Shetlander x welsh ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 11:15

Albert schreef:
Ik zie het voordeel niet van deze kruissing. Een Shet is al beresterk en machtig voorwaarts. Een Welsh heeft een iets edeler hoofd, maar je zal er wat werkbaar karakter betreft op achteruit gaan.
Eigenwijs X Draak = niet fijn.
Maar goed, je kan het product, mits bont, altijd nog aan Aard van de Kamp slijten.
Het is iig een heel mooi merrietje.

Ben ik dus gelukkig niet de enige die dat vindt!!!

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 12:37

Irre"]
[quote="Meavey schreef:
En over de kleur, je hebt altijd 50% kans op een bont veulentje.
Ook al gooi je er een effen hengstje op.
Jouw bonte merrie heeft een mooi veulen gebracht als ik me niet vergis..
[/quote]

Jep, mooi is hij wel, maar helaas niet bont. Haha!
Maar dat had dus wel gekund.
Als je idd een beetje bang bent om er een wat grotere hengst op te zetten, is idd Mon Cherie dat welshje van 98 cm, een goede keus. Het is alleen wel zo dat de veulens van hem, met name uit grote moeder, zoals bv jouw Sonja, wel een grote kans hebben weer groter te worden dan 106 cm en dan zijn ze dus te groot voor het stamboek.
Ze zullen dan nog wel een papier krijgen maar denk niet dat ze dan nog mee mogen doen aan keuringen.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 12:45

Misschien kruisen met een dartmoor? Die zijn minder heet dan een welsh! Wel geen bonte ponies, maar niet zo groot en erg leuk! Ik ken een ijslander x dartmooer, superponytje!!!

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 13:17

Irre schreef:
heeft iemand misschien foto's van een welsh x shet ?

U vraagt wij geven Haha!

Dit is ons Bie(ke) (voluit Bianca Tong uitsteken ) een product van een kruising tussen een Shet en een Welsh.
Ik kan zeggen dat ze de aanleg voor dik te worden van de Shet moet hebben meegekregen, 1 blik op een handje korrel en ze zwol 5 kilo. *LOL*

Ik heb ze als groene 3-jarige gekocht, apart karakter dat kan ik wel zeggen ...
Je kon ze ook Bieke zonder vrees noemen, die kreeg je echt niet van haar stuk, toen ze nog niet officieel zadelmak was "reed" ik ze van de 1 wei naar de ander (lees ik zat er op met halster en touw, béétje onverantwoord Haha! ) vaak nog is mét een handpony erbij ook.
Trekkers, camions, plastic, wegenwerken, ... mevrouw stapte overal vastberaden langst alsof het dus echt niets was. Zo een ongelooflijk brave superpony eigenlijk!
Zou nog iets geweest zijn voor op de kinderboerderij (nou staat ze bij de moeder van m'n broers' ex in Frankrijk en domineert ze een kudde Friezen *LOL* , ook niet slecht natuurlijk )

Zolang ze niet moest werken kon je er echt alles mee, ze was slim, braaf, dominant tegen andere paarden (meette zelf iets van 1.10m maar de Friese hengst knielt voor haar *LOL* ).
Vanaf de moment er iemand écht mee aan de slag wou werd ze heel fel, "spelen" was allemaal goed (en hoe meer hoe liever) maar een beetje dressuurmatig trainen of parcourtje springen daar moest je ze in overtuigen want dat deed ze niet zomaar. (Angelke op bokt heeft haar een tijd gereden, voor meer info moet je haar maar even PB'en)
Jaaa, ons Bie was een apart gevalletje. Ze had het vooral voor kinderen want die vragen geen werk van je maar geven je wel een hoop aandacht. Schijnheilig

Maar genoeg gezeverd, hier is ze! Pling

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 14:55

Wind schreef:
Misschien kruisen met een dartmoor? Die zijn minder heet dan een welsh! Wel geen bonte ponies, maar niet zo groot en erg leuk! Ik ken een ijslander x dartmooer, superponytje!!!

Dartmoors zijn zeker leuk! Ik denk dat het een leukere combinatie zal zijn dan met een Welsh. Bonte Welshes bestaan trouwens ook niet (niet met papier in ieder gaval, want dat krijgen ze dan niet!)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 15:00

merrie is al bont, dus er is al 50% kans op bont, en bontx bont is niet altijd bont

Irre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-03 23:54

Loolapelooza"]
[quote="Irre schreef:
heeft iemand misschien foto's van een welsh x shet ?

U vraagt wij geven Haha!

Dit is ons Bie(ke) (voluit Bianca Tong uitsteken ) een product van een kruising tussen een Shet en een Welsh.
Ik kan zeggen dat ze de aanleg voor dik te worden van de Shet moet hebben meegekregen, 1 blik op een handje korrel en ze zwol 5 kilo. *LOL*

[/quote]

Leuk ding hoor!
Ik had nog nooit van een dartmoor pony gehoord maar heb het even opgezocht. Ook leuk! Ik heb nog tijd zat om er over na te denken maar alle tips zijn welkom. Overigens was ze vorig jaar gedekt door een zwart shetlander hengstje maar daar is niets uitgekomen. Ze hebben wel altijd gedacht dat ze drachtig was en haar overvloedig gevoerd met merriebrokken. Vandaar die pens Scheve mond
Wat zouden jullie zelf op deze Merrie zetten?

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 11:10

Irre schreef:
Leuk ding hoor!
Ik had nog nooit van een dartmoor pony gehoord maar heb het even opgezocht. Ook leuk! Ik heb nog tijd zat om er over na te denken maar alle tips zijn welkom. Overigens was ze vorig jaar gedekt door een zwart shetlander hengstje maar daar is niets uitgekomen. Ze hebben wel altijd gedacht dat ze drachtig was en haar overvloedig gevoerd met merriebrokken. Vandaar die pens Scheve mond
Wat zouden jullie zelf op deze Merrie zetten?

Dat ligt eraan wat je eruit wilt fokken.
Als jij er een leuk kinderpaardje uit wilt fokken zou ik inderdaad een welshje of ander klein ponytje erop zetten.
Ikzelf zit bij het minipaarden stamboek en zou er een kleine luxe hengst op zitten, omdat ik zou willen verkleinen en verluxen.
Mijn "grote" bonte merrie is nu gedekt door een amerikaans minihengstje maar ik denk dat dat voor de meeste te duur is om op een afstammingsloze shetmerrie te zetten.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 13:08

LuvdaTossa schreef:
Ik ken ook waar het geweldig is uitgepakt. Je moet er voor zorgen dat de hengst niet te groot is want het veulen moet wel UIT de moeder kunnen. Nu kun je grinniken maar ik ken een voorbeeld waarbij het niet het geval was en dus grote problemen oplerverde.

Mijn mening: DOEN, lijkt me errug leuk!

Ik lees het topic nu pas maar er is nu bij ons verderop een veulentje geboren van een shetlandmerrie en een E-pony hengst, van 1.54 m.

Het veulen is nu 2 weken oud en even groot als de moeder.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 14:17

Zelf zou ik voor een shetland hengst kiezen, maar dan krijg je er geen papier(of alleen maar een register papier) bij. Of een shetland gefokte NMPRS hengst(dan krijg je er wel papier bij, alleen achter de moeder afstamming onbekend).
Mijn mening is dat je met een grote shet net ff meer kan dan een welshje of een shet x welsh. In een shet zit dan net ff meer kracht wat met rijden en mennen van pas kan komen.

Ik weet nog wel een heel leuk NMPRS goedgekeurde shetland hengst, 94 cm groot, 2x een 1e premie en bruin van kleur Schijnheilig .

offspring

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 14:47

mijn shet is gedekt door een goedgekeurde welsh hengst.

ze is 16 jaar oud en zelf zon 94 cm. de hnsgt is 118.

zij is zwart en hij bruin super gaaf!!
zijn naam duffelts pentium en staat hier in het dorp!

als je info wilt pb me even

rossebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 22:31

onderaan mijn profiel staat een foto van een shetlander X welsh mijn oude pony Haha!

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 10:46

Hey!
Ik heb op stal ook een shet x welsh staan, met wat meer welsh erdoor.
Ik vind jou pony meer naar shet gaan.
Ik heb geen foto's, maar die wil ik eventueel zometeen voor je gaan proberen te maken! Dan heb je ze vanmiddag of vanavond, ligt eraan met welke digi ik het doe... Lukt het met de mijne niet, doe ik het met die van mijn vader.

Ik hoor t wel!

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 20:36

Wij hebben een kruising WelshxShetlander, een super stoer beest! Hij is voor de duivel niet bang, ook niet voor trekkers Haha! Hij loopt mee in de les met een klein jochie van vijf erop. hardstikke braaf zolang hij niet onder de draden door kan lopen. Dat is ook zijn enigste streek. Met een iets meer ervaren ruiter probeert hij wel eens te bokken, maar als hij doorheeft dat hij dr niks mee opschiet dan houdt ie wel weer op. Hier nog een paar fotos van Vedor:
Afbeelding

Afbeelding

Het is net een shet met een een luxer koppie en ranke pootjes, wel een stoer beest om te zien!! *LOL*

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 20:46

ok als je de fotos wilt zien mag je me ook een mailtje sturen want ze doen t @%# niet. Heb je de wereld werk om ze te uploaden en dan krijg je nog kruisjes...

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 23:07

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 23:12

Mensen...dit is een topic van ruim 6 maanden geleden...

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 23:22

nie eens naar gekeken, eigenlijk...
Dom!
Nou ja, we zien t wel als er een slotje op komt Knipoog

Mar__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 12:15

Onze hengst (H.F. Viper) heeft (meerdere Verward) shetmerries gedekt!
De combi daarvan vind ik zelf erg leuk! Hij fokt voornamelijk zwart en veulens met een lief karakter. Voor meer info http://www.high-flownstud.nl je kan ook de eigenaar even bellen! Telefoonnummer via PB!

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 15:12

Ik denk dat er een heel mooie verschijning op de wereld gezet word wanneer jou shet gedekt word door High Flown Viper Haha!
Wat een machtig welshje is dat, zeg!

Mar__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 15:16

gabyfedde schreef:
Mensen...dit is een topic van ruim 6 maanden geleden...

Bloos!

Babbelkous

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 16:52

Hoi,

dit schattige opdondertje Knipoog heeft een Welsh A moeder, en de vader is een stoer Shetlandertje! Dit was dus het resultaat.

Afbeelding

En hier zie je dus zijn vader
Afbeelding

Nu is Oasis (het veulen) bijna 2 jaar. Maar op die foto was hij net 3 weekjes jong Het zal voor ons alleen nog een grote verrassing wezen of ie nu voskleurig zal blijven gelijk zijn vader, of wit zal worden zoals zjn moeder? *LOL* Omdat ik er enkele ken die tot hun drie jaar praktisch niet lichter worden, en dan plotseling wel? Verward Ach ja, we zulle wel zien!

Ik zal ook eens vragen om een foto van een andere Welsh A x Shet (zelfde vader) Dat was een Bont veulen! Echt prachtig, maar is na enkele dagen gestorven => de moeder had een zwangerschapsvergiftiging. Verdrietig

Groetjes, Esther

Babbelkous

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 16:53

Ow ja, voorlopig is het echt zijn vader. Zijn vader: lekker stoer, heel lief, maar wel ondeugend. Maar is echt kindvriendelijk. Maar heeft een hele hoge dunk van zich zelf *LOL* Tong uitsteken

Moeder: zacht karakter, echt een schat van een pony. ideale kinderpony Knipoog Haha!

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 19:33

Citaat:

Dit klopt niet helemaal...De merrie is bont, dus het veulen wat eruit komt is dan ook cker weten bont...Want....Bont overheerst alles!! Dus bont wordt jou paarje zoiezo wel.....Misschien is laten dekken door een bruinbonte wel leuk....Krijg je miss een 3kleurige:! Haha!:D

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 20:28

Paulusjuh schreef:
Citaat:

Dit klopt niet helemaal...De merrie is bont, dus het veulen wat eruit komt is dan ook cker weten bont...Want....Bont overheerst alles!! Dus bont wordt jou paarje zoiezo wel.....Misschien is laten dekken door een bruinbonte wel leuk....Krijg je miss een 3kleurige:! Haha!:D

Maar als de merrie niet homosyngoot is kan het zijn dat het veulen het bont gen dus niet mee krijgt en dus effen word. Dan heb je dus 50% kans. Als de merrie wel homosyngoot is krijg je wel altijd een bont veulen.