Weidebevalling of in de stal: help!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Alikesflame

Re: Weidebevalling of in de stal: help!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 23:24

hoe groot is je stal dan?
Kan je in de buurt van het weiland wel 's nachts waken?

FamkeW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-11 09:50

De stal die ik in de garage kan maken is denk ik 3 bij 3? Misschien iets groter? Ik heb het landje nog niet zo lang, maar denk wel dat ik een waak-tentje mag opzetten bij de buren. Wanneer begin ik daarmee? Als er melk langs haar benen druppeld? Ik kom er nu elke avond, en hoe meer tekenen hoe vaker per dag ik even ga kijken. En dan als het lijkt dat het er echt aan zit te komen kamperen? En een paar keer per nacht de wekker zetten? Ik heb dit nog nooit alleen gedaan. Mijn fries stond destijds in pension waar ze geboortebegeleiding deden. Met camera's en geboortealarm en alles! Nu doe ik het bij m'n shetje zelf. Vind het echt super geweldig maar wordt er ook een beetje onzeker van...

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 10:04

3 bij 3 is in elk geval ruim zat. Tentje zou ik alvast opzetten als je voor die optie kiest. Dan went ze er aan.
Niet elke merrie kegelt, dus daar kan je niet vanuit gaan.
Het eerst wat je meestal al een poos van te voren ziet is slappen banden.
uier komt op spanning.
als de spenen vol lopen dan is dat meestal een teken dat het vlot komt.
gedrag is ook een duidelijk teken. (staat ze alleen?) Vaak worden ze dag van de geboorte onrustig en gaan ze soortgenoten vermijden of juist wegsturen.

Zeker als je ineens een grotere verandering ziet moet je op gaan letten.

FamkeW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-11 10:24

Misschien moet ik beide opties maar inregelen? Voor het geval dat? Want zo'n wei is donker snachts idd... en dan wordt het vanuit mijn tentje een finke zaklamp...

heeft iemand ervaring met zo'n halster-geboortemelder?

Enh oe groot moet een schuilstalletje hier eigenlijk zijn?

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 10:26

Mijn shetmerrie (2e veulen met 6 jaar ertussen) druppelde eerst een paar dagen kleurloze vloeistof toen dit echt geel/wit werd was het met een paar uur bekeken. Dit was ook mijn eerste veulen alleen, daarvoor had ik idd. een bevriende fokker met zeer veel ervaring een paar huizen verder, en ik vond het doodeng, op het moment zelf ging alles heel voorspoedig en vanzelf sprekend, maar het traject daarvoor was voor mij net zo spannend en onzeker als nu voor jouw. Maar het is wel een super ervaring!

Idd. de banden in de gaten houden, mijn merrie kreeg ook een paar dagen te voren buikpijn, (dan gaat het veulen goed liggen) Een paar uurtjes voor de bevalling werd ze onrustig en zonderde ze zich af van de andere pony's, toen ik na een uurtje weer ging kijken runnikte ze zacht toen ze me zag, ging liggen en voor ik het telefoonnummer van de bevriende fokker in kon toetsen om te vragen hoe verder zag ik al 2 voetjes en een neusje. (ik had niet eens de tijd om mijn man te roepen om te kijken)

Ik zou op je eigen gevoel afgaan wat betreft stal of wei en anders je vragen wat je DA vindt en je daar aan vast houden, hier krijg je heel veel voor- en tegens en aan de hand daarvan kun je een afweging maken, maar het moet ook allemaal haalbaar zijn (hoelang moet je in een tentje, moet je de volgende ochtend gewoon werken, heb je kinderen er zijn zoveel factoren die meespelen) niemand kan zeggen hoelang het duurt. 3 x 3 is voor een pony van 80cm ruim genoeg, kan ze mooi een beetje in scharrelen, af en toe aan een longeerlijn op het gemeenteveldje grazen. Als ik haar buik zo zien zal ze niet de behoefte hebben om een sprintje te trekken, ze moet zich vooral veilig en op haar gemak voelen, en spanning bij jouw is spanning bij de pony.

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 11:20

Die halstergeboorte melder schijnt goed te werken. Annastasia hier op bokt heeft daar ervaring mee.

FamkeW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-11 14:10

Er is inderdaad werk, een dochter en een huishouden. Het makkelijkst voor mij is de garage. Het fijnst voor de pony (en haar gezelschap) om de weide te keizen...

Ik heb een laptop met internet (umts). Is dat voldoende voor een ip camera? Of moet die laptop dan in het land blijven? Lastig hoor die keuzes! :(

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 14:33

ik heb ook een halstermelder (voor het eerst) en ben er erg tevreden over, werkt hetzelfde als een band, maar fijner voor het paard.

Steffi_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 14:51

Dan lijkt mss de garage een betere optie? Misschien kan je een klein paddockje maken daar zodat ze toch een beetje buiten kan lopen?
Ik heb voor de bevalling van mijn paard een draadloze camera gekocht en de ontvanger op een tv aangesloten. Dan kan je eventueel nog een halsteralarm gebruiken. Als die dan afgaat kan je gewoon op je tv (of natuurlijk laptop) kijken.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 14:53

Wij hebben nou 2x een weide bevalling gehad en tja.. beide heeft zijn voor en nadelen.
Bij mij was de keuze makkelijk omdat ik ruimte wilde voor mijn merries.

FamkeW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-11 22:03

Hebben hier net alles op een rij gezet. En nog een briljante oplossing gevonden! Een stalletje tijdelijk in de achtertuin!! En dagelijks even lekker grazen bij de gemeente :j ga ik er wel een boekje bij lezen hihihi! Nog wel even de buren inlichten... ;)

Ik haal haar over 2 weken hierheen, of eerder zodra ik merk dat ze anders wordt. Huren dan gewoon even een trailer, want dan hoeft de hoogzwangere dame niet dat eindje te lopen :) babyfoon en webcam erbij! Ik denk dat dat moet lukken. Dat voelt voor mij ook het rustigst, immers: een rustig baasje geeft een rustige pony! En ze zal de aandacht heerlijk vinden!

Allemaal super bedankt voor de reacties! Mocht iemand het nog leuk vinden: ik kan haar vorderingen deze weken wel melden! De pony in de achtertuin!! *\o/*

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 20:55

Super toch! En nu rustig wachten op een knap veulentje.

FamkeW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-11 22:27

Ik ben ontzettend benieuwd! Het hengstje was vosbont met veel haar :D