Voor het eerst op m'n Arabiertje! Te vroeg of niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 15:11

Je wilt geen kritiek, maar met het advies doe je ook niks en dat vind ik jammer..
De 'vervelende' reacties (te vroeg, niet weer erop zitten, laatbloeiers) zijn volgens jou kritiek, terwijl de goede (geweldig, kan best, leuke ervaring) reacties als advies worden beschoud.

RhealLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 15:11

AVtjes zijn laatbloeiers, mijn merrie is nu 2 en is net zo groot als mijn ruin van 14, daar doen we enkel show training en wat aan de hand werken, veel los laten lopen en lekker uitgroeien.

Nadelen zijn op latere leeftijd bij AV's heel snel te merken! Mijn ruin is 14 en met 3 jaar LICHT ingereden (niet bij mij ruim voor ik m kocht) en die heeft nu rug klachten!!!! Misschien iets om bij stil te staan :o

Dus die ene keer leuk voor jou (echter niet voor je paardje) probeer je vader te vertellen dat AVtjes toch gemiddeld anders groeien als menig ander paard en daarbij de tijd nodig hebben.

Tenslotte LOL MET JE KNOL gaat voorop, dat kan niet meer als deze op vroege leeftijd gewrichtsklachten heeft ;)

Niks geen kritiek maar behulpzame raad die ook andere berichten voor me hebben aangegeven, je wilt toch ook langer genieten van je paard?? :o

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 15:15

zucht ......

TS is gewoon lekker bezig met haar paard. Daar doe je niets verkeerd mee TS. Lekker genieten en samen een band opbouwen. Je doet alles immers nog maar spelenderwijs, je bent maar 18 jaar en ik neem aan ook niet te zwaar.
In de zomer beetje zadelmak maken, in de winter op laag pitje en dan kun je volgend jaar het rijden wat meer oppakken.

x_Fadigho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-11 15:17

eerlijk?......

Wie zegt dat ik niks met dit kritiek doe?
ik doe er zeker wat mee, ik ben idd pas 18, ik ben 1.58 en weeg 44 kilo.

het zadel kan hij al, en het hoofdstel ook,
DAT HEEFT DE VORIGE EIGENAAR GEDAAN !!!

ik wil het graag zo doen zoals ( xcomplientx) dat zegt ..

Feria

Re: Voor het eerst op m'n Arabiertje! Te vroeg of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 15:20

goed TS, echt heel erg goed voor je paard zo..
Open dan geen topic op bokt als je toch al weet hoe je het gaat doen..

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 15:22

Zitten dr al spieren op? Zou daar nmlk eerst aan werken..

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 15:23

Citaat:
="Canavaro"]eerlijk?......

Wie zegt dat ik niks met dit kritiek doe?
ik doe er zeker wat mee, ik ben idd pas 18, ik ben 1.58 en weeg 44 kilo.

Nou kijk eens... waar hebben we het over :-)

Gewoon lekker samen met je paard genieten TS !

x_Fadigho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-11 15:24

xcomplientx bedankt !!

over een half uurtje ofzo, dan staan er nieuwe foto''s in mijn profiel,
die het WEL doen !

Wie weet hoe ik de foto's in een topic moet zetten?
Graag via pb.

Dankjewel :D!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 15:27

Pás 18? Ik zou eerder zeggen ál 18.. niet dat het oud is, maar oud genoeg om zelf goed na te denken.
Als TS 13 was geweest had ik waarschijnlijk anders gereageerd, maar 18.. dan ben je volwassen. :)

TS, ik heb geen kritiek gegeven en ik ben er van overtuigd dat je goed voor je paardje bent, anders had je dit topic ook niet geopend. :)
Wie weet komt er over een jaartje wel een stoer topic van jou en je Arabiertje waarin jullie lekker aan het rijden zijn.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 15:31

Is idd maar 1 foto in je pro die t doet dus dat schiet niet op :P Alleen.. je hebt m net 2 maanden en je klimt dr al op? Met zo'n jonkie weet je toch dat t soms ff kan duren voor je dr op kunt.. Ben iig heel benieuwd naar een foto van zn lijf :)

x_Fadigho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-11 15:33

@Koudbloedkim.

Ik hou jullie wel op de hoogte met foto's van hem hoe hij zich ontwikkeld !
ik ben idd ál/pas 18 haha.

@Amyz, Ja ik heb hem pas 2 maanden, maar het voelde gewoon goed.
nee t schiet niet op met me profiel, ben daar niet zo snel in !!!

SaskiaLucia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 15:35

Ik vind het dapper van je dat je rond dit onderwerp advies vraagt. Ik lees zo nu en dan topics over rijden met 3-jarige en die krijgen 9 van de 10 keer de volle laag over zich heen. Vaak ook zonder dat ze weten hoe er precies met het paard getraind wordt, hoe ver het paard lichamelijk en geestelijk is enzo... Op 1 na dacht ik en die reed best hoog niveau dressuur met dat beestje, dus wat dat betreft zal ik als ik jou was niet je beslissing van de meningen van bokt nemen. Ik heb ook een 3jarige (bijna 4) arabje. Misschien heb je er wat aan, maar ik heb eerst ruim 3 of 4 maanden voordat ik er op ging eerst gewandeld/ gelongeerd/grondwerk gedaan. Alleen moet ik eerlijk zeggen dat ik toen die 2 jaar was alleen grondwerk gedaan en verder niks. Ik zal heel goed naar je paard kijken en alles rustig aan doen en niet overvragen (wat wel en niet overvragen is is trouwens weer een aparte discussie ;) ). Goede begeleiding vind ik ongeacht je rijniveau ook heel belangrijk bij jonge (ook oudere) paarden, want ik vind dat je altijd bijgespijkerd kan worden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 15:38

Er soms een keer op gaan zitten kan in mijn ogen geen kwaad, paard loopt 24 uur buiten, krijgt veel beweging en heeft waarschijnlijk ook redelijk ontwikkelde rugspieren ( grazen).
Als er dan soms een half uurtje wat gewicht op rust in alle ontspannenheid is er toch niks aan de hand.
Kijk even naar al die keuringen en jonge paardenproeven, deze lopen vaak op 4-jarige leeftijd in de krul op m-niveau, die zijn ook op dezelfde leeftijd beleerd maar dan op een heel andere manier.
Ts, als jij elke week een kwartier op z'n rug wilt zitten zonder verdere africhting of druk, gewoon doen.
Verder ben ik het wbt het rijden met bovenstaande eens.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 15:42

SaskiaLucia schreef:
Ik vind het dapper van je dat je rond dit onderwerp advies vraagt. Ik lees zo nu en dan topics over rijden met 3-jarige en die krijgen 9 van de 10 keer de volle laag over zich heen.

Nou dat vind ik anders nog flink tegenvallen.. Op HAW staan ook zo vaak topics van 3 jarigen die al volop getraind worden, en die krijgen alleen maar complimenten, zo jammer.. :n

x_Fadigho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-11 15:42

Ja ik heb er gister mischien 5/10 minutjes op gezeten ..
dus veel kwaad kan t eigelijk niet, ..
Dankjewel voor jullie duidelijk advies !

@SaskiaLucia ik pb jou even oke!?

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 15:44

Ik ben het eens met SaskiaLucia.

Ik vind sommige reacties toch weer uiterst doordrammend en die bereiken volgens mij net het omgekeerde dan dat ze willen. Natuurlijk wil iedereen het beste voor het paard, maar kom zeg, dan moeten we allemaal nooit op een paard kruipen, want uiteindelijk is het voor zo'n dier nooit 100% goed als je als mens op z'n rug gaat zitten.

Mijn arabier is met 3 jaar ingereden (shoot me), professioneel en met het uiterste geduld. Eerlijk gezegd heb ik met hem enkel daarvoor grondwerk gedaan. Hangen en dergelijke zie ik toch al meer als een directe stap naar het rijden toe, dat heb ik aan de professional overgelaten. Daarna is hij ook heel langzaamaan doorgereden. Nu is hij inmiddels 7 en ik ben nog steeds blij met de manier waarop we met hem te werk zijn gegaan. Zal hij later rugklachten krijgen? Misschien, hard to predict. Zal een paard dat op z'n 5de wordt ingereden geen rugklachten krijgen? Misschien, evenzeer hard to predict. En natuurlijk is het beter om langer te wachten en is de kans op problemen kleiner met de tijd dat je wacht, dat weet iedereen met gezond verstand en in dat opzicht had ik ook langer moeten wachten. Maar het is geen doodzonde van de ts dat ze nu de smaak te pakken heeft gekregen en wat ongeduldig is, dat is toch maar normaal. De kwestie is hoe ze het verder aanpakt en ook al kruipt ze er binnen dit en een half jaar op, dat wil niet zeggen dat ze daarom haar beestje de verdoemenis instuurt. Het is niet dat HAW vol staat met dergelijke topics over 3-jarigen, dat je daarom iedereen met een driejarige maar over dezelfde kam moet scheren.

Een beetje matigheid mag wel, langs alle kanten: van users naar ts toe, van ts naar paard toe en zo verder.

x_Fadigho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-11 15:45

Zie profiel voor foto'ssss :D!

Michelle_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 15:47

Mijn advies is toch nog eventjes wachten, ook met leunen en hangen, gewoon lekker gaan wandelen met je beestje.. Mijn merrie kocht ik toen ze 2,5 was, ze zat toen al tegen de 1.58 aan en ook ik had de neiging om toch wel met haar aan het werk te willen gaan maar heb dit bewust niet gedaan.

Wel af en toe idd een zadeltje + hoofdstelletje en lekker wandelen in het bos, langs wegen enz.. Zo bouw je al een band met je paard op en raakt het gewend om buiten te lopen langs auto's enz.

Ik heb haar nu net een maandje onder het zadel en doe dit nog steeds rustig aan. Ze is nu 4 jaar, en heb dus bewust gewacht omdat ze nog volop in de groei was.

edit: even in je profiel gekeken, wat een leuk beestje! :j Wat is zijn afstamming?
Laatst bijgewerkt door Michelle_S op 21-04-11 15:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 15:47

Arabiertjes zijn sowieso bijna nooit op 3 meteen klaar om te rijden. Wij hadden er 1 van 5 staan die nog groen was omdat hij er niet klaar voor was, en de ander is op 3,5 wel ingereden, basis er in en toen eigenlijk nog een jaar rust gehad.

Waarom er nu op hangen en zitten, om van de herfst pas te beginnen? Klopt niet, want je begint dus nu al, hangen en erop zitten hoort bij inrijden namelijk. ;)
Ik zou nog lekker even wachten, niet precies naar de datum dat hij 3 word kijken, maar kijken wanneer zijn lijf er klaar voor is.

Tuurlijk kan hij het hartstikke leuk vinden, maar dat betekend niet dat zijn lichaam er al klaar voor is. Ik zou nog lekker even een half jaartje sowieso wachten. :) Als je nu een half jaartje wacht, en hij goed uitgegroeid is, heb je er misschien wel jaren langer plezier van.

x_Fadigho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-11 15:53

okeé bedankt voor jullie advies!
Horse_art, zou ik even moeten kijken, ik laat 't je nog wel weten oke?

:D

x_Fadigho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-11 15:58

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

dit is m'n kereltje ! <3

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 16:01

Een keert je hangen en grondwerk is geen probleem zolang het maar een minuut of 10 is de aandachtsboog is nog kort en 1 a 2x per week.
Ik heb mijn AV ingereden toen hij 4.5 jaar was gewoon omdat hij er nog niet klaar voor was.
Rustig aanbegonnen eerst grondwerk en daarna hangen, wat longeren en uiteindelijk erop.
Hij is nu 6 en ik rij meestal nog steeds maar 3x in de week en wissel dit af met Parelli en longeren.
Ik ga ook regelmatg naar het bos of de weg op.
Neem je tijd zowel voor jezelf als voor je paardje soms ogen ze heel stoer maar ze zijn pas uitgegroeid als ze een jaar of 5 a 6 zijn. Je laat een klein kind ook geen halve marathon lopen.
Gun je paard deze zome rin iedergeval nog lekker op het land en ga rustig oppakken in september-oktober.

x_Fadigho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-11 16:05

@rumway. ik wandel vaker met 'm en speel veel,
het was gister voor het eerst dat ik erop zat.

Groetjes

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 16:22

Wat een mooi mannetje zeg! Pas op dat hij je niet TE leuk gaat vinden, want ik heb 1 foto in je profiel gezien waar ik mij meer zorgen om maak dan wbt het inrijden _O-

Grapje hoor ;-)

x_Fadigho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-11 16:28

xcomplientx, Hahaha jaa ..
hij vind kriebele wel erg leuk, ik laat het ook niet meer zover komen,
hij geniet er van haha !