ik zou voor een totaal andere kleur gaan dan je fjord. geen bruin of vos.denk dat daar nog wel eens iets aparts uit kan komen. of naja, ben geen fokker o.i.d. natuurlijk.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
anneliesdj schreef:Persoonlijk vind ik dat je beter een leuke Fjordenhengst kunt zoeken om een goed veulen te fokken, dat veulen verkoop je en van wat je ervoor krijgt koop je een leuke Welsh kruising.
Zo heb je én je eigen veulen gefokt, én een paardje met de uitstraling die jij wilt maar heb je geen illusie's die toch niet waar gemaakt kunnen worden.
Bovendien kun je bij koop gewoon selecteren op stokmaat, kleur, geslacht enz. en dat kun je bij het fokken natuurlijk niet
OneFellSwoop schreef:@ sammie, even over dat uitgaan; ik ben 17 en ga nooit uit. dus daar kan je niet vanuit gaan vind ik.
anneliesdj schreef:Arabische schreef:Het is juist niet de bedoeling dat ik het veulen verkoop wat uit mijn merrie komt!
Je wilt het veulen houden en tzt ermee gaan rijden? Dus jij gaat met je 21 jaar en 65 kilo op een Welsh kruising van 1,35 rijden?
Sammie schreef:Maar hoe weet je dat het vorige veulen te groot was? Wie was de vader daarvan? Waren er andere complicaties? Hadden de rugklachten echt te maken met de groote van het veulen en waren het niet gewone drachtigheidklachten. Dat zijn allemaal vragen die je aan je da kunt stellen. Ik weet dat er experimenten zijn geweest tussen shet x shire kruisingen, waarbij de shet de merrie was. Is gewoon bevallen, na de bevalling groeide het veulen enorm.
Veulens die te groot zijn kunnen natuurlijk wel, maar meestal geeft dit gewoon 'slechts' een lastige (zware) bevalling en een uitgescheurde vulva. Beiden kunnen trouwens altijd gebeuren en laatste geneest meestal weer snel en mooi
Arabische schreef:anneliesdj schreef:Je wilt het veulen houden en tzt ermee gaan rijden? Dus jij gaat met je 21 jaar en 65 kilo op een Welsh kruising van 1,35 rijden?
Ik denk dat het niet een welsh hengst word maar een arabier.
Citaat:En wat veranderd dat dan? Maakt het veulen wat eruit komt alleen maar chiquer dus moeilijker om jou te dragen.
En zoals gezegd vind je geen arabieren onder 1,40 en denk dat je daar ook gerust 1,45 van kunt maken.
Als je de afstamming van je eigen paardje en van de hengst waardoor ze toen gedekt is kom je er wellicht achter waarom dat veulen zo groot was, misschien ligt het wel helemaal niet aan je merrie maar juist aan de hengst.
anneliesdj schreef:Ik bedoel dat wanneer jij over 4 jaar (wanneer je evt. veulen dus 3 is) 22 bent en zo'n 65 kilo weegt, je te groot bent voor een pony van 1,35.
Wanneer het een fors gebouwde pony zou zijn met een stokmaat van 1,45 dan zou het nog wel kunnen maar wanneer je haar kruist met een arabier krijg je juist een luxer veulen en als die uiteindelijk 1,38-1,40 wordt ben je daar toch te groot voor, wat ga je er dan mee doen?
anneliesdj schreef:Waarschijnlijk, maar in je openingspost staat dat de hengst maximaal 1,40 mag zijn?
En of je groter wordt of niet, het gaat toch vooral om het gewicht.
Arabische schreef:anneliesdj schreef:Waarschijnlijk, maar in je openingspost staat dat de hengst maximaal 1,40 mag zijn?
En of je groter wordt of niet, het gaat toch vooral om het gewicht.
Ja dat klopt, maar als ze geen last heeft van haar rug kan het ook een hengst zijn van 1.50 wel een arabier.
Ik laat het weten als ik bij de DA geweest ben