te mager na veulen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

fokfanaat

Re: te mager na veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 11:04

dat kun je toch in een uurtje doen, prikpaaltjes met schiklint, flinke klap erop.

dit is wachten op ongelukken, echt heel gevaarlijk. niet afwachten regelen!

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 11:12

In principe kun je onbeperkt ruwvoer geven en voor de gezondheid van je veulen is vers gras veruit het beste, daar geeft je merrie goede melk van en er zitten veel voedingsstoffen in.
Merries met veulens mogen - uitzonderingen daargelaten - dag en nacht in het gras. Nu begrijp ik dat dat bij jullie een probleem is, misschien kun je ergens gras vandaan halen? De eerste keer dat ik een veulen fokte stond de merrie op een stal waar ook maar beperkt gras was. Wij maaiden altijd zelf (met de zeis) gras bij uit een weiland van een boer in de buurt en voerden ze dat bij.

Om je weiland weer aan de praat te krijgen moet je wel wat geduld hebben, je kunt het gras echt niet de grond uitkijken...op dit moment is de droogte een probleem hoewel dat bij jullie mee lijkt te vallen. Je kunt door/bijzaaien, dan mest er op, eventueel ook nog een beetje kunstmest (laat een grondmonster nemen, dan weet je wat er bij moet). Het duurt dan minstens wel een maand voor je weer wat goed gras hebt. Als het gras nog te jong is zitten de nieuwe wortels nog niet diep genoeg in de grond en trekken de paarden ze er zo uit en heb je alle werk voor niks gedaan.
Alleen mest er op kan, het ligt aan de kwaliteit van je zode of dat voldoende is om weer een mooie volle weide te krijgen. En ook dan geldt dat het goed is je wei een paar weken te laten rusten zodat het gras de tijd krijgt weer wat te herstellen en te groeien.

Bumblehorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-11 11:17

Kendra schreef:
misschien kun je ergens gras vandaan halen? De eerste keer dat ik een veulen fokte stond de merrie op een stal waar ook maar beperkt gras was. Wij maaiden altijd zelf (met de zeis) gras bij uit een weiland van een boer in de buurt en voerden ze dat bij.

Dat is wel een goed plan. Ik ga er achter horen!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 11:43

Met vers gras voeren moet je ook uitkijken, kunnen ze slokdarmverstopping en koliek van krijgen. Vormt ballen.

Gewoon meer voordroog voeren. Echt zoveel hooi laten eten als ze opkan. Daarbij ook merriebrok voeren, is biks speciaal voor zogende merries.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 11:46

Suzanne F. schreef:
Met vers gras voeren moet je ook uitkijken, kunnen ze slokdarmverstopping en koliek van krijgen. Vormt ballen.

Dat krijg je alleen van jong en te kort gras. Dat moet dus niet, je moet lang weidegras hebben, dan is het geen probleem.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 11:58

denk niet dat er al echt lang weidegras staat. of je moet sproeien.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 12:22

Merrie ziet er niet al te slecht uit! Zij heeft zelfs een nogal zware hals en een goede laag op haar onderbuik (= vet aanzetting). De flanken zijn idd iets aan de magere kant tov de hals maar wat wil je ze heeft net een veulen gehad! Haar benen lijken ook wat dik = vocht ophoping en hiermee moet je ook mee oppassen als je haar voer gaat aanpassen (zeker met vers groen gras).

Die prikkeldraad is echt een verschrikking! Vraag om een gewond veulen en is een Tetanus gevaar!!

Het is momenteel te droog om zeik te uit te rijden (weet trouwens niet of het nu nog mag) ... als je het laat doen, doe het voor een regen periode en laat het injecteren ipv gewoon oprijden.
Korrel mest (gemende stikstof) kan altijd ... maar hier ook best voor een regen periode ... zelf hou ik dan de merries en veulens +/- 10 dagen van de wei, maar ik ken mensen die ze gewoon dags erna de paarden erop zetten. Gevaar met veulens is dat ze alles in hun mond stekken en korrelmest is niet zo best voor de maag en darmen!
Wat je tussentijds zou kunnen doen is een deel van je wei afmaken en die mesten ... en dan na een week of zo dat stuk geven en dan een andere stuk afmaken en mesten.

Bumblehorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-11 03:04

Aceje krijgt nu onbeperkt hooi, maar veel lijkt ze er niet van te eten, liever gaat ze grazen :)
Ik kreeg vandaag ook een deel gras van de 'buurman'.
Ik heb ook 'werkjes' vericht in de weide en het resultaat mag er wezen.

nog eens bedankt voor de goede tips!
groetjes Bumble!