Het leed dat doorzitten op een fries heet

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Trueno

Re: Het leed dat doorzitten op een fries heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 13:21

Nu ja ik weet niet precies hoe hard een fries nu qua zit verschilt met een PRE
Maar in ieder geval, het zijn beide paarden die veel met hun benen appuyere
je moet je laten meegaan in de bewegingen van je paard, en je bent zo weg

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 11:06

"dubbel'
Laatst bijgewerkt door FriesWytske op 15-08-11 11:08, in het totaal 1 keer bewerkt

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 11:08

colette_007 schreef:
Friezen (en andere tuigtypische paarden) hebben een 'vaste' (plank) rug van nature, dus niet heel geschikt om lekker op door te zitten. Kan door veel training en laag en rond (en vooral niet in de 'tuig' houding) wel beter worden. Maar dan moet je 'trainen' aan iets wat voor dit paard/ras tegen natuurlijk is.
Daarom is men arabieren bloed in gaan kruisen (de wel bekende arabo-friezen) om rijtypischere friezen te krijgen, die meer geschikt zijn voor de sport.

En dit is dus een flauwekul verhaal. Ligt helemaal niet aan het ras. Maar het ene paard laat nu eenmaal zijn rug makkelijker los dan het andere. Of het nu een KWPNer, Haflinger,Tinker of Fries is. En dat was niet de reden dat er een aantal mensen met kruisen zijn begonnen. Deze mensen dachten namelijk dat de Friezen weinig longinhoud hadden. Wat dus ook al lang niet meer klopt.

En ts, super dat het langzaam aan al beter gaat +:)+ .

theponylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 19:28

oeps had ik ook ging op het strand rijden op een fries maar ze had niet zoon zin om te galopperen dat werd doorzitten in draf dus.
ik denk dat je gewoon moet wennen

iMandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 16:21

Bij mij werkt het altijd wel als ik op m'n verzorgfries rijd en ik ga doorzitten, om mijn beugels een gaatje langer te doen. :) En hij heeft een kunststofzadel met zitvlak waar je niet zo snel vanaf glijd, dat scheelt ook. :+

DaphneR93

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 16:30

O gelukkig dat het beter gaat! Er is dus nog hoop voor me :) Ik heb zelf een Friese merrie die super lekker zit <3 Is net een rijdend bankstel! Maar heb sinds een paar weken een Fries te rijden die veel groter is en ruimer loopt. De eerste keer dat ik aan ging draven dacht ik echt dat ik er af ging vliegen!! Moest gewoon opnieuw leren lichtrijden haha, doorzitten doe ik mezelf nog even niet aan.

Wel gaaf paard zeg! Succes met het verder verfijnen van je zit ;)

Anoniem

Re: Het leed dat doorzitten op een fries heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 22:51

Bedankt! :D
Komt goed, ik ga lessen volgen (had eigenlijk vanochtend eerste les maar was een beeeeeeeetje misselijk :+ ) dus komt helemaal goed.