Prijzen haflingerveulens

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ellepelle27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 10:11

Ik heb met mijn merrie gefokt,in de hoop dat er een merrieveulen afkwam,waarmee ik haar lijn kon voortzetten,keuringen kon doen ed.
Ik heb dus helaas alleen maar hengstveulens gekregen,waarvan de anderen allemaal een fijn tehuis hebben gekregen.Het gaat mij echt niet om geld verdienen,maar om nu meer dan 300 bij te leggen op een veulen,vind ik veel geld.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 10:14

Phounix, die zijn flink in de minderheid. Jij had het over "Bijna elke merrie eigenaar".

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 10:26

De prijzen in Duitsland liggen hoger (hier bij ons wel). Een goed gereden en brave haf kost zit rond de 2500,00/3000,00.

Vriendin van me fokt welsh cobs op kleine schaal. Voor een veulen zit je tussen de 2000 en 2500. Zulke prijzen kun in NL vergeten.

Een opfok is ook rond de 100,00 er maand

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 10:29

hotchocolat schreef:
De prijzen in Duitsland liggen hoger (hier bij ons wel). Een goed gereden en brave haf kost zit rond de 2500,00/3000,00.
Vriendin van me fokt welsh cobs op kleine schaal. Voor een veulen zit je tussen de 2000 en 2500. Zulke prijzen kun in NL vergeten.

Een opfok is ook rond de 100,00 er maand

Vind ik eigenlijk al realistischer voor de moeite die hier in gaat zitten...

Anoniem

Re: Prijzen haflingerveulens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 10:33

Ik wist niet dat het zo erg was.
Heb met een goede merrrie ( 1e premie en reserve kampioen op de nationale ) een merrieveulen gefokt van Standing Ovation.
als ik dit zo lees , begin ik ernstig te overwegen om haar naar Tsjechië te brengen ( veulenvrij ) en over een paar jaar weer eens verder te kijken.

Ook bij mij gaat het niet om het geld ( een veulen fokken kost nu eenmaal geld) maar om het principe. Als je maar zo weinig voor een paard wil betalen dan zegt dat iets over de instelling die je hebt.
Als ze weggaat , dan alleen naar iemand die haar koopt met serieuze bedoelingen. En niet onder de 600 euro.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 10:33

Daarom kan je hem wel in de opfok zetten maar dat kost ook elke maand en over drie jaar haal je het er ook niet uit.

Ik denk dat je hier rond de 600 zit voor en haflinger hengstje.

Ik heb mijn merrie ook laten dekken (hopen dat alles goed gaat) maar ik heb thuis plaats om het op te laten groeien. Dit spaart per maand ook een hele hoop.

Phounix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 10:35

GamblersCup schreef:
Phounix, die zijn flink in de minderheid. Jij had het over "Bijna elke merrie eigenaar".

Dat dat bijna elke merrie eigenaar is, is ook zo in mijn ervaring. Dat ik het dan over haflingers heb moge duidelijk zijn, omdat we op dat forumonderdeel aan het discussiëren zijn. Maar je hebt misschien gelijk, ik kijk zelf uit fokkersoogpunt. Ik hou zelf namelijk helemaal niet van rijden/mennen, en kan dan ook niks met een ruin en hengstveulens die uiteindelijk goedgekeurd worden zijn dun gezaaid.
Merries vind ik meer waard dan ruinen omdat je ermee kunt fokken. Dat wil niet zeggen dat je dat ook moet doen, maar de mogelijkheid is er, dus bepaald mee in de prijs. Als je een mobiel koopt, probeer je de prijs ook niet te drukken door te zeggen dat je geen gebruik gaat maken van de sms functie. En ja, dan kun je ook lekker fokken met je ongekeurde hengst, maar dat levert zijn geld niet op doordat er maar weinig mensen zijn die daar aan meewerken en de meesten worden uiteindelijk alsnog wel gecastreerd omdat er met de hengst geen land meer te bezijlen is.

Je kunt eigenlijk onmogelijk verwachten dat je geld gaat verdienen aan een haflingerveulen. Gemiddeld 250 euro dekgeld, kosten van scannen/controle, soms nog insemineren, chippen, papieren en entingen. Als je je veulen meteen na het afspenen kwijt raakt voor 500 euro doe je het goed. Laat je je paard langer staan, kost ie je nog meer aan opfok en krijg je al helemaal niks meer terug als je hem als 3 jarige verkoopt. (gemiddeld 1500, voor 1000 euro red je het niet euro van veulen tot 3 jarige)

@ hotchocolat: In duitsland koop je een goedgekeurde hengst voor dat geld. (die worden dan ook niet voor niks verkocht, maar okee)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 10:46

Ik besef me ook terdege dat ik de kosten er al helemaal niet uit haal als ze de opfok ingaat ( in Tsjechië 55 euro per maand ), maar de kans dat ermee gerommeld gaat worden omdat ze voor "niets" verkocht is , is is een stuk groter dan als ik haar als 3/4 jarige netjes ingereden verkoop.

en omdat dit mijn hobby is , en ik weet dat het geld kost , heb ik de mogelijkheid om te kiezen voor een optie waarbij ik denk dat mijn zelf gefokte dier de meeste kans maakt op een prettig leven. Je kan uiteraard nooit voorkomen dat er niet goed voor gezorgd wordt, maar je kan de kans daarop wel verkleinen.

Mijn veulen komt niet bij mensen terecht die "gezellig" een veulentje kopen ( het kost toch niets )

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 11:07

@Phounix ik heb geen idee wat de goedgekeurde haf hengsten hier doen.
Ik koop af en toe wel eens en tijdschift of kijk op e bay kleinanzeigen dan zit je rond die prijzen. Bij mij in de buurt zit ook een hele grote fokkerij en die zitten ook stevig aan de prijzen

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 11:09

hotchocolat schreef:
@Phounix ik heb geen idee wat de goedgekeurde haf hengsten hier doen.
Ik koop af en toe wel eens en tijdschift of kijk op e bay kleinanzeigen dan zit je rond die prijzen. Bij mij in de buurt zit ook een hele grote fokkerij en die zitten ook stevig aan de prijzen

Ik mee tussen de 2000 tot 3500

farahtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 17:49

in duitsland koop je idd niet zo simpel een haffie onder de 1000 euro hoor, tenzij het echt helemaal niks is dat dat nog wel zou kunnen alleen hier in nederland willen de mensen gewoon graag wat hebben en het moet niet al te veel kosten ;) maar al wel een hele hoop kunnen :P
met tijd en gedult kun je ook wel mooie prijzen krijgen voor je veulentje hoor

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 18:00

Onze jaarling heeft idd 6 maanden te koop gestaan

farahtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 18:17

Wildgirl schreef:

en dan geef je een beetje de hoop op en komt er zo in eens een koper en dan is die verkocht ;)

Immelicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 18:19

Ik heb mijn (toen) hengstveulen ook voor een prikkie gekocht, 250 euro....
Dit was van een hobbyfokker die allang blij was dat ie ervanaf kon en een goede baas had gevonden.
Vind de prijzen ook erg laag!

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 18:22

farahtjuh schreef:
Wildgirl schreef:

en dan geef je een beetje de hoop op en komt er zo in eens een koper en dan is die verkocht ;)

Ach wat scheelt is dat wij teveel land hebben, een paard meer of minder maakt dus geen drol uit....
De merrie kon gewoon blijven lopen, we zijn ook niet in prijs gezakt.
Prijs naar kwaliteit, als je bijvoorbeeld kijkt naar de merrie in mijn onderschrift, die is toch wel een 300 euro waard maar aangezien het voor haar beter is om deze zomer nog een leuk ander huisje te vinden en aan het werk te kunnen mag ze met veulen voor 250 weg.

Pien28

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 18:33

De markt is gewoon verzadigd.
Met een beetje geluk wordt een paard 15 of 20 jaar.
Fokkers die elk jaar maar veulens fokken kunnen toch op hun vingers narekenen dat er teveel paarden komen.
Voor al die (hobby) fokkers die ook zo leuk een veulentje van hun merrie willen:
bedenk eerst eens of je verwacht dat er iemand is die jaren goed voor jouw gefokte paard kan zorgen.
Of fok je voor de paardenmarkt en de slager?

Omdat ikzelf nooit zou willen fokken heeft voor mij een merrie beslist niet meer waarde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 18:57

Gemiddeld wordt een paard 6 jaar. Dan wordt de som toch even anders. Als je uitgaat van 50 procent hengst dan moet elke merrie in haar leven 2 veulens krijgen om het aantal gelijk te houden. Met een gemiddelde leeftijd van zes is dat elke drie jaar. En omdat lang niet iedereen fokt... Afin ik denk dat dat het argument dus ook niet is

Sjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 19:55

We vergeten ook allemaal dat de mensen die verkopen de markt maken!
Kijk eens goed er zijn veel te veel verkopers die een haflingerveulen aanbieden voor 200 euro!
Als we allemaal minimaal ons aan een bedrag zouden houden wat ze waard zijn dan komt dat de prijs vanzelf weer ten goede.

Kop op een paar jaar geleden verkocht je de top veulens ( en dan spreek ik over veulens met een dito bloedvoering en resultaat op keuring ook qua ouders) voor 1500 de stuk! Waar je nu met moeite 600 voor mag beuren.
Natuurlijk heeft het ook met de ressesie te maken en dat er mensen zijn die een veulen fokken maar het snel kwijt willen teab waardoor er veel verschil is in prijzen maar ik vind het nu echt wel te gek worden.

Een rede te meer om mijn goede fokmerrie leeg te laten! Waarom een super veulen fokken terwijl je waarschijnlijk niet eens het dekgeld eruit kan halen...
Probleem is in mijn ogen ook dat er teveel gefokt wordt met niet ggk hengsten welke een lager dekgeld hebben en dus het veulen ook voor minder waarde weg kan.

Pff wat een verhaal eigenlijk wil ik ermee zeggen dat de verkopers zelf ook de markt slecht maken door of het veulen te voordelig te willen verkopen of akkoord te gaan met een te laag bod.

Ik heb momenteel een jaarling met super papier en resultaten te koop staan die heeft een prijs welke ze waard is.... men bied alleen maar onzin. Dan blijft ze hier maar hoe ouder ze wordt hoe duurder ze ook wordt ( verkoopprijs) .

Pien28

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 20:20

MariekeB schreef:
Gemiddeld wordt een paard 6 jaar. Dan wordt de som toch even anders. Als je uitgaat van 50 procent hengst dan moet elke merrie in haar leven 2 veulens krijgen om het aantal gelijk te houden. Met een gemiddelde leeftijd van zes is dat elke drie jaar. En omdat lang niet iedereen fokt... Afin ik denk dat dat het argument dus ook niet is

Gemiddeld maar 6 jaar???
Lijkt mij erg weinig hoor.
Worden die paarden maar naar de slager gebracht omdat er zoveel zijn en alleen de allerbeste nog worden verhandeld?
Zijn het zulke kneusjes dat ze niet meer kunnen werken of wordt er zo slecht voor gezorgd?

Er zijn gewoon veel te veel paarden in Nederland, minder fokken is beter voor de paarden en beter voor de markt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 21:00

Helaas , helaas er is veel onderzoek naar gedaan. Gemiddelde leeftijd is 6 jaar.

@sjelle , ik ben het helemaal met je eens.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 22:02

Ben wel benieuwd naar de bron van dat onderzoek? Kan me er nl niet zoveel bij voorstellen?

ellepelle27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 22:11

Was het een merrieveulen geweest,was ze ook niet verkocht,maar ik heb de paardjes aan huis,en ik vind een hengst op stal geen succes met 4 kleine kinderen.
Hij gaat nu wsl naar familie,de opfok in,maar had gewoon liever een fijne baas voor hem gevonden.

GittekeZ1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 22:26

Sjelle
hellemaal mee eens en mooi verwoord

Ik denk wel dat er straks een schaarste komt van echt goede
mooie Haflingers dus gewoon
niet onbeleerd de deur uit voor een nette prijs

stef
Er zijn toch veel jonge paarden waar iets mee is overlijden
een overleden veulen drukt de leeftijd ook behoorlijk

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 22:32

en hoeveel veulens overlijden er daadwerkelijk?
Ik sta inmiddels 10 jaar op een stal waar elk jaar veulens geboren worden, laten we zeggen gemiddeld 7 per jaar. Over 10 jaar zijn dat er dus 70. 4 hiervan zijn dood....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 23:38

Ik ben even aan het googlen. En ik heb geen onderzoek gevonden ( ik moet er nog maar eens wat meer tijd aan besteden). Maar ik heb me vergist. Gemiddelde leeftijd schijnt 7 te zijn, en de gegevens daarover komen van de paardenverzekeringen.