Meer moeilijkheden met merries hengstig krijgen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 17:47

eilander schreef:
Ik heb gelukkig helemaal geen last.
Beide merries (waarvan 1 van 18 en haar 15e veulen) in 1x drachtig!

Nee de mijne ook in een keer en nu beide ruim door de 5 weken heen, dus je hoort mij niet klagen

uletje

Re: Meer moeilijkheden met merries hengstig krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 11:22

Sommige mensen hebben gewoon geluk :) ;) mijn merrie is gister gescand, ei weg en dichtgezet.

Ze staat niet bij ruinen, ook niet in haar buurt. Ze is omringd door merries, ook in stal (ik heb alleen maar merries)

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 17:45

Eilander en Sarabande: mag ik vragen wanneer jullie gedekt hebben? Is dat in de veulenhengstigheid geweest? Of voor +/- april? Vind het namelijk wel frappant dat ik ook uit Duitsland een mailtje kreeg dat de merrie die ik daar heb staan ook niet hengstig wordt momenteel. En die was tot +/- april ook gewoon hengstig.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 17:50

Ik dek nooit in de veulenhengstigheid, de merrie moet zich kunnen herstellen is mijn mening.
Maar dat moet ieder voor zich uitmaken.

Maar deze beide merries waren gust. Saar was vorig jaar niet drachtig geworden voor haar dochter is het de eerste keer.

Ze zijn beide in het eerste deel van mei gedekt, maar ook beide door hengsten die niet mega veel dekken dat is ook een aspect waar je van mei t/m juli mee te maken hebt.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 18:47

wat betreft veulenhengstigheid, heb ik wel eens gehoord dat dan het risico van vroeggeboorte en abortus, groter is, ik weet niet of dit een broodje aap verhaal is, heb het wel al vaak uit meerdere hoeken gehoord.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 18:51

dat lijkt me raar verhaal, wel heel vroeg in de dracht, maar later niet meer.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 19:10

Van april tot nu hebben we ook hele hengstigheden gemist. 1 merrie dit jaar maar 1x hengstig gezien begin van het jaar, en alleen door schouwen (eigenlijk de buurvrouw maar met die open boxen schouw je gelijk een hele club). Nu is er 1 hengstig die het niet laat zien, ze loopt naast de hengst en op stal kan ze neuscontact hebben met hem. Ik zie het aan haar vulva dat ze hengstig is, want tonen doet ze niet... Eigenlijk alleen een merrie die leeg moet blijven toont het hele jaar tot nu toe gewoon goed, en omdat ze begin van het jaar ongeveer gelijktijdig hengstig waren weet ik daarom dat de rest om en nabij of in de hengstigheid moet zitten. Sinds 3 weken (vorige hengstigheid) toont een andere merrie ook weer, die is inmiddels gedekt, is nog wat hengstig en zal nog een keer gedekt worden morgen denk ik. Normaal staan ze alle 10 regelmatig aan de zijde waar de hengst loopt, maar dit jaar is het totaal anders...

paard89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 11:36

Probeer ook twee merries drachtig krijgen. Beide merrie vertoonden tot half april geen hengstigheid. Daarna opeens wel. De ene merrie is voor de derde keer geïnsemineerd. Al twee keer niet drachtig, terwijl ze altijd wel makkelijk drachtig werd. Die andere was drachtig, maar de vrucht is niet goed dus die moet afgebroken worden. Dus alleen maar pech. Waar het aan ligt, ik heb geen idee. Maar heb er goed de balen van.
Maar ik zie dat ik niet de enige ben.

CarpeDiemh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 16:05

okee ik heb dus het tegenoovergstelde probleem mijn merrie is echt heel erg hengstig ,vaak, en echt verschrikkelijk, alles is vies en plakt . merrie hengst of ruin maakt niet uit zodra ze inde buurt kome gaat het weer loos

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 16:26

Anoeska27 schreef:
Eilander en Sarabande: mag ik vragen wanneer jullie gedekt hebben? Is dat in de veulenhengstigheid geweest? Of voor +/- april? Vind het namelijk wel frappant dat ik ook uit Duitsland een mailtje kreeg dat de merrie die ik daar heb staan ook niet hengstig wordt momenteel. En die was tot +/- april ook gewoon hengstig.

De 3 jarige is begin April gedekt en haar moeder van 18 begin Mei.(haar veulen is van 31 Maart)
Ik dek in principe niet in de veulenhengstigheid.
Zeker niet met een oudere merrie.
Ik zou het overwegen bij een jonge merrie waarvan ik weet dat ze makkelijk pakt en ik laat in de tijd zou zijn maar anders beslist niet.

vrijepaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 19:06

Twee jaar geleden hebben wij dit ook gehad. Toen was het een heel droog en warm voorjaar en hebben veel schapen, paarden en koeien een cyclus overgeslagen. Als een paard te vet is heeft het ook vaak moeite met drachtig worden. Niet gezegd dat dit bij jou speelt maar als algemene info.