Deken shetlander? ervaring?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 20:14

Evelli schreef:
FlorisSam schreef:
Op de site is er alleen vanaf 135 van EJ.
(uitgezonderd collecties,van bijv. Amika,maar dat is slechts per seizoen)

Dat zeg ik, in de winkel liggen ze er vanaf maat 94 ;) en geloof me, kom vaker in de winkel van EJ dan op de website :+ want daar staat maar de helft van de aanwezige producten op (die er vaak niet eens zijn)

haha ik kom amper in de winkel.
Maar oké,zal eens een keer langs de winkel gaan :D

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 18:47

Ik heb voor mijn shetlander wel dekens, vanwege dat hij in de winter met winter haar enorm loopt te zweten. Hij was de eerste winter ook erg dampig, hij kon niet buiten maar ook niet binnen staan. Scheren was geen optie.
De tweede winter heb ik er een deken opgelegd, 100 grams om te beginnen. Zodat zijn winterhaar niet meer zo erg zou gaan groeien. Het is gelukt, deze winter bijna geen wintervacht. hij stond ook niet meer te puffen in stal of buiten en zweette ook niet meer.
Als het enorm regent heb ik voor hem een regen deken, omdat ik een shetlander heb die snel ziek word. Als het miezert of een beetje regent gooi ik er geen deken op, anders kan hij straks helemaal niet meer tegen de regen.
Voor na het wassen of na het werken en hij heeft gezweet, heb ik een fleecedeken (Fleecedekens maak ik zelf voor mijn paarden en pony's, weet ik tenminste zeker dat het past.) ik zet regelmatig een sulky achter mijn shet, om hem wat in beweging te houden is wel goed voor zijn bolle buik ;-).

Mijn shettie hoeft in ieder geval niet te klagen, hij mag zichzelf luxe gaan beschouwen.
Voor mijn merrie (een paard) (inmiddels overleden) had ik altijd staldekens, waterdichte dekens, fleesedekens. Omdat ik er mee reed. Voor mijn E-pony gebruik ik de dekens van mijn overleden merrie, maar die gebruik ik pas als hij beleerd is en ik er mee door ga rijden/opleiden. (de dekens voor na het rijden/longeren voor als hij heeft gezweet)

Mijn shetlander heb ik alleen dekens op omdat hij anders snel ziek word, niet omdat ik het leuk vind. Ik vind wel dat als je een deken oplegt dat het nut moet hebben voor de pony zelf.

Opzich is het wel handig om een fleecedeken te hebben voor als je hem/haar hebt gewassen, wordt ie wat sneller droog. Of als je hem zeiknat uit het land haalt en op stal zet na het afspuiten. Het hangt er ook van af hoe groot je shetlander is voor welke maat je moet kiezen. Ik heb zelf dekens met de maat 1.15 en 1.25. Ze zijn ietsje aan de grote kant maar dat heb ik expres gedaan want soms is ie erg rond ;-).

succes met je pony!

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 20:13

Ik denk dat ik gewoon zelf een zweetdeken maak, voor als hij een x ziek is ofzo, Kan er maar beter 1 op voorraad hebben dan geen.

Edit: ik heb alles al wel opgemeten maar weet niet of ik alles heb gehad.

Afbeelding

Dit heb ik al. ben ik nog iets vergeten?

Edit2: Alles is in cm's

ZusJacobs

Re: Deken shetlander? ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 21:55

Ik ga voor mijn shetlander(s) volgende winter of voor de winter erop (wegens plannen met tweespan) een Rhino kopen. Wel prijzig maar gelijk ook goed (goede pasvorm), tot nu toe nog geen een deken gehad die lekker ligt op mijn shetlander.. Ik ga dan voor deze: http://www.rambodeken.nl/index.php?item ... 77&lang=NL

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 23:21

Heeft hij echt niet nodig hoor :o
Ik heb zelf ook een shetlander en toen ik er zeer actief mee mende (lessen enz. 3x in de week) heb ik hem
in de winter geschoren en dus een aantal dekens gekocht ( 300 gram en waterdicht, 150 gram staldeken, 100 gram staldeken, fleace deken en zomer deken + voor over zijn fleace deken in de trailer).
Maar nu het zomer is heeft hij alleen zijn exeem deken op, de rest hoeft echt niet met dit mooie weer.
Regen dekens vind ik zoizo verschrikkelijk. Je zegt al dat je niet veel met hem doet dus waar moet hij dan precies droog
voor blijven :Y) ? Als het niet percee hoeft doe het dan maar niet want de vacht gaat er niet op vooruit.

Fleace deken daarin tegen is wel handig, als je hem hebt gewassen en het is beetje fris, of als hij in de winter nat is van het zweet. Deze moet je er wel afhalen zodra het deken vochtig is geworden, anders kan hij ziek worden. Je kan hem dus niet oplaten.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 23:22

ik heb mijn zweet/fleece deken trouwens voor 10 euro bij Appeljack gekocht.
google maar even. Is ook makkelijker dan zelf maken ;)

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-11 10:18

Ja, ik heb ook al besloten om hem niet meer zelf te maken. maar ondermaat is ongeveer 118 cm maar waar moet je dat dan naar afronden? en bovenmaat was 85 maar die hadden ze niet bij de epplejeck kleinste was 95 of was dat niet de bovenmaat?

_Epplejeck_

Woonplaats: Drachten-Heemskerk-Eindhoven-Zwolle-Groningen-Breda-Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 08:57

Jin159 schreef:
Ja, ik heb ook al besloten om hem niet meer zelf te maken. maar ondermaat is ongeveer 118 cm maar waar moet je dat dan naar afronden? en bovenmaat was 85 maar die hadden ze niet bij de epplejeck kleinste was 95 of was dat niet de bovenmaat?

De maten gaan bij ons allemaal in ondermaten :)

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-11 10:07

Ow, oke. maar, de ondermaat was ongeveer 118 cm. moet ik dan 120 cm ondermaat pakken of 115??

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 10:17

Sommige merken hebben 118 als maat ;) BR bijvoorbeeld. Maar anders zou ik de 120 pakken :)

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 14:56

Ik zou dan ook voor 120 of 125 gaan. Liever iets te groot dan te klein heb ik zelf altijd :D

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 20:03

te klein is niet fijn maar te groot ook zeker niet.
Heb een vliegendek maat 127 gekocht, 125 zit te krap op zn borst die zeer breed is.

Maar 127 hangt te ver naar achteren, te lang dus waardoor heel de deken schuift.
Met zijn regendeken gaat dat goed door het gewicht van de deken maar zn vliegendek ging scheef hangen, heb nu op de rug ingenomen en blijft perfect liggen, pas dus ook op met te grote dekens want die trekken naar achter waardoor ze schuifen of op de borst drukken