[KG] Kleur en ras gezocht van mijn paard.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 21:11

KAN het hebben.maar omdat er bij het NAS zoveel uitgekruisd word, gaan er veel kenmerken verloren.ik heb ze zelf gehad ; app x app -zonder kenmerken.blijft het nog een app.de gevlekte huid is geen absolute voorwaarde.wel een plus...

LadyMadonna

Re: [KG] Kleur en ras gezocht van mijn paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 21:12

Vroeger kon je een effen zonder kernmerken niet bij het nas registreren, ook niet als deze uit nas ouders kwam. Op zich ook logisch aangezien het NAS een kleurenregistratiestamboek is en geen rasstamboek

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 21:13

Zelfs een effen appie heeft gestippelde neus, ogen en geslachtsdelen. Voor zo ver ik wist moet dat ook bij een stippel.

Ik heb een palomino met NSPS papier, heeft ook gestreepte voeten.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 21:16

nee, een effen app heeft geen gevlekte huid. niet altijd tenminste.
en zowel mensen ogen, gevlekte huid, en zeker gestreepte hoeven zijn niet uitsluitend voorbehouden aan appaloosas.veel paarden hebben dit.
en nee, een effen app zonder kenmerken-afstamming onbekend- kon je niet laten registreren. een gespikkelde zonder vlekken a/d mond wel.
maar een effen, zonder kenmerken, afstamming app, kan je wel laten registreren.
ik heb er ik weet niet hoeveel effen gehad zonder kenmerken,maar wel app gefokt.vooral bij de minis komt het veel voor, door veel te kruisen met shet.
Laatst bijgewerkt door spicegirl op 09-05-11 21:16, in het totaal 1 keer bewerkt

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 21:16

Het is gewoon een roodschimmel.... Geen roan (onveranderlijke schimmel), want dan had hij namelijk nog een donker hoofd gehad (op de bles na) en een donkere staart. Hij heeft een licht hoofd en een lichte staart en is daarmee dus een veranderlijke vosgeboren schimmel.

En als je er geen papieren bij hebt dan is het geen ras. Gewoon een bastaard roodschimmel dus ;)

Rinske schreef:
Dit is echt een roan, met die voskleurige benen.

Dat zegt niets. gewone schimmels houden ook vaak lang donkere benen (behalve daar waar aftekeningen zitten). Hoe snel en waar schimmels wit worden is per schimmel verschillend.

Rinske schreef:
Mijn oude merrie was ook vosroan en die had ook streepjes op haar hoeven.

Zegt ook niets. Heel veel paarden hebben streken op hun hoeven. Daar waar er witte vlekjes op de kroonrand zitten, krijgen paarden witte strepen op hun hoeven. Hele witte voeten hebben blanke hoeven en voeten zonder aftekening zijn donker. Dus strepen op de hoeven zijn op zichzelf geen bijzonder kenmerk.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 21:17

roan is de engelse benaming voor de oud nederlandse term roodschimmel. hetzelfde dus.alleen roodschimmel word niet veel meer gebruikt..

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 21:21

spicegirl schreef:
vooral bij de minis komt het veel voor, door veel te kruisen met shet.

Appaloossa is helemaal niet toegestaan bij de shets, dus je praat weereens onzin

malissapaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 21:22

ik denk dat die stekelharig vosbont is.... ik had er ook 1 maar die was wel iets anders van kleur.
voor foto's kijk op mijn profiel.
mss zit er wel iets van tinker in ofzo....?

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 21:23

spicegirl schreef:
roan is de engelse benaming voor de oud nederlandse term roodschimmel. hetzelfde dus.alleen roodschimmel word niet veel meer gebruikt..

Nee, een roan is geen schimmel.

Een schimmel is een paard dat wordt geboren met een donkere vacht, maar dat met het ouder worden een steeds wittere of grijzere vacht verkrijgt. De huid van deze paarden is zwart en ook de ogen zijn donker. De manen hebben dezelfde kleur of zijn donkerder dan de vacht. Schimmels zijn als veulen bruin, vos of zwart, in elk geval nooit wit. Het verbleken van de vacht kan heel snel gebeuren bij het ene paard, en zeer langzaam bij het andere . Naast de schimmel bestaat de haarkleur roan, waarbij verspreid witte haren tussen de verder gekleurde vacht zitten.

Zie ook:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Schimmel_(paard)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 21:25

Vosroans worden idd onterecht weleens vosschimmel genoemd. Een vosschimmel is een vos geboren schimmel :j

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 21:29

Nog een aanvulling voor degene die nog steeds denken dat het een roan is, en niet het verschil tussen een roan en een schimmel kennen:

Schimmel (Grey) Onder invloed van het Grey-gen verliezen de haren langzamerhand hun pigment, en krijgt het paard uiteindelijk een witte of grijze vacht. Dit kan voorkomen bij alle kleuren, verdunningen en andere kleurfactoren. Schimmel is dominant, dus 1 van de ouders was ook een schimmel.

Roan Een roan krijgt zijn specifieke kleur doordat er door de vacht naast basiskleurige haren ook witte haren zitten. Roans worden ook wel onveranderlijke schimmels genoemd, echter heeft deze kleur niets met schimmels te maken. Paarden met de kleur roan hebben ook witte haren door de vacht, maar dit worden er niet steeds meer. Het hoofd, de manen, de staart en de benen hebben de kleur van de basisvacht, daar bevinden zich geen of minder witte haren. Hierdoor hebben roans vaak hun kenmerkende tekeningen: een donker hoofd met een veel lichter gekleurde romp.

Dit paard heeft een licht hoofd, manen en staart en is daarmee dus geen roan.

Verder is het altijd grappig om te zien hoe altijd de meest exclusieve kleurtjes worden toegekend...

malissapaard schreef:
ik denk dat die stekelharig vosbont is....

Lijkt mij sterk, daar de donkere plekken vrij symetrisch zijn, maar je kunt het zo controleren: als het paard op de lichte stukken een roze huid heeft dan kan het een bonte zijn. Maar nogmaals; daarvoor zijn de donkere plekken te symmetrisch. En een stekelharige wordt nooit zo wit op het hoofd.

Redkin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-11 21:54

Woow zoveel informatie, maar blijkbaar geraken jullie er ook nog niet volledig uit :)
Hij is in elk geval een specialleke !

Ik weet niet of het van belang is maar zijn buikje onderaan is wel zo goed als "wit". Als hij ruift verliest hij ook bjina uitsluitend witte haren.

Redkin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-11 22:44

MLoeser schreef:
stef schreef:
Zou het wellicht nog een sabino kunnen zijn?

Sabino heeft meestal ook aftekeningen op de benen, dus ik denk het niet, aangezien dit paard meerdere benen in kleur heeft. Daarnaast uit sabino-stekelharigheid zich over het algemeen redelijk gelijk over het hele lichaam, en daarbuiten geven sabino's volgens mij alleen echte vlekken met duidelijke afgrenzing (soms icm stekelharigheid).

Ik zit zelf te denken aan roan, kan dat? Ik moet zeggen dat het paard wel een bijzondere kleur heeft :)) leuk hoor!

TS: wat is de stokmaat van je paard?

Stokmaat rond de 1.60. Voor zover ik al opgezocht heb lijkt hij mij het dichts bij varnish roan te liggen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 09:25

Ik hou het op een appaloosa. Roan en schimmel is het zeker niet.
@TS: zou je eens fotoos kunnen maken van dichtbij van zijn ogen, anus en geslachtsdeel. En misschien dat je een foto hebt waar hij helemaal nat is :)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 09:59

Dit is zo te zien een marmerbonte appaloosa, oftewel varnish roan. Als je goed kijkt heeft dit dier inderdaad een mensenoog (heb de foto's flink moeten uitvergroten daarvoor), en de gestreepte hoeven. Varnish roan is een echte appaloosa-kleur en dieren met deze kleur worden ook als appaloosa bestempeld, zelfs zonder gevlekte mond. Een appaloosa hoeft geen vlekken te hebben op de huid. Het is 1 van de kenmerken, maar een appaloosa hoeft niet alle kenmerken te hebben.

Redkin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-11 17:29

DubbelDun schreef:
Ik hou het op een appaloosa. Roan en schimmel is het zeker niet.
@TS: zou je eens fotoos kunnen maken van dichtbij van zijn ogen, anus en geslachtsdeel. En misschien dat je een foto hebt waar hij helemaal nat is :)

Probeer ik zo snel mogelijk te doen als ik morgen of overmorgen ga :-)

Redkin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 20:58

Hier enkele gevraagde fotos:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 21:07

De eerste 3 fotoos geven niet echt een duidelijke appie-gen te zien, maar op de een na laatste zie ik op de huid toch wel wat vlekjes zitten.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 00:15

Ik zie juist op de eerste 3 foto's heel duidelijk de appiekenmerken.

Illusion1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 00:48

stef schreef:
Zou het wellicht nog een sabino kunnen zijn?

Dat dacht ik dus ook. Wij hebben bij ons op stal een paard staan dat qua kleur op deze lijkt en zij zeggen dat het een sabino is.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 11:17

De eerste 3 foto's geven idd duidelijk appaloosakenmerken weer, de laatste twee weer niet. Ik denk dat het idd een varnish appaloosa is, met sabino.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 11:19

Maar over de kenmerken. als gestreepte hoeven en een mensenoog voldoende zijn, kan ik dus ook een niet appie zo registreren?
Op mijn oude stal bijv stond een tuiger met grote witte bles, daardoor mensen oog, en ivm zijn aftekeningen gestreepte hoeven....

Ik zie op de oog en neus foto nog steeds geen gemarmerde huid. Twijfel dus nog steeds ;)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 11:21

Nou dan zou ik toch wel eens willen horen wat jullie aan specifieke ap-kenmerken zien :)
Ik zie nl geen vlekjes op de oogleden (alleen een "mensenoog", maar dat is niet 'des appies' want dat heeft mijn bonte ook :D ), geen vlekken op de neus (tenminste niet wat IK appie-vlekken vind :D) en geen vlekken op zijn geslachtsdeel :)

RedjevenStal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 13:33

Ik denk zelf aan roan,marmerbont....weet je toevallig ook of je paard over de jaren heen lichter van kleur is geworden?Zou goed mogelijk een Appaloosa kunnen zijn....ik ken overigens ook een aantal Sonny af Hojmark paardjes die ook zo'n kleur hadden/hebben...Sonny was natuurlijk een Knabstrupper hengst,die ook bij het NAS ingezet is voor de Nederlandse appaloosa fokkerij ;)

RedjevenStal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 13:37

En ben zelf ook al eens vaker paarden zonder vlekken op en rond de geslachtsdelen en rond de mond tegen gekomen...kan ook goed zijn dat 1 van de ouders een warmbloed of van een ander ras is geweest....?