Kleine draak terroriseert alles en iedereen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

InekeH87

Re: Kleine draak terroriseert alles en iedereen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-11 20:33

Setteke ja dat is dus ook mijn angst. Als er een keer echt een flinke trap wordt uitgedeeld en mijn veulen beschadigd dan zit ik daar mee.

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 20:35

Zo te lezen is het dus echt een karakter ''probleem''. Ik zou het ook echt verder niet weten.. lastig is het wel.

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 20:36

Ik hoop het voor je ineke! Ik heb helaas een aantal van dat soort veulens mee mogen maken, een is er de internationale sport ingegaan (en heel goed gepresteerd, en leeft nog steeds als opoe voor de jonkies) en de overige 4 zijn tussen de 6 maand en 5 jaar afgemaakt omdat ze gewoon niet te hanteren waren. Zowel (uiteindelijke) ruinen als merries, waarbij ik moet zeggen dat de merries veel venijniger waren dan de ruinen/hengsten die wel weer groter reageerden.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-11 20:39

Ja die merries zijn ook venijniger, zijn veel meer van die trutjes. Het plan voor deze is om haar tot haar 4e in de opfok te laten lopen. Misschien met drie kort aan een zadel laten wennen en dan uit laten groeien. Daarna gaat ze de sport in, zoals het er nu uitziet heeft ze daar in ieder geval wel de bewegingen en de bouw voor. Kan altijd anders uitpakken, maar we zien eerst rustig hoe het loopt. Als ze echt onhandelbaar en gevaarlijk is dan begin ik er niet aan. Ik heb er wel vertrouwen in dat het naar mensen toe met haar gedrag wel goed komt, dat is het belangrijkste voor mij. Zolang het dier maar eerlijk is en te hanteren is kan je er een hele hoop mee. 1 ding is wel zeker, dit wordt waarschijnlijk geen paardje voor een kind van 15 om lekker recreatief mee te rijden.

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 20:42

Ik proef dat ik hier te maken heb met iemand met het verstand op de juiste plek en niet gewoon maar een gelegenheidsfokker.
Ik hoop dat je haar nog een beetje in het gareel krijgt! Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 20:43

mijn veulen (3 jaar geleden) trapte haar moeder de stal uit :P toen ik haar in de opfok zette om af te spenen dacht ze die paarden ook wel effe te commanderen...... nou niet dus, die is goed hard aangepakt. En dat heeft geholpen.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 20:48

Volgens mij is het zo dat het veulen van de dominante moeder dezelfde status heeft als mams.
Misschien krijgt ze manieren als ze gespeend is en niet meer bij haar moeder staat.
Het mooiste zou zijn in een gemengde opfok.
Maar dat was al het plan geloof ik.
Dat zou ik eerst eens afwachten, misschien verandert het nog wel.

Waar mijn paard staat hebben we ook een gemengde kudde, de veulens hebben echt niks te vertellen hoor, ook al waren ze eerst nog zulke monsters.
We hebben volwassen merries, de oudste is 28, mijne is 11 en zij houdt niet van klein grut,
die moeten echt heeeeeel gauw wegwezen ook al lopen ze nog zo te knauwen, ~~}>
Twee jarigen en jaarlingen en straks afgespeende veulens.

Mijn paard was als veulen ook echt een monster naar het schijnt,
nu is ze echt heel lief maar in de wei wel de baas of bijna de baas.
Laatst bijgewerkt door justkid op 14-06-11 20:53, in het totaal 1 keer bewerkt

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-11 20:51

@tjoppie Ik ben echt geen proffesionele fokker hoor, maar ik heb wel heel goed nagedacht over het hoe en wat. Gezocht naar de juiste combinatie en ook naar de mogelijkheden om het veulen te houden en op te leren. Er zijn al genoeg ondoordachte combinaties gefokt en ik wil niet dat ik daar aan toe voeg. Heb me daarom door een aantal professionele fokkers laten adviseren en ik wordt ook begeleid door hen. De combinatie die ik nu heb Bazuin X Vitens is vorig jaar erg goed bevallen en daarom weer voor deze combi gekozen. Voordeel van de geldersen is dat ze ondanks dat ze best dominant kunnen zijn het vaak hele plooibare paarden zijn en rustig. Ik hou niet van dat drukke gedoe van de bloederige KWPNers die je vaak ziet. Doe mij dan maar een eigenwijze dominante gelderse die niet schrikt als er een bom afgaat :P.

@Justkid, ja klopt veulen krijgt inderdaad de status van moeders. Daarom gaat deze ook naar een gemengde opfok en blijft ze niet thuis. Dit was eerst wel het plan, maar ik wil echt dat ze manieren leert. Ik ben al op zoek naar een opfok waar ze samen met andere merries en ruinen van verschillende leeftijden kan staan. Meest ideale is als er ook merries met veulens tussen staan, die zijn vaak nog net iets feller en correcter dan andere paarden.

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 20:54

Doe je goed! En ik denk ook dat je of dat beessie weer in het gareel krijgt, of doet wat je moet doen. Naar wat ik uit je posts proef denk ik dat dit wel aan jou toevertrouwd is.

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 21:02

InekeH87 schreef:
@tjoppie Ik ben echt geen proffesionele fokker hoor, maar ik heb wel heel goed nagedacht over het hoe en wat. Gezocht naar de juiste combinatie en ook naar de mogelijkheden om het veulen te houden en op te leren. Er zijn al genoeg ondoordachte combinaties gefokt en ik wil niet dat ik daar aan toe voeg. Heb me daarom door een aantal professionele fokkers laten adviseren en ik wordt ook begeleid door hen. De combinatie die ik nu heb Bazuin X Vitens is vorig jaar erg goed bevallen en daarom weer voor deze combi gekozen. Voordeel van de geldersen is dat ze ondanks dat ze best dominant kunnen zijn het vaak hele plooibare paarden zijn en rustig. Ik hou niet van dat drukke gedoe van de bloederige KWPNers die je vaak ziet. Doe mij dan maar een eigenwijze dominante gelderse die niet schrikt als er een bom afgaat :P.

@Justkid, ja klopt veulen krijgt inderdaad de status van moeders. Daarom gaat deze ook naar een gemengde opfok en blijft ze niet thuis. Dit was eerst wel het plan, maar ik wil echt dat ze manieren leert. Ik ben al op zoek naar een opfok waar ze samen met andere merries en ruinen van verschillende leeftijden kan staan. Meest ideale is als er ook merries met veulens tussen staan, die zijn vaak nog net iets feller en correcter dan andere paarden.

dan is het dus ook niet echt een optie om er een dominant paard bij te krijgen, tenzij hij domintanter is dan mams :P
wel vervelend zo'n karaktertje, maar in een goede opfok leren ze vaak toch wel weer wat manieren hoor ;)

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-11 21:05

@ tjoppie Ja ik weet ook wel zeker dat het mij gaat lukken om deze kleine draak op te voeden. Die kan mij echt niets maken. Ga jij steigeren, ga je gang ik loop echt niet weg hoor. Slaan, prima, maar ik sla terug. Als zij braaf is ben ik aardig, is zij vervelend, dan ben ik net zo vervelend. Toverformule bij dit soort paarden is dat je nooit boos moet worden, dan worden zij namelijk echt gemeen. Je moet ten alle tijden correct en rustig blijven. Ik ben inmiddels ook nergens meer van onder de indruk. Mijn merrie had er in het begin ook een handje van om van alles uit te proberen. Steigeren als ik op wilde stijgen, op op wilde zadelen, bokken als ik been gaf, in de stal dreigen, maar ik was er nooit echt van onder de indruk. Moest eigenlijk wel lachen om haar creativiteit, in het begin verzon ze bijna iedere dag een nieuwe streek. Toen ze in de gaten kreeg dat ik er niet warm of koud van werdt en dat het voor haar veel prettiger was als ze meewerkte is ze volledig omgeslagen. Nu is het het liefste paard dat ik ooit heb gehad. Ik kan er zo op springen en zonder zadel of hoofdstel de akkers mee over galopperen. Met wandelen loopt ze los achter me aan en reageert op de kleinste veranderingen in mijn lichaamshouding, heerlijk om zo samen te kunnen werken. Ondanks dat ze nu zo lief is blijft ze toch uitproberen, net iets verder lopen dan ik zeg dat mag of toch stiekem dreigen. Ik reageer alleen door haar terug te zetten waar ik wil hebben en dat werkt fantastisch. Met rijden is ze nu ook heel sensibel geworden, ik kan haar op mijn ademhaling sturen. Kort en snel inademen is versnellen en ontspannen uitademen betekend langzamer gaan. Echt heerlijk om op die manier met haar te werken.
Maar ook die merrie blijft stiekem toch een draak. Ik heb een bijrijder gehad die letterlijk de stal uitgeslagen werd en die met rijden er continu af gegooid werd. Maar als ik vanaf de bakrand een keer mijn merrie verbaal corrigeerde was ze weer poeslief. Op een trainingstal waar ze kort gestaan heeft was ze ook hartstikke braaf, maar die mensen waren hele sensibele hengsten gewend en wisten dus echt hoe ze met dit soort paarden om moesten gaan.
Je moet van dit karakter houden en waanzinnig veel geduld hebben. Boos worden of iets snel willen doen werkt alleen maar averechts, maar als je de dieren voor je hebt gewonnen gaan ze voor je door het vuur. Ik heb een tijdje in een rolstoel gezeten en mijn merrie was toen zo braaf voor me, ging liggen als ik op wilde stijgen en was heel voorzichtig met me. Dat doen niet veel paarden voor je.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-11 21:06

fjordowner18 schreef:
InekeH87 schreef:

dan is het dus ook niet echt een optie om er een dominant paard bij te krijgen, tenzij hij domintanter is dan mams :P
wel vervelend zo'n karaktertje, maar in een goede opfok leren ze vaak toch wel weer wat manieren hoor ;)

Dominanter dan moeders, hmm dat gaat moeilijk worden :+. Ben er iig nog geen één tegen gekomen die Zuhra de baas is.
Kleine moet gewoon de opfok in met oudere paarden, dat is me nu wel duidelijk.

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 21:10

dat dacht ik ook al, maar omdat je erover nadacht denk ik toch maar even reageren, want dat word alleen maar vecten anders en dat is ook niet de bedoeling toch?
en aangezien veulen zelfde aanzien heeft als moeders is het logisch dat de rest wel uitkijkt haar te corrigeren ;)

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-11 21:14

Ja want als 1 van de paarden zijn oren ook maar iets naar achteren doet roept de kleine haar moeder of rent snel naar moeders toe. Daardoor durven de andere paarden niets meer.
Ik vermoed dat ze goed te corrigeren is, maar dan moet moeders een heel eind uit de buurt zijn. Lijkt me ook het beste om deze niet al te laat af te spenen, hoe vroeger ze manieren leert hoe beter.

edit: ik herinner me nu iets waar ik gisteren niet al te veel aandacht aan besteedde. Ik was met de merrie aan het werk, aan het rijden in de bak naast de weide. Toen werd het veulen gecorrigeerd door de ruin. Ze riep naar haar moeder, maar die negeerde het kind volkomen. Als ik met haar bezig ben ligt haar aandacht namelijk volledig bij mij. Misschien is het een idee om wat vaker op de dag met de moeder aan het werk te gaan, longeren, wandelen etc. zodat de kleine alleen staat bij andere paarden. Dan heeft ze door haar geringe grootte en gewicht niet meer zoveel in te brengen. Of zou dit juist averechts werken? Dat de kleine zodra moeders er is juist gaat overcompenseren en nog moeilijker wordt?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 21:31

Als jij aan het rijden bent, staat je veulen dan op stal?
(neem aan van wel ivm risico van draden doorrennen etc.)
Anders zou dat mooi half uurtje zijn, waarin kleine terroristje zelf haar boontjes moet leren doppen,
zonder moeders te hulp te kunnen roepen.

Wat jij ook zegt zeg maar.
Zou wel iemand op het weiland laten passen....

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 21:34

Ik denk niet dat ze gaat overcompenseren hoor
het lijkt me de moeite waard om het uit te proberen,
misschien wel even iemand bij de wei laten kijken of veulen niet te hard wordt gecorrigeerd.
T is nog maar een ukkie ten slotte (met een enorm ego :P )

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-11 21:39

Nee met rijden heb ik de veulens nooit op stal, heb daar juist hele nare ervaringen mee. Vanaf het moment dat ik merk dat het veulen wat zelfstandiger begint te worden begin ik met ze in de weide naast de rijbak apart te zetten. Altijd met de andere paarden erbij zodat ze iets als steun hebben. Ze rennen de eerste keren wel langs de draden, maar zijn er nog nooit doorheen gegaan. Na een paar keer staan ze heel ontspannen te eten op de weide en kijken niet eens op als moeders langs loopt. Deze draak is nu zover dat ik een kwartier lang met moeders uit zicht kan zijn terwijl ze rustig staat te eten. Zaterdag heb ik weer voor het eerst een half uur les en ik verwacht daar eigenlijk geen problemen mee. Scheelt ook wel dat de merrie totaal geen aandacht besteed aan haar veulen als ze gescheiden zijn. Ze roept er niet naar en kijkt er niet eens naar. Veulens hebben dan meestal heel snel in de gaten dat schreeuwen en druk doen geen zin heeft. Voordeel van het alleen op de weide kunnen staan is dat ik als de veulens wat ouder zijn ook rustig een keer een halve dag met de moeder weg kan. Veulen staat dan niet in zijn eentje op stal, maar met de andere paarden op de weide.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 00:27

:D Je moet een oude oppasruin hebben die lang hengst geweest is. Die leert ze zulke grappen wel af op een nette manier. Die zet een keertje de nek erop en trekt de scheur open; en als het veulen dan nog geen respect toont wordt die even de grond in geboord letterlijk.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 11:21

Wij hebben de veulens en mama's gewoon in de grote kudde lopen, 16 stuks nu volgens mij in alle leeftijden van 0 tot 22 jaar oud. Het voordeel van meerdere mama's en veulens is dat de mama's al snel niet meer komen wanneer de baby roept. Daar hebben we nanny's voor, 2 of 3 merrie's die verdwaalde kids terugbrengen naar hun moeders of die komen beschermen mits de baby serieus lastig gevallen wordt. Na een aantal weken worden de kids zelfstandiger en sluiten ze zich aan bij de andere jonkies, dus vormt zich een groepje geleid door een 3-jarige met daarin twenters, jaarlingen en veulens. Door de aanwezigheid van nanny's en meerdere veullies dienen de merrie's in principe alleen nog als melkbar (wat ze echt prima vinden) en de veulens worden daardoor veel correcter en strenger gecorrigeerd (zonder klappen, alleen dreigementen of een hap als nodig). Ik kan je wel een oude merrie lenen, maar daar ga je niets aan hebben als mama steeds blijft beschermen en een nieuw paard in een bestaande kudde wordt ook vaak niet direct zo makkelijk geaccepteerd en wanneer deze dan wil corrigeren wordt ze waarschijnlijk direct door de hele kudde weggejaagd.

Je zult dus je oplossing binnen je eigen kudde moeten vinden of je merrie toch weg moeten laten gaan naar een andere kudde.
Wellicht is het mogelijk om haar en mam samen te houden zonder de andere paarden erbij, zodat ze alleen haar mam lastig kan vallen in de hoop dat die wat strenger gaat worden, en dan haar met je ruin te zetten die wel corrigeerd wanneer je met mam aan het werk gaat.

Laurie26

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 11:39

Wow..
Succes! Ik volg ook even :)

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-11 12:23

Apart zetten is geen wenselijke optie, mijn merrie wordt dan echt ongelukkig. Ze wil graag bij de anderen staan en die bij haar. Ik ga ze in ieder geval wel wat vaker en langer scheiden in de hoop dat ze dan wel gecorrigeerd gaat worden. Misschien dat de andere paarden dan ook doorkrijgen dat ze het kleintje wel kunnen corrigeren en het dan makkelijker zullen doen wanneer mijn merrie ook bij de kudde staat. Vrijdag ben ik weer bij de paarden en dan zal ik mijn merrie eens een uurtje bij de kleine weg halen, kijken hoe dat gaat. Zaterdag is ze sowieso ruim een uur met mij aan het werk dus dan staat de kleine ook alleen bij de andere paarden. Als die dan wel durven te corrigeren ga ik eens overleggen met de stalhouder of het mogelijk is dat we twee keer per dag een uurtje die twee uit elkaar halen. Mijn merrie dan in de zandbak en de rest in de weide ofzo.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-11 15:37

Kleine draak is vandaag heel onverwachts op haar nummer gezet door één van de andere paarden. De ruin was uit rijden dus ze stonden met zijn drieëen. Mijn merrie stond te slapen in haar stal en de kleine liep met de andere merrie in de wei. Die heeft haar een goede trap verkocht op het moment dat ze weer begon te klieren. Kleine is toen gauw naar moeders gerend die het vervolgens niet nodig vond om polshoogte te komen nemen. Hopelijk zet dit door :D

Laurie26

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 18:56

InekeH87 schreef:
Kleine draak is vandaag heel onverwachts op haar nummer gezet door één van de andere paarden. De ruin was uit rijden dus ze stonden met zijn drieëen. Mijn merrie stond te slapen in haar stal en de kleine liep met de andere merrie in de wei. Die heeft haar een goede trap verkocht op het moment dat ze weer begon te klieren. Kleine is toen gauw naar moeders gerend die het vervolgens niet nodig vond om polshoogte te komen nemen. Hopelijk zet dit door :D

Ik duim voor je! :)

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-11 20:53

Nog weer een kleine update. De stalhouder heeft vandaag al mijn merrie even apart gezet en de kleine in de weide bij de andere paarden. Nu werd er ineens wel gecorrigeerd en de kleine gedroeg zich zoals het hoorde. Kauwen, smakken en lage hoofdhals houding. Gelukkig begrijpt ze dus inderdaad wel hoe paarden zich moeten gedragen, pff was even bang dat dit een heel moeilijk geval zou worden.
In overleg met de stal eigenaar gaan we het veulen nu drie keer per dag drie kwartier tot een half uur apart bij de andere paarden zetten. Ze is dan misschien wel wat jong daarvoor, maar als ze daardoor een makkelijker karakter krijgt dan ben ik er wel voor.
Overigens ging ze nog wel flink tekeer tegen de andere paarden en was ze heel brutaal, maar het ging met wat meer ontzag. Dus niet meer steigeren en direct slaan, maar steigeren op wat meer afstand en de reactie van het andere paard afwachten. Bijten enzo gaat nu ook wat stiekemer, het is nu meer uitdagen en afwachten wat de reactie van de anderen is. Dit is in mijn ogen normaler peuter gedrag dan wat ze eerst deed.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 22:25

Kijk, zo hoort, het kudde lost het netjes op!
Blijkbaar waren ze haar nu echt zat ;)

Hier ben ik dus ook blij met de af en toe aangebrandde haflinger, die dan even Hepsi een hap geeft,
die haar eerst ook met alles liet wegkomen.
Komt goed met je kleine terroristje!!