Sportregister Nederlands Shetland Pony Stamboek

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JudithO

Re: Sportregister Nederlands Shetland Pony Stamboek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 15:17

Ik snap dat bitloos anders beoordeelt moet worden. Maar ik vind wel dat het een kans moet krijgen.
Ik zal het wel afwachten.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 16:57

Ik vind bitloos eerlijk gezegt geen prioriteit. Zie nou eerst dit maar eens van de grond te krijgen, dan kan je later altijd verder kijken

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 10:54

Citaat:
Het behalen van een minimaal niveau steekt me ook eigenlijk wel een beetje. Want juist door het feit dat je bij het KNHS aan bepaalde eisen zit, worden wij vaak een beetje aan ons lot overgelaten. Zoals bijvoorbeeld zo'n verplichte minimumstokmaat. Een ander voorbeeld is de mendurance, hier worden de hartslagwaarden ook niet aangepast aan de kleinere maat. Lijkt me toch een beetje vreemd om een shet te gaan vergelijken met een pony van 1,40m hoog.
Dus als er op dat gebied wat aanpassingen komen, ben ik voor.

Ik heb de enquete ingevuld.
Vorig jaar stond ik bij de NSPS stand op Paard & Koets en informeerde naar het sportpredikaat eventueel voor mijn pony's die klasse 2 (volgende maand zelf klasse 3) mendurance lopen. Ze keken me heel raar aan en zeiden eigenlijk dat het uberhaupt niet mogelijk is om met een echte shetlander mendurance te lopen :? Wat heb ik dan? Ik heb twee pony's met volledig stamboekpapier die iets uit de maat zijn gegroeid.

Hartslagwaardes aanpassen aan de kleinere maat in de mendurance heb ik nooit als belemmering gezien. Mijn pony's hebben dezelfde hartslag als andere (getrainde) koudbloeden en hebben er geen moeite mee om zowel in snelheid als hartslag te tippen aan pony's van 1,40 (oke, die draven meer en ik galoppeer meer voor de snelheid. Ik moet misschien iets harder trainen maar dat is dan ook de moeite waard)

Ik was ooit lid van het stamboek maar ben nu niet meer lid omdat ik me vreselijk stoorde aan het feit dat er bijna niks over de sport in het boekje stond. de druppel was toch wel dat de directeur nota bene in een interview aangaf niet te weten wie Aart vd Kamp is. Als toch iemand de shetten op de internationale lijst zet dan is hij het wel (ook al zijn dit uit de maat gegroeide shetten, ze voldoen verder wel aan de rasstandaarden)
Op de keuringen erger ik me ook aan de shetten die hoog geplaatst worden door het exterieur terwijl ze totaal geen bouw of gangen hebben voor de sport/gebruik.

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 18:36

Het hele sport gebeuren heeft bij het NSPS altijd op een "te" laag pitje gestaan, en ik ben blij dat er nu enig schot in de zaak zit om dit te liften al dan niet met behulp van een sportregister.

Uit de post van Napie blijkt maar weer dat men niet eens het verschil tussen endurance en mendurance weet, of er op dat moment geen interesse in toont, en dat is kwalijk.

Ook dat leden van het bestuur niet weten wie Aart vd Kamp is geeft geen blijk van interesse in de breedere vorm van ponysport, en blijft de eventuele interesse hangen bij de tuigrubrieken.

Dat op keuringen shetlandpony's hoog geplaatst worden enkel op exterieur mag niet mogelijk zijn, ook de bewegingen worden beoordeeld en dit totaal plaatje geeft de plaatsing weer.

Dit neemt niet weg dat hoog geplaatste pony's per definitie geschikt zijn voor de sport, naar karakter wordt nl. niet gekeken op de premiekeuring, dit komt pas ter sprake wanneer een pony een Abop proef aflegt.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 21:45

Napie, jij levert weer het goede voorbeeld. Leuk om te lezen dat je de shetlanders ook zo goed kunt trainen dat ze alsnog zo goed kunnen scoren! Waardeloos dat er voor jouw pony's dan nog steeds niks is binnen het NSPS.

Vorig jaar werd er in onze rubriek op de premiekeuring wel degelijk op de beweging gelet. Onze merrie was namelijk in de zomervakantie tijdens onze afwezigheid weer erg aangekomen, daardoor was ze achter wijd gaan lopen. Dat krijgt ze steeds als ze te dik is, een overblijfsel van haar mega-overgewicht 3 jaar geleden. Op dit wijd gaan werd ze dus wel flink afgestraft.
Bij de veulens kregen alleen de veulens met de betere gangen een premie, dat vond ik wel een goed punt.

Ik ben het er ook mee eens dat er meer naar karakter gekeken moet worden. Onze merrie is te rustig in de baan, omdat ze zich bij ons zo goed op haar gemak voelt. De jury vindt dan dat ze meer interesse moet tonen..?

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 22:15

JudithO, het probleem dat je merrie te rustig is in de keuringsbaan, is wellicht op te lossen door haar door iemand anders voor te laten brengen. ( En eventueel, wel gecontroleerd, even iets hoger in het voer te zetten)

Dit doe ik bij mijn merrie ook, ik laat haar door een ervaren voorbrengen voorbrengen, en bij het opstellen ga ik tussen het publiek staan en roep haar naam, dan komen de oortjes erop en het koppie omhoog.

Dit is het nadeel van ons op de grotere fokkers, mijn pony's komen dagelijks in handen en zijn al bij mij sinds hun geboorte of minimaal 9 jaar. Voor de andere pony's is zoiets als een keuring spannend en zijn dus automatisch wakkerder.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 09:04

En dat probleem heb ik met mijn wedstrijd pony's nog erger. Die zijn niet alleen dagelijks in handen. Maar daar word ook dagelijks mee gemutst door kinderen en worden regelmatig naar de meest gekke wedstrijd tereinen gesleept. Roos kan naast een springkussen onder een luidspreker in slaap vallen.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 21:31

Fiona1, dat gaan we dit jaar ook laten doen, liefst door een man, gezien ze zich daar slecht op haar gemak voelt. Hoger in het voer zetten begin ik niet aan, ik moet alle zeilen al bij zetten om haar op gewicht te houden.
De merrie wordt ook 2x per week door meisjes van 8 en 9 jaar bereden, dus die is ook wel wat gewend.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 21:40

Ik geef ze de laatste 2 dagen voor de keuring goeie sportmuslie (net als de dag voor wedstrijd). Spul werkt zo goed dat ik suffe Roos los moet galoperen ipv normaal fijn los kan draven omdat ze zo stuiter word :D. Maar ze gaan hier niet lang van te voren hoger in het voer.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 21:45

Misschien is dat wel een idee ja. We zullen er nog eens goed over gaan peinzen. Daar hebben we ook nog wel even de tijd voor, we hoeven pas in september.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 22:25

Dat was snel: er viel vandaag een dikke enveloppe van het stamboek op mijn deurmat met stickers, boekjes enz. Lid worden doe ik nog niet, misschien wel als ze zo een sportpremie kunnen ontvangen

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 22:31

Sportpremie oid bestaat (nog) niet. Tot nu toe alleen het prestatie predikaat (ABOP A of AA en daarbij L+1 voor een stamboekpony).

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 22:41

Sportregister bedoel ik

FrannieTJE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-11 22:55

het is fijn om te horen dat de post mee zat.
de respondenten die niet lid zijn krijgen inderdaad nog dezelfde dag (op werkdagen) een info pakket toegestuurd..

als stagiaire van het NSPS hoor en zie ik veel gebeuren omtrent het bestuur, de commissies en uiteraard het kantoor. maar ook ik vind het uiterst belangrijk dat het gebruik van de Shet meer gestimuleerd gaat worden en ik hoop dan ook van harte dat meer fokverenigingen zich ook hier wat meer op gaan richten.

iedereen tot nu toe bedankt voor het invullen en retourneren van de enquêtes, echter hebben we er nog wel veel meer nodig om een goed beeld te kunnen schetsen. Dus als jullie nog mensen kennen met Shets, laat hun dan ook aub weten over deze enquête, Alvast bedankt hiervoor.

FrannieTJE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-11 08:27

Sinds vorig jaar heeft het NSPS een nieuwe bestuursstructuur gekregen, hierbij hebben de Hoofdbestuursleden elk hun eigen aandachtsgebied gekregen. Wat dus betekend dat er nu een hoofdbestuurslid met al portefeuille het gebruik. Er is dus enige verandering omtrent het gebruik van de Shetland Pony binnen het NSPS.

@Arianne
Het is inderdaad wel de bedoeling dat de pony’s worden/ zijn gebruikt in de sport. Op dit moment worden stamboek pony’s met een stokmaat boven de 1.07m op 4-jarige leeftijd in de Bijsectie geschreven. De Bijsectie is een inschrijfboek buiten het Stamboek, het Sportregister zal net als de Bijsectie buiten het stamboek vallen.
Afbeelding

@fiona1
Het woord vergaarbak is ook alleen met betrekking tot de Bijsectie, waar zoals je zelf waarschijnlijk wel weet pony’s in worden geschreven met veterinaire afwijkingen of die niet voldoen aan de rasstandaard.
Pony’s zullen alleen geaccepteerd worden wanneer zij voldoen aan de nog niet nader opgestelde voorwaarden, waar pony’s hoe dan ook aan de raskenmerken van de Shetlanders moeten voldoen. Op dit moment worden verschillende pony’s met bekende afstamming als I&R geregistreerd om de kosten te drukken (dit gebeurd vooral bij de hengstveulens).
Er word nog erg goed nagedacht over de invulling van het Sportregister, waarvoor wij van alle kanten input kunnen gebruiken om een zo’n goed mogelijk beeld te kunnen schetsen.

@JudithO
Een stamboek pony moet sowieso niet in het Sportregister ingeschreven worden, dit zou geen toegevoegde waarde hebben voor de pony en ook niet voor het NSPS. Daarom zullen voor stamboekpony’s dezelfde predikaten ter beschikking komen als voor pony’s uit het sportregister. Jou pony zal inderdaad wel in aanmerking komen voor het Sportregister, hiervoor zou hij wel een inspectie (te denken valt hierbij aan een (soort van) stamboekopname waarbij de inspecteur bepaald of de pony aan de raskenmerken qua type en beweging voldoet) en proef of iets dergelijks voldoende moeten volbrengen om opgenomen te kunnen worden in het sportregister.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 10:08

Oke, bedankt.
Het wordt me nu langzaamaan steeds duidelijker.

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 16:09

Zo ook verstuurd :)

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 12:15

JudithO schreef:
Napie, jij levert weer het goede voorbeeld. Leuk om te lezen dat je de shetlanders ook zo goed kunt trainen dat ze alsnog zo goed kunnen scoren! Waardeloos dat er voor jouw pony's dan nog steeds niks is binnen het NSPS.

Vorig jaar werd er in onze rubriek op de premiekeuring wel degelijk op de beweging gelet. Onze merrie was namelijk in de zomervakantie tijdens onze afwezigheid weer erg aangekomen, daardoor was ze achter wijd gaan lopen. Dat krijgt ze steeds als ze te dik is, een overblijfsel van haar mega-overgewicht 3 jaar geleden. Op dit wijd gaan werd ze dus wel flink afgestraft.
Bij de veulens kregen alleen de veulens met de betere gangen een premie, dat vond ik wel een goed punt.

Ik ben het er ook mee eens dat er meer naar karakter gekeken moet worden. Onze merrie is te rustig in de baan, omdat ze zich bij ons zo goed op haar gemak voelt. De jury vindt dan dat ze meer interesse moet tonen..?

Bij ons werden eerst alle zwarte ponys geplaatst :x en daarna alles met een ander kleurtje :x al liep je kleur pony nog zo geweldig, je maakte gewoon totaal geen kans :x er waren iets van 2 rubrieken waar geen zwarte in liep, in alle andere rubrieken liepen alle zwarten voorop...... en daarna de kleurtjes... dát is deprimerend....
Ik ga niet meer naar de premiekeuring met mijn pony's....

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 10:12

Even voor de goede orde, ik heb 4 Shetlandpony's waarvan er nu 3 nog actief in de wedstrijdsport lopen. Nu zijn dit echter allemaal stamboekpony's met vol papier. Heeft het voor mij dan zin om uberhaupt naar dit sportregister te kijken? Want wat ik ervan begrijp nu is het sportregister dus juist niet voor stamboekpony's?

FrannieTJE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-11 19:19

Eliine schreef:
Even voor de goede orde, ik heb 4 Shetlandpony's waarvan er nu 3 nog actief in de wedstrijdsport lopen. Nu zijn dit echter allemaal stamboekpony's met vol papier. Heeft het voor mij dan zin om uberhaupt naar dit sportregister te kijken? Want wat ik ervan begrijp nu is het sportregister dus juist niet voor stamboekpony's?

als de pony's opgenomen zijn in het stamboek dmv stamboekopname, dan is het sportregister inderdaad niet interessant.
Het zou geen toegevoegde waarde hebben om stamboekwaardige pony's in een eventueel sportregister in te schrijven.
Maar daarom is jou mening niet minder belangrijk dan die van anderen.