[TI] Tinkerxshirehengst met 9 maanden castreren??? Ervaringen???

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

door_en_teun

Re: Tinkerxshirehengst met 9 maanden castreren??? Ervaringen???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-11 08:48

Ik heb vorig jaar in het najaar zijn halfbroer laten castreren toen die ruim 2 jaar was. Nou daar waren veel complicaties bij. Teun had echt veel pijn en de hele castratie heeft 3x zo lang geduurd. Dus ook veel meer verdoving gekregen en heel veel last en pijn de eerste dagen. Teun heeft uiteindelijk bijna 6 weken op antibiotica gestaan. Nu is echt niets te merken aan Mees.

Hij is nog niet echt rustiger naar zijn buurvrouw maar heeft wel een nieuwe merrie in de kudde gekregen. (Door omstandigheden) Die is niet hengstig en is absoluut niet van hem gedient. Tuurlijk niet, wie wil nu een onervaring jong ding aan zich ;) . Mees presenteerde zich met trots en rende in het rond... 4 dagen na de castratie.
Volgende keer als de dames hengstig worden gaat hij nog een aantal dagen opstal(ivm nog mogelijke vruchtbaarheid) en daarna mag Mees er de hele zomer erbij rennen.

Het zal uiteindelijk heel veel rust brengen. Ik kan het niet meer ongedaan maken maar gisteren had ik wel nog even zoiets toch wel jammer geen hengst meer. Maar als optie om de rest van je leven nooit meer in een kudde te lopen is ook niets. Voor een dekhengst is het natuurlijk ook anders maar ja... dat was ook niet zijn toekomst want daar moet je een baasje voor hebben die daar alle tijd in wil steken en voor mij houd het op na verzorging en een heerlijke buitenrit. Petje af voor die mensen die nog veel meer met hun paarden doen!

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 11:32

callum had ook niet veel last geen zwelling en was ook vlot opgeknapt. volgens de veearts was het ook zo dat jonge dieren er minder lang last van hebben. fijn dat het zo goed is gegaan en ik hoop dat het het gewenste resultaat heeft

Lonan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 15:06

Bij mijn pony was de boel zo opgezwollen de eerste week dat hij letterlijk in zijn broek plaste.
Hij heeft ook 10 dagen antibiotica gekregen, zelf inspuiten..(wat ik overgens zelf niet durfde)
Ik heb de eerste weken enorm veel spijt gehad, hij was zo enorm zielig en boos als ik hem beweging gaf aan de longe, wat moest van de DA. Maar hij knapte na 2 weken weer op, en het gaat uitstekend met hem.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 15:13

Heb ze lekker met 8 maanden laten castreren ging hardstikke goed hun ballen waren ookal ingedaald dus dat was ook weer een hele opluchting dus toen ballen eraf en het gaat nog steeds goed met ze :D

melcior

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 15:27

ik heb mijn paard laten castreren toen hij 11 of 12 maanden was..
naar de kliniek gebracht ( mocht meekijken met de operatie ;) erg gaaf )
dag later weer opgehaald en lekker thuis de wei op gegaan..
ik heb nooit problemen ondervonden met vroeg castreren.. die van mij is wel
erg groot geworden zit rond de 1.75 maar het is een hannoveraan x arabier dus
heel ander bloed..
maar het is wel waar hoe vroeger je ze castreert hoe minder breed ze worden..
als je ze langer hengst laat gebruiken ze alles om mooie hengstennek enzv te
kweken..
maar mijn mannetje is ook heel mooi opgedroogd haha dus hier geen spijt van
vroeg castreren...
succes ermee!!

Ingeborg67

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 14:30

Ik geloof echt bijna niet wat ik lees |o :?
Vorige keer al zo gewaarschuwd...........
Niet te geloven.

Maar zal even reageren op je vraag in dit toppic.
Gewoon even een paar paardenklinieken bellen.......dan weet je ( maar dat wist je verleden keer ook al) dat je Mees allang apart had moeten zetten of allang had kunnen laten castreren...
Laatst bijgewerkt door Ingeborg67 op 10-05-11 14:31, in het totaal 1 keer bewerkt

BelgenGek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 14:30

ik heb mijn belg toen met ruim 7 maand laten helpen,
dit is allemaal Prima verlopen, scheelt een hoop narigheid..

Aniekepiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 18:35

Volgens mij heb jij je lesje de vorige keer nog niet echt geleerd :x >;)

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 20:48

Ze reageert nu toch op moment dat ze merkt dat het hengstveulen zn hormonen beginnen te werken? Hij is nu 9 mnd?
Beetje overdreven reacties hier op het eind.

Er zijn genoeg veulens die met deze leeftijd nog bij moeders lopen zonder problemen. Het is opletten ja, dat wel.

JPTinkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 23:13

en commentaar kan men ook al niet tegen

gelukkig deze x wel optijd bij geweest want ja anders was er weer een ongelukje gebeurd
maja een telefoontje naar je DA en dan weet je binne 5 min of t kan of niet, zo moeilijk is dat ook weer niet

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 20:23

Ik heb enkele maanden terug mijn hengstveulen van vorig jaar ook laten helpen. Wij kunnen ook geen hengst op stal hebben. Een andere ruin van mij is ook op jonge leeftijd geholpen en wel slank maar dit is hij in zijn hele bouw. Echt nog een puber maar of dit door het castreren is lijkt mij niet. Daarentegen vergelijk ik hem met andere driejarige die nog hengst zijn maar zeker 4/5 maanden ouder zijn. En op 3 jarige leeftijd is dat natuurlijk toch nog een heel verschil.

Gilbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 11:15

Ik heb mijn tinkertje ook vroeg laten ruinen omdat ik hem in de groep wilde houden en dat is super gegaan.
Hij heeft geen extra groeispurt gekregen (in zijn geval juist wel jammer) en is maar een paar cm groter dan zijn moeder geworden (terwijl de hengst 12 cm groter was)

Jaren terug heb ik het mijn mijn andere paardje ook vroeg gedaan en ook daar is alles soepel gelopen en geen andere stokmaat gekregen dan dat de verwachting al aangaf.

inge10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 15:01

Heb die van mij laten helpen toen ie zo'n 7,5 maand was. Probeerde merries te dekken kreeg kuren ging dwars duur draden heen en was soms niet meer te houden. Alles goed gegaan heeft een klein bultje gehad na de castratie wat we een beetje hebben moeten onderhouden. Verder helemaal ok! Karakter is ook weer een heel stuk rustiger geworden. Kan niet zoveel vertellen over de uitgroei van hem omdat ie nu nog geen jaar oud is. Maar hij is al wel bijna even groot als zijn zus van een jaar eerder. Denk dat hij meer heeft "geleden" met hengst zijn omdat hij zichzelf zo druk maakte (en maar hinniken en de wei op en neer ,van merries afgeschopt worden , uit de wei ontsnappen . Menneer kreeg zeker 3 kilo brok per dag en dan nog afvallen)dan met het castreren.