je probeerd altijd een fijn huisje te vinden maar niet in alle gevallen staan mensen meer in de rij voor je paard dus je hebt niet zo veel te kiezen...
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
krackertje schreef:Wat betreft het bezuinigen, dus geen veulenspuit....Ik denk dat door de crisis alles eens goed tegen het licht gehouden wordt, daarlangs het verhaal rond een teveel aan antibiotica, voila men gaat eens nadenken en zichzelf van info voorzien, zo zie je maar weer dat zo`n crisis toch iets goeds oplevert.
Esmeevtb schreef:wij zijn er nu serieus over na aan het denken om onze merrie volgend jaar te laten dekken. en het is echt een leuk paardje, maar heeft nooit echt iets op wedstrijd niveau behaald omdat we daar zelf geen interesse in hebben. wel lijkt het ons heel erg leuk om een veulen te krijgen. ik begrijp het punt best van een goed veulen kopen, maar dat kan toch nooit hetzelfde zijn als een veulen krijgen (en houden) van de merrie waar je een goeie band mee hebt etc...
ik ben het er helemaal mee eens dat je er niet van uit kunt gaan een top veulen van een matige merrie te krijgen, en ben het er ook mee eens dat je goed naar de bloedlijnen moet kijken.. maar is het niet nog steeds zo dat niet ieder paard een top paard hoeft te zijn?
nou goed.. lang verhaal.... wij willen fokken omdat we graag een kleine dartel van onze mooie en lieve merrie willen.
Joolien schreef:Esmeevtb schreef:wij zijn er nu serieus over na aan het denken om onze merrie volgend jaar te laten dekken. en het is echt een leuk paardje, maar heeft nooit echt iets op wedstrijd niveau behaald omdat we daar zelf geen interesse in hebben. wel lijkt het ons heel erg leuk om een veulen te krijgen. ik begrijp het punt best van een goed veulen kopen, maar dat kan toch nooit hetzelfde zijn als een veulen krijgen (en houden) van de merrie waar je een goeie band mee hebt etc...
ik ben het er helemaal mee eens dat je er niet van uit kunt gaan een top veulen van een matige merrie te krijgen, en ben het er ook mee eens dat je goed naar de bloedlijnen moet kijken.. maar is het niet nog steeds zo dat niet ieder paard een top paard hoeft te zijn?
nou goed.. lang verhaal.... wij willen fokken omdat we graag een kleine dartel van onze mooie en lieve merrie willen.
Ja en houden jullie het veulen dan? Of wil je die later weer verkopen?
sarabande schreef:Als ik op de veulenspuit moet bezuinigen kan ik beter overwegen niet meer te fokken, want de kosten van begeleiding, dekgeld etc zijn bij elkaar veel hoger
besita schreef:als je veulen namelijk te weinig biest heeft binnengekregen heeft ie niet genoeg antistoffen binnen
besita schreef:inderdaad één keer sperma verzenden kost ons al 45 €
dan spreek je nog niet van alle scans & insiminaties
de slapeloze nachten waar je zit te brainstormen over een mogelijke partner
toffe momenten als ze van de eerste keer drachtig zijn
de mindere momenten als je nog een keer moet proberen
de factuur van het dekgeld die betaald moet worden
de merrie die onderhouden moet worden en waar alleen het beste voer , hooi en stro goed genoeg voor zijn ..
de slapeloze nachten als de merrie aan de uitgetelde datum zit
de nachtmerries als bevriende fokkers een dood veulentje krijgen of de merrie aborteert ..want dat kan ons ook allemaal wel eens gebeuren
tja waarom fok je dan nog ..
omdat er niets mooier is dan uit je zorgvuldig uitgekozen merrie een subliem veulen te zien geboren worden
te hopen en dagdromen dat ie ooit zo'n gouden plak wint ergens in de sport
ja daar doen we het allemaal een beetje voor![]()
die gekke eigenwijze fokkers van sportpaarden toch allemaal
GJ9 schreef:Ik fok in de eerste plaats omdat ik het erg leuk en interessant vindt. De keuringen, verbeterpunten van de merrie, hengstenkeuze, drachtig krijgen, de spanning tot het veulen er is, (we zitten nu op 10 maanden), en dan straks toekomstplannen maken voor het veulen.
Het doel is om een veelzijdig gebruikspaard te fokken, dat een verbetering tov de moeder is. Wanneer het een merrie is, houden we haar. Dan ga ik met haar rijden, keuringen doen, en misschien ook weer fokken. Ze is een Gelderse merrie, en gedekt door een Gelderse hengst. Qua bloedlijnen vind ik haar en haar toekomstige veulen interessant, leuke moederlijn en qua hengsten kunnen we straks nog alle kanten op.
Wanneer het een hengstje wordt blijft hij niet. Of we verkopen hem als veulen, of als beleerde 3 of 4 jarige. Er is veel vraag naar veelzijdige brave paarden, die kunnen dressuren, een sprongetje en op buitenrit. En liefst nog aangespannen ook. Deze dingen zou ik hem dan allemaal geleerd willen hebben voor hij verkocht wordt. En dan hopen we er iemand heel gelukkig mee te maken!
GJ9 schreef:Nee daar is het inderdaad niet op berust. Al vind ik 1200 wel weer een hele lage prijs. Een gezond correct KWPN paard met een fijne afstamming, dat een leuk proefje kan lopen en een parcoursje kan springen, en een hele toekomst voor zich heeft, mag van mij wel wat meer kosten. Maar dat ligt er ook aan hoe de handel op dat moment is.
De paarden, en het fokken ook, zijn hobby. Hobby's kosten nou eenmaal geld.