Shetlandpony: buiten of binnen in de winter?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Shetlandpony: buiten of binnen in de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 17:41

Ja, natuurlijk kunnen ze gewoon buiten, mits er een schuilstalletje is natuurlijk.
Dekentje liever niet, daar verpest je de vacht alleen maar mee als het niet echt nodig is.

LisStruving

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 17:47

Bizzybijtje schreef:
Ja, natuurlijk kunnen ze gewoon buiten, mits er een schuilstalletje is natuurlijk.
Dekentje liever niet, daar verpest je de vacht alleen maar mee als het niet echt nodig is.

Wat bedoel je met 'verpesten'?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 17:52

NoaLoverr schreef:
Bizzybijtje schreef:

Wat bedoel je met 'verpesten'?

Nou, zoals ik zei :') Verpesten.
Pony's die vrijwel geen wintervacht meer ontwikkelen, moeilijk door hun haar heen komen, vetlaag die niet meer goed zijn werk doet etc. etc.

Je krijgt suikerpaardjes :)

LisStruving

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 18:27

O Zo, Jaa maar ik doe gewoon liever een dekentje om.
Mijn menig :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 18:29

Mijn pony komt zonder deken juist niet meer door de vacht heen,
als ik dan een keer serieus bezig wil,kan dat niet,omdat ze na 5 min. zeiknat is.
En ja,ik stap haar droog,maar het duurt toch te lang voordat ze droog is.
Hiervan is ze al een keer eerder ziek geweest,dus ik doe lekker de deken om :))

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 18:33

Mijn shet heeft enkel in de winter of op wedstrijd een zweetdeken na het mennen. In de zomer spuit in ze nat na het mennen. Scheren doe ik zo lang mogelijk niet.

LisStruving

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 20:41

Ik scheer ze ook niet.
dat vind ik zonder van die lieve vachtjes !<3
en ik was ze denk ik 3 x per jaar?
Afspoelen doe ik vaker..

Fellpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 10:43

Mijn pony staat 24/7 buiten voorzien van een schuilstal. In september begin ik altijd al met een waterdichte deken erop te leggen. Dit is om een dikke wintervacht te voorkomen, omdat hij 's winters natuurlijk sneller zweet. Maar in de winter krijgt hij een winterdeken op (gevuld dus). Dit doet hij prima. En volgende maand word mijn ponytje lekker geschoren (dan krijgt hij ook een deken op natuurlijk).

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 10:50

Mijn shetlander heeft een villa met prive paddock en ook nog een bestraat stukje met afdak. Ze is weinig binnen te vinden. Staat graag in de sneeuw maar als het regent staat ze graag onder het afdakje. Ze kan kiezen en heeft alle luxe maar is graag buiten in haar dikke berenvacht!!
Afbeelding

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 10:57

als je een dekentje om doet zullen ze het kouder hebben dan met hoor... je maakt namelijk hun natuurlijke warmings systeem kapot... hun haren gaan rechtop staan om te isoleren...een deken gooit deze plat... hoogswaarschijnlijk hebben ze t dan kouder als met een deken (dit is anders voor geschoren paarden natuurlijk want hier is het natuurlijke verwarmingssysteem sowieso al naar de knoppen omdat de haren kort geschoren zijn...)

Wat mensen vaak ook doen is als ze een paardje toch in de winter buiten hebben (van welk ras ook) ze de natuur hun gang laten gaan wat betreft wintervacht en dan als het echt heeeeeeeeeeel houd word toch een deken op leggen...weg het hele nut van die haren... diertje zal het dan kouder hebben als zonder deken...of je met er al 3 opleggen ofzo!

veel effectiever in de winter of als het eens een dagje heel koud word is meer hooi voeren om ze extre energie te geven zich warm te kunnen houden!
Laatst bijgewerkt door AlexandraM op 30-05-11 11:02, in het totaal 1 keer bewerkt

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 11:01

Inderdaad, wat alexandra zegt. Deken is helemaal niet nodig. En al helemaal niet op een shetlander die als gezelschapspony dient!! (voordat er een boel gezever komt over hard werkende shetten)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 11:05

Enig idee waar de Shetlander oorspronkelijk vandaan komt? Lees maar eens over het klimaat daar. Dat is veel heftiger dan die wintertjes hier. Hun wintervacht ook wel eens goed bekeken?

Gewoon buiten houden, dus met wat ruwvoer. Daar maak je ze blijer mee dan ze te laten binnen staan. Mijn eigen paardje staat ook buiten met een aantal Shets, nou, koud hebben ze het echt niet, hoor. ;)

Fellpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 12:29

Twiggy2008 schreef:
Enig idee waar de Shetlander oorspronkelijk vandaan komt? Lees maar eens over het klimaat daar. Dat is veel heftiger dan die wintertjes hier. Hun wintervacht ook wel eens goed bekeken?

Gewoon buiten houden, dus met wat ruwvoer. Daar maak je ze blijer mee dan ze te laten binnen staan. Mijn eigen paardje staat ook buiten met een aantal Shets, nou, koud hebben ze het echt niet, hoor. ;)

Geheel mee eens, maar aangezien ik een sportpony heb is het voor mij iig een ander verhaal :j

Sharon_sem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 14:16

Mijn shet staat ook 24/7 buiten met een vrij grote schuilstal hij staat samen met een welshxappaloosa kan prima na mijn idee

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 14:07

ja dat kan makkelijk vooral met een schuilstal!

xVelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 15:03

Mijn shetlander heeft een stalletje in de wei staan waardoor die zelf kan kiezen binnen of buiten..Staat eigenlijk altijd buiten :j

frodo1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 14:50

Als je de keuze hebt: naar buiten :)

Daar doe je ze echt een groot plezier mee.
Die van mij staat overdag buiten en 'snachts wel binnen, in de wintermaanden tenminste.
Dit alleen omdat ze niet buiten mogen blijven bij ons op stal en kan helaas niet zo snel land vinden in mijn woonplaats voor 24/7.

FNews

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 11:42

ik zou de shetlander buiten laten staan maar natuurlijk wel met een schuilstal !!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 12:02

Het is altijd fijn als een paard kan kiezen voor een schuilstal of buiten, maar heb je dat niet, dan bieden struiken, bomen, een schutting, riet e.d. ook prima bescherming, hoor. ;)
Mijn paard staat al jaren zonder schuilstal (mogen wij hier niet bouwen) met Shetties buiten en die zijn dolgelukkig! Wij hebben dan wel natuurlijke beschutting op het land, maar ze maken daar eigenlijk vrijwel nooit gebruik van. :)

Marive

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 12:06

Hier staan ze ook altijd buiten zonder deken, sinds afgelopen jaar wel met schuilstal. Maargoed daar staan ze eigenlijk liever niet in :+

Er wordt trouwens wel gewoon mee gereden, maar op een of andere manier hebben we (gelukkig) geen pony's die dan heel snel al erg aan het zweten zijn. Kon afgelopen winter bijvoorbeeld gerust ruim een half uur stevig longeren, pony was natuurlijk wel warm maar zeker niet heel erg bezweet :)

sporten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 12:16

we hebben 1 shetland hengst Smokey die staat geheel jaar buiten

bij heel slecht weer, sneeuw, of omweer zetten we hem in zijn stal binnen

Smokey is het liefst buiten

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 12:22

Schetlanders staan er bekend om! Ze kunnen gewoon buiten bijven!
Wel natuurlijk een stalletje/schuilstal. Een deken heeft geeen nut, hij/zij zal het alleen maar kouder hebben.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 19:19

Nogmaals, een schuilstal hoeft helemaal niet per se, mits er andere schuilmogelijkheden zijn!

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 19:24

Buiten..

bij ons op stal staan ze gewoon buiten 1tje heeft een regendekentje op anders is het zo vervelend rijden voor de les kindjes. onze oude sok heeft wel snachts binnen gestaan van het winter.. die vond het buiten niet leuk meer snachts

Typfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 19:26

Buiten! :j