Welke rassen zijn over het algemeen bom-proof?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mickey2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 08:31

haflingers :D

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 08:36

manex schreef:
Bomproef heeft niks met ras te maken maar alles met het goed opleiden van je paard.

Hier ben ik het helemaal mee eens.

marloes1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 08:36

mickey2 schreef:

Echt niet.... Sommige misschien, maar er zijn echt onmogelijke bij... Niks tegen hafjes hoor, ben er gek op

marloes1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 08:38

hotchocolat schreef:
manex schreef:
Bomproef heeft niks met ras te maken maar alles met het goed opleiden van je paard.

Idd, ken zat goed getrainde paarden die nog op elk grassprietje kijken ...

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 08:39

marloes1990 schreef:
mickey2 schreef:

Echt niet.... Sommige misschien, maar er zijn echt onmogelijke bij... Niks tegen hafjes hoor, ben er gek op

Ben ik het helemaal mee eens.
Ze zeggen dat trekpaarden ook erg koel in hun hoofd zijn, maar ook dat gaat niet altijd op. Ik ken er 2 die erg hittepetit zijn en alles "eng" vinden :+

Over het algemeen kan je zeggen dat bepaalde rassen wat gemoedelijker zijn dan anderen, maar dan nog is het per paard heel verschillend.
Succes met je zoektocht ;)

amyz

Re: Welke rassen zijn over het algemeen bom-proof?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 08:51

Zelf heb ik heel goede ervaringen met Arabieren, zijn nuchtere paarden die, als je ermee overweg kunt, voor je door het vuur gaan. Wil natuurlijk niet zeggen dat ze allemaal bomproof zijn, dat verschilt idd echt per paard :+ Heb zelf een Welsh en die is zowat bomproof geboren maar dan nog komt er een heleboel aan op training en vertrouwen :j

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 08:57

marloes1990 schreef:
mickey2 schreef:

Hier een onmogelijk exemplaar.
Niet bom-proof dus. :D

Wat me wel opvalt is dat de meeste koudbloeden wel braaf zijn nadat ze eenmaal hebben ervaren dat iets niet eng is.
Terwijl wat meer bloedpaarden makkelijker blijven spoken.

Dus ik sluit me bij mijn voorgangers aan, het hangt van het paard af.
Toch zou ik kijken voor het type koudbloed of een kruising daarmee. Omdat deze vaak wat nuchterder zijn.
Kijk ook voor een exemplaar dat de pubertijd al voorbij is en gewoon een goede basis heeft als recreatiepaard.

_lieff_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 08:59

mickey2 schreef:

Ahum :Y)
Moet je maar niet degen die van mij zeggen dan :P

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 09:06

hotchocolat schreef:
manex schreef:

Ik niet. Niet helemaal tenminste. Op zekere wijze is veel trainbaar, maar niet alles. Bombroof is voor mij meer een karaktereigenschap.

Kijk, heb jij jouw paard op gegeven moment dusdanig onder appèl dat, mochten jullie onderweg iets "engs" tegenkomen, jouw paard jou ten alle tijden gehoorzaamd en overal zo langsstapt omdat jij zegt dat het kan (en ook moet), dan heb je imo een braaf paard (en een goede band).

Maar, hoe snel en easy je dit met een paard kunt bereiken is afhankelijk van hoe "bomproof" een paard is. Hoe blijft een paard onder spannende situaties waar de ruiter geen directe invloed op het paard uitoefent. Blijft hij eerder cool en rustig, kijkt wel wat er gaat gebeuren, of heb je (oke, dit zijn uitersten) zo'n paard waar meteen het oerinstinct "vluchten" wordt aangewakkerd?

Mijn 2-jarige KWPN is meer bomproof dan mijn 4-jarige Barockpinto. Maar met mijn Barockpinto kan ik wel alles, ook overal langs. Als ik het maar wil.

Oke, lang en een beetje warrig verhaal, ik hoop dat het duidelijk is.

TS: Staar je niet blind op een ras, maar kies voor het karakter van het individuele paard ;)

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 09:13

Nou met het onderwerp bomproof heb ik wel wat ervaring.
En zelfs als het paard bij de oude eigenaar bomproof is, wil dat dus niet zeggen, dat hetzelfde paard dat na verhuizing nog steeds is.

Als je het heel zeker wilt weten, zou ik gewoon meerdere keren gaan proefrijden, waarvan ook een paar ritten op vreemd terrein. Je weet dan meteen hoe hij/zij in de trailer is.

En naar mijn idee bestaat écht bomproof sowieso niet bij paarden. Als je wilt dat je paard helemaal nergens van schrikt (en daarin nooit leiding nodig heeft), dan kun je beter een brommer kopen. Het is nu eenmaal een vluchtdier.

D00R

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 09:26

Mijn 20 jarige KWPNer bepaalt al zijn hele leven per dag de mate van bom-proofheid :+ De ene dag is hij daadwerkelijk écht nergens van onder de indruk, de andere dag is een bloemetje al teveel voor zijn koppie.

Mijn 4 jarige Lusitano is niet geheel bom-proof, maar wel in zekere mate. Bij hem is het vooral afhankelijk van de persoon of hij bom-proof is. Bij mij en de staleigenaren loopt hij gewoon mee, overal langs, geen enkel probleem. Ook niet met Woest Grote Graafmachines of Andere Intens Gevaarlijke dingen :+ Als hij ziet dat JIJ het goed vindt, is het dus goed.
Met een stalgenoot van mij, loopt hij pertinent niet mee. Gaat overeind en schrikt van elk kiezelsteentje dat hij tegen komt. :P

Zoek naar een paard dat JIJ direct écht vertrouwt en niet naar een ras. Dan komt het meestal wel goed.

maris1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 21:24

lusitano s zijn over het al gemeen ook bom proof .
iedergeval die van mij wel , schrikt eigenlijk nergens van zelfs niet als de boer naast zijn weiland laawine pijle in het land afschiet tegen de ganzen . blijft hij gewoon rustig grazen net of er niks gebeurt .
tot tegen stelling van mijn nrps die zou volkomen uit zijn plaat schieten .

W0PPY

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 21:36

Ook binnen een bepaalt ras is ieder paard verschillend ;) er bestaat geen enkel ras waarbinnen elk paard zogenaamd "bomproof" is. Dat is nou eenmaal een feit.
Daarnaast ligt het niet alleen aan het paard, maar ook aande combinatie van paard/ruiter.
Mijn haflinger (een ras waarvan vaak gezegd word dat ze erg koel in het koppie zijn) voelt feilloos aan wat voor ruiter hij op zijn rug heeft; ben je zelf paniekerig, dan zal hij echt in staat zijn om bij het zien van een grassprietje dat scheef staat, enorm aan de hol gaan. Maar ben je zelf relaxed, dan zal hij niet bevestigd worden in het gevoel dat iets eng kan zijn, en kijkt hij nergens van op of om :)
Laatst bijgewerkt door W0PPY op 14-07-11 21:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 21:38

mickey2 schreef:

:') hahahahaha

neem een wat ouder paard die al bekend staat als bom-proof. Dan weet je het zeker :j

rink

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 22:44

hotchocolat schreef:
manex schreef:

jaha hier slaan ze de spijker op hun kop!

wij hebben heel wat variatie in rassen, en allemaal bomproof genoeg om er een gemiddelde manege ruiter mee rond te kunnen laten rijden.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 22:51

Ik heb zelf een Arabier, ik vind hem bomproof genoeg.

Echt bomproof is geen enkel paard/pony, ze reageren altijd wel, maar de ene gaat op de kletter en de andere schrikt alleen maar maar blijft gewoon bij je.

Ligt gewoon aan van wat het dier is geleerd en gewend is en wat het karakter is, helaas kan je er niet op vertrouwen aan het ras dat het bomproof zou moeten zijn.

Je noemde Tinker, geloof me, Tinkers zijn niet altijd erg braaf, ze kunnen enorm uit dak gaan. Er is een hele leuke tinkermerrie op stal van waar mijn paard staat, die is echt super en bomproof, terwijl weer een andere tinker dat ik ken dat niet is, zelfs niet zo leuk en makkelijk in de omgang.

Sandrohit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 23:03

Ik ben van mening dat rassen wel specifieke (karakter) eigenschappen hebben waardoor ze ergens goed bruikbaar voor zijn en natuurlijk zitten er hier altijd een paar uitzonderingen tussen maar het grootste gedeelte van dat ras voldoet aan die eigenschappen (daarom noemen ze het ook vast eigenschappen :D ).
En buiten de uitzonderingen speelt er ook mee hoe je er mee om gaat.

Misschien is een Freiberger iets?
Ik ken het ras niet persoonlijk maar wat ik erover gelezen heb en de foto's die ik gezien heb zou het wel een passend paard voor je kunnen zijn.

Angela_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 23:47

Rassen hebben denk ik wel aanleg maar het heeft ook zeker met goede opvoeding, omgeving en de ruiter te maken. Ik heb sinds 2 maanden een "bomproof" quarter. Ik krijg hem overal langs en hij is heel "cool". Als andere paarden ergens niet langs willen/twijfelen, gaat hij makkelijk voorop. Maar als er in een keer iets uit het veld springt dan ben ik blij dat hij reactie laat zien, (ter plekke, hij rent niet weg), anders zou het natuurlijk ook niet goed zijn.

Wij hebben veel quarters op stal en ik vind het wel een fijn type paard. Lekker cool in de omgang en makkelijk buiten. (Ook hier geldt weer dat wij heel veel met de paarden naar buiten gaan en ze stuk voor stuk goed opgevoed zijn ;) ).

_Cher

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 09:30

Mijn kwpn'er is (bijna) bom-proof. Meer als de tinker die ik ooit gereden heb. ;)
Als mijn paard iets 'engs' ziet is haar schrikreactie stilstaan en kijken, ze zou niet snel weg rennen.
Het ligt niet aan het ras, maar aan het karakter en hoe er altijd met het paard is omgegaan.

Sandrohit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 11:31

_Cher schreef:
Mijn kwpn'er is (bijna) bom-proof. Meer als de tinker die ik ooit gereden heb. ;)
Als mijn paard iets 'engs' ziet is haar schrikreactie stilstaan en kijken, ze zou niet snel weg rennen.
Het ligt niet aan het ras, maar aan het karakter en hoe er altijd met het paard is omgegaan.

Denk je niet dat rassen bepaalde karakter eigenschappen hebben dan?
Dit is misschien wat moeilijker te zeggen over het KWPN omdat hier meerdere rassen in zit maar Tinkers,Fjorden,Haflingers,Freibergers,Shires,Groningers e.d. hebben toch echt wel ras kenmerken waaronder ook het karakter.
Waren al je Tinkers niet bijna hetzelfde dan?
En natuurlijk zit daar onderling ook weer verschil in.

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 18:35

Mijn haflinger is wel erg koel in haar hoofdje, keek bij de 1e buiten rit niet op van vrachtwagens enzo.
Alleen als ze spanning bij mij voelt met rijden niet meer.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 18:41

Rassen worden natuurlijk altijd gefokt op bepaalde eigenschappen :j Al is het natuurlijk wel zo dat er steeds meer ''gemoderniseerd'' wordt binnen bepaalde zwaardere rassen, dus t is wat moeilijk om op af te gaan. Denk dat je er ook in deze situatie weinig aan hebt, is meer iets om bijv naar te kijken als je een paardje gaat kopen en voorkeur heeft voor een bepaald karakter. Zelf ben ik bijvoorbeeld gek van Arabiertjes om hun trouwe en moedige karakter. Friezen heb ik gewoon geen drol mee, al staan die doorgaans bekend als ''koele'' paarden.

Maar voor bomproof... Tsja, je kúnt natuurlijk kijken bij bepaalde rassen.. Mijn ervaring met de Av is dat ze moedig zijn en dus niet rennerig, maar das mijn ervaring, al gebaseerd op mijn voorliefde voor het ras :+ Maar ik denk echt dat je niet moet gaan kijken naar een specifiek ras, tenzij je natuurlijk voorkeur hebt op basis van andere eigenschappen :) Bomproof en rennerig heb je denk ik bij elk ras namelijk :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 18:45

Je kan een kalm paard hebben dat totaal niet bomproof is (maar wel lekker rustig om te rijden in vertrouwde situatie) en je kan een hittepit hebben die een bom energie heeft, maar absoluut nergens van opkijkt.

En schwarzwalders... Ik weet niet meer wie het zei op pagina 1, maar ik ken er 2 en ik kan je gelijk 1 ervan meegeven als absoluut niet bomproof! Heerlijk paard, maar als hij geen zin meer heeft in bomproof zijn, doe dan je racepak maar aan!

Hangt echt enorm af per paard. Ik heb er 2 die heerlijk koel zijn in de kop, amper schrikken maar er zit wel flinke dosis pit en eigenwijsheid in. daarentegen was mijn vorige paardje een KWPN Tuiger. Hondstrouw, liefste schat ter wereld maar bomproof? Enkel als je er vaak genoeg en met regelmaat mee aan het werk ging. Zet die 1 maand op een stuk land waar nooit wat engs voorkomt en de 1e keer op straat heb je gelijk weer een giga stresskip onder je kont...

Ddees

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 22:50

Tja, het ligt inderdaad ook veel aan het karakter en aan de opvoeding. Een veulen en jong paard wat veel met verkeer in aanraking komt (door wandelen of weilanden langs "drukkere" wegen) is al sneller bom-proef, als een paard wat tot zijn eerste buitenritje op een weiland heeft gestaan waar hij nooit iets van verkeer of lawaai heeft gezien of gehoord.

Toch moet ik wel zeggen dat sommige rassen rustiger zijn, cooler in hun hoofd dan andere. Zo vind ik zelf een Criollo een cool karakter hebben. Ik heb een jonge hengst van 3 jaar, die dus inderdaad in Duitsland op een berg stond en alleen de auto en trekker van de eigenaar kende. Hij is sinds 5 maanden van mij en heeft in hele korte tijd veel geleerd, alleen al door op een weiland te staan waar auto's, brommers, trekkers enz. langs komen. Tijdens het wandelen is hij nu al rustiger dan mijn 12 jarige KWPN die al 8 jaar "verkeersmak" is.

Jo_Shakira

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 22:51

ligt aan het karakter