vanaf hoeveel dagen mag een veulen geboren worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 09:32

Mijn merrie(maiden) heeft ook zeer vroeg geveulend. Met 326 dagen. Veulen had geen opstaand haar maar was duidelijk te vroeg. Nog wat dunnig en wel kort in het haar.
We hebben hem wat langer s'nachts binnen gehouden(vanwege dat korte haar). Hij deed het vanaf het eerste moment super.

sofieenuniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 15:10

Vievfje schreef:
Echt sneu want het ponytje was van een meisje van 11 die dus al een jaar naar een veulen zat uit te kijken.
Veearts heeft overigens even bij mijn merrie gekeken die nu 315 is en denkt dat het snel gaat komen.
Wel heeft ze erg last van odeem bij dr uier.
Hoop voor mn merrie dat het er maar snel is want ze begint het zwaar te krijgen.
Dierenarts zei me dat als ze nu zou veulenen het helemaal gezond kan zijn.

Zo jammer voor dat meisje, zal wel een zware ontgoocheling zijn...

Mijn merrie is nu 316 en zaterdag verhuist ze naar het moederhuis. Haar banden zijn al wat slapper, maar ik zie nog geen harsdopjes aan haar uier. Gisteren zag ik wel een beetje slijm aan haar geslachtsdeel hangen, donderbruinachtig van kleur. Mijn merrie heeft ook wat vocht voor haar uier, maar echt last heeft ze er niet van. Hou ons op de hoogte, ben benieuwd!! Het begint nu idd wel lastig te worden voor haar.

Vievfje

Re: vanaf hoeveel dagen mag een veulen geboren worden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 19:17

We lopen tegelijk op sofieenuniek ik ben benieuwd hoor.

sofieenuniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 11:03

Hey, vandaag hangen er voor de eerste keer harskopjes aan haar uiers! Ik denk dat het niet zo heel lang meer op zich zal laten wachten, best dat ze morgen naar de kliniek gaat!

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 12:09

Die van mij is vandaag precies 329 dagen drachtig. Het is haar eerste dracht, dus heb geen idee of ze korter loopt of over loopt. blijft spannend. ze heeft al een week piep kleine opgedroogde hars dopjes op haar uier, maar verder nog niet echt tekenen dat de geboorte nadert.

Vievfje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-11 23:53

Ik ben zo blij dat die van mij binnen staat met dit rotweer. We zitten op dag 319 uiers groeien nog steeds ik kan echt niet wachten tot het zover is pff.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 02:02

ja, mijn merrie is vanavond op 317 dagen bevallen van een supermooi merrieveulen.
2,5 week te vroeg, maar ze doet het heel goed

sofieenuniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 07:43

Setteli schreef:
ja, mijn merrie is vanavond op 317 dagen bevallen van een supermooi merrieveulen.

Dikke proficiat met de komst van je gezonde veulen *\o/* !! Ik denk dat mijn merrie ook zo'n 2,5 weken te vroeg zal zijn, maar je weet het natuurlijk nooit zeker.

Egypt staat sinds gisteren in het moederhuis. Transport is heel vlot verlopen, ze stond dan ook op de camion met een andere hoogdrachtige merrie met dezelfde bestemming. Dus hadden ze wat om over te kletsen onderweg ;)

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 12:19

sofieenuniek schreef:
Setteli schreef:

Dikke proficiat met de komst van je gezonde veulen *\o/* !! Ik denk dat mijn merrie ook zo'n 2,5 weken te vroeg zal zijn, maar je weet het natuurlijk nooit zeker.

Egypt staat sinds gisteren in het moederhuis. Transport is heel vlot verlopen, ze stond dan ook op de camion met een andere hoogdrachtige merrie met dezelfde bestemming. Dus hadden ze wat om over te kletsen onderweg ;)

Dank je.

Is dat niet vervelend omje merrie weg te brengen? In Nederland kennen we volgens mij geen moederhuis.
Ik begreep altijd dat je een merrie vlak voor de geboorte niet moet verplaatsen

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 14:53

Ja dat is ook waar de meeste mensen hier ook van uit gaan. Er bestaan wel geboorte begeleidings klinieken, maar die willen de merries toch wel minimaal 6 weken van tevoren daar op stal hebben staan. Heeft te maken met het aanmaken van antistoffen voor de omgeving zodat het veulen minder vatbaar is voor infecties. Ik zou zelf nooit mijn merrie vlak van tevoren gaan verplaatsen.

Vievfje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 01:08

Mijn merrie staat ook sinds vorige week binnen en ze vind t heerlijk. Voorheen ging ze flippen als ze alleen binnen staat nu dus totaal niet ze is relaxt en als we gaan wandelen loopt mevrouw zelf terug naar haar stalletje.
Vraagje ze schuurt alleen telkens met dr staart en stukje rug zijkant rug langs de wanden en haar ruif dit heeft ze echt nog nooit eerder gedaan ze heeft geen wormen en niks op dr huid zijn dit gewoon dr hormomen?

Gefeliciteerd met je veulen fijn dat ze t goed doet 317 is vrij vroeg toch begreep ik.

sofieenuniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 03:28

[/quote]

Dank je.

Is dat niet vervelend omje merrie weg te brengen? In Nederland kennen we volgens mij geen moederhuis.
Ik begreep altijd dat je een merrie vlak voor de geboorte niet moet verplaatsen[/quote]

Tjah, het is natuurlijk wel lastig om haar niet elke dag te zien, maar vermits ik fulltime werk en bezig ben met verbouwingen kan ik de geboortebewaking momenteel niet aan, s'nachts heb ik toch echt wel mijn paar uurtjes rust nodig. Vlak voor de geboorte is het niet, ze is van zaterdag weg en ze is uitgerekend voor 11 juli. Het transport is heel rustig verlopen, samen met een ander paard de vrachtwagen op, ze heeft er volgens mij geen stress van ondervonden. Wij zeggen hier "moederhuis", maar het is een soort geboortebewakings dierenartspraktijk!

sofieenuniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 03:35

InekeH87 schreef:
Ja dat is ook waar de meeste mensen hier ook van uit gaan. Er bestaan wel geboorte begeleidings klinieken, maar die willen de merries toch wel minimaal 6 weken van tevoren daar op stal hebben staan. Heeft te maken met het aanmaken van antistoffen voor de omgeving zodat het veulen minder vatbaar is voor infecties. Ik zou zelf nooit mijn merrie vlak van tevoren gaan verplaatsen.

Het is idd een soort van geboorte begeleidingskliniek. De dierenarts zei zelf "een paar dagen op voorhand" binnenbrengen. Nu, mijn merrie is pas uitgerekend 11 juli, dus dat is meer dan een paar dagen op voorhand. Ik vind dit minder risico hebben dan ze niet binnen brengen en er dan niet op tijd bij zijn als er tijdens de bevalling geholpen moet worden of er iets mis dreigt te lopen. Trouwens, in zo'n geval kan ik ook niet meteen ingrijpen, in zo'n kliniek zijn de dokters meteen ter plaatse.

Ik heb er een goed gevoel bij. Ik heb in het begin van haar dracht lang getwijfeld of ik dit wel zou doen, maar voor mij is dit de ideale oplossing vanwege mijn werkschema momenteel. Ze zit in "Ter dieschoot" in Oedelem, als je het googelt kun je het zien...

sofieenuniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 03:37

Vievfje schreef:
Mijn merrie staat ook sinds vorige week binnen en ze vind t heerlijk. Voorheen ging ze flippen als ze alleen binnen staat nu dus totaal niet ze is relaxt en als we gaan wandelen loopt mevrouw zelf terug naar haar stalletje.
Vraagje ze schuurt alleen telkens met dr staart en stukje rug zijkant rug langs de wanden en haar ruif dit heeft ze echt nog nooit eerder gedaan ze heeft geen wormen en niks op dr huid zijn dit gewoon dr hormomen?

Gefeliciteerd met je veulen fijn dat ze t goed doet 317 is vrij vroeg toch begreep ik.

Geen idee, mijn merrie schuurt haar niet momenteel. Mss heeft het idd wel met hormonen te maken, maar het kan ook gewoon toeval zijn.

Vievfje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 09:47

Hou t maar even in de gaten misschien wel een hormoonding.
Die van mij haar buik begint anders te worden achter zakt alles in en dr flanken trekken heel erg op.
Van mij mag ie nu wel komen het ouderwetse waken is begonnen.
Ze zit vandaag op 320.

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 09:55

Dat schuren is herkenbaar. Mijn oude merrie deed dat ook tijdens haar dracht, en de merrie die ik nu op 322 dagen heb zitten doet het ook. Ze heeft ook enorm jeuk op haar buik. Het liefst zou ze de hele dag iemand hebben die haar buik krabt;-)

Vievfje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 09:39

Ja dat heeft deze dus ook het liefst wil ze de hele dag overal gekriebeld worden.
Poetsen kan ik de hele dag wel doen want daar gaat ze echt voor staan.
Gisteravond dacht ik even dat het zover was tot 2 uur bij haar gezeten maar mevrouw stond weer op en ging rustig eten.

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 10:17

Oeh spannend. zie dat ik niet eens meer kan tellen, want ze zit vandaag op 333 dagen;-)

Vievfje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-11 13:06

Ben als sinds begin van de week aan de waak.
Mevrouw gaat rond de klok van half 11 liggen plat liggen ademt zwaar ligt te happen naar dr buik kegelt.
Rond 2 uur staat ze weer op en gaat gezellig staan eten of het vrouwtje staan kriebelen want geloof dat ze het best gezellig vind allemaal die aandacht.
Ben benieuwd vandaag dag 324

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 13:08

Het jongstgeboren veulen ooit hier is geboren op dag 317 en is (en was) kerngezond! Ze was wat slapper, maar dat hebben wel meer veulens.

Vievfje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-11 08:56

Gisteravond 328 is mn veulentje geboren helaas heeft het niet zo mogen zijn en is ze overleden. Aan de hoefjes te zien was ze er nog niet helemaal klaar voor. Het was een prachtig merrie veulen bont getekend.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 08:57

Ach wat verdrietig zeg....

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 09:01

sterkte meis...

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 12:31

Oh wat erg!.. heel veel sterkte... (die van mij zit nu op 341...)

DiamondHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 15:47

Joh..wat vreselijk! Sterkte...