Een veulen en dan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kschulte

Re: Een veulen en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 14:14

Volgens mij kan het veulen wel geregistreerd worden, maar niet opgenomen in het stamboek. Dit heet indd het bijboek. Ik hoop dat je ons op de hoogte wilt houden als je antwoord krijgt van het KFPS.

MissAmazone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-11 14:41

kschulte schreef:
Volgens mij kan het veulen wel geregistreerd worden, maar niet opgenomen in het stamboek. Dit heet indd het bijboek. Ik hoop dat je ons op de hoogte wilt houden als je antwoord krijgt van het KFPS.

Ik moet nog mailen, het paspoort van onze merrie ligt bij me ouders en daar kom ik morgen pas. De kopie van die van de hengst ligt daarbij. Als ik zondag of maandag mail zal het denk ik paar dagen duren voor ik antwoord heb. Hoop het over een week te kunnen laten weten.

MissAmazone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 14:31

Ik heb gemaild en dit is het verhaal wat ik terug kreeg:

Er zijn twee soorten registratie: 1) I&R en 2) stamboekregistratie

I&R-registratie betekent dat het veulen gechipt wordt en dat er een paspoort voor het veulen wordt aangemaakt. Deze wijze van registratie is wettelijk verplicht.

Voor stamboekregistratie dient u lid te zijn/worden van het KFPS. Stamboekregistratie houdt in dat er een stamboekcertificaat wordt uitgegeven met daarop de stamboom aangegeven. Bij het stamboek geregistreerde paarden kunnen ook voor een keuring aangeboden worden.

Het komt er op neer dat het veulen in ieder geval via I&R geregistreerd moet worden. Het is verder uw keuze om het veulen in het stamboek registreren. Veulens van niet goedgekeurde hengsten worden door het KFPS wel geregistreerd, zij het in een hiërarchisch lager register. Het veulen kan ook gekeurd worden. Voor het behalen van premies en predicaten, maakt het niet uit dat de vader een niet goedgekeurde hengst is. Voor de stamboekregistratie is het in dergelijk geval wel vereist dat de afstamming middels een DNA-test wordt geverifieerd.