Waarom fok jij?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 07:49

soms kan je niet veel anders krackertje, zoals sarabande zegt mensen doen zich anders voor of ze zeggen (nu in mijn geval ook weer) dat het voor het meisje is wat mee is en dat dat meisje bij die man lest.. (snap je het nog haha) maar een aantal maanden later staat het arme beest alweer op internet.... ;( dat heb ik niet kunnen weten hoor dan kan ik googlen wat ik wil maar als die man zegt dat het paard voor dat meisje is geloof je dat toch..

je probeerd altijd een fijn huisje te vinden maar niet in alle gevallen staan mensen meer in de rij voor je paard dus je hebt niet zo veel te kiezen...

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 10:51

krackertje schreef:
Wat betreft het bezuinigen, dus geen veulenspuit....Ik denk dat door de crisis alles eens goed tegen het licht gehouden wordt, daarlangs het verhaal rond een teveel aan antibiotica, voila men gaat eens nadenken en zichzelf van info voorzien, zo zie je maar weer dat zo`n crisis toch iets goeds oplevert.

Daar ben ik het wel mee eens! Ookal zou de crisis daar niet de oorzaak van moeten zijn :(:)

En vwb verkopen... Het nadeel als je verkocht hebt is dat je er niks meer over te zeggen hebt. Kopers maar ook verkopers zetten hun verhaaltje vaak anders neer zo blijkt vaak later :(:) Ik heb ook wel eens iets verkocht wat daarna net iets verder gereden weer op marktplaats stond... Tsjah die man kwam toch echt samen met zijn dochter een pony kopen voor de toekomst...

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 12:04

Als ik op de veulenspuit moet bezuinigen kan ik beter overwegen niet meer te fokken, want de kosten van begeleiding, dekgeld etc zijn bij elkaar veel hoger

Ik heb meegemaakt en hoor ook van anderen dat zorgvuldig aangereden en opgeleidde paarden ergens terecht komen waar men niet weet hoe met jonge paarden om te gaan.
Dan gaat het snel bergafwaarts, och zei iemand een beetje met de kop slaan is toch niet erg |(

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 12:14

inderdaad één keer sperma verzenden kost ons al 45 €
dan spreek je nog niet van alle scans & insiminaties
de slapeloze nachten waar je zit te brainstormen over een mogelijke partner
toffe momenten als ze van de eerste keer drachtig zijn
de mindere momenten als je nog een keer moet proberen
de factuur van het dekgeld die betaald moet worden
de merrie die onderhouden moet worden en waar alleen het beste voer , hooi en stro goed genoeg voor zijn ..
de slapeloze nachten als de merrie aan de uitgetelde datum zit
de nachtmerries als bevriende fokkers een dood veulentje krijgen of de merrie aborteert ..want dat kan ons ook allemaal wel eens gebeuren
tja waarom fok je dan nog ..
omdat er niets mooier is dan uit je zorgvuldig uitgekozen merrie een subliem veulen te zien geboren worden
te hopen en dagdromen dat ie ooit zo'n gouden plak wint ergens in de sport

ja daar doen we het allemaal een beetje voor :j
die gekke eigenwijze fokkers van sportpaarden toch allemaal

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 12:25

Esmeevtb schreef:
wij zijn er nu serieus over na aan het denken om onze merrie volgend jaar te laten dekken. en het is echt een leuk paardje, maar heeft nooit echt iets op wedstrijd niveau behaald omdat we daar zelf geen interesse in hebben. wel lijkt het ons heel erg leuk om een veulen te krijgen. ik begrijp het punt best van een goed veulen kopen, maar dat kan toch nooit hetzelfde zijn als een veulen krijgen (en houden) van de merrie waar je een goeie band mee hebt etc...

ik ben het er helemaal mee eens dat je er niet van uit kunt gaan een top veulen van een matige merrie te krijgen, en ben het er ook mee eens dat je goed naar de bloedlijnen moet kijken.. maar is het niet nog steeds zo dat niet ieder paard een top paard hoeft te zijn?

nou goed.. lang verhaal.... wij willen fokken omdat we graag een kleine dartel van onze mooie en lieve merrie willen.

Ja en houden jullie het veulen dan? Of wil je die later weer verkopen?

Esmeevtb

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 12:46

Joolien schreef:
Esmeevtb schreef:
wij zijn er nu serieus over na aan het denken om onze merrie volgend jaar te laten dekken. en het is echt een leuk paardje, maar heeft nooit echt iets op wedstrijd niveau behaald omdat we daar zelf geen interesse in hebben. wel lijkt het ons heel erg leuk om een veulen te krijgen. ik begrijp het punt best van een goed veulen kopen, maar dat kan toch nooit hetzelfde zijn als een veulen krijgen (en houden) van de merrie waar je een goeie band mee hebt etc...

ik ben het er helemaal mee eens dat je er niet van uit kunt gaan een top veulen van een matige merrie te krijgen, en ben het er ook mee eens dat je goed naar de bloedlijnen moet kijken.. maar is het niet nog steeds zo dat niet ieder paard een top paard hoeft te zijn?

nou goed.. lang verhaal.... wij willen fokken omdat we graag een kleine dartel van onze mooie en lieve merrie willen.

Ja en houden jullie het veulen dan? Of wil je die later weer verkopen?

wij willen het veulen dan wel graag houden.. dit is wel echt ons doel dan.
we hopen er zelfs op dat we dan na een jaar of vier er een mooi bont 2 span van kunnen maken.

alleen als het echt niet anders kan (en dan niet van het is toch niet zo leuk als ik had verwacht) zouden we het veulen misschien verkopen. maar dan echt als alle andere opties niet meer kunnen.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 13:13

sarabande schreef:
Als ik op de veulenspuit moet bezuinigen kan ik beter overwegen niet meer te fokken, want de kosten van begeleiding, dekgeld etc zijn bij elkaar veel hoger

Ik bezuinig niet op de veulenspuit, maar ze krijgen em bij mij niet :7 Als je merrie goed geent is krijgt het veulen die stoffen ook mee dus dan is het alleen maar onzinnig inspuiten. En onzinnige dingen doe ik zo min mogelijk aan :+
En tsjah het is idd een dure hobby! Maar een hobby mag geld kosten toch!

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 13:19

Het is zeker niet onzinnig!! dat je merrie goed geënt is heeft daar niks mee te maken ..als je veulen namelijk te weinig biest heeft binnengekregen heeft ie niet genoeg antistoffen binnen ..of ze nu geënt is of niet
Ik neem standaard bloed af binnen de 24 uur vd veulentjes met een eenvoudig testje checkt de DA de antistoffen ..zo weet ik of het veulen uitzichzelf genoeg weerstand heeft tegen evntuele infecties / diaree etc ..
Laatst bijgewerkt door besita op 11-05-11 13:23, in het totaal 1 keer bewerkt

sarabande

Re: Waarom fok jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 13:21

Mijn DA vindt het ook niet onzinnig en dat is niet om geld te verdienen, maar hij komt standaard binnen 24 uur na de geboorte alles checken, dat vind ik prettig

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 13:23

:j

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 13:30

besita schreef:
als je veulen namelijk te weinig biest heeft binnengekregen heeft ie niet genoeg antistoffen binnen

Ja maar het is natuurlijk ook wel belangrijk dat je daar zelf goed op let!
En dat kun je zelf in de gaten houden... Kijken naar de buik of die goed gevult is en als het veulen goed tut moet je dat ook goed kunnen zien aan het uier van de merrie...
Als een veulen niet genoeg binnenkrijgt zal die ook lang niet zo levendig zijn...

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 13:33

nee hoor ..als je het merkt ben je al te laat ..

Iphi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 09:37

Voldoende biest, van een goede kwaliteit, is veel belangrijker dan een veulenspuit.
De beste manier om er zeker van te zijn dat het veulen krijgt wat hij nodig heeft, is de merrie melken en het veulen met de papfles meteen al biest geven, liefst een paar keer met een half uurtje tussen tot hij staat en zelf drinkt ; en dan zoals Besita zegt na 24 u controleren met een bloedtestje of hij inderdaad genoeg antistoffen opgenomen heeft.

Een veulenspuit bestaat dikwijls uit 2 spuitjes, eentje met anti-tetanusserum en een antibioticumspuit.
Het spuitje tegen tetanus is zeker zinvol, omdat een paard erg gevoelig is voor tetanus en er gevaar bestaat voor besmetting via de navel. Het antibioticumspuitje zou eventuele bacteriën moeten doden, maar vergeet het maar dat zoiets veulenziekte kan tegenhouden als hij te weinig biest heeft gehad. Er zijn zoveel verschillende bacteriën, het enige wat daartegen helpt zijn antistoffen.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 09:40

besita schreef:
inderdaad één keer sperma verzenden kost ons al 45 €
dan spreek je nog niet van alle scans & insiminaties
de slapeloze nachten waar je zit te brainstormen over een mogelijke partner
toffe momenten als ze van de eerste keer drachtig zijn
de mindere momenten als je nog een keer moet proberen
de factuur van het dekgeld die betaald moet worden
de merrie die onderhouden moet worden en waar alleen het beste voer , hooi en stro goed genoeg voor zijn ..
de slapeloze nachten als de merrie aan de uitgetelde datum zit
de nachtmerries als bevriende fokkers een dood veulentje krijgen of de merrie aborteert ..want dat kan ons ook allemaal wel eens gebeuren
tja waarom fok je dan nog ..
omdat er niets mooier is dan uit je zorgvuldig uitgekozen merrie een subliem veulen te zien geboren worden
te hopen en dagdromen dat ie ooit zo'n gouden plak wint ergens in de sport

ja daar doen we het allemaal een beetje voor :j
die gekke eigenwijze fokkers van sportpaarden toch allemaal

Kan me niet anders dan bij deze reactie aansluiten, prachtig verwoord.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 09:41

Wij gaan fokken met onze merrie (die we hebben gekocht en zaterdag komt) omdat na mijn paard langzaam aan al ouder wordt.
Dan heb ik in die tijd een leuk paard achter de hand. (Leuke afstamming!! :wow: )

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 10:54

Hier wordt ook zeker niet op de veulenspuit bezuinigt en als dat zo zou moeten zijn dan is dat voor mij een reden niet te fokken. Die spuit heeft niks te maken met een goed geente merrie. Ik heb het idee dat veel mensen fokken en helemaal niet weten waar zo'n spuit voor dient............ Schrik ik best van.

En wat is rond de 30 euro voor zo'n spuit als je ziet wat de rest kost? (als je tenminste nergens op bezuinigt)

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 11:35

Heb voor de leuk eens gegoogled op veulenspuit en vond oa deze;

http://www.dekleinesmaalhorst.nl/foal_nl.htm

Ook andere sites vermelden eigenlijk hetzelfde dat als de merrie goed geent is en het veulen voldoende biest drinkt het dier zorgt voor zijn "eigen inenting" omdat ie de antistoffen van mams meekrijgt :)

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 12:53

wel leuk zo n discussie... ik heb een aantal dierenartsen om mij heen die de paarden begeleiden waar nodig, dit jaar voor het eerst geen veulenspuit gegeven. ik ben van mening naar alle inside verhalen gehoord te hebben dat als moeder, en omgeving gezond is en als het veulen genoeg biest heeft binnen gekregen en gewoon fit en gezond oogt waarom zou je er in godsnaam antibiotica inspuiten met een paar uur oud... ? daarnaast is het niet eens altijd antibiotica maar een mengelmoes van allerlei andere dingen
dus ja mijn totilasje moest het doen zonder veulenspuit en die ziet er net zo gezond uit als alle andere en is nog fitter ook
ik doe het dus absoluut niet om te bezuinigen maar omdat ik die troep niet zomaar in m n paarden wil..

daarnaast fokt mijn dierenarts ook veulens en die geeft al jaaaren geen veulenspuit en die zien er ook net zo gezond uit hoor :j

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 12:55

essiesilly schreef:
dus ja mijn totilasje moest het doen zonder veulenspuit

Met die dekprijs kan ik dat wel begrijpen :P

Maar eigenlijk is deze discussie totaal off topic, de vraag is waarom fok je niet waarom geef je wel of niet een veulenspuit

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 12:58

ja m n geld was op voor een veulenspuit :+ hahaha :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 13:41

Mijn vraag is idd waarom je fokt en of je het doet om het veulen te houden of voor de handel. Als je het laatste doet zou ik het namelijk laten tenzij je beschikt over een fokmerrie met zeer interessante bloedlijnen...

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 13:52

Ik fok in de eerste plaats omdat ik het erg leuk en interessant vindt. De keuringen, verbeterpunten van de merrie, hengstenkeuze, drachtig krijgen, de spanning tot het veulen er is, (we zitten nu op 10 maanden), en dan straks toekomstplannen maken voor het veulen.

Het doel is om een veelzijdig gebruikspaard te fokken, dat een verbetering tov de moeder is. Wanneer het een merrie is, houden we haar. Dan ga ik met haar rijden, keuringen doen, en misschien ook weer fokken. Ze is een Gelderse merrie, en gedekt door een Gelderse hengst. Qua bloedlijnen vind ik haar en haar toekomstige veulen interessant, leuke moederlijn en qua hengsten kunnen we straks nog alle kanten op.
Wanneer het een hengstje wordt blijft hij niet. Of we verkopen hem als veulen, of als beleerde 3 of 4 jarige. Er is veel vraag naar veelzijdige brave paarden, die kunnen dressuren, een sprongetje en op buitenrit. En liefst nog aangespannen ook. Deze dingen zou ik hem dan allemaal geleerd willen hebben voor hij verkocht wordt. En dan hopen we er iemand heel gelukkig mee te maken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 14:05

GJ9 schreef:
Ik fok in de eerste plaats omdat ik het erg leuk en interessant vindt. De keuringen, verbeterpunten van de merrie, hengstenkeuze, drachtig krijgen, de spanning tot het veulen er is, (we zitten nu op 10 maanden), en dan straks toekomstplannen maken voor het veulen.

Het doel is om een veelzijdig gebruikspaard te fokken, dat een verbetering tov de moeder is. Wanneer het een merrie is, houden we haar. Dan ga ik met haar rijden, keuringen doen, en misschien ook weer fokken. Ze is een Gelderse merrie, en gedekt door een Gelderse hengst. Qua bloedlijnen vind ik haar en haar toekomstige veulen interessant, leuke moederlijn en qua hengsten kunnen we straks nog alle kanten op.
Wanneer het een hengstje wordt blijft hij niet. Of we verkopen hem als veulen, of als beleerde 3 of 4 jarige. Er is veel vraag naar veelzijdige brave paarden, die kunnen dressuren, een sprongetje en op buitenrit. En liefst nog aangespannen ook. Deze dingen zou ik hem dan allemaal geleerd willen hebben voor hij verkocht wordt. En dan hopen we er iemand heel gelukkig mee te maken!

Ik neem aan dat het doorverkopen niet berust is op winst maken? Want er is wel vraag naar zulke paarden maar daar wilt men dan maar €1200.- voor neerleggen...

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 15:16

Nee daar is het inderdaad niet op berust. Al vind ik 1200 wel weer een hele lage prijs. Een gezond correct KWPN paard met een fijne afstamming, dat een leuk proefje kan lopen en een parcoursje kan springen, en een hele toekomst voor zich heeft, mag van mij wel wat meer kosten. Maar dat ligt er ook aan hoe de handel op dat moment is.
De paarden, en het fokken ook, zijn hobby. Hobby's kosten nou eenmaal geld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 15:22

GJ9 schreef:
Nee daar is het inderdaad niet op berust. Al vind ik 1200 wel weer een hele lage prijs. Een gezond correct KWPN paard met een fijne afstamming, dat een leuk proefje kan lopen en een parcoursje kan springen, en een hele toekomst voor zich heeft, mag van mij wel wat meer kosten. Maar dat ligt er ook aan hoe de handel op dat moment is.
De paarden, en het fokken ook, zijn hobby. Hobby's kosten nou eenmaal geld.

Momenteel krijg je er anders barweinig voor.. ;)