje weg wat ze nu nog heeft.
Daarnaast, merrie's met een veulen aan de voet slibben niet zo snel dicht :n , mijn merrie(veulen van 2 maand oud aan de voet) is nu relatief vet voor een shetlander, het is echter wel allemaal drilpudding vet, het zet zich niet vast en kan dus ook een stuk minder kwaad....

shetlandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 18:02

Biks bijvoeren hoeft niet per se om die zwarte pony dikker te laten worden.
Die moet kwalitatief goed hooi (met veel voedingsstoffen erin) en eigenlijk liefst gewoon een wat vette wei hebben. Bij gebrek aan goede wei kun als vervanger wel biks voeren.
Naar mijn ervaring helpt een goede wei veel meer dan kilo's biks erin stoppen.

Iets van vitaminen en mineralen zou ook absoluut geen kwaad kunnen. Dit is een pony die overduidelijk niet lekker in d'r vel zit. Een gezonde pony die heeft een glanzende vacht, deze heeft een doffe vacht met nog plukken wintervacht. Die wintervacht had ze allang kwijt moeten zijn.
Als je pony ieder jaar zo slecht door de vacht heen komt zou ik eerder eens een bloedonderzoek laten doen.
Het is bewezen dat het slecht verharen ook kan komen door een mineralentekort van mangaan, koper en zink.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 19:15

Wildgirl schreef:
@GJ9, waar baseer je het op dat ze dat makkelijk aan kan?
Ik zie een merrie die na de geboorte op rug,flak en bilpartij behoorlijk ingevallen is...daarnaast heeft ze een veulen aan de voet.
éérst bijkomen, dan training oppakken, doe je dit niet dat vreet de training het kleine beetje weg wat ze nu nog heeft.
Daarnaast, merrie's met een veulen aan de voet slibben niet zo snel dicht :n , mijn merrie(veulen van 2 maand oud aan de voet) is nu relatief vet voor een shetlander, het is echter wel allemaal drilpudding vet, het zet zich niet vast en kan dus ook een stuk minder kwaad....

De zin die ik erachter zet: in de natuur moeten ze ook kilometers afleggen, ook als ze een veulen aan de voet hebben.

Mijn merrie heeft een veulen van 4 weken oud ernaast lopen, en daar rijd ik alweer op. Zo bouw je juist het oude figuur weer terug.
Wel goed voeren natuurlijk. En goed naar je paard luisteren, of je niet teveel vraagt.

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 23:05

Ik zie op de foto een pony in een slechte algehele conditie. Persoonlijk zou ik moeder en kind op een goede wei zetten en een vitamine- minerale boost geven. 4 maal per jaar ontwormen is in principe prima, maar heeft er ook wel eens een mestonderzoek plaats gevonden?

De bolle buik verschillende oorzaken kan hebben, zoals de geboorte van het veulen (een pony in de goede conditie trekt heel snel weer bij). Wormen of een ondervoedingsbuik. Of een combinatie hiervan.

Als deze pony voor de bevalling niet gewerkt heeft zou ik hier nu zeker niet mee beginnen. Als deze pony nu energie moet gaan steken in arbeid (geestelijk en lichamelijk) zal dit tenkosten gaan van moeder en kind. (als de conditie nog slechter wordt kan de melkproductie flink afnemen of stoppen)

Op het moment dat de pony echt vlees aanzet is het vroeg genoeg om te beginnen. Je wil nu immers niet dat de pony afvalt maar haar buikspieren traint, en dat is geen gemakkelijke opgave.

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 23:06

GJ3; jouw merrie zal ongetwijfeld in een goede basisconditie zijn, en is daarom niet te vergelijken met deze pony.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 23:10

Fiona, daar zit wat in. Ik had er geen rekening mee gehouden dat de pony ook voor de geboorte al al de tijd stil gestaan kon hebben.

Maar dan nog steeds, gewoon lekker wandelen lijkt me alleen maar goed. Dat kan toch niet te zwaar zijn, vooral als je goed luistert naar het diertje.

lisetteexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-11 09:26

GJ9 schreef:
Fiona, daar zit wat in. Ik had er geen rekening mee gehouden dat de pony ook voor de geboorte al al de tijd stil gestaan kon hebben.

Maar dan nog steeds, gewoon lekker wandelen lijkt me alleen maar goed. Dat kan toch niet te zwaar zijn, vooral als je goed luistert naar het diertje.

de pony heeft idd nooit wat gedaan alleen maar op het land gelopen ze was toen nog niet van mij ik kreeg haar drachtig in januari

crazyheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 11:00

Met Subli ponybrok kom je een heel eind, dat is voor sobere rassen.
als je daar per dag een handje van geeft en een graasmasker op doet heb je binnen de kortste keren een slanke shetter!

bartjeminoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 10:24

alleen minder eten geven heeft geen nut ook beweging is belangerijk en krijgt ze ook nog een goede conditie van. longeren, fietsen zijn goed voor de beweging.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 09:41

Dit lijkt zoals sommigen al zeggen een ondervoedingsbuik. Ik ken ook een shet die dit vooral heeft als ze een veulen aan de voet heeft.
Training kan nooit kwaad, maar bouw dat wel rustig op.
Sowieso meer hooi geven en misschien een klein handje biks.