Hoe draver telgang 'afleren'?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

WendyBZ

Re: Hoe draver telgang 'afleren'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 11:45

Het plaatje wat jij hebt is niet van een Nederlands paard. Er worden wel koersen gehouden voor pacers (telgangers) maar niet in NL, wel in o.a. Engeland, Australie, Nieuw-Zeeland en Amerika.

Loopt hij aan de hand ook in telgang, ook al je naast hem draaft? Dan zou ik zeker de osteopaat er eens bijhalen, dan lijkt me dat hij iets goed vast heeft zitten.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-11 11:54

Ik ga aan de stap werken vandaag :)

Volgensmij loopt hij inderdaad in telgang. Tenminste, ik ging wat harder lopen om iemand bij te houden, en toen ging hij hard lateraal stappen, dus ik denk dat hij dan ook in telgang gaat.. Ik ga het met de eigenaar over hebben wat betreft osteopaat!

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 12:15

Ik heb ook ooit een draver gehad, die ook telgang ging lopen als ik langzaam wilde draven. (omdat ik te veel inhield aan de voorkant ipv terug rijden op je zit.
Wat ik toen zelf heb moeten leren is om langzamer te gaan ligtrijden. Veel figuren rijden en overgangen rijden om beter de hulpen te leren is altijd goed.

Meloves

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 14:44

Helemaal met Imre eens. En aan de longe kijken of je hem met een touwtje laag tussen de voorbenen of gogue bijvoorbeeld(maar niet strak!) bij kan zetten. Telgangen met het hoofd laag is lastig voor paarden :j

Toch denk ik dat hij wel een blokkade heeft als hij ook gaat telgangen aan de hand. Maar ja, ik ken je probleem als een eigenaar zuinig is. Zuinigheid en paarden werkt niet. Ik vind doe het goed of niet. Daarom heb ik zelf nu ook geen paard ;(

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-11 18:20

Nou, ik heb gereden vandaag, en wat een verschil!
Ik heb lang naar het bos gestapt, en hem lekker los gemaakt, buigen, bochten etc.
En ik draafde aan en hij ging in telgang, maar na een paar passen ging hij vanzelf in normale draf en bleef erg lang in draf!
In de bochten ben ik zelf naar stap gegaan en daarna weer overnieuw (later grote bochten bleef hij in draf). Veel stappen, en daarna aandraven (eerst telgang maar na paar passen gewone draf) en het ging erg goed, zocht mijn hand weer wat op en kon hem zelf een beetje inbuigen! Daarna op een recht stuk even wat harder, en hij bleef in normale draf! Daarna nog normaal gedraaft en hij ging ook ontspannen, maar kantelde wel zijn hoofd soms, waardoor ik (mede) denk dat er inderdaad ergens een blokkade zit.

Hij zoekt nog erg naar balans in in de normale draf en dat kan je goed merken als je erop zit, en je ziet het ook vast wel. Hij gaat ook harder dan een normale arbeidsdraf, als ik langzamer ga, valt hij vaak weer in telgang, maar we hebben stukjes gehad dat ie gewoon in een arbeidsdrafje ging. Als ik de overgang maak naar stap, dan doet hij dat erg raar. Bestaat er zoiets als een laterale overgang? Ik kan niet uitleggen hoe hij het doet, maar het lijkt alsof ie 1 of 2 passen in telgang gaat, en daarna 1 of 2 stappen lateraal stapt en daarna gewoon normaal stapt.. Denken jullie dat dat er ook uit te rijden is?

Het gaat opeens hartstikke snel en ik weet niet waarom, en hoe dat mogelijk is, maar ik hoop dat jullie mij wel geloven. Het is een paard dat echt ontzettend plezier heeft in het rijden, en echt zijn best doet en hij leert snel, ondanks zijn 14 jaar. Maar hij zoekt nog wel heel erg balans etc. maar vandaag heeft hij bewezen dat hij zeker wel grote stukken normaal kan draven!

(gister is hij trouwens gelongeerd, want ik was er niet, en dat ging ook goed volgens de longeerder)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-11 18:23

@ Alice13: Daar had ik nog niet aan gedacht, maar klinkt logisch. Ik rijd al erg op mijn zit, want hij reageert daar erg goed op, maar omdat hij dan langzaam langzamer gaat, wilt hij nog wel eens lateraal draven, dus daarom doe ik ook met mijn hand, en dan gaat hij in telgang. Nu ik dit zo typ besef ik dat ik juist niet veel met mijn hand moet doen, dankjewel :)

@ Meloves: Hij wordt nu gewoon gelongeerd met een halstertje, maar ik zal eens kijken of er ergens een longeersingel ligt hier, dan kunnen we daar ook mee aan de slag!

Meloves

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 22:20

Dat klinkt al heel goed. Misschien moest hij alleen nog even "snappen" wat je bedoelde. Oh draf, dat kan ik wel hoor :)

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 22:29

WendyBZ schreef:
Soms zijn Dravers net gewone paarden :D :')

:+ Het kan ook goed zijn dat hij moet wennen aan jouw manier van rijden. Als ik verschillende mensen op die van mij zet, zie ik ook elke keer weer een ander paard. Van iemand die met veel druk en sterke hulpen rijdt wordt ze heel druk van.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-11 22:52

@ Meloves&WendyBZ: Bij de andere eigenaar deed hij het ook niet.. Maar het zou best kunnen dat hij ons inderdaad niet snapte. Hij draaft nu wel, maar alsnog niet zoals het hoort := We gaan in ieder geval al snel de goede kant op, en morgen gaat de eigenaar erop rijden, en dan hoor ik wel hoe het ging. Ik kan haar eventueel ook tips geven over hoe ik hem rijd etc. (daar rijd ik hem tenslotte voor :P)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 23:58

Het kan heel goed dat het paard lateraal wordt in overgangen tussen draf en stap, dat is een teken van gebrek aan kracht en balans. Dat geeft niets, met wat tijd komt vanzelf wel goed als je de overgangen steeds zo zorgvuldig mogelijk rijdt. Fijn dat je er vandaag stukken mee hebt kunnen draven, ik denk dat het gymnastiseren in stap hem goed doet. Je hebt ook al tempowisselingen gereden in draf, daar zal hij alleen maar sterker van worden :) Kijk alleen uit dat je niet te veel doet, hij kan er flinke spierpijn van krijgen omdat zijn lichaam kennelijk niet gewend is om te draven.

De reden dat hij liever telgangt dan draaft kan van alles zijn. Stijfheid in het lichaam (zoals Mindfields al zegt), al dan niet gepaard met psychische spanning, of gewoon voorkeur voor laterale gangen. Ik heb af en toe les op een vijfganger die draf en tölt heel dicht bij elkaar heeft liggen, dat paard ging er altijd als een speer in een lateraal hobbelgangetje vandoor met mij (terwijl hij wel heel leuk loopt onder kundiger ruiters :+ ) tot ik leerde om mijn bovenbenen er af te houden. Er kunnen zo veel redenen zijn dat je paard lateraler of juist diagonaler is dan je wil. Mijn paard valt bijvoorbeeld van draf in tölt/iets lateraals als de ondergrond 'm te hard wordt. En dat is toch heus een vierganger die in de wei bij voorkeur draaft.

Imre heeft al uitgelegd hoe je 'm aan het draven krijgt. Maar je wil 'm ook in draf houden. In grote bochten lukt dat al, het is dus zaak om 'm de komende maanden langzaamaan steeds ietsjes sterker te maken zodat je steeds ietsjes kleinere voltes kunt rijden. Wat je ook zou kunnen proberen is heel goed voelen wat jij doet wanneer hij draaft, of juist wanneer hij van draf in telgang valt (zodat je weet wat jij goed doet, en wat jij doet waardoor hij gaat telgangen zodat je dat dan niet meer doet) Verder kan het goed dat hij in telgang valt in een bocht, verandering van richting is verandering van gang... als het paard weinig balans heeft, of de gangen dicht bij elkaar liggen, kan het zijn dat hij in een bocht van gang verandert. Wat zou je dan kunnen doen om hem weer terug te krijgen in de gang die je eigenlijk bedoelt? Inderdaad, nog een bocht rijden. En hoe, en welke kant op, en in welk tempo, verschilt echt per paard.

Zou je misschien trouwens alsjeblieft niet telgang willen zien als een soort draf, het is een heel andere gang. Er is geen "aandraven in telgang" en "gewone draf", alleen "telgang" (variërend van zwijn tot rentelgang) en "draf".

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-11 13:38

Als het eenmaal goed gaat, vind ik dat erg leuk en zou de he tijd wel willen draven, maar ik doe uiteraard niet teveel hoor, daar let ik wel op. :)

Dankjewel voor al de informatie ik weet er nu veel meer van en begrijp het paard nu ook beter, waardoor ik mijn hulpen beter aan hem kan aanpassen en weet wat hij wel en niet zou kunnen.

Ik zal eraan denken om nog een bocht te gaan rijden als hij in de verkeerde gang gaat.

We gaan verder gewoon conditie opbouwen wat betreft het draven, gymnasticeren voor zover dat kan, longeren met een hulpteugeltje en gewoon 'werken' aan zijn balans, en les nemen, en dan komt het hopelijk wel goed.

Ik ben echt een leek op dit gebied, vandaar dat ik aandraven in telgang zeg etc. Ik beschouwde het tot voor kort als een soort draf, maar ik zal erop letten!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-11 21:02

Nou, even een update: het gaat super goed!

Ik zal zo eens kijken of ik wat foto's kan plaatsen hier.

Hij leert erg snel. Ik heb eerst vaak gewoon met een lang teugeltje in het bos gedraaft, daarna wat meer contact proberen te krijgen met zijn mond en na een tijdje gereden in een hele grote bak (30x60m). Daarna gewoon in onze eigen bak.

Het gaat steeds beter. Hij draaft nu veel beter, gaat minder vaak in telgang en is voor het eerst echt vaak ontspannen, waaruit nageeflijkheid vanuit een normale arbeidsdraf komt. We hebben veel balkjes gedraaft en hebben vandaag ook een beetje met hem gesprongen.
Hij vond het erg leuk en hij werd er erg los door, helemaal toppie dus! En hij blijkt ook een nette techniek te hebben, maar nog wel erg stuntelig, maar dat is natuurlijk normaal voor de eerste paar keren. Over twee weken wagen we weer een sprongetje, we doen het rustig aan. We hadden alleen jammer genoeg geen springmateriaal en meet 2 balken, dus geen grondbalk.. Maar ik heb de andere balk zo neergelegt, dat ie een beetje dient als grondbalk.

Vandaag ook met een minispoortje gereden om net even de hulpen wat duidelijker door te laten komen. Hij snapte mijn beenhulpen wat betreft wijken voor mijn been niet. (en dan bedoel ik niet wijken als oefeningen, maar meer het opzij gaan voor mijn been(en dat heb ik nodig in het verkeer of in het bos, nog lang niet voor de dressuur)) Met spoortje kwam het net even wat duidelijker door, en toen begon er een lampje te branden bij hem. (Het was dus eenmalig, voor de duidelijkheid!)

Het gaat dus de goeie kant op, maar we doen rustig aan.
Laatst bijgewerkt door Geryon op 19-07-11 21:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 21:20

Fijn om te lezen dat het zo goed gaat en dat je ook echt iets hebt aan onze tips! Ga zo door! :)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-11 22:22

http://i719.photobucket.com/albums/ww19 ... MG1621.jpg

http://i719.photobucket.com/albums/ww19 ... MG1620.jpg

Hier zie je heel goed dat ie anders gaat lopen als we de bocht door gaan:
http://i719.photobucket.com/albums/ww19 ... MG1619.jpg
http://i719.photobucket.com/albums/ww19 ... MG1609.jpg

http://i719.photobucket.com/albums/ww19 ... MG1607.jpg

http://i719.photobucket.com/albums/ww19 ... MG1604.jpg

Net na krappe bocht:
http://i719.photobucket.com/albums/ww19 ... MG1594.jpg

In een krappe bocht (ik zit expres zo trouwens):
http://i719.photobucket.com/albums/ww19 ... MG1568.jpg

En hier was ik heel trots op hem, dit was het laatste stuk van een best krappe bocht en in de hele bocht bleef hij precies hetzelfde draven!
http://i719.photobucket.com/albums/ww19 ... MG1590.jpg
Vaak draaft ie in bochten nu wel door, maar vaak niet helemaal zoals hij draaft op de lange zijde.

De eigenaar erop springen:
http://i719.photobucket.com/albums/ww19 ... MG1559.jpg
http://i719.photobucket.com/albums/ww19 ... MG1539.jpg

Ik erop:
http://i719.photobucket.com/albums/ww19 ... MG1505.jpg

De eigenaar rijd trouwens altijd zonder cap. Ik rijd altijd met cap, dit was de enige keer zonder cap. Ik weet zeer goed hoe belangrijk een cap is en doe deze dan ook altijd op. (1x heeft mijn cap toch wel echt mijn leven gered denk ik)

En ik ben bij er trouwens van bewust hoe ik zit. Ik doe dit 9 van de 10 keer expres omdat hij dan toch meer de neiging heeft om in normale draf te blijven. In mijn profiel staat een foto hoe ik normaal zit :) Ook die springfoto is echt 10x niks maar hij sprong nogal, uhm, apart, dus ik was voorbereid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 09:45

ik zie hier geen enkele foto in rentelgang tussen, dus het lijkt me dat het al een stuk beter gaat. Maar ik kan me erg goed voorstellen , dat hij moeite met de draf heeft. Hij mag zeker nog sterker worden.

miga

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 14:07

MIjn draver heeft het zelfde probleem,maar ik vind jouw fotos er goed uitzien.
Naarmate je er langer mee bezig bent voel je zelf wel aan wanneer hij (met welke hulpen en zit)beter gaat lopen.
Succes verder samen!

Meloves

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 20:43

Dit paard op de foto's lijkt helemaal geen draver. Dravers zijn meestal veel horizontaler gebouwd en een lange hals en rug...

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-11 21:20

Het gaat inderdaad steeds beter! Nu even een week niet gereden dus hij moet het weer even scheiden van elkaar, maar op zich gaat het nog best goed.

Het lijkt inderdaad niet op een draver, maar het is toch écht een draver ;) Met lange manen lijkt ie ook heel anders trouwens, beetje vervormd beeld.

kaylie_utah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 19:12

ik beleer dravers zelf. en heb er maar enkele mee gemaakt met telgang sommige deden dit wel maar door gewoon op de volte te rijden en inderdaad recht uit kom je al een heel eind. probeer van een beste snelheid ze steeds meer te verzamelen..