[KG]Tja welke kleur zal het zijn?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

popcornlover

Re: [KG]Tja welke kleur zal het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-11 17:58

Echt waar!? Dat meen je niet. Toen ik het KWPN namelijk aan de telefoon had gaven ze aan haren te willen hebben voor DNA testen wb zijn kleur. Dit zou dan op hun kosten gebeuren, maar nu heb ik begrepen dat ze dit uiteindelijk toch niet gedaan hebben. Maar dan snap ik nu waarom!
Bedankt voor de tip, dan weet ik waar ik terecht kan mocht ik idd DNA onderzoek willen laten doen. Eerst maar eens maandag bellen waarom ze nu toch in vredesnaam voor zilverappelbruin hebben gekozen!

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 18:14

Heel vreemd! KWPN stuurt hun DNA ouderschap tests toch door naar van Haeringen laboratorium dus misschien hebben ze ook een afspraak met die labo ivm kleuren testen? Waar ze zilver vandaan halen mag joost weten maar het komt in geen van de ouderlijnen voor op de 1e generatie en kan dus absoluut niet van pas zijn.

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 20:21

Peterina schreef:
Omdat juist behalve de bestaan van verder niets 'bewezen' is ivm de erfelijkheid van Splash en de aftekeningen in min of max vorm daarvan, wordt Splash voor het gemak onder de andere Overo familie lid Sabino geplaatst. Ik denk ook omdat de twee 'patronen' vaak dezelfde 'aftekeningen' geven dat er nog veel moet gebeuren (genetisch) voordat ze definitief uit elkaar te herkennen zijn, laat staan DNA getest kunnen worden. Beide zijn ook te afhankelijk van het W-gen en zijn zowiezo waarschijnlijk met elkaar inter-dependant.

Die laatste zin snap ik niet helemaal, wat bedoel je met W-gen? Want ik ken W als Dominant white en dat is weer een ander. Ik weet wel dat dominant white, sabino (01), roan en tobiano allen in KIT zitten, Frame overo zit ergens anders en ook splash zit hoogst waarschijnlijk ergens anders. Sabino hoort daarom ook niet meer bij overo en ook splash wordt niet echt meer onder die noemer gebruikt hoewel die nog we eens iets met overo te maken zou kunnen hebben gezien de blauwe ogen link. Wordt ook nog vaak gezegd dat sabino ook blauwe ogen veroorzaakt maar dar is geen aanwijzing vanuit KIT voor, vandaar ook dat splash ergens anders wordt gezocht.

En idd, kleurtests zou ik in engeland of de vs laten doen, stukken goedkoper en beter :j .

popcornlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-11 20:51

Vandaag contact gehad met het KWPN. Ze hebben met verschillende mensen daar gekeken. Maar ze vinden zijn kleur allemaal het meeste in de buurt van zilverappel bruin komen, vanwege dat wit in zijn staart.
Heb het dus voorlopig maar zo gelaten, maar zit er nu wel over te denken om toch maar die DNA test te gaan doen.
Hier is eerder al een tip over gegeven waar ik dit eventueel zou kunnen doen. Zijn er verder nog tips wat betreft dna onderzoek?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 15:42

popcornlover schreef:
Ze hebben met verschillende mensen daar gekeken. Maar ze vinden zijn kleur allemaal het meeste in de buurt van zilverappel bruin komen, vanwege dat wit in zijn staart.

;( :roll: ;( :roll:
Dus aan de hand van een foto en 'wat' wit in zijn staart ... wordt een paard als 'zilverappel' bruin beschreven!
En dit van een zg wereldklas Stamboek?!?!?! Van genetica hebben ze nog nooit gehoord!???????

Echt ik vind zo'n uitleg beneden alle niveau ... ben echt verbijsterd op zo'n antwoord!

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 16:01

popcornlover schreef:
Hier is eerder al een tip over gegeven waar ik dit eventueel zou kunnen doen. Zijn er verder nog tips wat betreft dna onderzoek?

Laat hem testen op Tobiano ... dan weet je in iedere geval of hij wel of niet bont (slipped tobiano) is ... behoort tot de mogelijkheid omdat moeder platenbont/tobiano is.

De grote witte vlekken zou je kunnen laten onderzoek door een test op Sabino (SB1).

Aangezien zijn kleur ... bruin ... en zijn afstamming (vos x platenbont bruin) ... weet je dat hij heterozygoot zwart EN vos is (Ee) en minstens 1x allel/gen Agouti draagt (om bruin te zijn) (A?). Het zou weggegooide geld zijn om op Red/Black Factor (Extension) of op Agouti te testen.

Aangezien dat noch Frame Overo of Silver in de directe familie zit heeft het echter geen zin om daarop te testen.

popcornlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-11 16:38

@Peterina: ik had precies hetzelfde idee. Ik dacht ook te maken hebben met een professioneel stamboek, maar dit valt dus vies tegen. Ik heb niet voor niets op hun verzoek een plukje manen meegestuurd voor evt DNA onderzoek. Ik had van hun toch wel verwacht dat zij dit zouden laten uitvoeren. Zeker gezien hun eigen twijfel over zijn kleur.

Hoewel ik niet met hem kan fokken (geen hengst/merrie) vind ik het wel leuk om zijn 'echte' kleur te weten en om dit goed op papier te hebben staan.

En dan te bedenken dat dit allemaal begonnen is omdat hij in eerste instantie door het veulenboek niet goed geschetst is en ik dit gecorrigeerd wilde hebben voordat ik een startkaart aan zou vragen!