Buitenkant zegt dus niet altijd alles. Heb je al eens door een goede paardengebitsverzorger naar de binnenkant laten kijken? Het lijkt namelijk op de foto's alsof ze een lichte bovenbeet heeft. In het rijden moet de onderkaak (op het moment dat het dier loslaat in de kaak) iets naar voren schuiven. Bij een bovenbeet kan dat ook weleens moeizaam gaan. Doordat de kaken wellicht niet netjes op elkaar aansluiten, kan je dus problemen hebben met het gebruik van een bit. Volgens mij is het een jong dier, dus wisselen, hangend rooster, doppen etc. kunnen ook de oorzaak zijn van het mondprobleem.
Dit verklaart niet het niet passen van hoofdstel in combinatie met een bit overigens. Heb je al een gaatje geprikt tussen het gat waarbij het hoofdstel te laag hangt en het gat waarbij het te hoog hangt? Wat ook een oplossing kan zijn, is andere bakstukken kopen. Ik heb een andere Tinker met een heel fijn hoofdje maar wat wel wat lang is. Hoofdstelmaat is cob maar bakstukken zijn full...
Gezien de bouw van jouw Tinker (korte hals, weinig ruimte in de kaak) moet je rekening houden met het feit dat mooie nageeflijkheid iets is waar je heel veel geduld en tijd mee moet hebben denk ik...