sterkte met het verlies van je merrie, en ik duim dat de kleine snel gaat drinken, en dat de meriie die komt de kleine accepteerd.
DesireeK
Geplaatst: 08-06-11 13:10
Sterkte met het verlies van je merrie... Ik hoop dat het lukt met de andere merrie..
Suusje1972
Geplaatst: 08-06-11 13:16
Wat vreselijk dat je merrie is overleden, sterkte met het verlies.
Wil het veulen wel aan je hand/vingers sabbelen? dan langzaam je hand richting emmer brengen zodat ze melk mee opzuigen en later je hand weghalen. Zo leerden wij het de kalfjes altijd. Heel veel succes!
Esabina
Geplaatst door de TopicStarter: 08-06-11 15:22
Vanmorgen even mij de merrie gekeken, en natuurlijk heel erg geschrokken dat mijn allereerste pony dood is gegaan. De pleegmoeder kwam rond 11uur en direct even het veulen erbij laten staan. Ze gingen even snuffelen, de merrie ging wel naar het veulen happen. Maar gelukkig heeft het veulen er wel 3x bij kunnen drinken we durven alleen niet het veulen alleen bij die merrie te laten want dan gaat hij een paar trappen krijgen... Dus ze staan nu in aparte stallen maar ze kunnen elkaar wel zien. En gaan dan 5x keer per dag heen en dan kan het veulen bij de merrie drinken. Ik zal vanavond foto's maken.!
Weet iemand hoe ik dan het veulen aan de merrie kan laten wennen zonder dat er 1 gewond raakt?
griebels
Geplaatst: 08-06-11 15:27
In de stallen naast elkaar zetten misschien? Heel veel succes!
Ik hooop het zo! ik vind het zo zielig voor het veulen hij roept de heletijd zijn mama die er niet meer is
AaronYve
Geplaatst: 08-06-11 16:25
Hij/zij is nog zo jong maar heb je het veulen laten zien dat moeder is overleden? Is sneu, hij heeft verdriet maar dat gaat wel over. Echt super veel sterkte toegewenst!
In eerste instantie herkend de merrie het veulen niet als eigen. Pas als het veulen 24 uur of soms langer de melk drinkt van de merrie, zal ze gaan ruiken naar eigen. Daarna zal ze het veulen gaan accepteren. Let er wel op dat als een merrie een veulen niet accepteert, haar melkproductie na enkele dagen stopt. Dan probeert het veulen wel te drinken, alleen komt er geen melk meer uit het uier. Heel goed dat jullie nu nog het veulen onder begeleiding laten drinken, blijf dit voorlopig zo doen, tot je genoeg vertrouwen hebt, dat ze het veulen accepteert. Hoe reageert ze nu als het veulen wil drinken? Als ze het veulen aan wil vallen en jullie haar in bedwang moeten houden, dan kan het nog wel een tijdje duren. Als ze het eingelijk wel toe laat, zonder al teveel tegengas denk ik dat het wel goed komt. Het zou fijn zijn als het veulen, wel al veulenbrokjes en hooi zou eten. Dan krijgt het ieder geval ook al voeding binnen. heel veel succes met de match en sterkte met het verlies van je merrie.
Esabina
Geplaatst door de TopicStarter: 08-06-11 16:38
Ja hij was als enige erbij ze stierf vannacht in de regen in haar weiland. Ik was er zelf natuurlijk heel graag bij geweest. Ik wou haar wel opstal zetten die nacht maar ze kon niet meer lopen.
AaronYve
Geplaatst: 08-06-11 16:44
Dat maakt niet uit. Het is goed dat hij het wel heeft gezien. Op de wei beter dan op stal, maak jezelf maar geen verwijten.
Gisteravond proberen een oplossing te zoeken zodat de merrie het veulen heeel goed kan zien maar dat ze hem nietkan trappen.. helaas hebben we geen oplossingen meer. Maar we zijn natuurlijk nog goed aan het kijken wat allemaal kan.
An_J
Geplaatst: 09-06-11 08:25
Wij hebben destijds inderdaad eerst naast elkaar gezet en na een dag of 2, een tussenschot (zo hoog als het veuen) in de merriestal en het pleegveulen daarachter. Zo kon de merrie erbij maar niet trappen. Die heeft anderhalve week gezeten, daarna konden ze bij elkaar.
Suzan_v_h
Geplaatst: 09-06-11 08:36
annewill schreef:
Ik weet niet of dat mogelijk is maar ik wil je wel sterkte wensen. Jee wat rot zeg.
Pff, wat een ellende. Zoals An_J het gedaan heeft, zo heb ik het ook wel eens gezien. Een schot van ongeveer 1 meter hoog tussen het veulen en de merrie geplaatst. Na 4 dagen konden ze bij elkaar staan.
Is de merrie lastig in bedwang te houden als je het veulen laat drinken, of valt dit wel mee?
Sterkte in ieder geval!
Angela
Geplaatst: 09-06-11 10:02
Ik zou proberen om wat melk van de merrie te melken, en hier het veulen van top tot teen mee in te smeren. Zo gaat het veulen meer als eigen ruiken, en gaat het "erkennen" vaak wat beter.