Hoefbevangen geweest, toch kopen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

bartjeminoes

Re: Hoefbevangen geweest, toch kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 10:22

kan natuurlijk wel, maar zou het zelf nooit doen. maar dat is mijn mening

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 13:03

ik heb niet meer werk van mijn shets die bevangen zijn geweest.
lopen hier wel op lang gras maar niet bemest en ze krijgen voldoende beweging.
enige van twee van onze shets is dat ze vaker naar de smid moeten ivm snelle groei en echt bevangen voetjes.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 15:56

En weet je al of je die pony gaat kopen, TS?

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 09:46

Ik heb ook een shet gekocht die HB is geweest. Ik heb haar al 2,5 jaar en in die tijd is ze slechts 1x in de buurt geweest, omdat mensen die langs het weiland kwamen ons schrikdraad doorknipten zodat de pony's het hoge gras op konden.
Het is erg oppassen geblazen met zo'n pony. Die van mij heeft door de HB ook IR opgelopen, waardoor we haar nog veel erger in de gaten moeten houden. Ze staat schraal met een graaskorf op, krijgt wel elke dag een klein stukje vers gras erbij (strookbegrazing). Verder loopt ze 3x per week een uurtje les.
Loopt ze niet die 3x in de week, komt ze aan. Ze krijgt niks geen biks oid.

Dus weet waar je aan begint, het kost sowieso meer tijd en geld dan een 'gezonde' pony.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 09:51

Bolletje93 schreef:
Het ligt er ook aan waardoor je pony bevangen werd.

Die van mij heeft op de vorige stal teveel mais gehad. Ik was toen op vakantie en de wei lag vol sneeuw. De boer waar zij stond heeft er onder goede bedoeling voer voor gelegs zoals bij zijn koeien. Helaasnwas dit.een kruiwagen mais en kuil. Pony werd dus op slag bevangen.

Ik kan haar nog steeds op een volle wei gras zetten. Niks aan de hand. Zij is niet gevoelig voor het gras. Als ik haar mais zou bijvoeren is er kans dat het terugkomt. Maar zoveel suokers die ze toen binnenkreeg krijgt ze niet vam gras.
Ze is dus niet erg gevoelig met het gras.

Dat is helaas geen regel.
Vaak zie je juist wel dat eenmaal bevangen ze wel gevoeliger voor HB blijven.
Wel verschilt die gevoeligheid per paard.

Het paard van mijn opa werd bevangen door overbelasting (langere tijd galopperen over de weg + stress) en deze bleef sinds die tijd wel gevoelig voor het gras, terwijl de oorzaak totaal niets te maken had met voer.

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 16:38

Ligt er ook aan wat voor gras, als het lang gras zonder voeding is kan het beter dan goed bemest kort gras want dat schiet de pan uit...

niek_aaron

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-11 18:29

Bedankt allemaal. Ik lees nu de laatste helft van de berichten pas. We hebben hier een zeer heftige week achter de rug....Ik heb vrijdag de knoop door moeten hakken......paard van mn vriend moesten we van de week onverwacht in laten slapen. Mijn paardje helemaal overstuur. Het shetje wat ik op t oog had, wilden de eigenaars wel brengen....vrijdagochtend gaan kijken en vrijdagmiddag stond ze op stal. Veel eerder dan gepland en het voelt een beetje dubbel, maar t is wel een leukerd....en niet HB geweest....

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 19:21

wat vervelend en wat leuk.
Idd een beetje dubbel ja.

Maar vind het een goede keus, dat je een paardje genomen hebt die niet HB geweest is.
Veel plezier met je shetje.