[TI] Sokken eraf ..

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Re: Sokken eraf ..

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 15:17

dat is geen fout, als de sokken bedoelt zijn om te beschermen tegen braamstruiken, hadden alle rassen die daarmee te maken hebben sokken gehad, en dat is simpelweg niet zo :)

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 15:29

als alle paarden geëvolueerd waren onder dezelfde omstandigheden waren alle paarden het zelfde
het zelfde geld dan voor alle dieren, incl de mensen

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 15:34

Romullus, ik heb het over paarden die leven in dezelfde gebieden en die allemaal wel redelijk vergelijkbaar zijn, muv de tinker dus.....

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 18:19

Sokken scheer ik met de haren mee naar beneden, behalve op de buigpunten, daar knip ik. Dus knieën en koten met schaar, de rest met een scheermachine. Ik was ze niet eerst, omdat sokken veelal gewoon schoon zijn dichtbij de huid. Ik borsten wel het zand er goed uit.

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 20:31

rommulus schreef:
Vasthi wat is het voor middel exact ???

@Rommulus
Afbeelding
Veeeeeeeeeeel goedkoper en net zo werkzaam als de pipetten Stronghold. Ik giet gewoon 12,5 cl in de kootholte en herhaal dat na een paar weken en ben weer een aantal maanden van de ellende af. Om het bij te houden was ik ook met hondenvlooienshampoo.

Heb alleen van de paarden van Berdien gelezen dat die haaruitval kregen van Eprinex :oo
Heb dit nog nagevraagd bij mijn DA, maar die kende niet meer gevallen van haarverlies dus dat is dan toch uitzonderlijk.

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 21:52

Stef heeft toen mijn tinker geschoren.
Smeerde toen ook alles in de haren en niet op de plekken zelf dus hielp het voor geen meter.

Ik heb toen na het scheren gewassen met betadineshampoo. De volgende dag naar de zee toe en daar in het water laten lopen. Volgende dag weer naar de zee toe en hetzelfde en toen om de dag met betadineshampoo wassen en mokzalf (mudgard van de paardendrogist) smeren en toen na een week weer naar de zee geweest. Daarna was het eigenlijk al over.
Ze kreeg ook nog pilletjes van de paardendrogist, mok cure of cure mok of zoiets.

Sokken hadden een jaar nodig om weer helemaal op lengte te komen.

Heb helaas de foto's niet meer van toen ze net geschoren was

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 21:55

Klopt, ik weet nog dat we schrokken na het scheren, dan zie je pas goed waar de plekken zitten

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 21:59

ben nu net aan het zoeken voor die foto's en die heb ik toch nog....
momentje

Carlien1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 22:03

@vashti: waar koop je eprinex? Moet je dat via de dierenarts bestellen?
Ben ook op zoek naar een preventief middel namelijk!
En Stronghold is tegenwoordig ook alleen op recept van de dierenarts kwam ik achter.

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 22:06

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Inderdaad stef, schrokken ons dood toen dit onder haar sokken vandaan kwam.

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 23:18

2 weken terug gedaan bij een van onze merrie's
eerst alleen de voorbenen
maar ze was best braaf, soms een maaibeentje ofzo, maar niks te klaagen
nu de achterbenen nog doen, ppff beetje tijdnood

ook hier schokken we ons een hoedje toen de sokken eraf waren.. was zeker geen overbodige luxe om het netjes te zeggen

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 01:37

Ik ben wel heel benieuwd hoelang het duurt voordat het weer is aangegroeid? Mijn twenter hebben ze bij de vorige eigenaar onder handen genomen, opgeschoren vanuit de koot, de sok achterop het hogere been hebben ze laten zitten, gelukkig.

Zelf ben ik ook van mening dat scheren geen zin heeft. Mij is verteld dat door de sokken er meer huidvet aanwezig is, wat vocht buiten houd en makkelijk afvoert. De Tinker is een jong ras wat uit een nat gebied komt en vaak 24/7 buiten stond (en niet zoals de meerste warmbloeden al tientallen jaren bewust gefokt wordt en gehouden werd in de stallen van de rijkere mensen).

Nu ik dit zo zie, de mijne krijgt binnenkort ook een spoedcursus in een emmer staan. Zal wel drama worden, zelfs mijn andere waar ik alles mee kan vond daar niet veel aan, maar met veel geduld en liefde moet het wel lukken, ze is nog jong :j Maar scheren, nee, dat zal echt alleen naar veel aandringen van een DA gebeuren....

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 07:28

_Lot schreef:
Ik ben wel heel benieuwd hoelang het duurt voordat het weer is aangegroeid? Mijn twenter hebben ze bij de vorige eigenaar onder handen genomen, opgeschoren vanuit de koot, de sok achterop het hogere been hebben ze laten zitten, gelukkig.

Zelf ben ik ook van mening dat scheren geen zin heeft. Mij is verteld dat door de sokken er meer huidvet aanwezig is, wat vocht buiten houd en makkelijk afvoert. De Tinker is een jong ras wat uit een nat gebied komt en vaak 24/7 buiten stond (en niet zoals de meerste warmbloeden al tientallen jaren bewust gefokt wordt en gehouden werd in de stallen van de rijkere mensen).

Nu ik dit zo zie, de mijne krijgt binnenkort ook een spoedcursus in een emmer staan. Zal wel drama worden, zelfs mijn andere waar ik alles mee kan vond daar niet veel aan, maar met veel geduld en liefde moet het wel lukken, ze is nog jong :j Maar scheren, nee, dat zal echt alleen naar veel aandringen van een DA gebeuren....

Ik ben van mening dat scheren wel zin heeft, en zeker als het paard heel veel mok heeft. Je komt gewoon simpelweg niet bij de plekken door de lange haren die erop zitten, je smeert alles in de haren, maar niet op de plek zelf.
Ik ben heel blij dat ze toen geschoren is door Stef, er kwamen plekken te voorschijn die ik met alle haren niet kon zien en voelen. Met de sokken eraf kan je een veel betere behandeling starten en zijn ze er ook veel sneller van af.

Bij mijn merrie heeft het toen ongeveer een jaar geduurd voor de sokken weer echt normaal waren. Tis geen mooi gezicht, zeker niet maar beter een geen mooi gezicht en mokplekken die genezen, dan een schitterende sok met een berg met mok waar je niet bij kan om te behandelen.

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 09:46

als ik de benen niet kaal had gemaakt, had ik de ravage nooit zo kunnen overzien. nu kan het luchten en ik kan het veel directer behandelen.

leentje1975

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 10:04

Hier idem. Sokken zijn er achter twee weken terug afgehaald. Pff wat een ellende, maar nu kan in ieder geval de huid luchten, lekker het zonnetje erop en vooral haar voedingspatroon veranderd. Ik heb een belgische merrie die bij haar vorige eigenaresse 2 kg sportbrok per dag kreeg en flink wat mijt had toen ze bij me kwam. Afgelopen winter kreeg ze bij mij alleen maar hooi en een goeie liksteen. Haar benen knapten zienderogen op en waren zo goed als schoon. Maar van het voorjaar ging ik meer met haar aan het werk en gaf haar op aanraden brokken bij elke dag en ja hoor weer mis. Flink jeuken en wondjes op haar benen. Nu acuut van de brokken af en gewoon weer hooi en de sokken eraf. Nou ben flink geschokken wat eronder zat maar ik merk nu dat haar benen goed rustig zijn. Ze jeukt niet meer, de plekjes zijn mooi dicht en ik kan overal goed bij om het schoon te maken. Omdat ik daar geen stromend warm water heb neem ik een grote gifspuit mee met warm water en dit werkt goed. Doordat er een lans aan zit kan ze me niet zo snel een oplawaai geven en er zit genoeg druk op. Ook heb ik dan 7 liter water bij me dus kan behoorlijk veel doen.

Eefste

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 10:09

Ik heb Maan haar sokken er ook eens af moeten knippen (was niet erg netjes.., wel lekker kort :))) ivm hevige schurft.. Veel makkelijker te behandelen. (eerst door sokken heen geprobeerd, maar als de plekken groter worden kan je het gewoon niet zien.. Groeide heel snel weer aan. Binnen 4 maanden weer flinke sokken die er niet meer idioot uit zagen.

D_Travis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 10:18

onze merrie heeft vorig jaar ook heel veel last van mok gehad.
wij hebben toen haar voet in een emmer met biotex laten weken en vervolgens zo veel mogelijk haar weg geknipt.
Scheren had ook gekund maar we hebben geen apparaat (is natuurlijk wel aan te komen) en we waren bang dat we het misschien wat meer open zouden maken.

We hebben echt veel weggeknipt en nee dat zag er niet mooi uit, maar het zorgde er wel voor dat we de mok erg goed hebben kunnen behandelen.
En idd je ziet veel meer plekjes dan die je anders over het hoofd zou zien door de hoeveelheid sok. Bovendien smeer je je behandelspul voornamelijk in de haren waardoor er ook weer zand aan blijft kleven of andere viezigheid en dat lijkt me ook niet heel bevordelijk voor de genezing.
Ik ga dan toch voor de gezondheid van mijn paard ipv de mooiheid door zn sokken hoor, dat groeit wel weer aan.

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 12:07

Je kunt het volgens mij ook gewoon kopen via Agradi. Ik bestel het zelf via m'n DA
Bijkomend voordeel van Eprinex is dat het via de huid wordt opgenomen en zijn werk doet.
Verder ontworm je je paard ook gelijk!

Carlien1 schreef:
@vashti: waar koop je eprinex? Moet je dat via de dierenarts bestellen?
Ben ook op zoek naar een preventief middel namelijk!
En Stronghold is tegenwoordig ook alleen op recept van de dierenarts kwam ik achter.

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 23:41

Afbeelding

Dit kwam ik tegen, aan 2 benen. Voor had ze vooral in de kootholtes mok.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 23:56

oeh dat ziet er niet zo lekker uit nee :S

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 09:46

_Lot schreef:
Ik ben wel heel benieuwd hoelang het duurt voordat het weer is aangegroeid?

Een maand of 5/6.
Het probleem zijn de mijten, daardoor ontstaat jeuk (larven graven banen onder de huid) waardoor het paard gaat bijten/knagen, met zijn hoef gaat krabben op de jeukplekken.
Je moet dus de mijten wegkrijgen, dan kunnen de zere plekken herstellen. De zere plekken zijn dus niet het probleem, maar het gevolg van het probleem.

LisanneFloor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 09:48

Ik heb het ook met een schaar gedaan, van boven naar onder, zodat er geen happen in komen.
Succes!

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 09:57

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 10:50

Het nadeel is dat je inderdaad niet kan zien wat er onder die enorme sokken afspeelt!
Tenminste, ik zie alleen dat ze bijt, en verder niets.

Ik ga eerst kijken of wassen met sebacil gaat helpen. Blijft ze bijten, dan kijk ik weer verder.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 11:04

oh aan dit topic kan ik me behoorlijk ergeren af en toe,
MENSEN wat is belangrijker???
A een paard dat er mooi uitziek met die sokken en duidelijk zichtbaar pijn lijd!!??
B die sokken eraf en een paard wat een halfjaartje geen sokken heeft en die geen pijn meer heeft en gezond is?

ik zou het wel weten

ik kan werkelijk waar niet begrijpen dat er mensen zijn in dit topic die zeggen dat die sokken eraan moeten blijven en met allerlij slappe excuses komen waarom die sokken eraan moeten blijven :x
en ondertussen verdorie zelf aangeven dat het paard er duidelijk pijn aan heeft |o

en dat noemt zichzelf paardlievend