Het fokken van brave gebruikerspaarden.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 12:08

Ilegra schreef:
Vroeger werd er wel meer naar karakter gekeken dan tegenwoordig.
Bij de verrichtingsonderzoeken kregen hengsten nog een cijfer op stal gedrag en karakter.
Dat zie je nu niet meer terug.

Je leest de rapportages de laatste jaren niet meer????

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 12:11

sarabande schreef:
Angela schreef:
Met niet meer meespeelt bedoel ik dat het karakter een veel belangrijkere plek heeft. Over het algemeen staat het uiterlijk en wat daar te verbeteren is voorop, en komt het karakter daarna. Ik bedoel niet dat het karakter helemaal niet meespeelt. Voor mij zou het karakter eerst moeten komen, en daarna het uiterlijk. Mooie hengsten genoeg, dus waarom niet eerst kiezen op het karakter?

En waar haal jij het vandaan dat dat niet gebeurt
Er is niet eerst er is een totaal plaatje dat aangevuld moet worden, of dat nu karakter, achterbeen, of mooi koppie is, nogmaals verdiep je eens in de fokkerij en de fokkers.

Van een aantal fokkers die ik persoonlijk ken. Ze gaan voor het uiterlijk van het paard, en het karakter is bijzaak. Want zelf kunnen ze prima met de moeilijkere paarden omgaan, dus ze zien karakter niet als een probleem. Ze geven aan dat ze goede paarden fokken, voor mensen die weten waar ze mee bezig zijn, en het karakter dus ook wel kunnen hebben. Maar goed, hopelijk zijn ze niet allemaal zo.

Zarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 12:13

En het voer dan wat in zo'n wedstrijdbeest wordt gestopt? Vaak krijgen ze wel 4 kilo biks per dag exclusief haver, en maar huilen dat de beesten te veel spanning hebben... Imo is dat ook een grote oorzaak, en het fokken minder.. Tuurlijk zijn er wel hengsten die 'moeilijker' gedrag doorfokken, maar ik geloof niet dat je daardoor niet vertrouwd met zo'n beest naar buiten kan gaan..
En ik las hier ook dat iemand schreef dat er niet meer naar (stal)gedrag vd hengsten wordt gekeken? Dat is de eerste keer dat ik dat hoor, ik lees het nog steeds in de rapportages?

FriesWytske

Re: Het fokken van brave gebruikerspaarden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 12:17

Dit speelt niet alleen bij het KWPN, maar ook bij de friezen.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 12:22

Dit is vooral iets bij de KWPN. Als je gaat kijken naar de NRPS hengsten die moeten ALLEMAAL
een crossparcoursje lopen, springparcours en een dressuurproef. De NRPS let in mijn ogen veel
meer op het allround gebruik van een paard.

tiswatofnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 12:42

Mijn doel in het fokken is allround paarden fokken voor de landelijke ruiter uit goeie, lieve, brave merrie's. Lekker dressuurrijden, naar de springles op de club en in het weekend met een vriendin het bos in. Daar heeft het gros van de mensen een paard voor.
Ik fok ze zelf op. Ze zijn en blijven paard maar ik ben de baas. Bij vrijwel allemaal is het als 3 jarige opstappen en rijden omdat ze weten dat er geluisterd moet worden en dat ze daarna gewoon lekker de wei in kunnen. Niet met alleen maar leeftijdsgenootjes maar ook met die ouwe dominante ruin, die zeikerige merrie en het speelse jonkie van een jaar.
Moeite met verkopen van zulke 'gewone' paarden? Nee want aan zulke paarden beleef je elke dag plezier :Y)

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 12:52

Waves schreef:
Ik denk dat dit niet komt door de sensibiliteit van het paard (alsof de paarden vroeger bomproof geboren werden :') )maar aan het gebrek aan kennis en de hedendaagse cultuur om het paard niet te desensibilseren.

Paarden worden tot hun 3e de opfok ingegooid waar ze gene kip zien en daarna in 1 keer ingereden en pas veel later gaat men een keer nadenken over verkeersmak maken.

Vroeger, en normaal, zou zijn om je paard van veulen af aan in de hand te hebben, mee te nemen de weg op met mama, mee te nemen naar gekke situaties, veel kinderen en volk en honden en trailers erbij etc. Daar krijg je rustige paarden van! En dan eerst verkeersmak maken aan de hand (wandelen, wandelen, wandelen) en dan pas een keer inrijden, zo hoort het! ;)

En de ruiters zijn veel en veel tuttiger geworden. Alsof buitenrijden iets enorm bijzonders is, eng brrr...
Gewoon verkeersmak maken en gaan met die banaan. Het lijkt wel alsof mensen gewoon niet meer weten hoe het moet... :\

Helemaal mee eens! Niets meer aan toe te voegen. En dan ook nog opfok zonder ouder dieren die de jonkies opvoeden. daar krijg je gewoon gedrags problemen van.

Of toch wel. Ik denk ook dat mensen te vaak de verkeerde koop sluiten. men schat zichzelf te hoog in, kijkt niet naar zijn eigen nivo maar alleen maar naar dat papiertje van die knol. En lopen pronken met een Totilas veulen van tig duizend euro trekt natuurlijk veel meer bekijks dan het 15 jarige paard van de buurman die nergens op of om van kijkt.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 12:54

FriesWytske schreef:
Dit speelt niet alleen bij het KWPN, maar ook bij de friezen.

Ik denk dat het friezen stamboek wel het ergste is kwa doorfokken op luxe en sport gerichtheid.

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 15:28

Ik denk dat er in de hedendaagse markt voor ieder wat wils is.
Probleem is dat dat wat men wil, niet altijd overeenkomt met wat men kan.
En inderdaad, dat men niet wil betalen voor een braaf recreatiepaard, ondanks dat die ook de nodige centen heeft gekost in dekgeld, voeding, opvoeding etc.

Vroeger werd de kennis en omgang met paarden met de paplepel ingegoten van generatie op generatie. Tegenwoordig is de paardensport voor meer mensen toegankelijk, op zich een goede zaak.
Alleen missen veel mensen de kennis en kunde. Manages doet nog veel te weinig aan kennisoverdracht.
Ik ben absoluut geen tegenstander van NH (heb zelf diverse cursussen etc gevolgd), maar ik ben wel tegenstander van het behandelen van het paard alsof het een mens is. Een paard moet behandeld worden als paard (iets wat de juiste beoefenaar van NH in mijn ogen ook doet), uiteraard met respect.
Ik ben het helemaal eens met sommige mensen hier dat er veel te veel getrut wordt met die dieren.
Dat komt de opvoeding niet ten goede.
Als mijn veulen mij trapt, krijgt ze een schop onder haar kont terug. Moet je het commentaar eens horen!!
"Ze is nog zo klein..." Moet je nagaan hoe het voelt als ze groter is!!! Die duidelijkheid maakt dat het nu al een braaf diertje is. Ze weet wat ze mag en niet mag. Dat geeft haar rust en vertrouwen; grenzen en kaders. "Zolang ik niet trap/bijt/steiger, blijft mijn mens heel lief." (Simpel gezegd)

Daar staat tegenover dat ze wel veulen mag zijn. Als ik lees dat mensen met veulens/jaarlingen al freestylen een paar keer week, zadeltjes opdoen, singeltjes om, bitjes in etc. gaat mijn haar overeind staan!!
Pure kinderarbeid. Als een veulen de eerste 6 maanden gewoon geleerd heeft halstertjes op en af te doen, vast te staan en zijn voeten te geven, is dat meer dan genoeg. En komt hij ook niet half wild uit de opfok. Wat een onzin. Natuurlijk is het wel zo dat je het dier na die 3 jaar rustig en met geduld hoort te beleren; de tijd neemt om te desensibiliseren. Als je dat netjes doet, heeft zo'n paard net zo goed vertrouwen.

Als laatst wil ik ook nog zeggen dat er tegenwoordig maar door iedereen met vanalles wordt gefokt en gereden. Ook met paarden die daar totaal niet voor geschikt zijn en/of zelfs helemaal niet voor gefokt zijn.
Als je een draver of Shire koopt met de intentie om naar de Grandprix te rijden, moet je niet gek opkijken als er problemen komen (heeeeeeeeeeel misschien een uitzondering daar gelaten).
En als je alleen maar op een manage hebt gereden zonder je verder te hebben ingelezen en geoefend, verwacht dan ook niet dat je een veulen alleen zonder begeleiding kunt opvoeden tot stabiel, betrouwbaar paard. (Of het nu een Gelder of Volbloed is)

Basti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 02:24

Ik geloof niet dat de paarden lastiger of sensibeler worden gefokt tegenwoordig. Ik geloof wel dat er een grote club met angsthazen die zichzelf dressuurruiters noemen is bijgekomen. Ze leren die paarden niets meer en schijten bij iedere keer dat ie met zijn oor wappert in hun broek.

Het is niet voor niets dat een Bartels, Cornelissen, Heuitink promoten om die dressuurpaarden veel meer mee naar het bos te nemen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 02:42

sarabande schreef:
Je leest de rapportages de laatste jaren niet meer????

Er mag dan een cijfer gegeven worden voor karakter en stalgedrag maar commentaar wat bij het verrichtingsonderzoek gegeven wordt is altijd hetzelfde: "Eerlijke betrouwbare hengst, makkelijk in de omgang en rustig op stal."
Het is gewoon een standaard zinnetje en ik heb hengsten in omgang gezien waarvan ik me afvroeg wat dan de criteria zijn voor 'eerlijk' en 'betrouwbaar'.

Ik zou toch zelf graag willen weten hoe een hengst is in omgang en hoe hij reageert op zijn omgeving, dat speelt bij mij zeker een rol in hengstenkeuze. Maar blijkbaar mogen alle lichamelijke afwijkingen uitgebreid genoemd worden ookal kun je die als fokker zelf ook wel zien, maar juist het karakter, wat je niet eerlijk kunt beoordelen bij 10 minuten hengstenshow, daar laten ze dan weer niets over uit.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 09:29

Anneliesdj dat ben ik geheel met je eens!
Moet ook wel zeggen dat het bij de ponyhnegsten iets makkelijker gaat, maar ik ga de hengsten altijd bij de hengstenhouder op stal bekijken voordat ik met ze dek! Dan kun je idd meer zien als met die hengstenshow waar ze zichzelf een paar minuten moeten gedragen...

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 09:43

Mijn opa werkte vroeger op het land met paarden. Waren fries x gelder denk ik. En weetjewat,, veulie weekje oud moest ie mee met mama het veld op. Daar krijg je pas makke paarden van :j

Ik denk dat er 2 dingen een rol spelen. Eerst de bakruiters en als het paard dan 1 keer mee buitengaat en schrikt wordt die als te sensibel bestempeld. En het andere is dat er gefokt wordt op paarden die willlen presteren. Niets mis mee, maar dat zijn vaak de paarden die buiten net iets sneller gaan dan jij wilt, en als het te saai wordt zelf een feestje maken.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 09:56

anneliesdj schreef:
Ik zou toch zelf graag willen weten hoe een hengst is in omgang en hoe hij reageert op zijn omgeving, dat speelt bij mij zeker een rol in hengstenkeuze. Maar blijkbaar mogen alle lichamelijke afwijkingen uitgebreid genoemd worden ookal kun je die als fokker zelf ook wel zien, maar juist het karakter, wat je niet eerlijk kunt beoordelen bij 10 minuten hengstenshow, daar laten ze dan weer niets over uit.

Dan ga je toch een paar keer kijken, dat mag

merensje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 10:23

Toch even reageren. Ik geloof dat een goede opvoeding en netjes aanrijden heel veel invloed heeft. Maar er zijn een aantal factoren die je er niet uitgeleerd krijgt.
Ik rij nu inmiddels meer dan 30 jaar (help), ik heb in mijn jonge jaren altijd paarden voor anderen gereden. We hadden op de manege wel een buitenbak maar om nou te zeggen dat die gedraineert was, nou nee. Dus zodra er een stuur en een rem op een paard zat namen we ze mee naar buiten , we hadden wel de luxe van een bos heel dicht bij. Stukje langs de weg en we waren er.
Toen al wisten we dat er paarden waren die dit gewoon deden en paarden die schrikkeriger waren en ook toen waren er paarden waar we never nooit alleen mee naar buiten konden. Al lieten we ze de camping, de weg en het electriciteitshuisje 100 keer zien. Gekkenhuizen zijn van alle tijden en er was geen verschil in opvoeden, wel in bloedvoering en bij oudere paarden hoe verreden ze evt waren.
En dat blijft zo al zijn er tegenwoordig wel steeds meer paarden naar mijn gevoel die lastig zijn buiten. Ik heb nog steeds de opvatting dat ik met elk paard naar buiten moet kunnen, helaas zijn er steeds meer met wie me dat niet meer lukt. Flipper-de-flip en best gevaarlijk dus.
En dat zijn toch steeds vaker de hoog in het bloed staande paarden. De sensibel gefokte paarden.
Die zijn dan sportgefokt, hebben niet het uiterlijk, de beweging, de mentaliteit mee (of ze hebben helemaal niks mee) en dan moeten dit soort paarden ineens naar ons hobby ruiters.....
Ik wil dus zeggen: het ligt aan de ruiters, de binnenbak generatie, maar ook aan de fokkers. Iedereen wil een topper. En er wordt te weinig over nagedacht dat er meer gebruikspaarden nodig zijn dan toppers. En wat moeten de recreatieven met de mislukte Totilassen??
Het ligt ook aan gebrek aan zelfkennis bij de ruiters, ik heb een paar jaar geleden een nieuw paard gezocht en ben me kapot geschrokken van de de hoeveelheid totaal verreden paarden.
En dan het laatste punt; hoeveel bakken kritiek krijgen mensen vaak over zich heen als ze op hun pensionstal of manege aan komen zetten met een bv Tinker, Merens of Fjord? Geloof me, dat gebeurd. En om "mee te doen" gaan ze dan liever op zoek naar een "echt paard".

Het is een wat hak op tak verhaal geworden maar ik bedoel uiteindelijk: er zijn veel factoren die meespelen imo.
Feit blijft: brave, bomproeve paarden worden zeldzamer en , het goede nieuws, ze worden duurder!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 12:21

Merensje ik ben het volledig met je eens.

Zoals ik al eerder aangaf wil ik ook zeker niet met alleen mijn finger wijzen naar de fokker.
Ook de gebruiker heeft hier een rol in en daarmee wil ik ook zeker niet de richtlijnen van het stamboek over het hoofd zien.
Als fokker wil je ook dat je fokmerrie predicaten behaald en je wilt ook dat de nakomelingen zo hun punten scoren in de ring.
Het is maar net wat beloont wordt binnen het stamboek.

Sarabanda ik zie geen cijfers staan, in de rapportages staan wel zinnetjes in het verslag als: eerlijk, betrouwbare hengst die zich makkelijk lijkt te bewerken. Of actieve werkwillige hengst, de hengst heeft veel bereidheid tot werken.
Maar om eerlijk te zijn, het zijn vaak wel standaart zinnetjes.
Vroeger werden de hengsten ook beoordeeld met een cijfer op een terreinproef, dat lees ik niet echt terrug in de trainingsrapporten.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 12:23

Ilegra schreef:
Vroeger werden de hengsten ook beoordeeld met een cijfer op een terreinproef, dat lees ik niet echt terrug in de trainingsrapporten.

Er is geen terreinproef meer ze krijgen cijfers voor het doel waar ze voor gefokt worden, maar ze gaan dus wel lekker het bos in

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 12:44

Sarabande: ze gaan wel het bos in, maar daar worden ze niet op beoordeeld ;) Want topsporters zullen het worden en dan is het blijkbaar niet zo interessant om te weten of het beest wel fatsoenlijk door het bos kan ;)

Ik merk in mijn omgeving dat brave paarden (geen dooie sullen) wel goed verkopen :j Een braaf paard is heel wat waard. Men komt wel terug van de rillerige types ;)

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 12:49

Pletje123 schreef:
Sarabande: ze gaan wel het bos in, maar daar worden ze niet op beoordeeld ;)

Dat staat er ook volgens mij

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 12:54

Omdat mensen niet willen betalen voor een braaf paard.
Wel voor een geweldig bewegend, hoog geklasseerd, goed opgeleid paard met veel uitstraling.

Maar mensen die eens een wedstrijdje willen rijden, niet persé Z willen rijden, graag eens een buitenritje zouden maken, kortom mensen die een simpel braaf paard willen, die zoeken doorgaans in prijsklasses waarbij een fokker niet eens uit de kosten komt. Dus ik vind het persoonlijk helemaal niet vreemd dat daar minder specifiek voor gefokt wordt eigenlijk...

EDIT: Ik ben er trouwens ook heilig van overtuigd dat het merendeel van de schrikreacties bij paarden op concours, en met name in de lagere klassen, voortkomt uit de ruiter die schrikt en niet het paard!!
Laatst bijgewerkt door 0000 op 22-05-11 12:57, in het totaal 1 keer bewerkt

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 12:55

In de laatste "Hippisch N-Nederland" stond een interview met een bekend fokkersechtpaar uit Onstwedde. Zij zeggen o.a. het volgende: "Niet alleen een topruiter moet met een fokprodukt uit de voeten kunnen, maar ook de landelijke ruiter. Een goed karakter bij een paard is gewoon heel belangrijk. Een paard moet bewerkbaar zijn; dit streven brengt ons geregeld bij Duitse hengsten, omdat we het idee hebben dan ze daar koeler in het hoofd zijn, en dat vinden we erg belangrijk".
En ze zijn echt niet de enigen; met regelmaat lees je dit soort uitspraken van Nederlandse (dressuur-)fokkers. Ook springhengsten worden vaker ingezet, omdat die gemiddeld beter te rijden zijn. Neem alleen het verschil al als je naar b.v. een groot Indoor gaat. Bij het springen is er leven op de tribunes, gezellig geklets, men loopt de trappen op en af, er wordt met koffie en nog veel meer gelopen, er wordt naar hartelust geflitst. Dan begint de dressuur; er komt een stewart bij de trap(!) die je tegenhoudt als je naar je stoel wilt, er wordt om stilte gemaand en er is een loopverbod. 1 Klikkend fototoestel, een "verkeerd" geplaatst bloemstuk en een dressurpaard maakt rechtsomkeert............. is dat nou echt waar we naar moeten streven?
Zelfs de fokker van Totilas zegt dat je een topper niet kunt fokken, dat overkomt je. En vergeet dan niet te vermelden dat deze hengst uit een gerenommeerde moederlijn komt van springpaarden.................... :D

Het verkeersmak zijn wordt jaarlijks een groter probleem wat niet verwonderlijk is als je ziet hoe hard en onverschillig veel automobilisten zijn in het huidige verkeer. En vlak de loonbedrijven met hun monsterlijk grote machines die met 60 km./uur over smalle landweggetjes razen niet uit, een jochie van 17 er in, MP3 speler op maximaal en blik op oneindig. Dan wordt er wel erg veel verlangd van zelfs onze brave paarden! Daarom is het fokken van paarden met gemakkelijke karakters steeds belangrijker, mede doordat de opleiding van de jonge generatie ruiters aan alle kanten tekort schiet. Niemand leert meer zitten, alles is gericht op het winnen van prijzen en wp.

Natuurlijk zijn er ook makke dressuurpaarden, er zijn hete Geldersen (die dan toch ook weer snel afkoelen indien nodig) en ook bij de pony's is er veel gebeurd. De Haf moest chiquer, dus Arabier en in. De Fries moest sneller reageren dus weg bomproof Fries. Ook de Fjord moest hoogbeniger, luxer......................... maar helaas betekent mooier niet altijd beter.
Laat ons maar fijn brave gebruikspaarden fokken, die dan misschien niet op Olympisch niveau zullen presteren, maar waarmee hun eigenaren wel de tijd van hun leven mee beleven! +:)+

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 12:55

Basti schreef:
Ik geloof niet dat de paarden lastiger of sensibeler worden gefokt tegenwoordig. Ik geloof wel dat er een grote club met angsthazen die zichzelf dressuurruiters noemen is bijgekomen.
Ze leren die paarden niets meer en schijten bij iedere keer dat ie met zijn oor wappert in hun broek.
.

*\o/* :D

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 13:00

sarabande schreef:
Pletje123 schreef:
Sarabande: ze gaan wel het bos in, maar daar worden ze niet op beoordeeld ;)

Dat staat er ook volgens mij

Klopt hoor, maar ik bedoel dat het voor de beoordeling weinig uit maakt, dus is het niet te vergelijken met de terreinproef :) Dat ze het bos in gaan is voor de paarden super, maar als fokker zie je daar verder weinig van terug in de informatie omtrent zo'n hengst.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 13:03

linky schreef:
In de laatste "Hippisch N-Nederland" stond een interview met een bekend fokkersechtpaar uit Onstwedde. Zij zeggen o.a. het volgende: "Niet alleen een topruiter moet met een fokprodukt uit de voeten kunnen, maar ook de landelijke ruiter. Een goed karakter bij een paard is gewoon heel belangrijk. Een paard moet bewerkbaar zijn; dit streven brengt ons geregeld bij Duitse hengsten, omdat we het idee hebben dan ze daar koeler in het hoofd zijn, en dat vinden we erg belangrijk".
En ze zijn echt niet de enigen; met regelmaat lees je dit soort uitspraken van Nederlandse (dressuur-)fokkers. Ook springhengsten worden vaker ingezet, omdat die gemiddeld beter te rijden zijn. Neem alleen het verschil al als je naar b.v. een groot Indoor gaat. Bij het springen is er leven op de tribunes, gezellig geklets, men loopt de trappen op en af, er wordt met koffie en nog veel meer gelopen, er wordt naar hartelust geflitst. Dan begint de dressuur; er komt een stewart bij de trap(!) die je tegenhoudt als je naar je stoel wilt, er wordt om stilte gemaand en er is een loopverbod. 1 Klikkend fototoestel, een "verkeerd" geplaatst bloemstuk en een dressurpaard maakt rechtsomkeert............. is dat nou echt waar we naar moeten streven?
Zelfs de fokker van Totilas zegt dat je een topper niet kunt fokken, dat overkomt je. En vergeet dan niet te vermelden dat deze hengst uit een gerenommeerde moederlijn komt van springpaarden.................... :D

Het verkeersmak zijn wordt jaarlijks een groter probleem wat niet verwonderlijk is als je ziet hoe hard en onverschillig veel automobilisten zijn in het huidige verkeer. En vlak de loonbedrijven met hun monsterlijk grote machines die met 60 km./uur over smalle landweggetjes razen niet uit, een jochie van 17 er in, MP3 speler op maximaal en blik op oneindig. Dan wordt er wel erg veel verlangd van zelfs onze brave paarden! Daarom is het fokken van paarden met gemakkelijke karakters steeds belangrijker, mede doordat de opleiding van de jonge generatie ruiters aan alle kanten tekort schiet. Niemand leert meer zitten, alles is gericht op het winnen van prijzen en wp.

Natuurlijk zijn er ook makke dressuurpaarden, er zijn hete Geldersen (die dan toch ook weer snel afkoelen indien nodig) en ook bij de pony's is er veel gebeurd. De Haf moest chiquer, dus Arabier en in. De Fries moest sneller reageren dus weg bomproof Fries. Ook de Fjord moest hoogbeniger, luxer......................... maar helaas betekent mooier niet altijd beter.
Laat ons maar fijn brave gebruikspaarden fokken, die dan misschien niet op Olympisch niveau zullen presteren, maar waarmee hun eigenaren wel de tijd van hun leven mee beleven! +:)+

Vroegah mocht je niet eens praten tijdens een dressuurproef

En wbt Totilas, die is echt niet braaf en als je zijn fokker aanhaalt, waar zijn de volle broers en zuster. Het spreekt elkaar allemaal nogal tegen
Het gaat niet over verkeerd fokken het gaat om geld.
Daarom kopen meisjes met weinig ervaring een totaal niet passende 3 jarige, daarom haalt de politie paarden uit het Oostblok. Als wij als fokkers uit de kosten willen komen richten wij ons op kwaliteit, gezondheid, prestaties, ja en ook karakter, want daar is nog steeds geld voor

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 13:05

Ik geloof dan ook dat de specialisatie dressuur en springen niet echt handig is.