6.55 uur hoorde ik een hoop gestommel. Gwen is zelf opgestaan en strompelde zelf naar mama en heeft zelf gedronken. Zal dit het einde zijn van de ellende. Ze is net na een grote plas weer gaan liggen. Ze heeft gelukkig weer de kracht om op te staan en te lopen.
@Cayenne: ze heeft ergens een bacteriele infectie opgelopen. Maar hoe wat en waar is ons niet duidelijk. Antibiotica slaat aan anders had de temperatuur niet gezakt.
Veearts is geweest en ze heeft nog ontstekingsremmers en antibiotica gehad. we mochten haar in de wei zetten, mevrouw staat zo op en wandelt achter haar mama aan en drinkt nu alles zelfstandig. Veearts is erg tevreden. Ze maakt een hele goede kans. Ze heeft nl al die tijd gewoon super gegeten en dat is onze mazzel. Veearts komt iedere ochtend even kijken. aankomende nacht blijf ik er nog bij om ervoor te zorgen dat ze ieder uur drinkt, daarna moet het echt makkelijker gaan. Dametje heeft zefs haar eerste bokje weer gegeven in het land..... Het is een vechtertje en zo onwijs lief ook voor mensen. Zo aanhankelijk en nergens bang voor... Ze is wel flink aldus de veearts. Erg lange benen
Nou alles leek goed te gaan, maar trof opeens mijn veulen kreupel aan in de weide, doordat er een ontsteking zit in haar voorbeentje door het gedrag van haar moeder....
Dit heb ik elders gepost: Absolute stalrust de komende tijd alleen omdat de merrie niet meewerkt. De merrie gaat nl lopen, heel veel rondjes waardoor het veulen buiten bijna niet aan drinken komt en het beetje melk wat ze binnenkrijgt verbruikt bij de lange wandelingen van moeders. Pas als het veulen ligt gaat moeders grazen en is ze rustig zodra ze opstaat krijgen we eerst een wandeling alvorens de kleine meid mag drinken. Zo verbruikt ze alle energie. Dit is ws ook de reden dat ze zo snel ziek werd. Nu moeten we de merrie dus in de box houden en vastzetten als ze dus weer aan haar draaien begint. Ik zit echt met mijn handen in het haar. Merrie is gezond en als die gewoon stil blijft staan kan de kleine lang genoeg drinken zodat ze genoeg energie op kan bouwen, maar die K - merrie verziekt het gewoon, kan wel janken..... Ben er zo klaar mee....
Mer1980, zou het een idee kunnen zijn om je merrie eens muisjes te geven zodat ze kalmeert? Misschien dat de vicieuze cirkel dan wordt doorbroken. Mijn vorige merrie was bij de eerste ook zo neurotisch, die sloeg haar continue overeind en veulen mocht niet slapen en moest drinken (net tegenovergesteld met die van jou, maar effect was wel hetzelfde). Bij het eerste veulen heeft het weken geduurd voordat het wat normaler werd. Bij haar tweede veulen heb ik haar gelijk gesedeerd zodra het veulen er naast stond. Ik heb dat overigens wel in overleg met de veearts gedaan. Als ik jou was, zou ik dit ook voorleggen aan de veearts, tenslotte is je veulen al iets verzwakt. Het enige dat de veulens doen als de merrie gesedeerd is, is ook meer slapen, maar misschien geeft het net even de merrie de rust en het besef dat er niets gebeurd als zij rustig is. En als zij onder zeil is (niet te veel geven, want ze moet wel blijven staan), dan kan het veulen gewoon drinken en ook dan ervaart zij dat er niets aan de hand is.
Ik ken ook zo'n merrie. Liep de hele tijd als een gek door het land. Veulen klestnat van het zweet en bekaf. Gelukkig stopte het wel na een dag of twee.
Kan het begrijpen dat je het even hebt gehad met je merrie.
Kleintje gaat beter sinds moeders op stal staat. We zetten ze nu steeds even buiten en danw eer binnen. het is niet anders. Wil ze ook niet hele dagen en nachten op stal. Moeders blijft aan de wandel en we kunnen geen (medische) oorzaak vinden. De kleine bokt, slaat, eet en hinnikt. Ze slaapt nog wel veel, maar krijgt nu iig genoeg voedsel binnen.
Merrie heeft overigens alleen rust in haar donder als het veulen ligt, dan graast ze gewoon en is alles goed, pas als ze staat beginnen de wandelingen. Niet neurotisch, maar gewoon ellenlange wandelingen..... Gaat nergens over. Nu staat ze die kleine uurtje op een heel klein stukje, maar blijft wandelen. veulen blijft nu gewoon staan en hoeft niet mee te lopen dat scheelt al enorm.
Veulen (Gwendolina) is niet meer kreupel en de gewrichten zien er goed uit.
Mer 1980, fijn dat het beter gaat. Mocht je ooit met Gwendolina willen fokken, onthoud wat je nu ervaart dan goed, dat gedrag zal zij dan ook gaan vertonen. De moeder van mijn vorige merrie sloeg haar veulens ook altijd overeind (in mindere mate dan haar dochter), maar het zat er dus gelijk in geprogrammeerd....
Ik ken andere nakomelingen van deze merrie en die doen het niet en daar is ook niets bij mis gegaan aldus de vorige eigenaren. Dus ik hoop dat het iets éénmaligs is. Dit veulen is haar 11e veulen..... De merrie is 19
besita
Geplaatst: 17-05-11 17:24
en deed ze dat bij de vorige veulens ook al ..?
nou bij mij zou ze een koppel boeien rond haar voeten krijgen ..ik zou er echt mee zitten om een veulen om die reden te moeten binnenhouden en als je het stukje dan elke keer wat groter maakt
sharontucker
Geplaatst: 17-05-11 19:58
mooi dat het weer goed gaat.. mooi beestje met een mooie naam
Besita: bij de vorige veulens deed ze het niet voor zover ik weet. Ze komt uit Duitsland. Maar ik ben inderdaad bezig met de aanschaf van een koppel boeien om het maar zo te zeggen.
Ik heb nog wel een stel kluisters voor je liggen hoor....nog van mijn vorige merrie van bij haar eerste veulen. Maar sedalin werkt sneller, dat werkte ook beter dan de kluisters, want daar ging ze bijna mee op haar plaat.
Ze staat samen met een andere merrie met veulen normaliter, maar ze blijft rondjes lopen... (grooooote rondjes). Ik probeer het vrijdag wel te filmen. We hebben ze nu op een ini mini stukje staan zodat moeders rondjes om haar kind heen loopt als die gewoon om zich heen kijkt. Ze gaat pas rustig eten als de kleine ligt. Echt alleen dan. Zodra het veulen gaat staan, begint ze de wandeling. Af en toe stopt ze max 30 - 60 sec voor een drink beurt, maar voordat de kleine klaar is zet ze haar eeuwige wandeling voort. Op het kleine stukje heeft ze meer geduld en drinkt de kleine dus. Op stal gata het nu goed. Zodra de kleine meid hooi en brok gaat eten proberen we weer een groter stuk land.
Mer1980, ik denk dat je het goed aanpakt. Gewoon praktisch zijn. Als ze op zo'n klein stuk niet zo veel loopt of het veulen dan gewoon blijft staan zou ik ze daar gewoon laten staan (al was het tot ze wordt afgespeend). Gezien de leeftijd van de merrie ga ik ervan uit dat je er niets mee doet? Anders zou ik haar gewoon proberen van het veulen af te halen en er mee te gaan werken. Dan kanaliseer je die overtollige energie een beetje en leert ze ook te vertrouwen op het feit dat je haar toch elke keer weer terugbrengt naar het veulen. En leert het veulen ook wat zelfstandiger te zijn en leert ze ook dat haar moeder weer terugkomt. Misschien versterk je daarmee ook de band meer tussen moeder en kind en laat de merrie het veulen dan wel beter drinken. Ik denk dat het sowieso wel goed is om de merrie bezig te houden (tussen de oortjes).
Moeder is nooit gereden of iets mee gedaan, vanwege haar bloedlijn uitsluitend ingezet voor de fokkerij. Helaas heeft ze een aantal jaar geleden een einschuss been gekregen en ondanks lange behandeling is dit chronisch geworden. Ze is niet kreupel en loop verder prima, maar echt aan het werk is lastig.