Wie kan mij helpen: een zadel dat niet schuift

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 10:00

Over boomloos:
Tja, maar dan moet je een ruiter zijn met een extreem gebalanceerde zit...
En die zijn echt op 1 hand te tellen...
Zadel met boom is voor 9 uit 10 paarden de beste oplossing omdat de ruiter niet voldoende over een onafhankelijke zit beschikt.
Dat is de reden dat ik boomloos niet prefereer, omdat het voor paarden veel onrustiger is met zo'n wiebelkont op hun rug.
Er zijn enkele uitzonderingen... maar dat zijn dan ook echt geweldige ruiters, en daar hoor ik... noch 99% van Bokt nu eenmaal niet bij.

Ik zou lekker gaan uitkijken naar een tweedehands Massimo. Bel even Esther Groen of Country Mill....

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 10:07

EricPrast schreef:
Een boomloos zadel op een paard dat net ingereden aan het worden is, vind ik ronduit een slecht idee. De druk wordt niet over de rug verdeeld en een groen paard heeft de spieropbouw nog niet om dat zelf goed op te kunnen vangen. Nou is daar nog overheen te stappen als de ruiter in kwestie 40 kilo weegt, maar dat lijkt mij hier niet het geval.

Mijn persoonlijke ervaring is dat boomloze zadels zadel veel minder ellende veroorzaken dan boom zadels
Als Sporttherapeut kan ik dat ook heel goed beoordelen
Zeker als mensen een laag budget hebben valt een boomzadel al snel af
Een boomzadel moet echt 100% procent passen wil je geen punt belasting krijgen!
Bij een 2e hands boomzadel op een haflinger met een korte brede rug is de kans dat het 100% past nihil

edit: typefout
Laatst bijgewerkt door unamie op 13-06-11 10:16, in het totaal 3 keer bewerkt

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 10:10

Ninx schreef:
Over boomloos:
Zadel met boom is voor 9 uit 10 paarden de beste oplossing omdat de ruiter niet voldoende over een onafhankelijke zit beschikt.

Dus op een boomzdel kun je als ruiter gewoon lekker bubsen zonder dat het paard daar last van krijgt :+ :n

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 10:17

@Ninx
Als je bij een boom zadel bijvoorbeeld meer op links hangt drukt ook daar de boom harder in zijn rug. Dat vangt het ook niet op.
Boomloos ook niet maar boom ook niet.
En vind eens een boom die geen drukpunten heeft dat valt ook niet mee, zeker tweedehands niet
Door eigen ervaring na 30 jaar boom bevalt boomloos mij erg goed. En de voroordelen die ik ook had zijn weg.
Veel mensen praten wel maar hebben niet de ervaring

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 10:18

unamie schreef:
Ninx schreef:
Over boomloos:

Dus op een boomzdel kun je als ruiter gewoon lekker bubsen zonder dat het paard daar last van krijgt :+ :n

Zeker weten van niet.... maar je beschermt je paard wel beter! Je kunt al die bupsende ruiters immers niet verbieden te rijden, dat doen ze toch wel.... Dan kun je maar beter zorgen dat paarden daar zo min mogelijk last van hebben nietwaar?
Kijk, een paardenrug moet deels vrij kunnen bewegen, maar is voor een groot deel rigide en heeft ook baat bij een zadel die die eigenschappen in zichzelf verenigt.
Daarbij heb ik het niet over 'bupsende ruiters'... maar het kunnen ruiters zijn met een gedraaid bekken, ruiters die overduidelijk meer op 1 bil zitten, scheve ruiters, etc... heel subtiel, en soms niet eens zichtbaar... maar voor het paard goed voelbaar.
Een jong paard moet ongehinderd stabiliteit verkrijgen, sterker worden, en daarin niet gehinderd worden.
Juist als sporttherapeut zou jij je toch heel erg bewust van deze zaken moeten zijn?

Wanneer geld het probleem is, zou ik lekker doorsparen en veel aan de hand werken, fietsen, wandelen, lange lijnen werk doen en af en toe wat kleine dressuuroefeningen met een barebackpad wellicht...
Voor een paard is het JUIST zo relevant dat alle eerste ervaringen goed zijn....

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 10:22

Ik heb een boomloos zadel gehad.
Ik was ook een poos van mening dat dit wellicht het prettigste/ best was, maar ben hier echt van teruggekomen.
Niet omdat ik denk dat boomloze zadels per definitie niet goed zijn, maar omdat de meeste ruiters er niet kundig genoeg voor zijn.

Wat je zegt over die drukpunten... wanneer je druk geeft op een groter 'rigide' vlak geeft dit minder puntbelasting dan op een relatief klein 'zacht' oppervlak...

Wanneer jij een kundige ruiter bent en al 30 jaar rijd kan het heel goed zijn dat het een perfecte oplossing is. Voor veel mensen echter niet...

Op tuig moet je nooit besparen... dan maar doorsparen en even rustig aan doen...

madagascar

Re: Wie kan mij helpen: EEN ZADEL DAT NIET SCHUIFT

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 10:24

Je kan mss eens een Bates probere, superfijne zadels en de boom is verwisselbaar!

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 10:26

@Ninx
Ik heb ondertussen toch al veel paardenruggen gezien van allerlei niveau's
En de ruggen van paarden die boomloos gereden worden zijn er doorgaans beter aan toe
dan die van paarden die met een boomzadel gereden worden
Vooral paarden die het moeten doen met een "budget boomzadel" zijn er qua rug vaak slecht aan toe..
Dit zijn mijn eigen waarnemingen en ervaringen!

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 10:34

Maar hoeveel boomzadels liggen goed?
Knellen niet zijn ergen of zijn niet te smal.Mogen niet bruggen en al die dingen.
Dat geeft ook geen mooie verdeling.
En heb je dan een paard met een niet standaard model ben je klaar.
De zadelmaker hier die geen boomloos kende van dichtbij was aangenaam verrast.
Mijn zadel past nu. Paard loopt totaal ontspannen. Dat zijn dan toch geen tekenen van pijn og ongemak.
En aantal jaren rijden zegt niet direct wat.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 10:44

unamie schreef:
@Ninx
Ik heb ondertussen toch al veel paardenruggen gezien van allerlei niveau's
En de ruggen van paarden die boomloos gereden worden zijn er doorgaans beter aan toe
dan die van paarden die met een boomzadel gereden worden
Vooral paarden die het moeten doen met een "budget boomzadel" zijn er qua rug vaak slecht aan toe..
Dit zijn mijn eigen waarnemingen en ervaringen!

Je zegt het hier zelf al...... 'budget'....

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 10:46

schrikdraad schreef:
Maar hoeveel boomzadels liggen goed?
Knellen niet zijn ergen of zijn niet te smal.Mogen niet bruggen en al die dingen.
Dat geeft ook geen mooie verdeling.
En heb je dan een paard met een niet standaard model ben je klaar.
De zadelmaker hier die geen boomloos kende van dichtbij was aangenaam verrast.
Mijn zadel past nu. Paard loopt totaal ontspannen. Dat zijn dan toch geen tekenen van pijn og ongemak.
En aantal jaren rijden zegt niet direct wat.

Aantal jaren rijden zegt zeker niets...
Er zijn maar weinig mensen echt getalenteerd wat dat betreft. En dan moet je het paard beschermen tegen die vervelende inwerking van een instabiele ruiter.
Er liggen denk ik HEEL VEEL boomzadels niet goed... Ik heb er 1 op maat moeten laten maken, en die laat ik zeer regelmatig controleren... Rib uit mijn lijf... maar ja, dan had ik maar geen paard moeten kopen... dure hobby ;-)

Ik gaf al eerder aan dat ik denk dat het voor sommige paarden en mensen goed werkt, zoals bij jou het geval is.
Ik schreef ook al eerder dat ik het niet PER DEFINITIE afkeur... maar gewoon voor erg weinig combinaties geschikt acht.

Killed

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 10:48

Ik heb voor mijn tinker( geen haflinger maar wel zelfde bouw) een wintec vzh zadel gekocht en was iets van €450 NIEUW

denk dat dit wel redelijk tedoen is van prijs, niet?

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 10:50

Ninx schreef:

De Ts heeft geen geld voor een goed passend op maat gemaakt zadel
Dan zou het dus in dit geval een budget boomzadel worden
Daar gaat haar Brede/ korte haflinger niet blij van worden..

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 10:51

Killed schreef:
Ik heb voor mijn tinker( geen haflinger maar wel zelfde bouw) een wintec vzh zadel gekocht en was iets van €450 NIEUW

denk dat dit wel redelijk tedoen is van prijs, niet?

Wintec past doorgaans niet goed op een haflinger (ivm de keilkussens)

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 10:58

Ninx schreef:
Er liggen denk ik HEEL VEEL boomzadels niet goed... Ik heb er 1 op maat moeten laten maken, en die laat ik zeer regelmatig controleren... Rib uit mijn lijf... maar ja, dan had ik maar geen paard moeten kopen... dure hobby ;-)

Dat ben ik met je eens!
Zelf bezuinig ik ook nooit op een zadel (meestal was het zadel duurder als mijn paard :+ )
Heel veel boomloze zadels liggen wel goed op probleem ruggen

Helaas is bij veel mensen een zadel een sluitpost
Heb je weinig geld en een paard met een probleem rug is een boomloos zadel imo de beste optie
Zeker voor het paard!

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 11:05

Er word nergens door de TS geopperd dat ze een budget zadel wil, ze wil tips over betaalbare zadels die gaan passen op haar Haflinger. Het probleem alleen voor haar is dat de wat betaalbaardere zadels voor gangbare paardenruggen zijn gemaakt, denk maar aan 'one size fits all' wat alleen maar 'normaal' gebouwde mensen past. Daar heb je als mooi breed gebouwde met wat kortere rugjes haflinger echt helemaal niks aan.

Ik persoonlijk zou of het geluk hebben dat je tegen een goed 2e hands loopt via een zadelmaker/passer (dus niet via marktplaats, das gewoon weg gegooid geld) of doorsparen voor een goed passend zadel die .. helaas..vaak wat duurder uitvallen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 11:09

unamie schreef:
Ninx schreef:

De Ts heeft geen geld voor een goed passend op maat gemaakt zadel
Dan zou het dus in dit geval een budget boomzadel worden
Daar gaat haar Brede/ korte haflinger niet blij van worden..

Ik pleit dan voor arbeid naast het paard... uiteindelijk nog heilzamer ook om hem eerst alle oefeningen ernaast te leren! Kan ie alleen maar beter van worden...
Beter even doorsparen voor iets goeds en tussentijds andere dingen met je paard doen, dan nu iets goedkoops zoeken en de boel aan puin rijden.
Toch moeten er, mits ze de juiste mensen in de arm neemt, goede zadels te vinden zijn voor een iets beperkter budget... en dan met name de duurdere 2e hands zadels...
Laatst bijgewerkt door Ninx op 13-06-11 11:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 11:11

unamie schreef:
Ninx schreef:

Dat ben ik met je eens!
Zelf bezuinig ik ook nooit op een zadel (meestal was het zadel duurder als mijn paard :+ )
Heel veel boomloze zadels liggen wel goed op probleem ruggen

Helaas is bij veel mensen een zadel een sluitpost
Heb je weinig geld en een paard met een probleem rug is een boomloos zadel imo de beste optie
Zeker voor het paard!

Ja... terwijl er zoveel andere leuke dingen zijn die je in de tussentijd kunt doen...
Maar je hebt gelijk, soms moet je het beste uit 2 kwaden kiezen... maar altijd in belang van het paard.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 11:28

EricPrast schreef:
unamie schreef:
Of een boomloos zadel!
Een boomloos zadel op een paard dat net ingereden aan het worden is, vind ik ronduit een slecht idee. De druk wordt niet over de rug verdeeld en een groen paard heeft de spieropbouw nog niet om dat zelf goed op te kunnen vangen. Nou is daar nog overheen te stappen als de ruiter in kwestie 40 kilo weegt, maar dat lijkt mij hier niet het geval.

Ik heb mijn schoftloze paard met zeer ronde rug op een Barefoot Cheyenne (met VPS systeem) ingereden :+ . En rij momenteel alweer een paar jaar op een Trekker Pro Endurance (semi boomloos, via Esther Groen). Dat was EINDELIJK een zadel die echt heel goed lag. Daar kan geen boomzadel tegenop. ;)
De druk wordt wel degelijk goed verdeeld over zijn rug. Ik word soms erg moe van al die fabeltjes hier op bokt. Ook in het boomloos rijden worden verbeteringen aangebracht. Verdiep je maar eens in de Trekker, zou ik zo zeggen. :)

De Trekker zit ook een stuk steviger dan de Barefoot. Hij bevalt ons heel erg goed. Topzadel en qua prijs nog prima te doen. :j

india

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 11:31

ik zou er eerst een een correcTor pad onder leggen van Greendistance,
vooral omdat het paard nog in de groei is,

kun je een hoop mee verhelpen....

kun je ook huren om uit te proberen

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 11:36

Van boomloos heb ik geen verstand dus kan er niet over oordelen.
Las een poos terug in 'het bit' een artikel over de drukverdeling bij boomloze zadels. Dat kwam niet zo best uit de test, snap de twijfels dus wel..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 11:40

Ja, de Bit heeft 'geweldige artikelen', dat weten we onderhand wel. :D

Nogmaals, verdiep je eens in de Trekker zadels. Vertel eens, stonden die erbij in dat artikel?

mylene32

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 11:43

ik denk dat een zadelmaker je beter kan helpen dan heel bokt...

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 11:43

Geen idee meer Twiggy!
Maar zoals ik al zei, ik kan er niet over oordelen. Sta wel altijd open voor suggesties van anderen! :)
Wat maakt dat juist dat zadel de druk juist wel goed verdeelt?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 11:49

Op greendistance staat een link naar de test die het Duitse blad Cavallo heeft gedaan met de Trekkers.
Ik heb ervaring met een aantal boomloze zadels, maar dit zadel is voor mijn paard en mij echt ideaal. Ik heb een enorme zoektocht gehad naar het juiste zadel, heeft me een hoop energie en centjes gekost. ;)
Ik vind het superbelangrijk dat mijn paard iets goeds op zijn rug heeft. Ben me daar erg bewust van en ik ben niet snel tevreden. De kussens onder dit zadel zijn ideaal voor mijn paard met extreem korte rug. Het is een heel stevig, praktisch zadel, die je ten alle tijden kan aanpassen aan je paard (bij verandering in bespiering, omvang, e.d.). Ook fijn bij een schoftloos paard met zeer ronde rug, zoals die van mij dus. :)

Lees het onderzoek maar en de beschrijving van deze zadels. Probeer het eens, indien mogelijk. En dan pas oordelen. ;)