KLOPHENGST en nu???? helphelp!!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 12:19

Citaat:
Dat een hengst zich wel of niet als hengst gedraagt, heeft niets te maken met of ie al dan niet ballen heeft. De ene hengst is nou eenmaal de andere niet. Zo zijn er ook ruinen die zich nog steeds als hengst gedragen. Bij een klophengst is er idd 1 bal niet goed ingedaald. En of de klophengst zich al dan niet als hengst gedraagd, is, net als bij 'gewone' hengsten, per dier verschillend

Tuurlijk wel juist door die ballen komen er hormonen vrij, waardoor je hengstengedrag krijgt.
De een reageerd alleen heftiger dan de ander, maar hengst of klophengst kunnen allebei onvoorspelbaar gedrag vertonen, altijd oppassen dus.

griebels

Re: KLOPHENGST en nu???? helphelp!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 12:20

KUNNEN indd onvoorspelbaar gedrag vertonen...
Persoonlijk vind ik dat een hengst een heel voorspelbaar karakter heeft. Ik vind merries juist onvoorspelbaar...

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 12:21

griebels schreef:
KUNNEN indd onvoorspelbaar gedrag vertonen...
Persoonlijk vind ik dat een hengst een heel voorspelbaar karakter heeft. Ik vind merries juist onvoorspelbaar...

Mee eens, maar dan moet je wel veel paardengevoel hebben en de signalen op kunnen vangen. Niet iedereen kan dat en dan kunnen er gevaarlijke situaties ontstaan.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 12:21

Hormonen zorgen voor onberekenbaar gedrag.
Een echte pismerrie doet niet onder voor een hengst.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 12:24

En een goede opvoeding is goud waard ;)
Ik had een merrie en een hengst, en beide netjes opgevoed, maar de hengst is altijd meer voorspelbaar geweest dan de merrie...

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 12:25

Ben ik nou de enige die zich afvraagt of de TS het dier heeft laten castreren?

Zo ja, zou ik als de bliksem teruggaan naar de DA en een heel goed verhaal eisen....

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 12:29

Ja dat is ook waar, maar ik heb het nu over de hormoon kwestie.
Als een merrie hengstig is reageren zij vaak ook anders.

Met een hengst/klophengst is dat ook zo, zij kunnen reageren door de hormonen.
Als je bijv. je hengst uit het land haalt en je loopt langs een hengstige merrie die er wel zin in heeft kan je hengst daar ook heftig op reageren en dan is het extra moeilijk om hem weer bij de les te krijgen, zij zijn zo gefixeerd dan.

Goed opgevoed, tsja ik weet niet of daar de kwestie ligt, sommige raken gewoon in een trance en dan is het af en toe wel moeilijk om ze weer bij de les te krijgen.

Ik ben ook benieuwd of hij nu wel geholpen is, ik dacht dat een klophengst zo wie zo geholpen moest worden, omdat het niet ongevaarlijk is om de bal te laten zitten. Maar dit weet ik niet zeker.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 12:31

Toverbal schreef:
Goed opgevoed, tsja ik weet niet of daar de kwestie ligt, sommige raken gewoon in een trance en dan is het af en toe wel moeilijk om ze weer bij de les te krijgen.

Hormonen 'tem' je niet met opvoeding nee.
En dan nog moet je je afvragen of je een paard moet dwarsbomen in zijn natuurlijke drang.
Steriliseren lijkt me het meest eerlijke tegenover het dier als je bepaalde dingen van hem verwacht.

git

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 12:32

Inderdaad, is dit dier gecastreerd toen hij al bij jullie was ? Dan had de dierenarts wel mogen vertellen dat er een bal ontbrak. Was dit al bij de vorige eigenaar gedaan, had de vorige eigenaar wel eens wat mogen zeggen.
Ik heb begrepen, dat een bal die in de buik blijft zitten soms kwaadaardig kan worden, en daarom ook vaak verwijderd moet worden. Dit is een kostbare operatie. Daarom is in de handel een klophengst in waarde ook veel minder waard als b.v. een hengst. Mits natuurlijk de handel zuiver verloopt.
Verkopen ze je een ruin, die toch klophengst blijkt te zijn, dan ben je dus bedonderd, terzij de vorige eigenaar dit niet wist, en het dier al op een eerder moment/eigenaar is gecastreerd.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 12:34

wij hebben een klophengst gehad. maar die hebben we wel laten opereren :j
was wel een duur grapje maar hij was heel onvoorspelbaar. en om er nouw mee te verongelukken...

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 12:36

Ik zou eerst de da laten voelen of de bal wel een beetje is ingedaald met mazzel hoeft die niet een hele operatie!

NiNM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 12:42

upendo schreef:
Ben ik nou de enige die zich afvraagt of de TS het dier heeft laten castreren?

Zo ja, zou ik als de bliksem teruggaan naar de DA en een heel goed verhaal eisen....

Die vraag heb ik nou ook al?!
Heb je hem als ruin gekocht? of als hengst zijnde?
Daarbij komt dat klophengsten meestal sperma van slechte kwaliteid produceeren en het absolut niet de bedoelling is dat er mee gedekt wordt!
Meestal is de bal die niet ingedaald is moeilijk of niet te verwijderen!

Heb je dit paard als ruin gekocht ben je mooi de sjaak!

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 13:10

Quellian schreef:
Toverbal schreef:

Hormonen 'tem' je niet met opvoeding nee.
En dan nog moet je je afvragen of je een paard moet dwarsbomen in zijn natuurlijke drang.
Steriliseren lijkt me het meest eerlijke tegenover het dier als je bepaalde dingen van hem verwacht.

Echt wel...
Mijn hengst kan indd reageren op een hengstige merrie, maar een rukje aan het halster of een harde mondelinge correctie is genoeg om zijn aandacht weer bij mij te krijgen.
Onvoorspelbaar is hij niet, want ik zie het aankomen en kan dus ook op tijd corrigeren.
Als je niet meer kunt corrigeren heb je zijn hints niet gezien ;)

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 13:14

griebels schreef:
maar een rukje aan het halster of een harde mondelinge correctie is genoeg om zijn aandacht weer bij mij te krijgen.

Dus al met al wordt het dier gecorrigeerd ondanks dat hij puur instinctief handelt. Vind ik persoonlijk niet eerlijk :)
IMO heeft het hengst laten enkel meerwaarde in de fokkerij.
Helaas vinden veel paardenmeiden zichzelf ongelofelijk stoer met een hengst en daar gaat het vaak mis.

Ik gun mijn paarden een paardwaardig bestaan met paardenmaatjes in de wei. Dát is voor mij belangrijk.

Wat zou voor TS het voordeel zijn om haar paard hengst te laten? Niets toch?

Equi_libre

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 13:22

ik ken ook hengsten die gewoon met een maatje in de wei staan.... Wil je geen veulens dan idd niet met een merrie... /3

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 13:27

blue_sky schreef:
. Een klophengst is normaal gezien niet vruchtbaar dus geen risico op ongewenste veulentjes.

Helaas denken heel veel klophengst eigenaren dit en lopen er daardoor heel veel niet geplande veulentjes rond. Klophengsten zijn in de regel wel gewoon vruchtbaar. Ik als merrieeigenaar zou iig geen klophengst in de groep willen

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 13:28

Mijn hengst kan zelfs met merries in de wei staan die niet gedekt willen worden ;)
En heeft dus zeker wel een paardwaardig bestaan :j
Daarbij is hij te oud om te laten castreren en volledig onnodig door zijn brave karakter.

Instinct gebruiken ze maar in de wei of elders in hun vrije tijd. Aan de hand of onder het zadel moet zijn aandacht bij mij zijn...

Daarbij ben ik geen paardenmeid maar toch echt al een x-aantal jaar VROUW ;)

mizzpoez

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 13:30

Ik had ook ooit een klophengst, geen paard maar een Welsh pony.
Bij zijn 'gewone' castratie bleek dat hij slechts 1 bal had hangen, maar wel 1 die echt enorm groot was, vandaar dat het de niet was opgevallen voordat de boel was opengesneden. Hij bleek dus klophengst en toen gingen daar al de meest wilde verhalen van in de rondte: onbetrouwbaar, wild, vruchtbaar, onvruchtbaar, daar krijgen ze kanker van, weet ik veel wat allemaal. Nu is het zo dat een klophengst vaak onvruchtbaar is omdat het hele zaakje ín de buik ipv eronder zit, de temperatuur van de zaadjes is dan vaak te hoog om hun werk goed te doen. Maar ook hier zijn natuurlijk uitzonderingen weer van toepassing. Dat ze wat wilder zijn kan ik niet beamen, die van mij was niet wilder dan een 'standaard' hengst, er reden kids van 8 en 9 jaar oud op en hij was heel lief voor ze. Maar ja, in de kudde was hij wel weer een hele felle en dekken wilde hij ook wel graag.
De enige optie om hem te laten ruinen is via laparoscopie, oftewel via een kijkoperatie met b.h.v. een plaatselijke verdoving (paard moet blijven staan namelijk): ze maken dan 3 gaatjes in de lies en gaan dan met een camera op zoek naar de bal. Als ze die gevonden hebben dan branden ze alle bloed aan- en afvoer van deze door en de bal zal dan afsterven en door het lichaam zelf worden afgebroken.
Dan volgt er 2 weken daarna nog een bloedtest om te kijken hoeveel testosteron er in het bloed zit en krijg je een papiertje met bewijs dat je paard ruin is geworden.
Ik heb het toedertijd (2005) in Utrecht laten doen en alles, dus operatie en nazorg (5 dagen intern) koste totaal € 500,-.
Om dingen uit te sluiten zou ik als ik jou was gewoon even bloed laten prikken en kijken hoe het nu echt zit bij jouw paard.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 13:32

Niet om het een of ander, maar volgens mij kan de discussie hengst - geen hengst beter verplaatst worden naar een ander topic :)

Ik zou het in de schoenen van de TS in ieder geval niet doen gezien haar leeftijd.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 13:39

griebels schreef:
Daarbij ben ik geen paardenmeid maar toch echt al een x-aantal jaar VROUW ;)

Ik snap deze regel niet? Heeft iemand je een paardenmeid genoemd dan?

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 13:40

Alsnog laten castreren :j !

Ik heb onze klophengst ook laten "castreren" in Utrecht.
Was destijds ook 5 of 6 jaar oud.

Een klophengst is in de regel (uitzonderingen daar gelaten) sterk verminderd vruchtbaar, omdat het zaad (in het lichaam) te warm zit.

Een bal inwendig hoort daar niet te zitten en daar kan je paard gezondheidsproblemen door krijgen, dat alleen is in mijn ogen al reden om operatief de bal te laten verwijderen.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 13:42

Idd eerst laten testen, door de da of het idd een klophengst betreft :j

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 13:51

stef schreef:
blue_sky schreef:
. Een klophengst is normaal gezien niet vruchtbaar dus geen risico op ongewenste veulentjes.

Helaas denken heel veel klophengst eigenaren dit en lopen er daardoor heel veel niet geplande veulentjes rond. Klophengsten zijn in de regel wel gewoon vruchtbaar. Ik als merrieeigenaar zou iig geen klophengst in de groep willen

wij hebben ook een vruchtbare klophengst op stal. Mag ook niet in de buurt van mijn merrie komen en zeker niet als ze hengstig staat.

Juulhof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-11 13:58

blue_sky schreef:
Bij een klophengst is er 1 balletje niet goed ingedaald. Dat kan bij een gewone castratie niet weggehaald worden. Normaal weet de DA die hem gecastreerd heeft dit wel (en dus een evt. vorige eigenaar ook). Een klophengst is normaal gezien niet vruchtbaar dus geen risico op ongewenste veulentjes. Maar het is toch niet fijn als hij je hengstige merries in de wei dekt want dat brengt altijd een blessurerisico met zich mee. Je kan hem laten opereren maar dat is kostbaar en heeft een zeker risico. Anderzijds als zijn gedrag prettig is, en je kunt hem van de hengstige merries weghouden hoeft het klophengst zijn geen probleem te zijn.

vooral dat laatste klopt idd is geen probleem en loop ik geen onnodige risico's

Juulhof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-11 14:03

thanks voor alle tips,
ik heb hem al langer als een jaar en ik hoes me nergens druk over te maken we krijgen het geld trug van de DA die heb toenniet goed heeft gecastereerd de vorige eigenaren wisten ook van niets hun hebben hem laten castereren en wisten van niets!
dus bij deze sluit ik deze topic! ;)