lange manen fjord op keuring?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

pojack

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 17:34

Ja je mag gewoon mee doen met die lange manen. Mits ze er netjes verzorgd uitzien. Los, knotten of vlecht maakt niet uit.

marjan1986

Re: lange manen fjord op keuring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-11 19:11

dit bespaart me weer mailen en bellen maandag denk ik. Ha ha. Ben ff beetje van de bewoonde wereld verdwenen. ben aan het werk van 7 tot 19 tot morgen vandaar dat ik dus niet kan bellen, en in het weekend bellen vind ik niet echt netjes voor zoiets. Hi hi. Mailen had ik anders wel gedaan, maar dan verwijzen ze toch vaak naar het fjorden boekje, en daar werd ik dus niet veel wijzer van. Zal volgende week dan ff kijken voor wedstrijd of ik er knotten met naald en draad in krijg. Hi hi.

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 08:13

marjan1986 schreef:
Thnx iedereen :) Maar diegene die met lange manen een keuring hebben gelopen, hadden die het los, knotten erin of een hengstenvlecht? :P

Wij hadden het los bij gerrit.
Afbeelding
Met akes, waar de manen nog niet zo lang waren, had ik knotjes erin gedaan.
Afbeelding

dendola

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 10:33

Je mag voor zover ik weet gewoon de manen lang hebben. En slim dat je het hier vraagt,kantoor van het stamboek is namelijk als ik me niet vergis deze week ook nog gesloten.

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 10:41

nientje jullie waren het dus die ik had gezien haha

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 10:44

volledig off topic, mijn excuses, maar WAT een prachtige bos haar heeft/had Gerrit! Dat zou ik noooit vlechten, zelfs als dat puntverlies zou betekenen :D

marjan1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-11 10:58

Thnx iedereen, prachtige foto van Gerrit! Maar voordat het zolang is bij archy kan ik geloof ik nog 5 jaar door sparen hahaha. Denk dus dat er knotjes in komen.

marjan1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-11 10:59

dendola schreef:
Je mag voor zover ik weet gewoon de manen lang hebben. En slim dat je het hier vraagt,kantoor van het stamboek is namelijk als ik me niet vergis deze week ook nog gesloten.

oh oke, dan is het indd slim jah dat ik het hier gevraagd heb. :P

rehtse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 16:37

hihi lange manen mogen maar persoonlijk niet mijn ding :+

verder zijn de mensen van het stamboek op dit moment op vakantie en komen vrijdag weer thuis dus bellen kan wel mar niet zo handig :9

leoensuzanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 22:41

Ik zou ze voor de keuring gewoon los laten hangen. Wat er al wordt gezegd, netjes verzorgd. Ik zou ze dan niet vlechten, want dan kunnen ze misschien het idee krijgen, dat je iets verbergt (schuren of zo).
Bij een proef zou ik doen wat je zelf het makkelijkste vind. Zijn de manen wat langer, zodat ze met het rijden in de weg zitten, zou ik ze vast doen. Dat kan door een hengstenvlecht of door knotjes. Als de hengstenvlecht niet zo goed lukt, of dat de manen daar misschien net te kort voor zijn, zou ik dan knotjes doen. Een hengstenvlecht die halverwege uit zakt, is voor je gemoedsrust niet practisch. Ik denk niet dat de jury van de ABOP daarover zal vallen hoor. Het is vooral voor jezelf. Succes ermee.

lizavk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 11:28

hmm ik weet niet goed..
ik ga binnenkort met mijn fjord ook naar de keuring, maar de manen zijn gewoon kort hoor!

marjan1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-11 12:31

Wat weet je niet goed Lizavk????Heb alle keuringen tot nu toe netjes met een boogje in de manen gelopen maar heb besloten om ze er niet nu niet meer af te knippen!! Hij is toch voorlopig model en kan volgens mij niks verliezen op de Premiekeuring! hihi. En met de Abop doen we er gewoon knotjes in, tenzij ze nog wat groeien dan komt er een hengstenvlecht in! Hij krijgt wel een giga ondeugende boevenkop nu zijn manen aan het groeien zijn! Gaat nu echt hard!!!!!! :-)

Anita45

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 16:56

Marjan, er valt voor jouw paard nog wel wat te verliezen want dat voorlopig model blijft hij maar 2 jaar. Heeft hij dan nog niet voldaan aan de proeven eis dan is hij dit voorlopig modelschap weer kwijt en moet dan opnieuw een 1e premie behalen. Maar dit heeft niks met lange manen te maken. Daar mag hij niet op beoordeeld worden. De lange manen op zich doen er niet toe. Wat wel kan gebeuren dat zijn hals hierdoor bijv. minder goed lijkt dan met boog maar datzelfde zou je ook kunnen gebeuren met een verkeerd geknipte boog.

marjan1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-11 10:43

Anita45 schreef:
Marjan, er valt voor jouw paard nog wel wat te verliezen want dat voorlopig model blijft hij maar 2 jaar. Heeft hij dan nog niet voldaan aan de proeven eis dan is hij dit voorlopig modelschap weer kwijt en moet dan opnieuw een 1e premie behalen. Maar dit heeft niks met lange manen te maken. Daar mag hij niet op beoordeeld worden. De lange manen op zich doen er niet toe. Wat wel kan gebeuren dat zijn hals hierdoor bijv. minder goed lijkt dan met boog maar datzelfde zou je ook kunnen gebeuren met een verkeerd geknipte boog.

Ja klopt, moet dit jaar de Abop weer rijden om hem hopelijk nu echt Model te krijgen. ;) Maar de premie keuring heb ik eerder dan de Abop. Meende dus dat ze hem het voorlopig model op de premiekeuring niet af kunnen pakken??? Hij moet dit jaar toch mee naar de premiekeuring voor gezelschap voor een twenter merrie, dus dacht dan kan ik net zo goed zelf met archy mee doen. :D

Anita45

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 16:21

Nee, dat klopt idd. Als hij dit jaar naar de keuring gaat dan loopt hij in de rubriek voorlopige modelruinen. In die rubriek worden de paarden alleen maar geplaatst. Hun premie en punten hebben ze immers vorig jaar al gehad.
Heb je voor het einde van het jaar niet voldaan aan de ABOP of Fjordsport eis, dan is hij zijn voorlopig modelschap weer kwijt en moet je opnieuw een 1e premie zien te halen op de keuring.