Een E-pony fokken van onze D-pony Help!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 15:43

Ik heb met dezelfde bedoeling een E-tje geprobeert te fokken drie jaar terug met een merrie van 142 cm. De vader was 155. In zowel de moeder als de vaderlijn zaten E-ponies en de vaderlijn zelfs paarden.
Het veulentje is nu drie en ik ben verder reuze blij met haar. Ze is echter 146 geworden nu. Geen E dus.
Als het fokken en houden van je veulen, ongeacht zijn stokmaat je bedoeling is zeg ik ja, meteen doen. Niets is leuker dan je eigen fokproduct Als je echter zeker wil zijn van je zaak kun je beter over 3 jaar 1 kopen (of volgend jaar een E-veulentje kopen). De kosten van dekken, opfokken, goed voer, dierenarts en onderhoud zijn van dien aard dat kopen eigenlijk goedkoper is dan fokken. Daarbij neem je natuurlijk altijd een risico met het fokken en met het kiezen van een hengst van 168 cm neem je wel een iets groter risico. ik zou dat persoonlijk niet aandurven op een kleine D.

Sammie

Re: Een E-pony fokken van onze D-pony Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 16:02

Paardenveulens hoef je niet op te voeden, dat kunnen de soortgenoten heel goed zelf!

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 17:42

Rianneke schreef:
silverbrumby schreef:
Je krijgt zeker weten een E pony als je met Zodiak zou gaan dekken

Zeker is het nooit... Ook van zodiak lopen er d-tjes rond!

Ja klopt, maar die komen vaak uit B - C pony moeders ;)
Als je hem gebruikt op een grotere D pony merrie krijg je een E. Natuurlijk altijd uitzonderingen die kleiner blijven, maar dat kan ook aan andere factoren liggen.
Zodiak is al een oude heer maar dekt nu nog wel.

sportfokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 20:03

Ik dacht ook aan Zodiak, hij brengt goede sportponies. En D ponies zijn goed te verkopen, dus als het een D blijft , is het geen ramp. Alleen is het wel de vraag hoe groot je kind over 4, 5 jaar is. Want dan kun je er pas mee rijden.

dg01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-11 22:09

We hebben uiteindelijk toch de leuke jaarling van onze kennisse
kunnen kopen, hij wordt groot genoeg voor onze dochter. Dus gaan
we geen veulen meer fokken met onze pony iedereen nog bedankt
voor jullie gegeven reacties.

terhilst

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 10:18

Ik heb met mijn oude pony van 1.47m. jaren gedekt met verschillende grote hengsten, de grootte van de veulens was altijd verschillend.
Om een voorbeeld te geven,Ik heb een volle broer en zus eruit gefokt, het merrietje is 1.44m. geworden en de ruin 1.60m.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 10:23

silverbrumby schreef:
Ja klopt, maar die komen vaak uit B - C pony moeders ;)
Als je hem gebruikt op een grotere D pony merrie krijg je een E. Natuurlijk altijd uitzonderingen die kleiner blijven, maar dat kan ook aan andere factoren liggen.
Zodiak is al een oude heer maar dekt nu nog wel.

Ik ken anders meerdere zodiaks die in de D maat zitten met een d-pony moeder hoor!

lohengrin39

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 10:23

ik heb niet alles gelezen, dus misschien zit dit antwoord ertussen...maar jaren gelden had ik een c-pony(ong 1.35) die we hebben laten dekken door een D pony(1.47) nu bleek dat het vveulen veel te groot was en voor de merrie het erg moeilijk was voor de bevalling!!(gelukkig wel goed gekomen) Toen kregen we bevestiging van de dierenarts en die zei dat het vaker voorkomt dat het veulen te groot blijkt.....dus ik zou dat eerst maar eens goed navragen bij je dierenarts EN hengstenhouder voordat er iets fout gaat!!!

succes!!

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 23:25

Als het voor je dochter is, zou ik het echt niet doen. Als je nu nog gaat dekken, en het is al laat in het seizoen, ben je vijf jaar verder voordat je dochter er een beetje mee kan gaan rijden. Dan is je dochter al 16 en zal ze bijna bij de paarden moeten starten.

Toen mijn dochter dertien was, was ik ook in de veronderstelling dat ze niet meer zou groeien omdat ze een jaar eerder voor het eerst ongesteld was geworden. Dus dan zouden die meiden niet meer groeien. Ik heb een klein paard voor haar gekocht, smal dier van ongeveer 1,60. Die heb ik twee jaar later echt moeten verkopen omdat het kind er te groot voor was geworden. Nu heeft ze een paard van 1,74, dat staat veel beter.

Als je toch een veulen voor je dochter wil fokken, kijk dan naar een hengst die wat massa geeft. Wellicht een grote Haflinger of een barokke hengst.

Oeps, sorry, ik zie dat je van het idee om te fokken bent afgestapt. Veel plezier met de jaarling!

breeder1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 19:47

mischien is zapp vr ook een optie. dat is een jonge zodiak die heel mooi aan de maat is voor een E pony. daarnaast heeft hij een super fijn karakter en kan heel goed springen met hele goede bewegingen.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 19:52

lohengrin39 schreef:
ik heb niet alles gelezen, dus misschien zit dit antwoord ertussen...maar jaren gelden had ik een c-pony(ong 1.35) die we hebben laten dekken door een D pony(1.47) nu bleek dat het vveulen veel te groot was en voor de merrie het erg moeilijk was voor de bevalling!!(gelukkig wel goed gekomen) Toen kregen we bevestiging van de dierenarts en die zei dat het vaker voorkomt dat het veulen te groot blijkt.....dus ik zou dat eerst maar eens goed navragen bij je dierenarts EN hengstenhouder voordat er iets fout gaat!!!

succes!!

Dat komt ook regelmatig voor bij paarden die met paarden gedekt worden. Dat risico loop je ten alle tijden.
Geadviseerd wordt meestal niet groter dan 10 cm te gaan. Maar ook dat is niet echt een regel.
Ken zat D-pony merries die gedekt zijn door een paard van 1.65 of groter. En die geen van alle een te groot veulen hebben gehad!

jespertjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 20:35

<3 Je kan beter de lengtes zo dicht mogelijk bij elkaar houden van de hengst en de merrie, misschien helpt dat?