Merrie hengstig maar slaat hengst weg.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 09:19

Wanneer de eisprong is? Op het einde van de hengstigheid.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 09:23

ponylies schreef:
kluisteren?, dus achterbeen aan voorbeen vast maken

Als je al op die manier wilt ingrijpen dan nooit beide achterbenen vastzetten!!!
Het kan zijn dat je merrie nog niet ''hengstig genoeg is'' het kan ook zijn dat ze drachtig is.
Ik zou in dit geval scannen en als je zeker bent van het feit dat ze leeg is het(evt bij de volgende hengstigheid) aan de hand proberen zonder de moeder erbij.

little_birdy

Re: Merrie hengstig maar slaat hengst weg.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 09:27

dat staat er een post of wat verder ook duidelijk bij vermeld;)
dan ben je dom bezig ja als je 2 benen gaat kluisteren

FMH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 09:30

Je kunt toch scannen en kunstmatig insemineren. Scheelt een hoop gedoe.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 09:33

ook ik ben absoluut niet voor kluisteren, vind dat een naar iets,
heb altijd gedekt met mijn hengst, maar dat kluisteren ben ik echt niet voor.

wel eens een merrie ongedekt naar huis gestuurd omdat ze bleef slaan, dan is de merrie er niet klaar voor of moet ze de hengst echt niet.

waarom laat je niet scannen, ben je van alle onzekerheid af.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 09:50

Neonlight schreef:
Wanneer de eisprong is? Op het einde van de hengstigheid.

Welnee, dat hoeft helemaal niet!
we hebben wel eens vaker een merrie alleen op de eerste dag van de hengstigheid gedekt die daarna nog 10 dagen hengstig was en toch drachtig raakte. Ook een eisprong een dag ná de laatste dag van de hengstigheid komt wel eens voor, of halverwege de hengstigheid. Maar de meeste merrie's ovuleren inderdaad op de op 1 na laatste dag van de hengstigheid, dan wil de hengst vaak ook 2x achter elkaar dekken.

De merrie kan afslaan uit angst, afkeer voor de betreffende kerel, onwetendheid, het gebrek aan geluid dat hij produceert óf juist het overdadige geluid dat hij produceert, als ze niet goed genoeg hengstig zijn of drachtig. Zoveel redenen en je moet als hengstenhouder gewoon heel goed kijken naar de merrie en haar reactie, goed schouwen ook en als de hengst gewend is om op de lichaamstaal van de dames te reageren kun je vaak aan hem ook heel veel zien. Kluisteren is normaal niet nodig tenzij je een merrie hebt die altijd gekluisterd is geweest en zo bruut gedekt is geweest dat ze automatisch slaat, maar dan nog kan een goede hengstenhouder zo'n merrie in 2 of 3 jaar zoveel vertrouwen geven dat ze uiteindelijk gewoon weer normaal gedekt kan zonder te kluisteren.

Met rust en geduld, goed scannen en kijken naar merrie en hengst, dan kom je er meestal wel.

SoAndrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 12:15

misschien kan je haar door de dierenarts-veearts laten insimineren?
als het echt niet gaat lukken,
veel succes !

anneuijttt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-11 12:45

Hoi!
De veearts is net weg, want hij kwam voor een van mijn andere pony's.
Ik had meteen eventjes gevraagd of er wat in zat, hij had aan de uiers gevoeld en zei dat het toch wel voller zou moeten zijn, maar je weet het nooit!
Ik hou jullie op de hoogte!
Groetjes

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 12:54

anneuijttt schreef:
Hoi!
Ik had meteen eventjes gevraagd of er wat in zat, hij had aan de uiers gevoeld en zei dat het toch wel voller zou moeten zijn, maar je weet het nooit!
Groetjes

Huh? De uiers? Maar die worden soms pas vol als het veulen er al zowat uitkomt...Als je aan de merrie niets kan zien zal ze toch gescand moeten worden lijkt me zo...

Voor al degenen die het hiervoor over KI hebben, dan zal ze wel een andere hengst moeten uitzoeken ook, hengsten mogen zover ik weet niet natuurlijk én via KI dekken...Dus dat is ook nog niet makkelijk als je bv een ras hebt waarbij dekken via KI niet gebruikelijk is of als de hengstenhouder dat normaal gesproken niet doet...

anneuijttt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-11 12:57

_Esther_87_ schreef:
anneuijttt schreef:
Hoi!
Groetjes

Huh? De uiers? Maar die worden soms pas vol als het veulen er al zowat uitkomt...Als je aan de merrie niets kan zien zal ze toch gescand moeten worden lijkt me zo...

Voor al degenen die het hiervoor over KI hebben, dan zal ze wel een andere hengst moeten uitzoeken ook, hengsten mogen zover ik weet niet natuurlijk én via KI dekken...Dus dat is ook nog niet makkelijk als je bv een ras hebt waarbij dekken via KI niet gebruikelijk is of als de hengstenhouder dat normaal gesproken niet doet...

Nee juist niet. De uiers gaan meestal al 1-2 maanden voor dat het veulen komt vullen.
Maar bij sommige merries ligt dat anders. Maar meestal is dat wel zo.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 13:04

Heel bijzondere dierenarts, dat hij aan het uier kan voelen of een merrie drachtig is.. En ik maar moeilijk doen met laten opvoelen enzo..

Kortom, je weet zo nog niets, niet of ze eventueel nog drachtig is, niet of ze misschien nog niet goed in de ovulatiecyclus zit, niks.. Succes met dekken..

anneuijttt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-11 14:41

Mariska_28 schreef:
Heel bijzondere dierenarts, dat hij aan het uier kan voelen of een merrie drachtig is.. En ik maar moeilijk doen met laten opvoelen enzo..

Kortom, je weet zo nog niets, niet of ze eventueel nog drachtig is, niet of ze misschien nog niet goed in de ovulatiecyclus zit, niks.. Succes met dekken..

Ik weet het, maar ik dacht ik vraag het even. Je weet maar nooit, hij kwam namelijk voor een andere pony duss

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 14:52

Voor dekken op een natuurlijke manier, op het juiste moment, dan moet je een merrie spannen. Voor haar is het niet zielig, als ze echt goed hengstig is. Het is zielig voor de hengst, als hij een trap tegen zijn edele delen krijgt, tijdens het springen, van de merrie.
Maar je moet je merrie altijd laten scannen. Dan weet je wanneer je een hengst kan laten springen. Op goed geluk is amateuristisch.
Beter nog is je merrie gewoon laten insemineren. Gezonder voor je merrie en beter voor de hengst.
p.s. je gebruikt toch wel een goedgekeurde dekhengst?

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 18:33

iedereen heeft het wel over insimineren maar vraag me eigenlijk wel af wat het ras van de merrie is....als het een shetlander is word er waarschijnlijk niet geinsimineerd

arabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 08:28

Kluisteren zou ik afraden, dat hebben ze bij mijn merrie gedaan volgens mij en die laat haar achtertse hoeven nog steeds niet bekappen door de hoefsmid (ze wordt zeer agressief en angstig)
ik vind het trouwens erg grof tav je merrie om ze tot gemeenschap te dwingen, verkrachting heet dat bij mensen... als ze afslaat moet je dat respecteren vind ik

anneuijttt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-11 09:18

Ze is al een paar keer gedekt, alles is dus goedgekomen, ze is alleen in de wei een alpha merrie.

arabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 13:41

hey da's fijn voor je!
groetjes en succes met je veulentje binnenkort!

jirina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 14:53

Het is wel een oude topic, maar ik kan met jullie mijn ervaring delen.
Mijn merrie was heel erg hengstig, een week bij de hengststal gestaan, maar sloeg steeds naar de hengst toe en ook naar de andere paarden .
Praam hielp niet , ze was te snel.
DA zag het niet zitten.
Ik ken mijn merrie - het was haar angst - ze wist niet wat er gaat gebeuren en bleef ze zich zo te verzetten.. Het was haar eerste keer.
Naar mijn aanraden heeft de DA haar een heel lichte roes gegeven.
De scherpe kanten van de angst waren dan weg, ze liet zich direct goed dekken - en daarna nog meermalen, dat al zonder verdoving.

Amirah_Silke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 14:58

Ze zal hem niet zien zitten :o

Joyful

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 17:00

Ik ook niet hoor Amirah_Silke xD