dekhengst gezocht!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 23:48

Die slachter waar ik het hed slacht zelf stamboek hafs (hengstjes), er is gwn een teveel aan paarden.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 23:48

Linsey_tiger schreef:
kan een paard een half stamboom hebben dan?
zoja, ik heb ze toch nog nooit met half gezien!

Ja dat kan, dat kan heel goed en dat komt zelfs nog vrij veel voor ook nog.
dus dat maakt wel degelijk een verschil als je voor een goedgekeurde dekhengst gaat. + dus het al eerder genoemde veterinaire en medische. Een goedgekeurde dekhengst staat niet krom op z'n pootjes, want anders was hij nl. ook nooit goedgekeurd.

(en paspoort is al enkele jaren verplicht voor ieder paard/pony, dat is geen papier)

Alleen; kan het veulen dan niet opgenomen worden bij het NSPS, want het NSPS neemt alleen 100% shetten aan met volledig papier, dus vader én moeder moeten papier hebben. Het NMPRS neemt nog wel pony's met half papier aan (helaas) maar dat ging volgens mij ook misschien veranderen. Tsja en dat gebeurd daar nu heel veel, want iedereen met papierloze/half papier shetten gaat daar dan naar uitwijken, als een soort van 'rest-stamboek'.

papierloze merrie + papierloze hengst = papierloos veulen
papierloze merrie + goedgekeurde dekhengst = veulen met halfpapier (of uiteraard andersom).

Dennis

Re: dekhengst gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 08:29

Een goedgekeurde dekhengst is tenminste gecontroleerd op gebreken (net als de nakomelingen).
Want ook als je een papierloze merrie hebt, op een veulen met gebreken zit je niet te wachten.

Een veulentje kopen is een beter idee, dan red je er weer eentje :). En je kan nog uit kiezen wat je wil ook (kleur, geslacht, verwachte eind maat, karakter). Ik zie alleen maar voordelen :).

Als je perce een veulen van je eigen merrie wil. Laat haar dan wel zelf eerst keuren door de dierenarts op gebreken en kies een goedgekeurde dekhengst uit (die dus ook al gecontroleerd is op gebreken).

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 18:33

Moderatoropmerking:
Jammer dat hier nu toch weer dezelfde discussie uit de kast wordt getrokken, TS vraagt of mensen een dekhengst weten die in aanmerking komt, niet of ze wel of niet moet fokken. Voor dit onderwerp verwijs ik dan ook graag naar het centrale topic: [SMP] [centraal] Fokken met papierloze pony's Voor TS een tip om het te lezen en voor de rest de plek om hun mening hierover uitgebreid toe te lichten. In dit topic dan graag alleen reageren als je een antwoord hebt op de eigenlijke topicvraag.

Fellow

Re: dekhengst gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 17:12

God, JoyCiej007, misschien wil de TS gewoon een leuke kinderpony erbij of wil ze er eentje voor de kar ofzo.
Kom op je reactie's zijn wel erg negatief.

_________

TS, ik zou als ik jou was voor een pony rond de stokmaat van je merrie kiezen zodat je niet een heel groot veulen krijgt. Wanneer je pony kleine korte drafpassen neemt, kun je een hengst kiezen die dit juist niet doet. Gewoon kijken wat de pluspunten en de minpunten zijn bij je merrie.
Er bestaan wel site's met goede dekhengsten, ik zal eens even zoeken, moet het ook een beetje in je omgeving?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 17:32

KirstenVosje schreef:
God, JoyCiej007, misschien wil de TS gewoon een leuke kinderpony erbij of wil ze er eentje voor de kar ofzo.
Kom op je reactie's zijn wel erg negatief.

Dan wil je er nog steeds eentje zonder gebreken toch?
Dus toch een fijne goedgekeurde hengst uitzoeken zodat je daar de kans op al groter maak.

anneuijttt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 17:36

beauisvancie schreef:
Btw papierloze shetjes raak je makkelijk kwijt ik ken genoeg mensen die er naar zoeken.

Daar ga ik in mee. Er staan gratis shetlanders op internet, maar genoeg papierloze die gewoon voor normale prijs er op staan hoor. Bemoei je er niet mee, dat is niet wat ts vraagt. Jezuss ik word hier soms wel moe van hoor.

xHorselover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 17:37

Linsey_tiger schreef:
Dat geld maakt mij helemaal niet oud hoor!
Maar ik dacht omdat de merrie geen stamboom heeft heb ik er toch niets aan want van haar is niets bekend en dan heeft het veulen hier niets mee.
ze heeft wel een paspoort! Wordt elk jaar geënt en is gechipt.
Het veulen is voor ONS zelf bedoelt en niet voor de verkoop.

Als het voor jullie zelf is bedoelt is er niks mis mee om met een papierloze hengst te fokken.
Maar besef wel dat áls je hem ooit wilt verkopen je beter een veulen met papieren kan hebben.
Maar het kan natuurlijk altijd zo zijn dat je je papierloze veulen nog voor een goed prijsje kan verkopen er zijn wel een aantal mensen die niks om de papieren geven.

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 10:57

anneuijttt schreef:
beauisvancie schreef:
Btw papierloze shetjes raak je makkelijk kwijt ik ken genoeg mensen die er naar zoeken.

Daar ga ik in mee. Er staan gratis shetlanders op internet, maar genoeg papierloze die gewoon voor normale prijs er op staan hoor. Bemoei je er niet mee, dat is niet wat ts vraagt. Jezuss ik word hier soms wel moe van hoor.

Je kunt alles op marktplaats zetten voor een "normale prijs" wat ook een ruim begrip is. Maar dat wil niet zeggen dat je ze verkoopt. Ik krijg al jaarling merries aangeboden uit 1e en 2e pr. miniouders met aparte kleurtjes tussen de 150 en 300 euro. Dit is net het dekgeld!!! Er is absoluut geen handel op dit moment in de shetlanders.

Ik heb respect voor degene die het volhouden om hierover te discusseren, ik stop ermee.

Ik wil TS alleen adviseren een GGK hengst te zoeken en de merrie medisch te laten keuren. Ook al wil je de pony zelf houden, aan een pony met erfelijke gebreken heb je niets.

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 11:20

Daarbij wil ik TS vragen ook goed natedenken over de bevalling zelf. BV heb je iemand die 's nachts waakt. Het betreft een maiden merrie, je weet dus niet hoe ze tekend of gedraagt wanneer de bevalling zich aandient, constante obervatie is dus gewenst.

Mijn ervaring is dat shetlanders tussen de 310 en 345 dagen bevallen, dit is dus "waaktijd" van een maand. En geloof me dat is lang als je op stal wil slapen.

En iemand die je kan helpen bij kleine complicaties zoals een beentje wat niet goed ligt.

Geboortes gaan meestal goed, maar verdiep je er wel in wat er mis kan gaan, en hoe te handelen. Heb je potje voor de DA mocht je die nodig hebben. (altijd 's nachts en op zondag :D )