Kan een merrie elk jaar een veulen krijgen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

max66

Re: Kan een merrie elk jaar een veulen krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 22:05

volgens de fokker (waar mijn verzorgpaard van is) loop je het risico dat als je een merrie een jaar geen veulen laat krijgen, het helemaal niet meer lukt!

Ashley5760

Re: Kan een merrie elk jaar een veulen krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 08:00

Klopt, bij oudere merries word t dan vaak moeilijker ;).
15+ dien je ze eigenlijk altijd in de veulenhengstigheid te dekken, om grootste kans op dracht te hebben.
Vaak zie je ook als merries gewend zijn veulen te brengen en op latere leeftijd met 'pensioen' gaan, ze heeel rap achteruit gaan, terwijl als je ze dekt ze er nog uit zien als een jong paard. Hebben wij paar keer meegemaakt.

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 08:35

meisje2000 schreef:
En inderdaad in het wild worden de merrie ook bijna elk jaar drachtig dus als het zo slecht was geweest dan had de natuur waarschijnlijk wel in gegrepen

Lang niet elke merrie wordt elk jaar drachtig in de natuur en tussentijds of na afloop wordt er ook vaak van alles afgebroken door de natuur zelf. In de kudde die ik hier heb zijn dit jaar twee veulens overleden en van de 17 merries die oud genoeg zijn om drachtig te worden en te kunnen veulenen, zijn er in totaal maar 8 geweest die ook daadwerkelijk een veulen hebben gehad.

Ik denk niet dat een merrie gemaakt is om elk jaar een veulen te krijgen, maar ik heb verder geen verstand van fokmerries en dergelijke, dus daar probeer ik me wijselijk buiten te houden. Ik weet in elk geval dat het in de natuur echt niet zo is dat elke merrie elk jaar een huppelend veulen naast de voet heeft lopen.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 08:48

Natuur is een mooi ding. Merries kunnen elk jaar dragen, maar op de natuurlijke manier zullen ze niet elk jaar drachtig zijn. Dit omdat een dracht best wel wat van een merrie vraagt. Dus haar lichaam zal zelf een jaar inlassen dat ze niet drachtig wordt of dat de dracht erg vroeg wordt afgebroken.
Voor de qualiteit van je veulen en merrie is het ook beter om af en toe s een jaar over te slaan.
Wanneer je met hormonen en Ki gaat werken dan zit het anders in elkaar, omdat je dan het optimale moment kiest etc en liggen de kansen dus anders.
Maar normaal gesproken als je merrie met een hengst loopt dan zal ze alleen drachtig worden als ze lichaamlijk gezond genoeg is om te dragen. Daarom is het ook dat ouderen merries vaak iets minder makkelijk drachtig worden als ze bij de hengst lopen ( bedoel dus te zeggen, dat die wel eens vaker een jaar overslaan) maar een jonge gezonde merrie zal minder snel een jaar overslaan.
Buiten dat heeft het ook wat te maken met de licht hoeveelheid. Omdat merries 11 maanden dragen en niet altijd bij de eerste hengstigheid weer drachtig is, verschuift de bevallingsdatum steeds verder en op een gegeven moment dan zal de merrie een jaar overslaan om lichaamlijk weer in het perfecte moment om drachtig te worden een veulen te krijgen. Dat is hoe de natuur het regelt, maar dat staat dus vaak los bij gemanipuleerde drachten ( KI, lichtbehandeling, hormoon behandelingen etc)